ایرباس گوی سبقت را از بوئینگ ربود

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۱۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
ایرباس گوی سبقت را از بوئینگ ربود

هواپیمای ایرباس A320 با بیش از ۱ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دقیقه پرواز در سال ۲۰۱۹، سردمدار هواپیماهای فعال در حمل و نقل هوایی است. 

گزارش OAG حاکی از وقوع رویدادی جالب طی دهه‌ی اخیر است. در ابتدای این دهه، هواپیماهای بوئینگ اکثریت پروازها را در سراسر جهان از آن خود کرده بودند و بوئینگ ۷۳۷ موفق شد از نظر تعداد پروازهای برنامه‌ریزی‌شده و نیز از نظر زمان پرواز از هواپیمای ایرباس A320 پیشی بگیرد. مدل‌های دیگری نیز از همین شرکت هواپیماسازی توانسته بودند در میان ۱۰ هواپیمای برتر جای بگیرند.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو بلیط ارزان هواپیما به مقصد موردنظر خود را بیابید و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید. استفاده از کجارو باعث می‌شود تا نیازی نباشد برای پیدا کردن ارزان‌ترین پروازهای داخلی و خارجی، چندین سایت را جست‌و‌جو کنید. در کجارو این امکان فراهم شده است که آخرین قیمت‌ها را از آژانس‌های معتبر و سرشناس یک‌جا مشاهده کنید.

نکته‌ی جالب‌توجه آن است که در پایان دهه، وضعیت به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده است. مجموعه هواپیماهای A320 از بوئینگ ۷۵۷ جلو افتاده است و هواپیماهای بوئینگ ۷۵۷ و MD80 رقابت را در پروازهای برنامه‌ریزی‌شده باخته‌اند. هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ محبوب‌تر شده است و بوئینگ‌ها ۷۸۷ نیز زمان بیشتری را نسبت به ایرباس‌های A350 در حال پرواز سپری می‌کنند. با این حال، بوئینگ ۷۶۷ به‌تدریج در حال محو شدن از پهنه‌ی آسمان‌ها است.

هواپیماهای پهن‌پیکر بوئینگ (۷۷۷ و ۷۸۷) همچنان باقدرت به حضور خود در صنعت حمل‌ونقل هوایی ادامه می‌دهد. اما، تولیدات دیگر از این خانواده بسیار محدود شده است و هواپیماهای میان‌رده یا NMA دیگر تولید نمی‌شوند (به‌نظر می‌رسد هواپیمای ایرباس A321XLR توانسته است در این بخش عملکرد خوبی داشته باشد و سفارشات زیادی جذب خود کند). هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ نیز که زمانی اکثریت پروازها را به خود اختصاص داده بودند، رقابت با هواپیماهای باریک‌پیکر ایرباس را ادامه ندادند.

بوئینگ

در ادامه، ۱۰ هواپیمای برتر از لحاظ تعداد پروازهای انجام‌شده و برنامه‌ریزی‌شده در سال ۲۰۱۹ آمده است:

هواپیماتعداد پروازهای برنامه‌ریزی‌شده
هواپیماهای ایرباس A320۱۲٬۷۶۲٬۷۵۸
هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷۱۰٬۴۷۸٬۶۵۹
امبرائر ۱۹۵/۱۷۰۲٬۶۰۹٬۳۶۱
بمباردیه CRJ۲٬۱۹۶٬۲۱۷
ای‌تی‌آر ۷۲/۴۲۱٬۷۰۸٬۲۵۷
داش ۸۱٬۱۶۲٬۰۰۸
بوئینگ ۷۷۷۸۵۹٬۳۳۷
امبرائر ۱۴۵/۱۴۰/۱۳۵۸۴۰٬۳۴۷
ایرباس A330۸۲۳٬۶۳۸
سسنا۷۸۸٬۷۶۱

آنچه در ادامه می‌آید، ۱۰ هواپیمای برتر از نظر تعداد دقایق پروازهای انجام‌شده هستند. آنچه در این جدول حائز اهمیت است، حضور هواپیماهای بزرگ‌تری است که فواصلی طولانی‌تر پرواز می‌کنند و در نتیجه، تعداد صعود و فرود کمتری دارند. به همین دلیل است که شاهد قرارگرفتن هواپیمای بزرگ ۷۷۷ در صدر فهرست هستید. هواپیماهای ۷۸۷ و ۷۶۷ نیز در اینجا حضور دارند، اما در جدول پیشین نیستند.

هواپیمامدت زمان پرواز (دقیقه)
هواپیماهای ایرباس A320۱،۷۷۲،۳۳۳،۶۲۴
هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷۱،۵۰۷،۶۵۰،۹۶۸
بوئینگ ۷۷۷۳۶۵،۵۰۳،۰۱۶
امبرائر ۱۹۵/۱۷۰۲۸۱،۶۰۱،۳۴۰
ایرباس A330۲۶۲،۵۷۰،۳۵۸
بوئینگ ۷۸۷۲۳۶،۶۹۴،۹۰۳
بمباردیه CRJ۲۱۲،۸۰۸،۵۶۰
ای‌تی‌آر ۷۲/۴۲۱۱۱،۸۰۹،۵۱۲
بوئینگ ۷۵۷۸۹،۴۹۵،۷۱۲
ایرباس A350۸۵،۳۴۱،۵۳۶

برای اطلاع از سایر اخبار مربوط به هواپیماها و ایرلاین‌ها، به سایر مقالات کجارو در زمینه‌ی پرواز مراجعه کنید. 

مطالب مرتبط:

منبع viewfromthewing

دیدگاه