استارلوکس، جدیدترین و لوکس‌ترین ایرلاین تایوان

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
استارلوکس، جدیدترین و لوکس‌ترین ایرلاین تایوان

استارلوکس، جدیدترین شرکت هواپیمایی کشور تایوان است که در آغاز سال ۲۰۲۰ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و با خدماتی خاص و لوکس پذیرای مسافران خواهد بود.

ایرلاین استارلوکس (STARLUX)، یک استارتاپ تایوانی است که اولین پروازهای خود را از ژانویه‌ی ۲۰۲۰ آغاز خواهد کرد و شاید بتواند به‌عنوان اولین شرکت هواپیمایی در ۳۰ سال گذشته، بازار هوانوردی این جزیره با انحصاری دوگانه را متحول کند. این هواپیمایی که به‌عنوان نخستین بوتیک ایرلاین لاکچری تایوان لقب گرفته است، اولین هواپیمای خود را در ماه اکتبر دریافت و اعلام کرد که از آن برای جنوب‌شرق آسیا استفاده خواهد کرد که شروع آن با سه مسیر تایپه - ماکائو، تایپه - پنانگ و تایپه - دانانگ است. بوتیک ایرلاین درست مثل بوتیک هتل، ویژگی‌ها و خدمات مختص به خود را دارد. با کجارو همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این ایرلاین در اختیار شما قرار دهیم.

به یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط‌های هواپیما از آژانس‌های هوایی معتبر و جستجوی بلیط هواپیما ارزان به مقصد مورد نظر خود، می‌توانید از بزرگ‌ترین موتور جستجوی پرواز در کجارو استفاده کرده و با اطمینان کامل از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

ایرلاین استارلوکس

با این حال، هم ناظران حمل‌ونقل هوایی و هم عموم مردم به یک دلیل دیگر هیجان‌زده هستند: داستان‌ مؤسس استارلوکس، شنگ کیو وی (Chang Kuo-wei) آن‌چنان جذاب است که رسانه‌های محلی از او به‌عنوان «شاهزاده هملت» صنعت هوانوردی یاد می‌کنند.

این داستان شکسپیری به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد، زمانی که چانگ یونگ فا (Chang Yung-fa)، مؤسس گروه اورگرین تایوان و اوا ایر در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت و رقابت بر سر جانشینی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مجتمعی تایوان که به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود، بالا گرفت. شنگ ۴۹ ساله که از سال ۲۰۱۳ ریاست هیئت‌مدیره‌ی اوا ایر را برعهده داشت، افشا کرد که پدر فقیدش در وصیت‌نامه‌ی خود، او را به‌عنوان جانشین شرکت مادر اورگرین معرفی کرده است. او چهره‌ای دوست‌داشتنی در صنعت هوانوردی به حساب می‌آید که به صراحت کلام و تخصصش معروف است و تجربه‌ی کار در اوا ایر در جایگاه تکنسین هواپیما و خلبانی را دارد. با این حال، او کوچک‌ترین پسر چانگ یونگ فا و تنها فرزند از همسر دومش محسوب می‌شود و همین موضوع منجر به بروز اختلافات خانوادگی شد و خیلی زود او را از سمتش به‌عنوان ریاست هیئت‌ مدیره‌ در اوا ایر برکنار کردند.

هواپیمایی استارلوکس

چند ماه بعد، وی اعلام کرد که می‌خواهد شرکت هواپیمایی خودش با نام ایرلاین استارلوکس را راه‌اندازی کند. رسانه‌های محلی به‌خاطر این برنامه‌ی تلافی‌جویانه، به او لقب هملت داده‌اند.

رسانه‌های محلی به‌خاطر این برنامه‌ی تلافی‌جویانه، به او لقب هملت داده‌اند

از آنجا که هر دو ایرلاین اصلی تایوان، اوا ایر و چاینا ایرلاینز، با اعتصاب و درگیری‌های داخلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، انتظارها برای راه‌اندازی این ایرلاین جدید افزایش یافته است.

چاینا ایرلاینز و کارکنان آن، پس یک هفته اعتصاب در فوریه ۲۰۱۹، به توافق رسیدند؛ در مقابل، اوا ایر در ماه ژوئیه اعتصابی ۱۷ روزه را تجربه کرد که در تاریخ هوانوردی تایوان، بی‌سابقه بود. با این حال، تیم استارلوکس معتقدند که شنگ به‌دنبال انتقام‌جویی نیست. کی دبلیو نیه (K.W. Nieh)، مدیر ارشد ارتباطات استارلوکس گفته است:

آقای شنگ اعتقادی ندارد که هملت است و راه‌اندازی این شرکت هواپیمایی هیچ ارتباطی به انتقام ندارد. از آنجا که او عاشق هوانوردی است، فقط می‌خواهد ایرلاین ایده‌آل خود را بسازد تا پس از جدایی از گروه اورگرین، سبک خویش را نشان دهد. او به‌منظور برآورده‌کردن انتظارات پدر فقیدش به‌دنبال راه‌اندازی استارلوکس بوده است.

هواپیمای شرکت استارلوکس

اینکه ایرلاین استارلوکس می‌تواند از سایر شرکت‌های هواپیمایی اصلی تایوان پیشی بگیرد یا خیر، در آینده مشخص می‌شود؛ اما مطمئناً دنیای هوانوردی تایوان را متحول خواهد کرد. این هواپیمایی در حال معرفی نسل جدیدی از هواپیماهای مسافربری نظیر A321neo و A350-1000 است که هر دو برای اولین بار در تایوان به کار گرفته می‌شوند. در واقع استارلوکس اولین ایرلاین تایوانی به شمار می‌رود که مجهز به هواپیمای A321neos می‌شود، تمام ۱۰ هواپیمای این مدل تا پایان سال ۲۰۲۱ به این ایرلاین تحویل داده خواهد شد. شرکت استارلوکس، با امضای بزرگ‌ترین توافق خرید با ایرباس، ۱۷ هواپیمای A350XWB را در ماه مارس ۲۰۱۹ از این شرکت خریداری کرد.

شنگ، خودش خلبانی اولین هواپیمای A321neo در استارلوکس را برعهده داشت و ماه گذشته از تایپه به مقصد هامبورگ پرواز کرد. مدیر ارشد ارتباطات استارلوکس می‌گوید:

این ناوگان تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۲۷ فروند هواپیما و تا پایان سال ۲۰۳۰ به ۵۰ فروند هواپیما مجهز خواهد شد.

فضای داخلی این کابینِ بدنه باریک را بخش طراحی بی‌ام‌و موسوم به BMW Designworks، طراحی کرده که مجهز به صندلی‌های نرم، زیرسری چرم و سیستم‌های سرگرمی در تمام کلاس‌های پروازی است. صندلی‌های اکونومی، صفحه نمایش ۱۰٫۱ اینچی با رزولوشن 720p دارند، در حالی که کلاس بیزینس دارای صندلی‌هایی باریکی است که می‌توان آن را به‌صورت تختی دو متری درآورد و روی آن استراحت کرد و علاوه بر این، یک سیستم سرگرمی داخل هواپیما با ابعاد ۱۵٫۶ اینچ با رزولوشن 1080p دارد. وای‌فای رایگان با دسترسی اولیه در اختیار همه‌ی مسافران هر دو کلاس در کلیه‌ی پروازهای استارلوکس قرار می‌گیرد، موضوعی که برای اولین بار در تایوان اتفاق می‌افتد، هرچند برای مسافران اکونومی فقط شامل ارسال پیامک می‌شود.

استارلوکس

از برندهای محلی نیز در هواپیماهای استارلوکس استفاده شده نظیر رایحه‌ی بی‌نظیر کابین با بوی چوب و چرم و گل که ابتکاری از برند تایوانی عطر و ادکلن P.Seven است.

شرکت هواپیمایی استارلوکس امید دارد به جایگاه هواپیمایی امارات در آسیا برسد

لباس فرم کادر پرواز نیز که با موضوعات سفرهای آینده‌نگرانه در دهه‌ی ۴۰ و ۵۰ میلادی طراحی شده‌اند، اثری از طراح محلی، شین یین (Sean Yin) هستند.

شرکت هواپیمایی استارلوکس که امید دارد به جایگاه هواپیمایی امارات در آسیا برسد، قول داده است که خدمات پریمیوم را نیز در دستور کار خود قرار دهد. شنگ اخیراً در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که این ایرلاین به‌دنبال ایجاد جنگ کرایه نیست، بلکه می‌خواهد قیمت بلیط هواپیما منطقی باشد، هرچند که از سایر رقبا گران‌تر خواهد بود.

لباس خدمه پرواز استارلوکس

مدیر ارشد ارتباطات استارلوکس می‌گوید:

ما پرواز را بخشی لذت‌بخش از سفر می‌دانیم و با خدماتی درجه یک و نفیس در خدمت مسافران هستیم. همین موضوع استارلوکس را از سایر شرکت‌های موجود در بازار متمایز می‌کند. ما خود را به‌عنوان یک ایرلاین بوتیک معرفی کرده‌ایم که به‌دنبال بازار درجه یک و لوکس است و در همین راستا، پیشرفته‌ترین مدل‌های هواپیما را با جدیدترین تکنولوژی و صندلی هوانوردی در اختیار گرفته‌ایم. از آنجا که خدمات لوکسی را در اختیار مسافران قرار می‌دهیم، پس قیمت بلیط‌های ما قدری بالاتر از سایر ایرلاین‌ها خواهد بود.

طبق گفته‌ی چون کِی لا (CK Law)، کارشناس هوانوردی و مشاور ارشد بخش سیاست هوانوردی در دانشگاه چینی هنگ کنگ، این جایگاه منحصربه‌فرد، حرکتی هوشمندانه برای استارلوکس به حساب می‌آید. او ادامه می‌دهد:

بسیاری از خطوط هوایی جدید به‌ویژه در این بخش از جهان، وارد بخش کم‌هزینه‌ی بازار می‌شوند. این اقدام قطعاً یک روند مهم به شمار می‌رود و برای بخش مسافران لوکس بازار مطمئناً تقاضای منطقی وجود خواهد داشت.

خدمه پرواز

هرچند او پیش‌بینی می‌کند که این ایرلاین جدید در بلندمدت، تأثیر خود را روی قیمت بلیط‌ها می‌گذارد. او در ادامه می‌گوید:

از دید مسافران، داشتن انتخاب‌های جدید و کاهش احتمالی قیمت‌ بلیط‌ها در بلندمدت می‌تواند مزایای جدید و قابل‌توجهی برای آن‌ها داشته باشد. علاوه بر این، رقابت بیشتری برای ارائه‌ی خدمات بهتر در هواپیماها شکل خواهد گرفت.

تایوان در طول سال‌های اخیر شاهد افزایش قابل‌توجه تعداد مسافران و همین‌طور تعداد پروازها بوده است. طبق برآورد شرکت بوئینگ، تقاضای حمل‌ونقل هوایی در تایوان از کل میانگین تقاضای سالانه در شمال‌شرق آسیا بیشتر خواهد شد، به‌طوری که طی دو دهه‌ی آینده، این رقم به ۲ درصد خواهد رسید.

تایوان در طول سال‌های اخیر شاهد افزایش قابل‌توجه تعداد مسافران و پروازها بوده است

اما آیا فضای کافی برای حضور یک ایرلاین مهم دیگر در این بازار وجود دارد؟ چون کِی لا می‌گوید:

یک شرکت هواپیمایی جدید با خدمات لوکس و کامل، قطعاً رقابت جدید زیادی را در بازارهای هوانوردی سنتی مانند تایوان به وجود خواهد آورد. اینکه این ایرلاین جدید یا حتی ایرلاین‌های موجود بتوانند در چنین بازاری دوام بیاورند، به میزان زیادی به سرعت رشد بازار بستگی دارد و همین‌طور اینکه آیا تقاضای جدید می‌تواند با ظرفیت تأمین جدید برابری کند یا خیر. در غیر این صورت، شاهد رقابت وحشتناکی خواهیم بود که می‌تواند قربانی نیز داشته باشد.

بیزینس کلاس

یکی از بزرگ‌ترین سؤالات شاید این باشد که آیا یک ایرلاین تازه می‌تواند در بازار پروازهای طولانی و ترانزیت، جایگاه خوبی برای خود دست‌وپا کند، دقیقاً دو بازاری که استارلوکس به‌دنبال حضور در آن‌ها است؟ چون کِی لا می‌گوید:

من پیش‌بینی می‌کنم که این ایرلاین جدید بتواند برای بازارهای گردشگری مسیرهای کوتاه به موفقیت برسد، اما در مقاصد با مسافت طولانی که رقابت اصلی در تایوان بر سر آن است، مطمئناً با چالش‌ بیشتری مواجه خواهد بود. برای ایرلاین‌های جدید آسان نیست که در شروع کارشان به یک ائتلاف معتبر ملحق شوند. بدون عضویت در یک ائتلاف، به هیچ عنوان پذیرش مسافران ترانزیت کار راحتی نیست؛ هرچند که می‌تواند یک هدف بلندمدت باشد. توسعه‌ی استارلوکس صرفاً به بازار تایوان متکی نیست. تایپه از نظر جغرافیایی این مزیت را دارد که می‌توان در عرض پنج ساعت، از آن به شهرهای مهم آسیا سفر کرد.

تایوان در یک موقعیت مرکزی قرار دارد که آمریکای شمالی،‌ شمال آسیا و جنوب‌شرق آسیا را به یکدیگر متصل می‌کند و بهترین زیرساخت را برای تبدیل‌شدن به یک قطب هوانوردی دارد. صنعت هوانوردی این کشور با به‌کارگیری و ساخت نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مربوطه می‌تواند به قطب حمل‌ونقل آسیا تبدیل شود، خدمات ترانزیتی خود را تقویت کرده و تعداد زیادی مسافر بین‌المللی را به تایوان بیاورد. مدیر ارشد ارتباطات استارلوکس، به پژوهش اخیر دفتر حسابرسی ملی دولت تایوان اشاره می‌کند که مدعی است فقط ۱۰ درصد از مسافران ورودی این جزیره، مسافران ترانزیتی هستند. او در ادامه توضیح می‌دهد:

در مقایسه با هنگ کنگ، اینچئون، شانگهای و توکیو، فضای توسعه در این بازار وجود دارد و ما از این بابت اطمینان داریم.

اکونومی

در اختیار گرفتن بخشی از این بازار تنها دغدغه‌ی استارلوکس نیست. تأخیر در ساخت‌ ترمینال سوم فرودگاه بین‌المللی تائویوان، این ایرلاین را مجبور کرد با منابع بسیار محدود اقدام به ساخت پیش‌خوان‌های چک‌این، دفتر فرودگاه، آشیانه‌ی نگهداری و فضای صحن فرودگاه کند. مدیر ارشد ارتباطات استارلوکس در اظهاراتی عنوان کرد:

صنعت حمل‌ونقل هوایی، یک سرمایه‌گذاری هنگفت و یک صنعت پرزحمت محسوب می‌شود. سودآوری در این عرصه دشوار است و از همین رو، تأسیس یک شرکت هواپیمایی، کاری طاقت‌فرسا و بسیار مشکل به شمار می‌رود. استارلوکس، استعدادهای درجه یکی دارد که ماهیت منحصربه‌فرد این صنعت را درک کرده‌اند. همین موضوع کمک می‌کند تا از سرمایه‌گذاری غیرضروری جلوگیری شده و روند مستمر و سالمی برای پیشرفت استارلوکس فراهم آید.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما به مقصدهای داخلی و خارجی را دارید، با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو می‌توانید بلیط خود را به آسانی و با پایین‌ترین قیمت ممکن از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه