چه زمانی باید فرش‌ها را به قالیشویی بدهیم

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات یکشنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
چه زمانی باید فرش‌ها را به قالیشویی بدهیم

فرش، دائم در معرض رفت‌و‌آمد است و به همین دلیل به سرعت آلوده می‌شود. چه زمانی باید فرش‌هایمان را به قالیشویی بدهیم؟

فرش از جمله وسایلی محسوب می‌شود که دائم در معرض رفت‌و‌آمد قرار دارد؛ به همین دلیل به سرعت کثیف و آلوده می‌شود و نیاز به شست‌و‌شو فرش دارند. هر چند برای جلوگیری از کثیف شدن فرش می‌توان هر چند وقت یکبار از شامپو فرش استفاده کرد؛ اما الیافت فرش به‌طور کلی آلودگی‌ها را به خود جذب کرده و معمولا پس از گذشت چند ماه نیاز به شست‌و‌شو دارند.

روش‌های شتسشو فرش

در گذشته برای شست‌و‌شو فرش از روش‌های سنتی استفاده می‌کردند. روش‌ سنتی شست‌و‌شو فرش به این صورت است که در آن ابتدا فرش را جارو کرده و سپس آن را در مدت زمانی خیس کرده و پس از آن با مواد شوینده؛ شست‌و‌شو می‌کنند. در حالی که امروزه روش‌های شست‌و‌شو فرش مکانیزه شده‌اند؛ به عبارتی دیگر به‌دلیل کمبود فضا، انرژی و زمان بیشتر افراد برای شست‌و‌شو فرش از قالیشویی‌ها بهره می‌گیرند.

نحوه شست‌و‌شو فرش توسط قالیشویی

در قالیشویی‌ فرایند شست‌و‌شو فرش از چند مرحله تشکیل می‌شود. ابتدا فرش با استفاده از روش‌هایی مانند چوب زدن پشت فرش غبارگیری شده و سپس با استفاده از مکنده‌های قوی غبار را خارج می‌کنند و سپس فرش را از نظر آلودگی  بافت فرش بررسی کرده؛ چراکه برای شست‌و‌شو فرش دستباف باید از مواد شیونده مخصوص استفاده شود. سپس از دستگاه‌های مکانیکی برای شست‌و‌شو و آبگیری فرش استفاده کرده و پس از آن فرش‌ها را خشک می‌کنند و آن‌ها را به‌صورت لول و کاور شده تحویل می‌دهند.

خدمات پس از قالیشویی

از آن‌جایی که ممکن است فرش به مرور زمان دچار پارگی و پوسیدگی شود؛ علاوه بر شست‌و‌شو می‌تواند به خدمات دیگری نیاز داشته باشد. در زمان تحویل فرش توسط کارشناسان قالیشویی، فرش بررسی و ارزیابی می‌شود و در صورت وجود هرگونه مشکل با رضایت مشتری خدمات ترمیم فرش پس از شست‌و‌شو انجام می‌گیرد. خدمات ترمیم فرش قالیشویی‌ها به چند دسته تقسیم می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به رفوگری، پرداختکاری، اعلاشویی، رنگبرداری، ریشه‌زنی و دارکشی اشاره کرد که هرکدام از آن‌ها به‌منظور مختلفی روی  فرش انجام می‌شوند. از طرفی تعرفه خدمات ترمیمی قالیشویی جدا از هزینه شست‌و‌شو فرش دریافت می‌شود.

خدمات مبل شویی قالیشویی

مبل شویی یکی دیگر از خدمات قالیشویی‌ها شناخته می‌شود. مبلمان یکی دیگر از وسایلی هستند که به نظافت نیاز دارند. شسشتو مبلمان مهم است و ازبین‌بردن لکه‌های ایجاد شده روی پارچه آن به انرژی و زمان زیادی نیاز دارد و همین طور باید از مواد شیونده‌ای استفاده شود که به بافت پارچه آن آسیب نزند. خدمات مبل شویی قالیشویی‌ها با استفاده از دستگاه‌های مخصوص در محل انجام می‌شود برای انجام این کار قالیشویی کارشناسی به محل ارسال کرده تا مبل را از نظر جنس و میزان آلودگی بررسی کند و سپس با استفاده جارو وکیوم، گردوغبار آن را بگیرد و پرزهای رویه پارچه را قیچی کند و با استفاده از مواد شیونده مناسب، پارچه مبلمان را شتسشو کرده و سپس مبلمان را به‌صورت استاندارد و بدون آسیب به آن با استفاده از دستگاهی مخصوص خشک می‌کند. از طرفی هر چند خدمات خشکشویی به‌صورت کامل انجام می‌شود؛ اما بهتر است معمولا یک الی دو روز پس از انجام خدمات نظافت، از مبلمان استفاده شود.

نکاتی قبل از قالیشویی

قبل از شست‌و‌شو و نظافت فرش توسط قالیشویی‌ها، بهتر است از آن‌ها درباره تجهیزات و امکاناتشان پرس‌وجو کنید. بیشتر قالیشویی‌ها روش شست‌و‌شو با آب گرم را مورد استفاده قرار می‌دهند. تجهیزات و دستگاه‌های شست‌و‌شو با آب گرم به دو نوع کلی تقسیم می‌شود که نوعی از آن‌ها قابل حمل بوده و دیگری روی کامیون یا وسایل نقلیه دیگر سوار می‌شوند. از طرفی قبل از انتخاب قالیشویی بهتر است درباره مجوز داشتن آن‌ها جست‌وجو کنید؛ چراکه قالیشویی‌هایی که مجوز دارند زیر نظر اتحادیه قالیشویان فعالیت می‌کند و مطابق با تعرفه‌های مصوب قالیشویی، هزینه دریافت می‌کنند. از طرفی سابقه قالیشویی نیز در انتخاب آن اهمیت بالایی دارد؛ چراکه قالیشویی‌های با تجربه معمولا خدمات با کیفیتی ارائه داده و همین طور به فرش‌ها در فرایند شست‌و‌شو آسیب نمی‌بینند. ضمنا سعی کنید از قالیشویی‌های محلی کمک بگیرید؛ بیشتر کارخانجات قالیشویی‌ها، در خارج از شهر قرار دارند؛ استفاده از قالیشویی‌های محلی باعث می‌شود تا خدمات شست‌و‌شو فرش در مدت زمان کمتری انجام شود.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه