بهترین سواحل گردشگری مازندران را بشناسید

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
بهترین سواحل گردشگری مازندران را بشناسید

بهترین سواحل گردشگری استان مازندران دارای ویژگی‌ها و امکانات مختلفی هستند که برای مسافرانی با سلیقه‌های مختلف، تجربه‌ای لذت‌بخش را به ارمغان می‌آورند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۰۸ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۵ به‌روزرسانی شده است.

مازندران از جمله استان‌های شمالی کشور است که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. سواحل این استان که از نقاط برجسته گردشگری آن به شمار می‌روند، نه‌تنها در اقلیم دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند، بلکه از لحاظ امکانات تفریحی و گردشگری نیز به روش‌های مختلفی سامان‌دهی شده‌اند؛ به‌عنوان مثال، در حالی که ساحل نقره‌ای با سطحی پوشیده از صدف، فضایی آرام و دنج را برای گردشگران رقم می‌زند، سواحلی مانند «کلوپ ورزش‌های دریایی تله کابین رامسر» یا «پلاژ پردیس متل قو» برای تفریح‌های مختلف دریایی و ساحلی، امکانات لازم را در اختیار دارند. در این مقاله از کجارو، ما به معرفی ۲۰ مورد از بهترین سواحل گردشگری مازندران خواهیم پرداخت.

۱- کلوپ ورزش‌های دریایی تله کابین رامسر

کلوپ ورزش‌های دریایی که زیر نظر مجموعه تله کابین رامسر قرار دارد، از منحصر به فردترین سواحل مازندران به شمار می‌رود که دارای تفریحاتی مانند جت اسکی، پاراسیلینگ، اسکلی روی آب، سواری قایق‌های تندرو، شاتل دریایی و پرواز بر فراز دریای بی‌کران است.

کلوپ ورزش های دریایی تله کابین رامسر و جت اسکی

۲- تفرجگاه ساحلی نمک آبرود

تفرجگاه ساحلی نمک آبرود مملو از امکانات تفریحی مدرن است

تفرجگاه ساحلی نمک آبرود که در حاشیه شمالی شهرکی به همین نام و در شمال جاده چالوس - تنکابن واقع شده است، دارای امکانات جت اسکی، قایق، شاتل و چتر پاراسل، هاورکرافت، پیست موتور و ماشین ATV، پیست دوچرخه سواری، شهربازی، امکان اقامت شبانه‌روزی، قایقرانی پدالی و موتوری، دو طرح شنا مخصوص آقایان و بانوان به‌همراه بوفه، دوش آب و سرویس‌های بهداشتی اسکله، چایخانه سنتی در نوار ساحلی و قسمت جنگلی، آلاچیق جهت اقامت مسافران، کلبه‌های چوبی، سوئیت‌های مبله، رستوران ساحلی با نمای دریا و رودخانه، کمپینگ و چادر، عکاسخانه سنتی، صنایع دستی و گردشگری است. همچنین، این مکان گردشگری هر ساله از ابتدای تیر ماه تا پایان تابستان، با برگزاری طرحی به نام «ساحل سالم»، دارای برنامه‌های جنگ شادی، تقلید صدا، اجرای موسیقی زنده، اهدای جوایز، مهد کودک رایگان و موارد دیگر است.

کودکان در حال بازی در ساحل نمک آبرود

۳- ساحل توسکا سرا

پلاژ توسکا سرا که در بلوار معلم شهر رامسر قرار دارد، از پلاژهای محبوب گردشگران به شمار می‌رود که دارای امکاناتی مانند شهربازی، قایق‌سواری، سالن تیراندازی، سوارکاری، فروشگاه‌های مختلف و محل شنا است. لازم به ذکر است که این ساحل به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری برگزیده شده است.

چرخ و فلک و شهربازی ساحل توسکا سرا

۴- پلاژ  پردیس متل قو

سلمان شهر که در شهرستان عباس‌آباد قرار دارد، اغلب با نام متل قو شناخته می‌شود. جذب گردشگر به این منطقه تا حدی زیاد است که جمعیت ۱۴ هزار نفری این شهر در ایام تعطیل به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد. از جمله جاذبه‌های این منطقه ساحل پردیس متل قو است. این ساحل که به ماسه پوشیده شده، دارای تفریحاتی چون جت اسکی، قایق‌سواری و پاراسل، مراکز مختلف خرید مازندران و رستوران‌هایی با فاصله بسیار نزدیک است. لازم به ذکر است که این پلاژ در مناسبت‌های گوناگون، برنامه‌های متفاوتی را برگزار خواهد کرد.

ساحل و دریای پلاژ پردیس متل قو

۵- پارک آبی رامسر

پارک آبی رامسر که در مسیر رامسر - چابکسر قرار دارد، دارای امکاناتی نظیر جت اسکی، آلاچیق، اسکله تفریحی، موتورهای ATV، قایق‌های موتوری، شاتل، پاراسل، فضای سبز با خوابگاه‌های کوچک، کافی شاپ و رستوران است.

پارک آبی رامسر و جت اسکی و ساحل مه آلود

۶- پلاژ ساحلی سی سرا

پلاژ ساحلی سی سرا که در ورودی سلمان شهر قرار دارد، توسط شهرداری این شهر نگهداری می‌شود و دارای امکاناتی نظیر جت اسکی، قایق موتوری، اسکی روی آب، کایت، آلاچیق‌های خانوادگی و مجردی، موتورهای ATV و رستوران است.

خودرو های ساحل و موتور چهارچرخ در پلاژ سی سرا

۷- مجتمع تفریحی و گردشگری سیترا نوشهر

متجمع تفریحی و گردشگری سیترا که به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری نیز انتخاب شده است، یکی از مجهزترین و بزرگ‌ترین پلاژهای مازندران محسوب می‌شود که دارای امکاناتی نظیر شهربازی، پیست دوچرخه سواری، اسکله تفریحی، منطقه شنای خانم‌ها و آقایان، موتورهای ATV، سوارکاری و کارتینگ است.

 قایقرانی در مجموعه تفریحی سیترا نوشهر

۸- مجموعه ساحلی البرز

مجموعه ساحلی البرز که در فاصله ۵ کیلومتری از مجتمع نمک آبرود قرار دارد، دارای انواع ورزش‌های آبی مانند جت اسکی، جت بوت، پاراسل، شاتل آبی، رستوران، آلاچیق، چادر و زمین بازی کودکان است.

نخل ها و گیاهان مجموعه ساحلی البرز

۹- مجموعه تفریحی آبادیس

مجموعه تفریحی آبادیس که در کلارآباد مازندران، بعد از بلوار بهشتی قرار دارد، دارای امکانات ورزش‌های آبی مانند جت اسکی و قایق‌های موتوری و پدالی برای مسافران است. این مجموعه همچنین دارای کافی‌شاپ نیز است.

 آلتچیق ها و قایق در مجموعه تفریحی آبادیس

۱۰- دهکده ساحلی رامسر

دهکده ساحلی رامسر از متنوع‌ترین مراکز خرید صنایع دستی است

دهکده ساحلی رامسر  که با نام دهکده صنایع دستی کشور نیز شناخته می‌شود، از جمله سواحل دیدنی و منحصربه‌فرد استان مازندران به شمار می‌رود که علاوه بر داشتن رستوران و فروشگاه صنایع دستی و محصولات این منطقه، دارای موزه مردم شناسی نیز است.

از جمله صنایع دستی مورد توجه در این مکان می‌توان به سفالگری، نمد مالی، چرم دوزی، لباس‌های محلی، گلیم بافی و حصیر بافی، تاکسیدرمی، چوبکاری، لوازم موسیقی، کلوچه پزی و تولید ترشی‌های محلی، زیورآلات سنتی، صنایع دستی دریایی و قلاب‌بافی اشاره کرد.

بنای چوبی در دهکده ساحلی رامسر

۱۱- اسکله بندرگز

اسکله بندر گز که در شهرستان گرگان و در فاصله ۳ کیلومتری جاده تهران - مشهد قرار دارد، در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شد و در نزدیکی آن می‌توان به ورزش‌های آبی مانند شنا، قایقرانی و اسکی روی آب پرداخت. این منطقه همچنین دارای بازارچه، فروشگاه، آلاچیق، پارک کودک و امکانات تفریحی و اقامتی است.

دریا و قایق های اسکله بندر گز

۱۲- بوستان ساحلی چپکرود

پارک ساحلی چپکرود که برای استفاده مسافران و گردشگران ساخته شده است، یکی از زیباترین  و سالم‌ترین سواحل در استان مازندران به شمار می‌رود که دارای امکانات رفاهی مانند آلاچیق، تجهیزات ورزشی، وسایل بازی کودکان، زمین ورزشی والیبال، فوتسال شنی، اتاقک‌های تابستانه، زمستانه، فضای سبز، و رستوران برای اقامت مسافران است. 

آلاچیق های قرمز در ساحل چپکرود

۱۳- پایانه اتوبوس‌های دریایی بابلسر

اتوبوس‌های دریایی بابلسر که با نام ایستگاه شناور گردشگری و مسافربری صالحین نیز شناخته می‌شوند، در کنار رودخانه بابلرود، خیابان فلسطین قرار دارند. این کشتی‌ها که مسافران را به‌مدت یک ساعت در میان آب‌های خزر به سفر می‌برند، دارای ظرفیت ۵۲ نفری بوده و تمامی لوازم و ادواتت نجات را برای تعدادی بیشتر از ظرفیت کشتی نیز به‌همراه دارند.

ساحل اتوبوس های دریایی بابلسر

۱۴- تالاب میانکاله

تالاب میانکاله که در منتهی الیه جنوب شرقی دریای خزر و در دوازده کیلومتری شمال بهشهر قرار دارد، به‌عنوان «منطقه حفاظت‌شده» انتخاب شده و با عناوین پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره نیز شناخته می‌شود. این تالاب یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان آبی و خشکی است و تنها بازمانده از مناطق نیمه مشجر دریای خزر محسوب می‌شود. علاوه بر پرندگان، حیواناتی نظیر گرگ، روباه، گربه وحشی، خرگوش و گراز نیز در این زیستگاه زندگی می‌کنند.

 فلامینگو های صورتی در تالاب میانکاله

۱۵- پارک جنگلی و ساحلی کهنه محله می‌رود

مقاله‌ مرتبط:

از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد پارک جنگلی و ساحلی کهنه محله می‌رود واقع در بابلسر، وجود جنگل و ساحل در کنار یکدیگر است. برای گردشگرانی که علاقه‌مند هستند تا در سفر به شمال کشور به‌صورت هم‌زمان از جنگل و ساحل بازدید کنند، اقامت نیم روزی در این ساحل توصیه می‌شود.

به‌رغم این ویژگی منحصربه‌فرد، امکانات این ساحل بسیار زیاد نبوده و تنها به آلاچیق، سکوی چادر و پارک کودک محدود می‌شود.

ساحل جنگلی و ماسه ای کهنه میرود

۱۶- اسکله ساحلی بابلسر

اسکله ساحلی بابلسر که از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود، جنبه تجاری ندارد و از سنگ‌هایی ساخته شده است که به‌عنوان موج شکن، از نفوذ آب به بخش پارک این منطقه جلوگیری می‌کنند.

 برج های اسکله ساحلی بابلسر

۱۷- ساحل نقره‌ای رامسر

ساحل نقره‌ای رامسر از جمله سواحل صدفی در استان مازندران است. گردشگرانی که به تفریح و کمپینگ در سواحل دنج و زیبا علاقه‌دارند، می‌توانند از فضای این ساحل بهره‌مند شوند.

ساحل نقره ای و سنگی رامسر

۱۸- ساحل سی سنگان

ساحل سی سنگان که از سواحل مشهور شمال در شهرستان نوشهر است، در نزدیکی کارتینگ سی سنگان قرار دارد و دارای امکاناتی نظیر آلاچیق، رستوران و قایق‌سواری است.

ساحل سی سنگان و خودروهای ساحلی آن

۱۹- ساحل رادیو دریا

ساحل رادیو دریا که در شهر چالوس استان مازندران قرار دارد، دارای آلاچیق، رستوران، پارک جنگلی، پارک بازی کودکان، فروشگاه‌های مختلف و منطقه شنای آقایان و بانوان است.

 آلاچیق و پرچم های ساحل رادیو دریا

۲۰- پلاژ خلج

پلاژ خلج و برج های و ساحل آفتابی

پلاژ خلج که در شهرستان رامسر قرار واقع شده است، دارای زمین بازی، فروشگاه‌های مختلف، آلاچیق و رستوران است.

 منبع عکس‌ها: سایت تله کابین رامسر، هلیشات شمال، اداره‌کل میراث فرهنگی استان مازندران، ایرنا، همشهری آنلاین، گوگل مپ

مطالب مرتبط:

دیدگاه