برگزاری کارگاه بین‌المللی معماری خشتی در یزد

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش یکشنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
برگزاری کارگاه بین‌المللی معماری خشتی در یزد

نخستین کارگاه بین‌المللی «معماری خشتی، شهر میراث جهانی یزد» از روز یکشنبه ۲۱ بهمن ماه در دانشگاه یزد به مدت یک هفته آغاز شد.

مقاله‌های مرتبط:

کارگاه بین‌المللی معماری خشتی با حضور تعدادی از استادان شهرسازی و معماری و با رویکرد بررسی مشکلات و چالش‌های حفاظت شهر تاریخی یزد در دانشگاه این شهر برگزار شد. گفته شده است در پایان این کارگاه به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده می‌شود.

یوکا یوکیلیتو، استاد مشاور مدیر و نماینده مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی (ایکروم- ICCROM) در این کارگاه، ماریانا کوریا، رئیس کمیته علمی جهانی میراث معماری خشتی در شورای بین‌‌المللی بناها (ایکوموس- ICOMOS) و محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در این سازمان از مدرسان این کارگاه هستند.

ایکروم نهادی است که با هدف حفظ میراث فرهنگی در جهان از طریق آموزش، پژوهش، همکاری و برنامه‌های حمایتی و افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت و ظرافت میراث فرهنگی تأسیس‌ شده است. ایکوموس، نیز یک تشکل خصوصی و مهم‌ترین مرجع بین‌المللی است که در جهت حفظ بناها و محوطه‌های تاریخی فعالیت می‌کند.

این کارگاه به همت معاونت معماری و شهرسازی در شهرداری یزد تشکیل شده است و تا ۲۷ بهمن‌ماه ادامه دارد. سکونت‌گاه‌های استان یزد دارای ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی است. یزد اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است که بافت تاریخی آن، مساحتی در حدود ۷۴۳ هکتار را در بر گرفته است. ۲۰۰ هکتار از عرصه این مجموعه تاریخی در ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد در لهستان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

تاکنون پنج اثر استان یزد در فهرست میراث جهانی ثبت شده است. یزد دارای گنجینه‌ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی است که بناهای مذهبی، بقعه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها، زیارتگاه‌های زرتشتیان، خانه‌های تاریخی، آب‌انبارها، باغ‌های تاریخی، بادگیرها و بازارچه‌ها از جمله آنها هستند. یزد زینت یافته به القابی مثل شهر بادگیرها، کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب است.

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه