۷ مکان برای دیدن هنر پیشاتاریخی در سراسر دنیا

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی سه شنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
۷ مکان برای دیدن هنر پیشاتاریخی در سراسر دنیا

غارنگاره‌ها، نقاشی‌های جالبی هستند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان داستان‌های مصور انسان‌های اولیه یاد کرد. در برخی نقاط دنیا این نقاشی‌ها به وفور دیده می‌شوند.

همیشه حسی جادویی درباره روبه‌رو شدن با هنرهای انسان‌های اولیه وجود دارد، چه حیوان، چه یک شکارچی، چه یک گیاه یا یک اثر دست باشد. غارنگاره‌ها (pictographs) و حکاکی‌ها شاید ابتدایی به نظر برسند؛ اما این علامت‌گذاری‌های باستانی به پیشرفت خلاقیت انسان اشاره دارند. این هنر اغلب در غارها یا دیگر پناهگاه‌ها قرار دارد؛ بنابراین از آسیب نور و هوا به دور و سالم مانده است. در ادامه به هفت مکان از دور دنیا می‌پردازیم که در آن‌ها می‌توانید هنر اجداد باستانی‌مان را تماشا کنید. برای مطلع شدن از دیگر اخبار مربوط به غارنگاره‌ها حتما به کجارو مراجعه کنید.

۱. کانتابریا، اسپانیا

کانتابریا اسپانیا

منطقه خودمختار کانتابریا در شمال اسپانیا منزلگاه غارهای شگفت‌انگیز مربوط به عصر یخبندان، پر از هنر باستانی است. احتمالا معروف‌ترین آن‌ها غار آلتامیرا است که جزو میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود. موزه آلتامیرا، هر هفته پنج نفر را که بتوانند لباس‌های مخصوص (biohazard suit) بپوشند، انتخاب می‌کند تا به مدت ۳۷ دقیقه با راهنمای تور وارد غار شوند. آن‌ها در داخل غار طراحی‌های کم‌رنگی از حیوانات به‌خصوص گاومیش رنگی مربوط به دوران پارینه‌سنگی را می‌بینند. از دیگر نقاشی‌ها، دست‌های انسان به رنگ اخرایی هستند که در ابتدای هر کتاب تاریخ هنری دیده می‌شوند. قدمت این نقاشی‌ها بالای ۳۷٬۰۰۰ سال است. ما نمی‌دانیم که چه کسانی آن‌ها را کشیده‌اند؛ اما یک چیز واضح است: دیدن طراحی‌ها و رنگ‌ها در نسخه بدل اما بی‌نظیر غار در موزه مجاور بسیار راحت‌تر است.

۲. کوه‌های دراکنزبرگ (Drakensberg Mountains)، آفریقای جنوبی

داکنزبرگ

پناهگاه Game Pass در کوه‌پایه‌‌های دراکنزبرگ، در منطقه حفاظت‌شده‌ی کمبرگ قرار دارد. این پناهگاه دارای صفحه‌های سنگی است که به «سنگ روزتا»ی آفریقای جنوبی معروف هستند؛ زیرا این صفحات به محققان کمک کردند تا نمادهای سنگ‌نبشته‌ها را رمزگشایی کنند و به استعاره‌های مذهبی مردمان سان پی ببرند. طراحی‌های استادانه‌ی نارنجی، مشکی، قرمز و سفید به دست صنعتگران سان (که به آن‌ها بوشمن نیز گفته می‌شود) کشیده شده‌اند و مربوط به ۱۵۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش هستند. بسیاری از ۴۰٬۰۰۰ تصویر، تصاویری از حیوانات و انسان‌ها هستند. تصاویر دیگر، شمن‌ها (افرادی که به شمنیسم باور دارند) را نشان می‌دهند که به حالت مرگ قوز کرده‌اند و شکارچیانی که در پالتوی پوست در حال دنبال کردن گاوهای کوهی هستند. می‌توانید با سپری کردن سه ساعت و یک پیاده‌روی نسبتا دشوار مرکز هنرهای سنگی کمبرگ را ببینید یا اگر با کمبود وقت روبه‌رو بودید همان جا یک مستند ۲۰ دقیقه‌ای را تماشا کنید.

آفریقای جنوبی یکی از مقاصدی است که مورد توجه ایرانیان نیز قرار گرفته است. برای سفر به این کشور، کجارو در کنار شما است تا بتوانید ارزان‌ترین تورهای آفریقای جنوبی را از فهرست تورهایی که آژانس‌های مختلف در کجارو عرضه می‌کنند، پیدا و سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

۳. قلمرو شمالی، استرالیا

قلمرو شمالی

پارک ملی کاکادو در قلمرو شمالی استرالیا که ۵۰٬۰۰۰ سال است مسکونی مسحوب می‌شود، منزلگاه غارنگاره‌های فوق‌العاده است. معروف‌ترین آن‌ها Ubirr و Nourlangies هستند که در شمال پارک قرار دارند. در همین بخش از پارک، نمایشگاه‌های باستانی وجود دارند که باورهای روحانی مردمان Bining، شیوه زندگیشان به‌عنوان شکارچیان و گردآورندگان و حیات‌وحش اطرافشان (که برخی از آن‌ها مانند پلنگ تاسمانی هنوز زنده هستند) را نشان می‌دهد. مکان اصلی در Nourlangie، گالری Anbangbang، داستان‌هایی درباره Namarrgon، مرد مقدس رعدی را بازگو می‌کند. دیگر جنبه جالب این مکان این است که در اطراف صخره‌های صاف، دیگ‌هایی سنگی وجود دارند که باقی‌مانده‌ی رنگ اخرایی که از آن استفاده می‌کردند همچنان در آن دیگ‌های بیرون آمده از زمین دیده می‌شوند. با استفاده از تور می‌توان مکان‌های این غارنگاره‌ها یا به قول محلی‌ها gunbim را دید.

۴. پاتاگونیا (Patagonia)، آرژانتین

پاتاگونیا

غار دست‌ها یا Cueva de los Manos یکی از میراث جهانی یونسکو در سانتاکروز، آرژانتین است. غارنگاره‌ شگفت‌انگیز این مکان نام خود را از صدها دستی گرفته است که (بیشتر آن‌ها دست چپ هستند) درون غار نقاشی شده‌اند. البته دیوارها با دیگر نقاشی‌ها از شکارچیان، حیوانات محلی، انگشتان انسان و طرح‌های انتزاعی نیز پوشیده شده‌اند. قدمت معروف‌ترین نقاشی این غار به سال‌های بین ۹۵۰۰ تا ۱۳٬۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

۵. دوردونی (Dordogne)، فرانسه

دوردونی

منطقه Dordogne در جنوب‌شرق فرانسه، از غار Rouffignac که به «غار صد ماموت» نیز معروف است، تا غار مشهور لاسکو (Lascaux)، دارای ۲۵ غار ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو است. در نزدیکی شهر مونتیگناک، مجموعه غارهای لاسکو راحت‌ترین مکان برای دیدن هستند. از آن‌جا که دانشمندان در سال ۱۹۶۳ معرف‌ترین غار را بستند، تنها به این دلیل ساده که تنفس باعث آسیب دیدن نقاشی‌ها می‌شد، بنابراین رفتن به آنجا دیگر امکان‌پذیر نیست. به همین جهت تیم‌های محققان و متخصصان نسخه کپی از آن را به نام لاسکو ۴ یا «تجربه‌ی لاسکو» ساختند. با رفتن به این مکان می‌توانید «سالن گاوهای نر»، «اسب‌های برعکس» و تمام نقاشی‌های مهم غار را ببینید.

اگر علاقه‌مند به سفر به فرانسه هستید، انواع تور فرانسه را می‌توانید در کجارو مشاهده کرده و بهترین و ارزان‌ترین تور را از فروشنده‌های معتبر همکار کجارو انتخاب و خریداری کنید.

۶. نیومکزیکو، آمریکا

نیومکزیکو

در جنوب‌غربی آمریکا غارنگاره‌های محافظت‌شده به وفور پیدا می‌شوند. برای مثال «یادمان ملی غارنگاره» (Petroglyph National Monument) خارج از البوکرکی، نیومکزیکو قرار دارد. چهار مکان اصلی این منطقه تقریبا ۲۵۰۰۰ سنگ‌نگاره را نشان می‌دهند که شامل تصاویر حیوانات، مردم و نمادهای هندسی هستند که مردمان باستانی پوئبلو بر صخره‌های آتشفشانی کشیده‌اند. درست است که قدمت این طرح‌ها به اندازه دیگر مکان‌های ۱۳۰۰ سال پیش نیست؛ اما بسیاری از طرح‌هایی که به اواخر ۱۶۰۰ بازمی‌گردند، نشان‌دهنده‌ی تعامل مردمان پوئبلو با ساکنان اصلی اسپانیا هستند.

۷. جنوب‌غرب لیبی

جنوب غربی لیبی

جنوب‌غرب لیبی منبع سنگ‌نگاره‌ها است. اول اینکه کوه‌های اکاکوس، یکی از میراث جهانی یونسکو، منزلگاه هزاران غارنگاره است که قدمتشان به ۱۲٬۰۰۰ پیش از میلاد تا ۱۰۰ سال پس از میلاد بازمی‌گردد. سپس، حدود ۹۹ کیلومتر به سمت شرق کوه‌های اکاکوس باقی‌مانده‌های یک دهانه آتشفشان قدیمی با دیوارهایی با نقاشی‌های مردمان آفریقا، وجود دارد. به عقیده برخی، هنرهای روی دهانه آتشفشان مرزق ۱۰٬۰۰۰ ساله هستند که حیواناتی با اندازه‌های طبیعی را نشان می‌دهند. برخی از این حیوانات مانند فیل‌ها، کرگدن‌ها و زرافه‌ها هنوز وجود دارند؛ اما برخی دیگر مانند بوفالوی شاخدار بیش از ۵۰۰۰ سال است که منقرض شده‌اند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه