۲۰ مکان مقدس دنیا که در جاهای خطرناکی ساخته شده‌اند

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی شنبه، ۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰
۲۰ مکان مقدس دنیا که در جاهای خطرناکی ساخته شده‌اند

مقاصدی در دنیا وجود دارند که در جاهای خطرناکی بنا شده‌اند و رفتن به آن‌ها کار راحتی نیست. می‌توان گفت بیشتر این مقاصد، مکان‌های مقدس هستند. تابه‌حال به چنین مقاصدی سفر کرده‌اید؟

شاید رفتن به این مقاصد خطرناک کار راحتی نباشد اما کسانی که خود را به این مکان‌های مقدس می‌رسانند پاداش خوبی در انتظارشان است. در ادامه، کجارو، ۲۰ معبد و صومعه را به شما معرفی می‌کند که در مکان‌های غیرعادی و نه چندان امن قرار گرفته‌اند.

۱. کلیسای متئورا، یونان

متئورا یونان

این صومعه به‌خاطر منظره رویایی‌اش زبانزد است. کلیسای متئورا را (واقع در مرکز یونان) با ارتفاع بسیار زیادش می‌شناسند، در واقع مسئله غافلگیرکننده، سازندگان این ساختمان هستند که به این ارتفاع رفته‌اند. این ساختمان بر ستون‌های سنگی و ۴۰ متر بالاتر از دره Peneas، نزدیک شهر کالاباکا قرار دارد.

متئورا به زبان یونانی به‌معنای «معلق در هوا» است؛ نامی مناسب برای این مکان. حالا این کلیسا جزو میراث جهانی یونسکو است.

۲. پاگودای Kyaiktiyo ، برمه (میانمار)

پاگودای Kyaiktiyo ، برمه (میانمار)

این پاگودا شاید تنها ۷٫۳ متر باشد؛ اما روی لبه یک تخته سنگ طلایی، ۱۱۰۲ متر بالاتر از سطح دریا و مرکز میانمار، معلق است. این تخته سنگ طوری به نظر می‌رسد که انگار قرار است از روی لبه صخره بیفتد. در زبان مونی، Kyaiktiyo به‌معنای «پاگودای روی سر زاهد» است که اشاره به افسانه‌ مربوط به ساخت این بنا دارد. در این داستان، بودا یک دسته از موهایش را به زاهد می‌دهد. این زاهد موها را به یک پادشاه می‌دهد و از او می‌خواهد تا آن را در زیارتگاهی قرار دهد که روی صخره‌ای به‌شکل سرش باشد. گفته می‌شود که این دسته موی بودا است که از افتادن پاگودا جلوگیری می‌کند.

۳. کلیسای Abuna Yemata Guh، اتیوپی

کلیسای Abuna Yemata Guh، اتیوپی

این کلیسای قرن پانزدهمی داخل یک صخره ۶۰۹ متری در شمال اتیوپی ساخته شده است. از آنجایی که محلی‌های روستا این سازه را مقدس می‌دانند، بدیهی است که بازدیدکنندگان باید نسبت به این مکان با احترام رفتار کنند و نباید با این صخره مانند یک دیوار صخره‌نوردی برخورد کنند (هرچند شاید مجبور شوید برای رفتن به اتاق‌ها از آن بالا بروید). در عوض دیوارنگاره‌های باشکوهی دارد و کف کلیسا پوشیده از قالی‌های چهل‌تکه‌ی رنگ روشن است. به‌خاطر فاصله دور و نبود زیرساخت، گفته می‌شود که بازدیدکنندگان برای دیدن این مکان تنها باید ایمان داشته باشند و بس. به راهنمایی‌های یک کشیش گوش کنید تا بتوانید به سلامت از صخره بالا بروید.

۴. صومعه سوملا (Sumela)، ترکیه

سوملا ترکیه

سوملا بیش از ۱۶۰۰ سال قدمت دارد و ۱۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا و نزدیک ترابزون در ترکیه قرار دارد. این صومعه از مقاصد گردشگری مشهور در سفر به ترکیه به شمار می‌آید. صومعه سوملا دورتادور یک غار ساخته شده و به «کلیسای سنگی» معروف است. افسانه‌ها می‌گویند دو راهب آتنی، شمایل مریم مقدس را روی سنگی داخل غار قرار دادند و کلیسایی ساختند تا از آن محافظت کند. این صومعه همچنین دارای آشپزخانه، کلاس دانش‌آموزان، نمازخانه، یک کتابخانه و یک چشمه است که به گفته یونانیان ارتدکس مقدس است.

۵. معبد تاکشانگ پالپوگ (Taktsang Palphug)، بوتان

معبد تاکشانگ پالپوگ (Taktsang Palphug)، بوتان

این معبد که به «لانه ببر» معروف است، یکی از شناخته‌شده‌ترین مناظر در پادشاهی بوتان است. معبد تاکشانگ پالپوگ (یا پارو تاکشانگ) روی سراشیبی دره Paro در غرب کشور قرار گرفته است. باور بر این است که اولین مجموعه در اواخر قرن ۱۷ ساخته شد. از زوایای مختلفی می‌توان وارد این کلیسای به‌ظاهر ترسناک شد. آغاز ساخت این مجموعه به قرن هشتم بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی که از یک غار برای مراقبه استفاده می‌کردند. لانه ببر روی یک صخره به ارتفاع ۹۰۰ متر از کف دره و ۳۰۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است.

۶. کلیسای Iglesia de los Remedios، مکزیک

 کلیسای Iglesia de los Remedios، مکزیک

این کلیسای مکزیکی قرن شانزدهمی روی هیچ پرتگاه طبیعی نیست؛ اما در عوض روی زمین مقدس آزتک‌ها، نزدیک آتشفشان پوپوکاتبپتل ساخته شده است.

۷. معبد Uluwatu، بالی

معبد Uluwatu، بالی

این معبد، بالای امواج خردکننده‌ی اقیانوس هند قرار دارد و نمی‌توانست موقعیتی زیباتر از این داشته باشد. اینجا یکی از مهم‌ترین معابد هندو در جزیره است که در یکی از جنوبی‌ترین نقاط قرار گرفته و به‌خاطر غروب‌های به‌یادماندنی‌اش معروف است.

۸. معبد Tanah Lot، بالی

معبد Tanah Lot، بالی

معبد تانا لوتی در همان جزیره‌ای که معبد پیشین بود قرار دارد و دارای موقعیتی عجیب است. تانا لوت، در واقع روی یک بیرون‌زدگی در اقیانوس است (و البته این تنها معبد در بالی نیست که چنین موقعیتی دارد). در دهه‌های اخیر این معبد چندین باز نوسازی شده است.

۹. کلیسای سنت جان، مقدونیه

کلیسای سنت جان، مقدونیه

قدمت این کلیسا مشخص نیست؛ اما تاریخ‌دانان معتقدند که در قرن ۱۳ پیش از امپراتوری عثمانی ساخته شده است.

۱۰. عبادتگاه لاس لاخاس (Las Lajas) ، کلمبیا

عبادتگاه لاس لاخاس (Las Lajas) ، کلمبیا

این قصر سلطنتی، یکی از مکان‌های بسیار زیبای منطقه است که موقعیت عجیبی دارد. این پناهگاه در دره‌ی رودخانه Guaitara در کلمبیا قرار دارد و از قرن ۱۸ زائران و بازدیدکنندگان بسیاری به خود جذب کرده است؛ اما قدمت ساختار کنونی به نیمه اول قرن ۲۰ بازمی‌گردد. پناهگاه Las Lajas مانند پلی طرفین دره را به هم متصل می‌‌کند.

۱۱. کلیسای فیرا (Fira)، سانتورینی، یونان

کلیسای فیرا (Fira)، سانتورینی، یونان

حتما تصویر این کلیسا را هزاران بار در بروشورها و تبلیغات دیده‌اید؛ اما آیا چیزی درباره این کلیسای واقع در جزیره زیبای سانتورینی می‌دانید؟ این ساختمان مذهبی که باشکوه و جلال بر کاسه آتشفشانی قرار گرفته است، قدمتش به سال ۱۸۲۷ بازمی‌گردد و دیگر به آن آبی و سفیدی قدیم نیست. داخل ساختمان را کاشی‌ها و دیوارنگاره‌های اثر نقاش محلی Christoforos Asimis تشکیل می‌دهد. زلزله سال ۱۹۵۶ آسیب شدیدی به ساختمان زد؛ اما به‌خوبی تعمیر شد. در حال حاضر هر روزه بازدیدکنندگان بسیاری به این مکان می‌آیند.

۱۲. کلیسای Agia Triada، جزیره کینگ جورج، قطب جنوب

قطب جنوب

کلیسای Agia Triada احتمالا دورافتاده‌ترین کلیسای ارتدکس است؛ اما خطرناک‌ترین نیست. ساختمان چوبی آن به‌طور نامناسبی در مقابل برف‌های جزیره کینگ جورج مقاومت می‌کند. تعجب‌آور نیست که مقیاس‌های معماری خاص مانند تنه‌هایی با زنجیرهای محکم، به‌خاطر مقاومت در برابر آب‌وهوای آنجا است (بادهای شدید، بارش سنگین برف و غیره). دو زوج روسی ارتدکس با این باور که این مکان خوش‌شانسی می‌آورد، در این کلیسا ازدواج کردند.

۱۳. کلیسای سنت پیتر، ایتالیا

کلیسای سنت پیتر ایتالیا

کلیسای سنت پیتر واقع در منطقه «پورتو ونه ره» و وقف‌شده به سال ۱۱۹۸، بر بقایای معبد ونوس، بر صخره‌ای در حاشیه شهر بنا شده است. این برج (دو ردیف پنجره‌ ساختمان را روشن می‌کنند) گذشته‌ی پرفراز و نشیبی دارد. اینجا در سال ۱۴۹۴ در آتش سوخت و بعدها چارلز دوم به آن حمله کرد و در جنگ‌های ناپلئونی بسیار مورد چپاول قرار گرفت. آخرین بازسازی به سال‌های بین ۱۹۲۹ و ۱۹۳۴ بازمی‌گردد.

۱۴. نمازخانه‌ی Michael of Needle، فرانسه

 نمازخانه‌ی Michael of Needle، فرانسه

نمازخانه St Michael d’Aiguilha در سال ۹۶۲ در شهر فرانسوی «لو پوی آن ولی» ساخته و در قرن ۱۲ گسترش داده شد. این نمازخانه در بالای آتشفشان ۸۲ متری قرار دارد و دارای یک سقف نوک‌تیز به ارتفاع ۱۸۷ متر است. از طریق ۲۶۸ پله مارپیچی می‌توان به نوک سوزنی نمازخانه رفت. نمازخانه سوزنی یک مکان مقدس باستانی در لو پوی آن ولی محسوب می‌شود و راهی برای دیدن ساختمان‌های سنگی ماقبل تاریخ است؛ مکانی برای عبادت رومی‌ها و بعدا، همان طور که امروز هست، نمازخانه مقدس سنت مایکل.

۱۵. معبد Mussenden، ایرلند شمالی

ایرلند شمالی

این معبد رومی‌شکل بر لبه ساحل Londonderry در ایرلند شمالی، مشرف بر اقیانوس اطلس و از هر زاویه دارای یک منظره بی‌نظیر است. تا پیش از ورود نشنال تراست در سال ۱۹۹۷، فرسایش صخره به‌معنای فروپاشی معبد بود. معبد ماسندن در قرن ۱۸ به‌عنوان یادبود یکی از اقوام اسقف Derry در طبیعت وحشی ساخته شد.

۱۶. سیگیرییا (Sigiriya)، سریلانکا

سریلانکا

این منطقه باستانی در کوه Lion’s Rock با ارتفاع ۱۸۰ متری، توسط شاه کاساپای اول در قرن ۵ به‌عنوان پایتخت ساخته شد. امروزه این قلعه جزو میراث جهانی یونسکو است. بازدیدکنندگان از طریق گالری‌ها و پله‌کان‌هایی که داخل دهان یک شیر هستند، وارد این بنا می‌شوند. این بنا تا چند کیلومتری دیده می‌شود. در پناهگاهی در بالای این صخره ۲۱ نقاشی از خانم‌های ناشناس پیدا شده است. با اینکه پناهگاه‌هایی که این نقاشی‌ها در آن پیدا شدند، غیرقابل دسترس هستند؛ اما معنی ضمنی آن‌ این است که سریلانکا چیزی فراتر از جنگل‌های بارانی است.

۱۷. صومعه Popa Taungkalat، برمه (میانمار)

میانمار

این ساختمان ۷۳۷ متری با ۷۷۷ پله، بالای کوه پوپا (Popa) قرار دارد. صومعه Taungkalat، روی دودکش آتفشان قرار گرفته است و یک زاهد به نام U Khandi تا دهه ۱۹۴۰ از آن نگهداری می‌کرد. همچنین گفته می‌شود ۳۷ روح (که به آن‌ها nat می‌گویند) در صومعه هستند که همین امر باعث محبوبیت مذهبی‌اش شده است. همچنین تعداد بسیار زیادی میمون در این منطقه وجود دارد.

۱۸. صومعه سنت جورج، کرانه باختری

سنت جورج

این صومعه قرن پنجمی در صخره‌های وادی القلط در شرق کرانه باختری قرار دارد و شاهد حضور فعال راهب‌های ارتدوکس یونانی است. راهب، John of Thebes، این مکان را ساخت و مسلمانان در قرن ۷ آن را ویران کردند (استخوان‌ها و جمجمه راهب‌هایی که کشته شدند همچنان در نمازخانه دیده می‌شود) و در سال ۱۱۷۹ شرکت‌کنندگان در جنگ‌های صلیبی آن را بازسازی کردند.

۱۹. صومعه Phugtal Gompa، هند

هند

صومعه Phugtal Gompa شبیه لانه زنبور در یک طرف کوه تراشیده و در ورودی یک غار، در جنوب‌شرقی زانسکار، لداخ، بنا شده‌ است. این صومعه منزلگاه ۷۰ راهب است. این راهبان از نمازخانه و کتابخانه صومعه استفاده می‌کنند تا سنت و اعمال بوداییان مانند آوازها، صنایع دستی و رقص‌ها (cham) را زنده نگه دارند. گفته می‌شود این صومعه که در ارتفاع ۳۸۰۰ متری از سطح زمین واقع شده، یادبود سنگی Sandor Csoma de Koros، نویسنده اولین فرهنگ لغت انگلیسی - تبتی را در خود نگهداری می‌کند. او در سال‌های ۱۸۲۶ تا ۲۷ از لداخ دیدن و آن را کشف کرد.

۲۰. معبد چانگچون (Changchun) ، تایوان

معبد چانچون

این معبد که بیشتر به اسم «معبد چشمه ابدی» معروف است، در سراشیبی یک تپه قرار گرفته و یادبود و معبدی برای کهنه‌سربازانی است که در حال ساخت بزرگراه مجاور، جان خود را از دست دادند. اینجا به نظر خطرناک نمی‌آید. در سال ۱۹۸۷، زمین‌لرزه باعث شد یکی از آلاچیق‌ها خراب شود. این مکان مقدس در پارک ملی Taroko قرار دارد.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه