آیا کاهش تورهای خارجی به رونق تور داخلی منجر می‌شود؟

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۵
آیا کاهش تورهای خارجی به رونق تور داخلی منجر می‌شود؟

برآوردی از آژانس‌های گردشگری در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران نشان می‌دهند که فروش تورهای خارجی تا ۶۰ درصد کاهش پیدا است.

روز گذشته، در حاشیه جمع بندی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از تخصصی بودن برنامه‌های این دوره یاد کرد و گفت:

در سال‌های گذشته تنها فروش مواد خوراکی و برنامه‌هایی مانند رقص‌های سنتی پررنگ بود اما امسال نشست‌های تخصصی برگزار کردیم و مقامات استانی و محلی نیز در این نمایشگاه حضور بیشتری داشتند. علاوه بر آن، بیش از ۲۰ استاندار در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و از غرفه‌های استان‌های خود دیدن کردند.

در حالی که حدود ۸۰ درصد نمایشگاه در سال‌های قبل در اختیار شرکت‌های تهرانی بود، امسال این موضوع برعکس‌ شد و بخش خصوصی استان‌ها به همراه اداره‌های کل میراث فرهنگی در این نمایشگاه حضور پررنگی پیدا کردند.

به گفته تیموری، هرچند ایرانی‌ها به طور معمول سفر خود را از ۱۵ روز قبل برنامه‌ریزی نمی‌کنند، اما ما در این نمایشگاه این فرصت را ایجاد کردیم تا بتوانند از مدت‌ها قبل برای سفرهای نوروزی خود تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.

تیموری در ادامه افزود:

برآوردی از آژانس‌های گردشگری نشان می‌دهد که آنها با ۶۰ درصد کاهش فروش تور خارجی مواجه شد‌ه‌اند، و در چنین فضایی رونق گردشگری داخلی در اولویت است. تشویق سفرهای داخلی سیاست ماست. همچنین تشویق به سفرهای برنامه‌ریزی شده در دستور کار ما قرار دارد. اگر به مردم بگوییم که سفرهای برنامه‌ریزی شده انجام دهند، قطعا سفرهای آنها ارزان‌تر خواهد شد.

تیموری درباره تفاوت نرخ ویزاهای شینگن در میان آژانس‌های مسافرتی اعلام کرد که بر طبق آيین نامه، آژانس‌های مسافرتی بند (ب) می‌توانند ویزای تک بفروشند و تا زمانی که این آیین نامه اصلاح نشود، ما نمی‌توانیم جلوی آنها را بگیریم. با این وجود با اصل فروش ویزای تک توسط آژانس‌ها مخالف هستیم. با وزارت خارجه نیز صحبت کرده‌ایم که برخی از سفارتخانه‌ها تنها با یک یا دو آژانس کار می‌کنند و تنها به آنها اجازه گرفتن ویزا را می‌دهند. به ما گفته‌اند که این موضوع در اختیار سفارتخانه است و کاری نمی‌توان کرد. از طرفی این طبیعی است که آژانس‌ها ویزاهای مختلفی را در چنین نمایشگاهی به فروش رسانند اما اگر یک ویزا با نرخ‌های متفاوت فروخته شود و با اصل چیزی که باید باشد در تضاد قرار گیرد، تخلف است.

همچنین، تیموری در پاسخ به این مسئله که برخی هتل‌ها در این نمایشگاه امکان ارائه نرخ اتاق برای سال ۹۸ را نداشتند، گفت:

هتل‌ها در سال جدید افزایش نرخ نخواهند داشت. جای تعجب است که آنها نتوانند برای عید نوروز نرخی اعلام کنند. شاید برخی تورهای خارجی توانسته‌اند در برخی از ماه‌های سال تخفیف بگیرند، ولی برخی دیگر این امکان را نداشته‌اند، به همین دلیل است که آنها متوجه تفاوت قیمت اتاق هتل در برخی ماه‌های سال می‌شوند.

علی‌رغم نکات ذکر شده توسط معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، به نظر می‌رسد فروش تورهای خارجی در این نمایشگاه بیشتر از تبلیغ تورهای داخلی بوده، هرچند تیموری معتقد است که این تنوع در فروش طبیعی است و پیشی گرفتن گردشگری خروجی نسبت به گردشگری ورودی، ما را از حالت یک بعدی خارج می‌کند.

منبع عکس: شرکت بین‌المللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران

مطالب مرتبط:

دیدگاه