بهترین تفریحاتی که در سفر نوروزی به وان می‌توانید تجربه کنید

مینا رهبری
مینا رهبری سه شنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
بهترین تفریحاتی که در سفر نوروزی به وان می‌توانید تجربه کنید

وان ترکیه یکی از شهرهای گردشگرپذیر این کشور است که گردشگران ایرانی اغلب در تعطیلات نوروز و سایر ایام سال، عازم این شهر می‌شوند. اما چه تفریحاتی در شهر وان وجود دارد؟

وان شهری در شرق ترکیه است با ویژگی‌های منحصربه‌فرد که یکی از این ویژگی داشتن نژاد نادری از گربه‌ها است که در اطراف دریاچه وان زندگی می‌کنند. رنگ چشم گربه‌های وان متفاوت است، یعنی رنگ یک چشم آن‌ها آبی و رنگ چشم دیگر کهربایی است و مسئله شگفت‌انگیزی که در مورد آن‌ها وجود دارد، این است که دوست دارند در دریاچه وسیع وان شنا کنند. 

وان ترکیه علاوه بر گربه‌های عجیب و غریب، به تاریخ غنی خود که قدمت آن به ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد، افتخار می‌کند. تمدن‌ها و پادشاهی‌های مختلفی تاریخ وان را شکل داده‌اند: اورارتو، ارمنی، بیزانس، سلجوقی و عثمانی. هر یک از این سلطنت‌ها، سازه‌های قابل‌توجهی از جمله قلعه وان (اورارتوها) و کلیسای صلیب مقدس (ارمنی‌ها) را در این شهر به جا گذاشته‌اند. طبیعت وان نیز بسیار زیبا است و دریاچه وان، بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه، در نزدیکی این شهر قرار دارد. 

وان ترکیه

منبع عکس: وب‌سایت کجارو/ عکس از لیلا رهبری

در سال‌های اخیر گردشگران ایرانی به شهر وان توجه نشان داده‌اند و هر ساله چه در تعطیلات و چه در ایام دیگر، خیل عظیمی از گردشگران ایرانی که قصد تفریح و خرید دارند، عازم شهر وان می‌شوند. امسال نیز مثل سال‌های قبل، بسیاری از هموطنان‌مان، وان ترکیه را به‌عنوان مقصد تور نوروز 98 انتخاب خواهند کرد. به همین دلیل قصد داریم تفریحاتی را که در این شهر برای گردشگران وجود را به شما معرفی کنیم تا در کنار گشت‌وگذار در مراکز خرید وان، از بازدید جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر نیز بهره‌مند شوید.

از موزه وان دیدن کنید

موزه اصلی وان در زمین‌لرزه سال ۲۰۱۱ آسیب دید و این سازه شیشه‌ای جدید در دامنه قلعه وان در اواخر سال ۲۰۱۴ افتتاح شد. 

موزه وان، محلی است که می‌توانید اشیایی که متعلق به دوره‌های خاص و مهم ترکیه هستند (مثل دوره‌های ماقبل تاریخ، اورارتوها و دوران سلطنت عثمانی‌ها) را مشاهده کنید. یکی از بخش‌های جالب و قابل‌توجه این موزه، بخش مربوط به قتل عام است که در این بخش می‌توانید اطلاعات زیادی در مورد این کشتار خونین که در منطقه اتفاق افتاده است، کسب کنید. 

موزه به دو بخش تقسیم شده است: حیاط و داخل موزه. در این موزه می‌توانید آثاری مثل لوح‌هایی از خط میخی، لوح سنگی حکاری، سنگ‌های قبر مربوط به دوران اورارتوها به‌همراه کتیبه‌های موجود از آن دوره، کوزه‌های سفالی، طلا و اشیای برنزی متعلق به دوران اورارتوها، سکه‌های باستانی و نسخه‌های خطی را مشاهده کنید.

به بازدید قلعه وان بروید

قلعه وان

منبع عکس: وب‌سایت wikipedia

قلعه وان یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های وان است که طبیعتی زیبا و چشم‌اندازی فوق‌العاده از شهر دارد. این قلعه در ۳ کیلومتری غرب مرکز شهر قرار گرفته و مکانی فوق‌العاده برای برپایی پیک نیک محسوب می‌شود. این قلعه ویرانه‌هایی ۳ هزار ساله از شهر قدیمی در دوران اورارتو است؛ قلعه‌ای ساخته شده از سنگ‌های بسیار بزرگ. قلعه وان بین قرن‌های ۹ تا ۷ قبل از میلاد مسیح ساخته شده و بزرگ‌ترین قلعه سنگی ساخته شده از سنگ بازالت و آجر گلی در منطقه است. 

در نزدیکی قلعه، برج ساردور قرار دارد که کتیبه‌هایی از آغاز پادشاهی باستانی اوارتو در آن وجود دارد. این کتیبه در قرن پنجم پیش از میلاد به سه زبان فارسی قدیمی، بابلی و ایلامی توسط خشایارشاه نوشته شده است. در طول این مدت، این کتیبه از اتفاقات و حوادث مختلف جان سالم به در برده و در شرایط عالی قرار دارد. 

با لنج‌ها به جزیره آکدامار یا آختامار سفر کنید

جزیره آکدامار وان

منبع عکس: وب‌سایت turkeytravelcentre

اگر با تور وان به این شهر سفر کردید، حتما تورهایی که برای گشت‌وگذار در جزیره آکدامار و دریاچه وان اجرا می‌شود نیز رزرو کنید. این تورها، معمولا توسط راهنمایان فارسی زبان و در قبال دریافت وجهی اجرا می‌شود که واقعا ارزشش را دارد. جزیره آکدامار که از زیباترین جزایر ترکیه است، در وسط دریاچه وان قرار گرفته و چشم‌اندازی فوق‌العاده زیبا و رویایی، به‌ویژه در فصل بهار دارد، زمانی که درختان بادام جزیره به شکوفه می‌نشینند. نام این جزیره از یک افسانه گرفته شده است که گفته می‌شود در این جزیره اتفاق افتاده است. طبق این افسانه مردی بود که عاشق دختری از این جزیره شده بود. او هر شب برای دیدن معشوق، مسیر دریاچه را می‌پیمود؛ یک شب قایق او طعمه طوفان می‌شود و در حالی که داشت غرق می‌شد، فریاد می‌زد «آخ تامار» (نام دختر تامار یا تامارا بود). 

مهم‌ترین جاذبه گردشگری جزیره، کلیسای جامع ارمنی صلیب مقدس است که قدمت آن به سال ۹۱۵ میلادی می‌رسد. معماری این کلیسا زیبا و قابل‌توجه است؛ اما آنچه که بیش از همه در مورد کلیسای صلیب مقدس جلب توجه می‌کند، آثار هنری روی دیوارهای خارجی است که صحنه‌هایی برداشت‌شده از کتاب مقدس، انجیل را به تصویر می‌کشند. 

از زیبایی‌های کلیسای صلیب مقدس دیدن کنید

کلیسای صلیب مقدس وان

منبع عکس: وب‌سایت ecoturkey

کلیسای صلیب مقدس به زیبایی در بالاترین نقطه جزیره آکدامار قرار دارد که توسط دریاچه وان احاطه شده است. همان طور که گفته شد، این جزیره در سال ۹۱۵ و ۹۲۱ میلادی توسط معماری ارمنی به نام Trdat Mendet ساخته است و مهم‌ترین جاذبه جزیره محسوب می‌شود. 

این کلیسا نه‌تنها اهمیت مذهب برای جزیره را آشکار می‌کند، بلکه نشان‌دهنده اهمیت فرهنگ و هنر نیز است. این کلیسا بارها مرمت شده است و آخرین مرمت آن به سال ۲۰۰۵ میلادی بازمی‌گردد. هنوز هم می‌توانید سنگ‌های قرمز توفا را که از معدن سنگ با شکتی به جزیره آورده شده است را ببینید. هنوز هم نقاشی‌های داخل کلیسا به زیبایی قبل و قابل تحسین هستند. دیوارهای بیرونی کلیسا با صحنه‌هایی از کتاب مقدس، حکاکی و کنده‌کاری شده‌اند.

به بازدید قلعه هوشاپ بروید

قلعه هوشاپ وان

منبع عکس: وب‌سایت pinterest

قلعه هوشاپ روی صخره‌ای در کرانه رود هوشاپ قرار دارد و شکوه قلعه‌های دوران قرون‌وسطا را به تصویر می‌کشد. افسانه‌های محلی می‌گویند که دستان معمار این قلعه، مرد کردی به نام محمود سلیمان، توسط حاکمان زمان قطع شد تا نتواند دیگر قلعه‌ای به زیبایی قلعه هوشاپ بسازد. 

این قلعه در سال ۱۶۴۳ ساخته و به دو بخش قلعه داخلی و قلعه خارجی تقسیم می‌شود. ۴۰ برج از قلعه خارجی که یک مسجد و چند سکونتگاه دارد، حفاظت می‌کنند. از طرف دیگر قلعه داخلی به‌طور استراتژیک در نوک صخره قرار دارد. این قلعه ۳ حیاط دیوارکشی شده دارد که به ۲ سطح تقسیم می‌شوند؛ حیاط سطح پایینی جایی است که پاسدارخانه، بارو و ورودی قلعه قرار دارد و سطح بالایی جایی است که دیده‌بانی در آن واقع شده است. 

از دژ و قلعه چاووش تپه دیدن کنید

چاووش تپه وان

منبع عکس: وب‌سایت za.pinterest

پادشاهی باستانی اورارتو به خاطر دژهای مستحکمش شناخته شده است که یکی از آن‌ها چاووش تپه است. این دژ در دوران ساردور دوم ساخته شده است. این قلعه دقیقا به‌شکل قلعه‌های اورارتویی از سنگ برش داده شده ساخته شده و با نام «ساردوریهینی» (یعمی شهری که توسط ساردوری ساخته شده است) شناخته می‌شود. این دژ و قلعه، به دو قسمت دژ بالایی و پایینی تقسیم می‌شود و چندین ساختمان دارد. 

دژ بالایی معبدی دارد که به احترام «خدای هالدی» ساخته شده است. از طرف دیگر دژ پایینی شامل کارگاه‌ها و اتاق‌های انبار و ذخیره‌سازی انگور در دوران باستان می‌شود. در مجموعه چاووش تپه معبد دیگری نیز وجود دارد که برای «خدای ایرموشینی» ساخته شده است.

به خانه گربه‌های وان سر بزنید

خانه گربه های وان

منبع عکس: وب‌سایت trthaber

اگر عاشق گربه هستید، حتما به خانه گربه‌های وان سر بزنید. همان طور که قبلا هم اشاره شد، وان دارای گونه نادری از گربه‌ها است که سفید و پشمالو هستند و رنگ دو چشم آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. 

برخی از مردم محلی اعتقاد دارند که گربه‌های وان تنها جفتی از گربه‌ها بودند که حضرت نوح سوار کشتی کرده است. امروزه برای جلوگیری از خطر انقراض این گربه‌ها، آن‌ها را در مرکزی به نام مرکز گربه‌های وان نگه‌داری می‌کنند که رو‌به‌روی قلعه وان و در کنار موزه وان قرار دارد. 

در پایان توصیه می‌کنیم فهرست کاملی از جاهای دیدنی وان را در کجارو ببینید و اطلاعات لازم درباره‌ آن‌ها را به‌دست آورید.

علاوه بر تمامی جاذبه‌هایی که در این مقاله ذکر شد، وان جذابیت بزرگ دیگری نیز دارد: مراکز خرید بزرگ و متعدد. سراسر این شهر پر از مراکز خریدی است که می‌توانید اجناس تولید ترکیه را از آن‌ها خریداری کنید. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه