عجیب ترین معماری های سال ۲۰۱۹

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی شنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
عجیب ترین معماری های سال ۲۰۱۹

ساختمان‌های عجیبی در سراسر دنیا وجود دارند که ظاهر آن‌ها واقعا باعث شگفتی هستند. سال ۲۰۱۹ شگفت‌انگیزترین ساختمان‌ها را به خود دیده است که برخی از آن‌ها مسکونی و برخی دیگر تجاری هستند.

ساختمان‌های جدید، چه برای کاربردهای عملی مثل آپارتمان و فرودگاه، یا برای خانه‌های هنری و نمایشگاه‌های فرهنگی مانند موزه‌ها، پتانسیل این را دارند که به نماد خلاقیت و نوآوری تبدیل شوند و شهر را زنده‌تر کنند. در سال ۲۰۱۹ معماران سراسر دنیا با ساخت ساختمان‌های شگفت‌انگیز این کار را انجام داده‌اند؛ برخی بر مقاومت تمرکز کرده‌اند و دیگران بر استفاده بهینه از فضا. نقطه مشترک آن‌ها به‌کار بردن هنری بی‌نظیر و شگفت‌انگیز است.

این بار کجارو به عجیب‌ترین پروژه‌های معماری سال ۲۰۱۹ می‌پردازد.

۱. Under، منطقه Baly، نروژ

رستوران under

این رستوران در منطقه Lindesnes در شمالی‌ترین نقطه نروژ قرار دارد و زمانی که ورودی رستوران بالای سطح زمین قرار می‌گیرد در واقع حدود ۵ متر زیر سطح اقیانوس اطلس شمالی غذا را میل می‌کنید. نخستین رستوران زیرآبی اروپا، Under، با آن دیوارهای بتنی برای مقاومت در برابر آب‌ را معمار نروژی Snohetta طراحی کرد. با گذر زمان این دیوار به یک صخره مصنوعی تبدیل می‌شود. این رستوران که ظرفیت ۴۰ نفر را دارد و دارای منظره دریا است، همچنین به‌عنوان یک مرکز تحقیقاتی برای مطالعه زندگی دریایی استفاده می‌شود. آن‌ها به دیواره‌های بیرونی رستوران دوربین‌ها و ابزارهای اندازه‌گیری وصل کرده‌اند تا به دانشمندان کمک کنند اکوسیستم زیر دریا را مشاهده کنند.

۲. Clymb، ابوظبی، امارات متحده عربی

clymbe

عجیب نیست که امارات متحده عربی یک شاهکار معماری داشته باشد؛ بنابراین اینکه در نوامبر گذشته ابوظبی از بلندترین دیوار سنگنوردی سرپوشیده رونمایی کرد، خیلی غافلگیرکننده نبود. این دیوار به نام The Summyt، با ۴۳ متر ارتفاع، بخشی از محل سرپوشیده‌ی برگزاری ماجراجویی‌ها در ابوظبی است که دارای بزرگ‌ترین سالن‌های چتربازی دنیا نیز هست. امکان ندارد که Clymb را که واقع در یک جزیره مصنوعی است، از دست بدهید. ساختمان آن زاویه‌دار و چندضلعی است، انگار که همین حالا از یک فیلم علمی‌تخیلی بیرون آمده است.

۳. The Wave، وایله، دانمارک

the wave

اگر با این مسئله مشکلی نداشته باشید که هر روز صبح با صحنه‌ی عکاسی مردم از پنجره‌هایتان بیدار شوید، زندگی کردن در چنین مجتمع آپارتمانی بسیار هیجان‌انگیز است. گردشگران بهت‌زده تنها به‌خاطر دیدن این ساختمان می‌آیند. این ساختمان را طراحان شرکت هنین لارسن طراحی کرده‌اند. The Wave شامل پنج موج با مساحت ۱۴۱۶۳ مترمربع و یک اسکله عمومی است. با اینکه هر موج جدا از یکدیگر به نظر می‌رسند؛ اما همگی با طبقه هم‌کف به هم متصل هستند. این مجموعه که ساخت آن در سال ۲۰۰۶ آغاز و در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید، نشان‌دهنده میراث دریانوردی وایله و هدف دیگرش احترام به تپه‌ها و آبدره‌های اطراف است.

۴. موزه ملی قطر، دوحه، قطر

موزه ملی دوحه

نمای بیرونی موزه ملی قطر الهام‌گرفته از گل رز بیابانی است؛ گروه‌هایی بلوری که معمولا در مناطق کویری یافت می‌شوند. این موزه با صفحه‌های خمیده و تیز‌مانند که در زوایای مختلف یکدیگر را قطع می‌کنند، توسط جان نوول (Jean Nouvel) طراحی شد و به شگفتی مناظر دوحه افزود. این موزه که در مارس ۲۰۱۹ افتتاح شد شامل یک تالار کنفرانس ۲۲۰ نفره، یک مرکز مطالعاتی، چند آزمایشگاه، یک رستوران روفتاپ و حتی یک پارک با گیاهان محلی قطر است. داخل موزه نیز بسیار شگفت‌انگیز است. موزه با آن فضای داخلی منحنی‌شکلش که مساحتی حدود یک کیلومتر دارد، شامل سه بخش می‌شود: آغاز، زندگی در قطر و تاریخ مدرن قطر.

۵. برج جنگل (The Forest Tower)، دانمارک

برج جنگل

یکی از پیوندهای باشکوه تکنولوژی و طبیعت، ساختمانی است که استودیوی معماری EFEKT آن را طراحی کرده است. این ساختمان از بالا نمایی ۳۶۰ درجه از درختان را به چشم‌ها هدیه می‌کند. این مسیر پیچ‌پیچی که یک ساعت با کپنهاگ فاصله دارد و در یک جنگل محافظت‌شده قرار گرفته است، به یک برج ۴۵ متری متصل است و به دو مسیر تقسیم می‌شود: یک مسیر بلند که از قسمت قدیمی جنگل عبور می‌کند و شما را به بالای برج می‌رساند و یک مسیر کوتاه که از قسمت جدیدتر می‌گذرد. بهترین قسمت این تجربه این است که مسیر بالا رفتن بسیار عریض است و شیب بسیار ملایمی دارد که برای همه قابل دسترس است؛ حتی برای آنان که مشکل حرکتی دارند یا والدینی که باید با کالسکه وارد شوند. برج جنگل بخشی از Camp Adventure، یک پارک موضوعی با زیپ‌لاین است. تجربه دیدن درختان از بالا، از سال ۲۰۱۹ برای بازدیدکنندگان میسر شده است.

۶. Vessel، نیویورک، آمریکا

vessel

ساختمان Vessel، واقع در منطقه Hudson Yard در نیویورک، یک سازه‌ی برجسته است که باعث می‌شود بازدیدکنندگان بدون استثنا سرهایشان را به‌سمت آسمان خم کنند. توماس هیترویک از استودیوی Thomas Heatherwick طراح این پله‌کان پیچ‌پیچی ۴۶ متری است. این مکان یک نقطه کانونی است که هم نیویورکی‌ها و هم گردشگران می‌توانند از بالای آن منظره‌ای جدید از شهر را ببینند. ساختمان Vessel دارای ۱۵۴ رشته پلکانی است که دارای حدود ۲۵۰۰ پله و ۸۰ پاگرد است تا افراد بتوانند از زوایای مختلف Big Apple را تماشا کنند. وسل همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب باز است؛ اما تا آخر فوریه ساعت ۷ عصر تعطیل می‌شود.

۷. L’Arbre Blanc Tower، مون‌پلیه، فرانسه

برج سفید

این برج سفید درخشان یک زیبایی بی‌نظیر است که منظره مون‌پلیه در فرانسه را زیباتر کرده است. ساختمان L’Arbre Blanc به معنای درخت سفید، محصول طراحی Sou Fujimoto با همکاری OXO Architects و Nicolas Laisne است. درخت سفید یک ساختمان مسکونی است که دارای ۱۱۳ آپارتمان همراه با بالکن‌ است که مانند شاخه‌های درخت بیرون زده‌اند. در طبقه اول، یک نمایشگاه هنری و روی سقف یک کافه و یک باغ سراسرنما وجود دارد که هر دو برای عموم آزاد هستند. شکل ساختمان به‌گونه‌ای است که ساکنان را تشویق می‌کند با یکدیگر تعامل کنند و فضای بیرون را در آغوش بکشند؛ کاری نه چندان سخت در هوای گرم مون‌پلیه.

۸. فرودگاه بین‌المللی Daxing، پکن، چین

فرودگاه بین المللی داکسینگ

چین در ماه دسامبر فرودگاه بین‌المللی جدیدش را در پکن افتتاح کرد. این فرودگاه بزرگ‌ترین ترمینال تک‌ساختمان دنیا است. زاها حدید، معمار معروف، طراح این فرودگاه است که آن را برای خوش‌آمدگویی از ۷۲ میلیون نفر برای سال ۲۰۲۵ و ۱۰۰ میلیون نفر برای سال ۲۰۴۰ طراحی کرده است. نام مستعار فرودگاه به‌خاطر طراحی عجیبش «ستاره دریایی» است. ستاره دریایی با ۷۰۰ هزار متر مربع وسعت، دارای ربات‌های خدمتکاری است که در ترمینال می‌گردند تا به مسافران در پرواز و دیگر خدمات کمک کند.

۹. هتل TWA، نیویورک، آمریکا

هتل twa

این ساختمان قدیمی از دور خارج شده را به‌روز و نو کرده‌اند و حالا به یکی از بهترین معماری‌ها تبدیل شده است. معمار معروف Eero Saarinen ساختمان TWA Flight Center واقع در فرودگاه جان اف کندی در نیویورک را طراحی کرد و در سال ۱۹۶۲ ساخته شد. اما این ساختمان در سال ۲۰۰۱ تعطیل شد و تا سال ۲۰۱۶ که برنامه ساخت هتل TWA را آغاز کردند همچنان بدون استفاده و خالی باقی ماند. دو بال با ۵۱۲ اتاق هتل پر شدند و یک سالن ورزش و یک سالن رویداد به قسمت اصلی اضافه شد. همچنین در این قسمت رستوران، کافه و چند مغازه از مسافران خسته پذیرایی می‌کنند. هتل TWA حال و هوای دهه ۱۹۶۰ را دارد. تشریفات غیرضروری این ساختمان از نو زنده شده شامل یک استخر بزرگ بر سقف و سکوی بازدید است. این استخر با مساحت ۶ در ۲ متر مربع به مسافران این اجازه را می‌دهد که در حال استراحت، تیک‌آف یا فرود هواپیماها را ببینند. این استخر برای مهمانانی که مسافر هتل نیستند نیز باز است (البته اگر از پیش رزو کرده باشند).

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه