تور مجازی مسجد جامع کرمان؛ شاهکاری ۷۰۰ ساله در معماری

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان پنجشنبه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
تور مجازی مسجد جامع کرمان؛ شاهکاری ۷۰۰ ساله در معماری

مسجد جامع کرمان از جمله جاذبه‌‌های گردشگری مهم این شهر است که امکان بازدید از آن با استفاده از فناوری تور مجازی میسر شده است.

مسجد جامع مظفری که با عنوان مسجد جامع کرمان نیز شناخته می‌شود، از بناهای تاریخی ارزشمند کرمان است که با معماری کم‌نظیر و باشکوه، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این بنا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران و ارزشمندترین بناهای تاریخی شهر کرمان، در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

علاوه بر مشاهده این مکان تاریخی و زیبا به‌وسیله تور مجازی، کجارو به معرفی تورهای داخلی و خارجی پرداخته است ازاین‌رو شما می‌توانید در کجارو با جست‌و‌جوی تور کرمان از میان فهرست ده‌ها آژانس معتبر با مقایسه قیمت تورهای گوناگون پرداخته و در نهایت، تور مورد نظر خود را از میان ده‌ها آژانس معتبر انتخاب کنید.

مسجد جامع کرمان که در سمت غرب میدان «مشتاقیه» (میدان شهدا) و ابتدای خیابان دکتر شریعتی واقع شده است، به «بازار گنجعلی‌خان» نیز نزدیک است و در میانه‌های قرن هشتم قمری، یعنی در حدود سال ۷۵۰ هجری قمری ساخته شده است.

از دلایل نامیدن این مسجد با نام «مسجد جامع مظفری»، می‌توان به زمان ساخت آن اشاره کرد. پادشاه «امیر مبارزالدین محمد مظفری میبدی»، از پادشاهان «آل مظفر»، دستور ساخت این مسجد را در خارج از شهر کرمان فعلی صادر کرد. علت ساخت این بنا، پیروزی محمد مظفری میبدی در نبردی با قوم «جرمان و اوغان» بود. در آن زمان، پادشاه نیت کرده بود تا در صورت زنده ماندن در نبرد مذکور، میراثی از خود به جا گذارد و این مسجد را از درآمد برداشت و فروش محصولات کشاورزی میبد بنا کرد. اکنون، با گذشت ۷۰۰ سال از ساخت آن و بزرگ‌تر شدن شهر کرمان، این بنا در داخل شهر قرار گرفته است.

مسجد جامع کرمان

مسجد جامع مظفری کرمان که به‌صورت چهار ایوانی ساخته شده، در ضلع‌های غربی، شرقی و جنوبی دارای سه درب است و صحنی به ابعاد ۶۶.۵ متر در ۴۹ متر دارد. سردر بزرگ ضلع شرقی، علاوه بر کاشی‌کاری‌های بسیار زیبا، دارای یک ساعت بزرگ و مقرنس‌کاری‌هایی است که زیبایی آن را دو چندان کرده‌اند. علاوه بر آن، می‌توان کاشی‌کاری‌های معرق محراب ضلع غربی را نیز حائز اهمیت دانست. این محراب که با حاشیه مرمر ساخته شده است، در برخی نقاط دارای کاشی‌های زرد است و با خطوط زیبا مزین شده است. در پشت محراب ضلع غربی، مرقد «ملابمانعلی راجی کرمانی» قرار دارد که دیوان اشعار او به نام «حمله حیدری» از جمله آثار ارزشمند او به شمار می‌رود.

مسجد جامع کرمان در طول ۷۰۰ سال عمر خود، به دفعات متعدد بازسازی شده است.  گفته می‌شود «عنایت‌الله بن نظام‌الدین معمار اصفهانی» که نامش در ایوان بزرگ مسجد به چشم می‌خورد، نقش موثری در حجاری، کاشی‌کاری و بازسازی این بنا داشته است. در زمان شاه عباس دوم، «شاهرخ نامی » مرمت‌هایی رار روی این بنا انجام داده و پس از آن «محمد تقی خان درانی» در دوران زندیه (سال ۱۱۷۶ هجری قمری) بخش‌هایی از این مسجد را بازسازی کرد. خطوط به‌جای مانده در بالای مناره و گلدسته مسجد، نشان از این بازسازی دارد.

به‌رغم موارد ذکر شده، این مسجد در دو برهه تاریخی، در معرض حمله و ویرانی قرار گرفته است. مورد اول بر اثر شلیک توپ‌های آقا محمدخان قاجار بوده و مورد دوم در مهر ماه سال ۱۳۵۷ توسط عوامل وابسته به حکومت پهلوی در واکنش به تحرکات انقلابی مردم شهر کرمان، به آتش کشیده شد و تعدادی از مردم نیز در این حادثه جان باختند.

در انتها، از شما دعوت می‌کنیم تا با استفاده از فناوری تور مجازی، از این شاهکار معماری در شهر کرمان دیدن کنید.


Jame Mosque Kerman

منبع عکس: گوگل مپ

منبع تصویر تور مجازی: www.360cities.net

مطالب مرتبط:

دیدگاه