نرماندی؛ ساحلی که تاریخ را تغییر داد

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
نرماندی؛ ساحلی که تاریخ را تغییر داد

ساحل نرماندی فرانسه شاهد جنگ‌های بسیاری بود و به‌خاطر موقعیت استراتژیک خود، نقش‌های مهمی در جنگ‌ها داشت؛ تا جایی که حتی یک بار، مسیر تاریخ را تغییر داد.

این صحنه را تصور کنید: شهرهایی نیمه‌چوبی با مناره‌های بلند کلیسای جامع، کلبه‌هایی با سقف کاه‌گلی که در جای‌جای تپه‌های سرسبز به چشم می‌خورند، گاوهایی فربه و سرحال و درختان سیب درهم‌تنیده. این توصیفات همگی مربوط به یکی از چشم‌اندازهای ساحل فریبنده‌ی نرماندی در کشور فرانسه است. نرماندی، علاوه بر آنکه در موقعیتی استراتژیک و مشرف‌به انگلستان قرار دارد، نزدیک‌ترین ساحل به پاریس است. این موقعیت منحصربه‌فرد نظر پاریسی‌هایی که به‌دنبال ساحلی برای تفریح هستند را به‌شدت به خود جلب کرده است.

اما، جاهای دیدنی نرماندی محدود به ساحل‌ها و طبیعت آن نیست. این ساحل زیبای فرانسه، به‌خاطر موقعیت استراتژیک جغرافیایی خود، بیشتر از حق خود شاهد جنگ و رویدادهای آن در طول تاریخ بوده است.

در قرن نهم، نورس‌های وایکینگ از شمال به نرماندی آمدند و نام فعلی را به ساحل بخشیدند. چند صد سال بعد، ویلیام فاتح از ساحل نرماندی به انگلستان حمله کرد. شرح پیروزی وی در سال ۱۰۶۶ در نقشه‌ای متعلق‌به قرون‌وسطا به تصویر کشیده شده است. سال‌ها پس از آن، ژاندارک، قهرمان ملی فرانسه، توسط انگلیسی‌ها در شهر روآن سوزانده شد. جرم او این بود که فرانسه را طی جنگ‌های صد ساله بسیج کرده بود.

در سال ۱۹۴۴، نرماندی میدان مهمی در جنگ جهانی دوم بود که مسیر تاریخ را تغییر داد. خیلی از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نرماندی را با موزه‌های روز D و خاطراتی به خاطر می‌آورند که فرود قهرمانانه‌ی متفقین در ۶ ژوئن سال ۱۹۴۴ را گرامی می‌دارند (اولین روز یک عملیات نظامی را معمولا «روز دی» یا «دی دِی» (D-Day) می‌نامند).

ساحل نرماندی؛ فرانسه

استیو ملنیکوف در مراسم یادبور روز دی در مراسم یادبودی در گورستان آمریکایی‌ها در نرماندی. این کهنه‌سرباز ۹۹ ساله در یورش به ساحل اوماها در طول جنگ جهانی دوم شرکت داشت

با اینکه هنوز سنگرهای بتونی و زاغه‌های مهمات زمان جنگ و یادبودهای نظامی را می‌توان به تعداد زیاد در نرماندی مشاهده کرد، این ساحل دارای ساحل‌های دست‌نخورده، روستاهای ماهیگیری و استراحتگاه‌هایی دلپذیر ساحلی نیز است. این ناحیه به‌اندازه‌ای در میان پاریسی‌ها از محبوبیت برخوردار است که آن‌ها این ساحل را «ناحیه‌ی ۲۱» شهر می‌نامند. با وجود غذاهای خوشمزه و طبیعت روستایی نرماندی، جای شگفتی نیست که پاریسی‌ها چنین علاقه‌ای به این ساحل دارند. فاصله‌ی ساحل با بریتانیا به‌قدری کم است که بریتانیایی‌ها آن را به‌عنوان محلی برای استراحت‌های آخر هفته‌ی خود برگزیده‌اند. صدای رادیو بی بی سی با وضوح کافی و صدای بلند همیشه در این ساحل به گوش می‌رسد.

ساحل نرماندی؛ فرانسه

جیمز گانون در وسط تصویر و مایک، پسرش، در سمت راست تصویر، از داخل یک سنگر محل شلیک مسلسل‌های آلمانی در پوینته دو هاک به‌بیرون نگاه می‌کنند

بایو که با ۶ مایل مساحت یکی از بخش‌های کوچک نرماندی است، محلی ایدئال برای بازدید از مناظر منطقه است. حتی با وجود فاصله‌ی زیاد بین بایو و سواحل درگیر عملیات روز D، باز هم بازدید از این منطقه را باید در برنامه‌ی خود  بگنجانید. اهمیت بایو به‌خاطر میدان زیبای مرکز شهر، کلیسای الهام‌بخش شهر بایو (Bayeux Cathedral) که ویلیام فاتح در مراسم تقدیس آن در سال ۱۰۷۷ حاضر بود و نیز، فرشینه‌ی ۷۰ متری زیبای بایو (Bayeux Tapestry) است که جزئیات کامل شکست انگلستان توسط ویلیام فاتح را به‌صورت صحنه‌به‌صحنه به تصویر کشانده است. برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی نرماندی، به مجموعه مقالات راهنمای سفر به فرانسه در سایت کجارو مراجعه کنید.

فرشینه بایو؛ نرماندی؛ فرانسه

فرشینه‌ی ۷۰ متری و قابل‌ملاحظه‌ی بایو که جزئیات فتح انگلستان توسط ویلیام، دوک نرماندی، در سال ۱۰۶۶ میلادی را به تصویر کشیده است

اما برای اینکه نرماندی را با تمام وجود تجربه کنید، بهتر است در یک خانه‌ی روستایی اقامت کنید. خانه‌های سنگی باستانی که اغلب دهه‌ها و حتی بیشتر تحت تملک یک خانواده باقی می‌مانند، اتاق‌هایی ساده مجهزبه مبلمان و وسایل لازم را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. تخم‌مرغ‌های صبحانه معمولا محصول مرغ‌هایی داخل حیاط هستند. سکونت در این خانه‌ها، بهترین راه برای آشنایی با روزمرگی‌ها از نزدیک است.

اقامت در مناطق حومه به تجربه‌ی غذاهای محلی نیز کمک شایانی می‌کند. از همه مهم‌تر آنکه نرماندی مهد پیدایش دستورالعمل چهار C در آشپزی است: نوشیدنی سیب فرانسوی (Calvados)، پنیر کاممبر (Camembert)، آب سیب که به روش محلی‌ها تولید می‌شود (Cider) و سس‌های خامه‌ای (Crème). اگر در منوهای رستوران‌های نرماندی عبارت «à la Normande» را دیدید، باید انتظار داشته باشید که غذایی غوطه‌ور در کره و خامه برای‌تان سرو کنند.

نرماندی؛ فرانسه

نرماندی که پر از باغ‌های انبوه سیب است، به انواع نوشیدنی‌های مختلف معروف و انرژی‌بخش سیب خود می‌بالد

باغ‌های انبوه سیب نرماندی به نوشیدنی‌های مختلف و معروف سیب خود می‌بالد و نوشیدنی محلی دیگری در این منطقه وجود ندارد. تابلوها و علائم جاده‌ی روت دو سیدرا (Route du Cidre) که مزین به یک سیب قرمز و براق است و در امتداد راه‌های سرسبزی نصب شده‌اند که دو طرف آن را پرچین‌ها احاطه کرده‌اند، گردشگران را به‌سمت مناطق تهیه و تولید نوشیدنی‌های طبیعی سیب راهنمایی می‌کند. در املاکی که به‌صورت خانوادگی اداره می‌شوند، مالکان خانه‌ها مسافران را به آشپزخانه‌های خود دعوت می‌کنند تا لبی تر کنند و شاید کمی از محصولات آن‌ها بخرند. کارگاه‌های بزرگ‌تر با گشاده‌رویی بسیار زیرزمین‌های تار عنکبوت بسته و سوله‌های تنگ و تاریک خود را به روی مسافران می‌گشایند و به آن‌ها اجازه‌ی گردش در میان تجهیزات و تولیدات انبارشده و چشیدن از نوشیدنی‌ها را می‌دهند.

باغ های سیب نرماندی؛ فرانسه

بخش زیادی از محصولات سیب نرماندی تبدیل به نوشیدنی‌هایی می‌شوند که در هر نقطه از منطقه می‌توان کمی از آن چشید

در رستوران‌های نرماندی معمولا کمی از نوشیدنی‌های مخصوص منطقه را در وعده‌های غذایی سرو می‌کنند و معتقد هستند که این کار اشتهای افراد را تقویت می‌کند. بطری‌هایی حاوی مخلوط شربت سیب و نوشیدنی‌های مخصوص منطقه نیز در رستوران‌ها به‌وفور پیدا می‌شود که نوشیدن آن‌ها به‌همراه سس‌های خامه‌ای و پنیرهای عالی نرماندی رواج دارد. عامل برتری محصولات لبنی نرماندی چیست؟ خاک حاصلخیز، مراتع سرسبزی که از آب‌وهوای دریایی مطلوب منطقه نهایت بهره را برده است، و البته، گاوهای سفید و قهوه‌ای نرماندی که هرکدام به‌اندازه‌ی پنج گالن شیر با چربی بالا تولید می‌کنند. این نژاد از گاوها در نتیجه‌ی حمله‌ی متفقین در سال ۱۹۴۴ تقریبا همگی نابود شده بودند؛ اما پس از آن دوباره احیا شدند.

گاوهای نرماند؛ فرانسه

مهم‌ترین ماده‌ی برای تولید پنیرهای نرماندی منطقه و سس‌های خامه‌ی معروف آن، گاوهای سفید و قهوه‌ای نرماند هستند که شیری با درصد چربی بالا تولید می‌کنند و پس از حمله‌ی متفقین به منطقه در جنگ جهانی دوم تا مرز انقراض پیش رفتند

شیر باکیفیت گاوهای نرماندی یکی از اجزای ضروری برای تهیه‌ی پنیرهای نمادین کاممبرت نرماندی است. این پنیرها در جعبه‌های کوچک چوبی بسته‌بندی می‌شوند. پنیرهای کاممبر نرم، آبدار و بدبوی کاممبر که بوی کپک می‌دهد و از شیر خام تهیه می‌شود و در نرماندی به فروش می‌رسد هیچ شباهتی به توپک‌های لاستیکی موجود در خانه‌های نرماندی‌ها ندارند. برای اینکه پنیرهای ناب نرماندی را پیدا کنید، دنبال برچسب «Camembert de Normandie AOP» در مغازه‌ها بگردید. فرانسوی‌ها حتی اسم و نشان خامه‌های غیرپاستوریزه و غلیظ نرماندی (AOC crème fraîche de Normandie) را هم به‌شدت کنترل می‌کنند.

توصیه‌ای که به شما می‌شد این است: اگر می‌خواهید در ازای پولی که در فرانسه خرج می‌کنید، غذایی خوب و شاهانه میل کنید، این کار را در شهر کوچک نرماندی انجام بدهید که غذاهای خوب آن ارزش تا آنجا رفتن را دارند. پس از آنکه یک روز کامل را صرف بازدید از ساحل‌های روز D کردید، به‌دنبال میزبانی مهمان‌نواز با خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های دلپذیر در نرماندی بگردید؛ از این‌گونه افراد در این منطقه فراوان پیدا می‌شود. حتی اگر از وقت غذا گذشته باشد و بطری‌های نوشیدنی‌های‌شان خالی شده باشد، باز هم چیزی از مهمان‌نوازی کم نمی‌گذارند.

مطالب مرتبط:

منبع usatoday

دیدگاه