گزارش کجارو از دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
گزارش کجارو از دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران

دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران و صنایع وابسته، امسال با تمرکز بیشتر روی جاذبه‌های کمترشناخته‌شده استان‌ها و با شعار «گردشگری و تحول دیجیتال» در حال برگزاری است.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته که از روز سه‌شنبه، ۲۳ بهمن ۹۷ آغاز به کار کرده است، امروز دومین روز خود را گذراند.

دوزادهمین دوره اين نمايشگاه توسط شرکت بين المللی بازرگانی و نمايشگاهی تهران و با حمايت و حضور سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری کشور در ۱۰ سالن نمايشگاهی و در سطحی بالغ بر ۴۰۰۰۰ مترمربع فضای سر پوشيده و ۲۰۰۰ مترمربع فضای باز برگزار خواهد شد.

برپايی نمايشگاه بين المللی صنعت گردشگری و هتل داری ايران، فرصت منحصر به فردی را برای تمامی سازمان­‌ها، اتحاديه ‌ها، تشکل­‌ها، شرکت­‌ها و همچنين افرادی که به نوعی در ارتباط با اين صنعت هستند، ايجاد میکند تا امکان معرفی و ارائه توانمندی­‌ها و امکانات خود را هم به عموم مردم و هم به موسسات و سازمان‌های مرتبط بدست آورند.

نمایشگاه امسال میزبان گروه‌های مختلفی شامل تجهیزات سفر، هتل‌ها و دهکده‌های توریستی، صنایع دستی استان‌ها، معرفی استان‌های ایران با تمرکز بیشتر بر استان‌ها و جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده، آژانس‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی، انواع گردشگری، سازمان‌های مرتبط با میراث فرهنگی، مناطق آزاد، بوم گردی و مناطق ویژه گردشگری و همچنین خدمات گردشگری الکترونیکی است.

نمایشگاه گردشگری

 بخش‌های نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران ۹۷

- پارک های تفریحی و آبی

- اکوتوریسم (گردشگری طبیعت)

- گردشگری سلامت

- خدمات بیمه

- موزه ها

- گردشگری زیارتی

- گردشگری ورزشی

- وزارتخانه ها و سازمان های گردشگری

- شرکت های خدمات گردشگری

- تجهیزات و ملزومات مسافرتی و اردو

- وسایل حمل و نقل مسافرتی (اتوبوس ها، مینی بوس ها، کاروان ها، ون ها و ...)

امروز سری به این نمایشگاه زدیم تا از نزدیک با فضای برخی از سالن‌های نمایشگاه و شرکت‌کنندگان این دوره آشنا شویم.

امسال هم مشابه سال‌های گذشته، یکی از سالن‌ها به غرفه‌های استان‌ها اختصاص داده شده است که هر یک به معرفی صنایع دستی، دیدنی‌های استان و همچنین آیین‌های سنتی و موسیقی محلی خود پرداخته‌اند.

نمایشگاه گردشگری

طی سال‌های گذشته، بخش زیادی از فضای سالن استان‌ها به استان تهران اختصاص داشت و این موضوع تا حدی باعث می‌شد که استان‌های دیگر کمتر به چشم بازدیدکنندگان بیایند.

در نمایشگاه امسال، فضای بیشتری به استان‌ها اختصاص داده شده است و تمرکز این بخش، روی استان‌ها و شهرهایی است که کمتر شناخته شده‌اند. همچنین برخلاف سال‌های گذشته، موسیقی و رقص محلی استان‌ها کمرنگ‌تر و محدودتر شده است و در عوض، تمرکز بیشتری روی اقامتگاه‌های بومگردی هر استان گذاشته شده است؛ به‌طوری که در نگاهی کلی به غرفه‌های استان‌ها، معرفی اقامتگاه‌های بومگردی هر استان در کنار جاذبه‌های طبیعی، بیش از هر چیز به چشم بازدیدکنندگان می‌آید.

مشابه هر سال، غرفه‌ی هر کدام از استان‌ها با استفاده از المان‌های مختلفی به معرفی استان، جاذبه‌های گردشگری طبیعی و فرهنگی و همچنین صنایع دستی خود پرداخته‌اند. آنچه در نگاه اول در هر کدام از غرفه‌ها به چشم می‌خورد، ماکتی از یک مکان دیدنی شاخص متعلق به آن استان است؛ کاخ موزه چهلستون، خانه عامری‌ها و معماری خانه‌های گیلان در غرفه‌های استان‌ها شبیه سازی شده‌اند.

نمایشگاه گردشگری

صنایع دستی شهرها و معرفی آیین‌های استان‌ها مشابه سال‌های گذشته، حضوری فعال و پررنگ در نمایشگاه دارد. برای مثال، یکی از غرفه‌های قابل‌توجه و جذاب امسال به استان خوزستان اختصاص داشت که علاوه‌بر ارائه و نمایش هنر حصیربافی و دستبافته‌های حصیری، در مضیفی از جنس نی، به معرفی آیین قهوه‌خوری جنوب ایران پرداخته بودند. در این مضیف، فردی با لباس محلی، با قهوه، پذیرای بازدیدکنندگان و مهمانان این غرفه بود.

در سالن خارجی، غرفه‌هایی از کشورهای مالزی، سنگاپور، تایلند، ترکیه، هند، افغانستان و پاکستان حضور دارند که در کنار خدماتی که ارائه می‌کنند، به معرفی هرچه بیشتر شهرها و جاذبه‌های کشور خود به علاقه‌مندان سفر و گردشگری پرداخته‌اند.

نمایشگاه گردشگری

اهـداف بــرگـزاری نمـايشگـاه

 آشنايی و معرفی داشته‌ها ، امکانات و ظرفيت‌های کشور در حوزه‌های گوناگون صنعت.

 شناسايی مشکلات، موانع و نقاط ضعف موجود در حوزه گردشگری، ترغيب و تشويق افراد، شرکت‌ها و موسسات به ورود و فعاليت در اين دو بخش و وادار نمودن سازمان‌های دولتی متولی گردشگری به حمايت و مساعدت از دست اندرکاران صنعت مذکور.

 ايجاد زمينه‌های مناسب به‌منظور بهره‌گيری از ظرفيت های گردشگری و ايجاد اشتغال در کشور که ناشی از فعل و انفعالات گردشگری است و بهره‌مندی از سطح بسيار بالای درآمدزايی صنعت گردشگری.

 فراهم کردنن بسترهای لازم جهت ورود گردشگر به کشور و يافتن راهکارهای لازم به‌منظور رفع موانع موجود تا حد امکان و با در نظر گرفتن معيارها و شرايط فرهنگی و اجتماعی کشور.

 با توجه به اينکه صنعت گردشگری سومين صنعت درآمدزا در جهان محسوب ميشود يکی از مهمترين اهداف اين نمايشگاه، ارتقاء جايگاه صنعت توريسم و ايجاد فرهنگ پذيرش گردشگر در جامعه است به گونه ای که از گردشگر گريزی اجتناب شود و تا حدی از وابستگی به درآمدهای نفتی فاصله گرفته شود.

 آشنايی عموم مردم با سازمان ها، انجمن هاو نهادهای متولي امر گردشگری و ارائه انتظارات ايشان به مسئولين و متقابلاً پاسخگويی مسئولين به خواسته‌ها و مشکلات موجود در اين زمينه.

 آشنايی دست اندرکاران با نوآوری ها و ظرفيت‌های موجود در عرصه بين المللی و تلاش برای رسيدن به استانداردهای جهانی. 

آشنايی با مشکلات و کاستی‌های موجود در مراکز اقامتی و هتل‌ها و يافتن راهکارهای ممکن برای مرتفع کردن آن‌ها.

 آشنايی با چگونگی مديريت موفق هتل های دنيا و بکارگيری روش های بهسازی و استانداردسازی هتل ها بمنظور رفع معضلات آن‌ها.

نمایشگاه گردشگری

غرفه‌های مربوط به آژانس‌های مسافرتی حاضر در نمایشگاه، تمرکز خود را روی سفر در تعطیلات نوروزی پیش رو و همچنین تور نوروز 98 گذاشته بودند. برخی آژانس‌ها نیز در کنار تورهای معمول و پر طرفدار خود، تورهای جدید برای مقاصد بکر داخلی و سفرهای کوتاه طبیعت‌گردی در ایران اختصاص داده‌اند.

این نمایشگاه که از روز سه‌شنبه آغاز به کار کرده است، تا فردا، ۲۶ بهمن ماه ادامه دارد و از ساعت ۹ صبح الی ۱۷، پذیرای علاقه‌مندان به سفر و گردشگری، مدیران، سرمایه‌گذاران و افراد فعال در حوزه گردشگری است. هزینه ورودی این نمایشگاه نیز مشابه سال‌های گذشته، دو هزار تومان است.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه