موزه‌های خوزستان؛ سرزمین ایستادگی و مقاومت

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری پنجشنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۶
موزه‌های خوزستان؛ سرزمین ایستادگی و مقاومت

موزه‌های خوزستان از دیدنی‌های این استان جنوبی کشور است که در سفرتان به این خطه می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۹/۲۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۴ به‌روزرسانی شده است.

استان خوزستان موزه‌های متنوع و مختلفی دارد. در این استان اگر به حوزه‌ صنعت نفت علاقه دارید می‌توانید به موزه‌های نفت آبادان، برای دیدن تمدن و فرهنگ این منطقه از ایران به موزه‌های باستان‌شناسی از جمله شوش سر بزنید. در ایت مقاله قصد داریم شما را با موزه‌های این بخش از کشورمان آشنا کند. با ما همراه باشید.

موزه علم و طبیعت دانشگاه اهواز

ورودی موزه علم و طبیعت دانشگاه شهید چمران اهواز

منبع عکس:museum.scu.ac.ir

موزه علم و طبیعت اهواز زیر نظر دانشگاه شهید چمران این شهر اداره می‌شود و یکی از بهترین موزه‌های دانشگاهی ایران در این زمینه است. این موزه از بخش‌های علم و طبیعت در دو طبقه تشکیل شده است. بخش علم شامل: علوم پزشکی، فیزیک مدرن، فیزیک کلاسیک، کارگاه صنعتی و بخش طبیعت و حیات‌وحش شامل: انواع پرندگان، پستانداران، دوزیستان، خزندگان است. برای بازدید به اول بلوار گلستان، دانشگاه شهید چمران ، ضلع غربی، طبقه همکف کتابخانه‌ مرکزی بروید.

موزه تاريخ طبيعی اهواز

دانش‌اموزان در حال بازدید از موزه تاریخ طبیعی اهواز

منبع عکس:khouzestan.doe.ir

این موزه از بخش‌های: مهره‌داران، جانورشناسی، بی‌مهرگان، گياهان، سنگ و كانی، اسكلت و جمجمه تشکیل شده است. در این موزه دیوارما و غرفه‌هایی نیز برای آشنایی بازدیدکنندگان با اکوسیستم‌های طبیعی خوزستان وجود دارد. موزه‌ تاریخ طبیعی اهواز در بلوار گلستان، خيابان مسجد نور، مركز تحقيقات زيست‌محيطی استان خوزستان واقع است. 

موزه زن و دفاع مقدس اهواز

در اهواز برای آشنا شدن با نقش زنان در دوران جنگ به موزه‌ زن و دفاع مقدس که در مجموعه‌ بهشت هویزه‌‌ این شهر قرار دارد بروید. مکان این موزه در زمان جنگ چایخانه‌ای قدیمی بوده که زنان کارهای پشتیبانی را انجام می‌دادند. این موزه در بلوار ساحلی و در مجوعه‌ فرهنگی-هنری بهشت هویزه قرار دارد.

موزه تاريخ طبيعی آبادان

بخش‌های جانورشناسی، مهره‌داران، بی‌مهرگان، گياهان، بخش سنگ وكانی، بخش‌های اسكلت و جمجمه قسمت‌های مختلف این موزه را تشکیل می‌دهد. این موزه در جاده‌ قفاص، رو‌به‌روی روستای سادات، مركز بازديد كنندگان موزه حيات وحش قرار دارد. برای بازدید از موزه با هماهنگی می‌توانید همه‌روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ و بعد از ظهرها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از موزه مراجعه کنید.

موزه آبادان

در ورودی و نماد موزه آبادان

قدیمی‌ترین موزه استان خوزستان را در شهر‌ آبادان باید دید. موزه‌ آبادان را یکی از ایران دوستان و علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ایرانی به نام علی هانیبال با الهام از مقبره دانیال نبی پایه‌گذاری کرده است. اشیای به نمایش گذاشته شده در این موزه شامل: مردم‌شناسی، اشیای به‌دست‌آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی، آثار هنری هنرمندان و... است. این موزه در محله بوارده شمالی و ضلع جنوب غربی دانشکده نفت آبادان منتظر بازدید شما در سفرتان به خوزستان است.

مسجد رنگونی‌ها، موزه خط و کتابت آبادان

معماری هندی ساختمان مسجد رنگونی ها آبادان

رنگونی یا زنگونی مسجدی زیبا با سبک هندی است که یادگار مهاجران مسلمان هندی، پاکستانی و اهل برمه است که در زمان ساخت پالایشگاه آبادان به این شهر آمدند. معماران این مسجد هندی بودند بنابراین مسجدی که ساختند نمایانگر سبک معماری آن‌ها است و به یکی از دیدنی‌های آبادان تبدیل شده است. نسخ خطی قرآن از دوران قاجار و پهلوی، اسناد مربوط به معاملات، اسناد مالی و تجاری، سفته‌ها و... در این موزه نگهداری می‌شود. این مسجد ابتدای خیابان پزشک، رو‌به‌روی انبار پخش دارو شرکت نفت و در کنار رود اروند واقع شده است.

موزه‌های نفت آبادان

نام جنوب کشور و شهرهایی چون آبادان و مسجد سلیمان با نفت پیوند خورده است. نمی‌شود به این خطه از کشور سفر کرد و از گنجینه‌های نفتی شهرهای جنوبی ایران دیدن نکرد. در برنامه‎ سفر خود بازید از این موزه‌های نفتی را قرار دهید.

موزه بنزین خانه آبادان

نورپردازی شبانه موزه بنزین خانه آبادان

منبع عکس:petromuseum.ir

در سفر به خطه نفت خیز خوزستان حتما باید از موزه‌های نفت آن نیز دیدن کرد. در شهر آبادان چندین موزه در این زمینه وجود دارد. موزه‌ بنزین خانه در ساختمان پمپ بنزین قدیمی این شهر برپا شده است. این ساختمان در مرکز شهر قرار دارد در سال ۱۳۰۶ ساخته شد. این موزه شامل یک ساختمان اصلی که جایگاه سوخت قدیم بود و دو ساختمان دیگر است و در آن می‌توان وسایل مرتبط با نفت را دید. انواع چراغ لامپا، گردسوز، فانوس، دستگاه خوراک‌پزی، اجاق فتيله‌ای، چراغ تلمبه‌ای نفتی(پريموس)، مخازن نفت، تانکرهای قدیمی حمل سوخت، آگهی‌ها و تبليغات نفتی روزنامه‌، کالابرگ‌های سوخت در زمان جنگ و... در معرض نمایش قرار دارد. موزه بنزین در مرکز شهر و در مقابل شورای شهر قرار دارد.

‎ موزه کارآموزان، از آموزش تا موزه

پزچم ایران مقابل موزه کارآموزان آبادان

منبع عکس:petromuseum.ir

کارآموزان مکان آموزشی کارگران پالایشگاه نفت آبادان بود که در آن مهارت‌های لازم مانند برق، مكانيک و فرایند پالایش به کارگران و نیروها آموزش داده می‌شد. بعد از انقلاب فعالیت این آموزشگاه دوباره از سرگرفت اما با آغاز جنگ متوقف شد. بعد از جنگ، این مرکز آموزشی به‌عنوان نماد شهر آبادان در نظر گرفته شد و فعالیت آن تا مدت کمی ادامه داشت. در نهایت این مکان در سال ۱۳۹۲ به یکی از موزه‌های صنعت نفت تبدیل شد.

اتاق‌های پنج‌گانه، محوطه و كارگاه‌های مختلف مثل فلزکاری، تراشکاری، نجاری بخش‌های مختلف این موزه را تشکیل می‌دهند. در این موزه کارگاه‌ها، ابزار و سایل حرفه‌های صنعتی، اسناد و مدارک صنعت نفت، عکس‌های کارآموزان در طی دوره‌های مختلف و سایر اشیا نمایش داده شده است.

موزه هنرهای معاصر آبادان

بازدیدکنندگان در حال ورود به موزه هنرهای معاصر آبادان

موزه‌ هنرهای آبادان شامل سه گالری، آمفی‌تئاتر و مرکز فروش کتاب‌های تخصصی است که زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد آبادان اداره می‌شود.

موزه جنگ خرمشهر

خودرو های واژگون در موزه جنگ خرمشهر

منبع عکس:parstoday.com

موزه‌ دفاع مقدس و جنگ خرمشهر هشت سال جنگ را در شش تالار: قبل از شروع جنگ، حماسه‌ ۴۵ روزه‌ مردم خرمشهر، اشغال، آزادسازی، بازگشت مردم خرمشهر و تالار خرمشهر امروز روایت می‌کند. موزه‌ جنگ در ساختمان شرکت نفت سابق این شهر واقع است. در این موزه لوازم شخصی شهیدان، ادوات جنگی و نظامی، عکس‌ها و آرامگاه شهیدان در معرض نمایش است. از دیگر دیدنی‌های این مکان ماشین‌های ایستاده در خاک است که عراقی‌های به این صورت درآوردند و جمله‌ «آمده‌ایم که بمانیم» که بعثی‌ها روی دیوار ساختما‌های این مکان نوشته‌اند. موزه‌ جنگ در خیابان امام خمینی خرمشهر قرار دارد.

موزه راه‌آهن اندیمشک

ریل قطار در موزه راه آهن اندیمشک

در این موزه که فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است. آثاری از روزهای ساخت راه‌آهن مانند تصاویر و کلیه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مرتبط به نمایش درآمده است.

موزه پزشکی رامهرمز

موزه‌ پزشکی رامهرمز در خانه‌ پدری دکتر عبدالکریم کلانتر هرمزی از پزشکان معروف این شهر واقع است. در این موزه وسایل و ابزار قدیمی کار پزشکی به نمایش گذاشته شده است.

حمام کرناسیون، موزه مردم‌شناسی دزفول

سردر آجری حمام کرناسیون

آداب و رسوم و فرهنگ مردمان دزفول را در حمام تاریخی این شهر و در موزه‌ کرناسیون ‌می‌توان دید. بنایی قاجاری که از سال ۱۳۸۵ به مکانی برای آشنایی گردشگران و مسافران با فرهنگ بومی دزفول به موزه‌ مردم‌شناسی تبدیل شده است. حمام تاریخی دزفول در خیابان ساحلی، انتهای خیابان، رو‌به‌روی قصر روناش واقع است. این موزه در روزهای ۱۴ خرداد، ۲۱ رمضان، ۲۵ شوال، ۹ و ۱۰ محرم و ۲۸ صفر تعطیل است. برای اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۴۲۲۶۱۳۱۱ و ۴۲۲۶۰۰۴۲-۰۶۱ تماس بگیرید.

موزه آب دزفول

تمایی از رود دز و آساب های آبی دزفول

برای تماشای موزه‌ آب دزفول به محل آسیاب‌های باستانی و آبی این شهر در کنار رود دز بروید. این اثر تاریخی که یادگاری از دوران ساسانیان است در طی دوره‌های مختلف مرمت و بازسازی شده است و در سه قسمت رودخانه دز قرار دارند. آسیاب‌های دزفول در منطقه یک، بلوار ساحلی، زیر پل جدید قرار دارند.

موزه شوش

محوطه سنتی موزه شوش

موزه شوش گنجینه‌ باارزشی از دنیای باستان محوطه‌های شوش، چغازنبیل، بردنشانده و سایر مکان‌های باستانی است. اگر در سفر به این شهر دوست دارید شوش را در دل تاریخ ببینید از این مکان دیدن کنید. موزه‌ شوش در خیابان امام، ميدان الزهرا واقع است.

موزه چغازنبیل و هفت‌ تپه

 در ورودی موزه هفت تپه و محوطه چغازنبیل

بعد از بازدید از زیگوارت چغازنبیل و هفت تپه در شوش از موزه‌ باستان‌شناسی این مکان‌های باستانی نیز دیدن کنید. این موزه را عزت‌الله نگهبان؛ پدر باستان‌شناسی ایران در زمان کاوش‌های هفت تپه در دهه‌ ۵۰ خورشیدی بنا کرد. با ‎بازدید از موزه‌ هفت تپه می‌توانید سفری چند ساعته در زمان، از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی این منطقه داشته باشید. هفت تپه در جنب کوی عيلام قرار دارد.

کافه تارمه شوشتر؛ اولین کافه موزه خوزستان

ویترین و میز و صندلی های کافه  موزه تارمه شوشتر

بعد از گشت‌وگذار در شهر سازه‌های آبی و بازدید از جاهای دیدنی شوشتر، بد نیست به کافه تارمه این شهر هم سری بزنید. در این کافه در کنار صرف یک فنجان چای می‌توانید اشیای قدیمی مختلفی ببینید. کافه تارمه شهر شوشتر با اسم عمو عباس پیوند دارد. فردی که به خاطر علاقه به فرهنگ و گذشته، عمر خود را صرف جمع‌آوری اشیای قدیمی در شوشتر کرد. فرزندان عمو عباس این اشیای باارزش را زینت‌بخش کافه کرده‌اند و آن‌ها را در معرض دید مشتریان قرار داده‌اند. سرای افضل شهر شوشتر مکان کافه موزه‌ تارمه است. برای دیدن این کافه موزه به کاروانسرای افضل بروید.

رستوران موزه مستوفی یا موزه مردم شناسی شوشتر

درخت و باغچه قدیمی در خانه مستوفی شوشتر

بعد از گشت‌وگذار در شهر شوشتر پیشنهاد می‌دهیم ناهار را در یکی از رستوران‌های سنتی این شهر به نام رستوران مستوفی میل کنید. اما نکته جالب در مورد این مکان این است که در کنار صرف غذا شما می‌توانید از گذشته‌ تاریخی شهر شوشتر هم دیدن کنید. مستوفی تنها یک رستوران نیست بلکه موزه‌ای هم در یک خانه تاریخی و با قدمت دوران قاجار است. این موزه رستوران همچنین از طرف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به‌عنوان پایگاه اطلاع‌رسانی میراث فرهنگی شوشتر انتخاب شده است. میدان باطنی شوشتر، کنار پل شادروان مکان این رستوران موزه است.

موزه سنگ و مردم‌شناسی شوشتر

مجسمه های باستانی در موزه سنگ و مردم شناسی شوشتر

کتیبه‌ها، سنگ نبشته‌ها، سنگ‌های قبور، اشیای مردم‌شناسی که با تلاش یکی از مجموعه‌داران و دوستداران میراث فرهنگی شوشتر جمع‌آوری شده زینت‌بخش گنجینه‌ مردم‌شناسی و باستان‌شناسی شوشتر است. این موزه در محل قلعه تاریخی سلاسل قرار دارد.

موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی مسجدسلیمان

چادر عشایر در موزه باستان شناسی و مردم شناسی مسجد سلیمان

منبع عکس:tasnimnews.com

موزه‌ مردم‌شناسی مسجدسلیمان مکانی است که علاوه بر دیدن اشیای باستانی می‌توان با گیاهان دارویی این منطقه و خواص درمانی آن‌ها آشنا شد. این موزه شامل بخش‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، گیاهان دارویی و زاگرس است. برای بازدید از این موزه در مسجدسلیمان به چهارراه بهداری، رو‌به‌روی مرکز بهداشت مراجعه کنید. این محوطه در نزدیکی تپه باستانی کلگه زرین قرار دارد. 

موزه‌های نفت مسجدسلیمان

شهر نفت خیز مسجد سلیمان خاستگاه صنعت نفت ایران محسوب می‌شود و اولین چاه نفت خاورمیانه در این شهر کشف شد. برای علاقه‌مندان به این حوزه صنعتی پیشنهاد می‌دهیم در سفر خود به جنوب کشور و شهر مسجد سلیمان از این موزه‌ها نیز دیدن کنند.

موزه چاه شماره یک

ابزارآلات صنعت نفت در موزه چاه شماره یک-مسجدسلیمان

منبع عکس:petromuseum.ir

چاه شماره یک اولین چاه نفتی خاورمیانه است که در بهمن‌ماه ۱۲۸۶ خورشیدی حفاری شد. مکان چاه شماره یک در فهرست ملی آثار تاریخی ثبت شده است. در این موزه دیگ تولید بخار، محرک رفت و برگشت با نیروی بخار جهت تولید نفت خام، تلمبه رفت و برگشت با نیروی بخار، لوله‌های تأسیسات، کابل‌های مته حفاری چاه، ماسوره‌های چرخان در معرض نمایش است. برای بازدید از این موزه به خیابان نفت دو، جنب شهرداری و شورای شهر مسجد سلیمان بروید.

موزه كارخانه برق تمبی

لوله ها و تاسیسات کارخانه برق تمبی مسجدسلیمان

منبع عکس:petromuseum.ir

کارخانه برق تمبی در دهه‌ ۳۰ خورشیدی برای تأمین انرژی و برق مورد نیاز انتقال نفت به خلیج فارس احداث شد. در حال حاضر این کارخانه به‌عنوان موزه‌ای برای نشان دادن فناوری و دانش روز انتقال نفت از مسجدسلیمان، روند تولید برق، پمپ نفت و... فعالیت دارد. در این مکان ساختمان قدیمی نیروگاه، ژنراتورهای برق قدیمی، پست‌های برق، توربین‌های گازی، پست گاز، بویلرهای تولید بخار، دکل‌های انتقال برق، اتاق کنترل نیروگاه، اشیای قدیمی موجود، اشیای تلمبه خانه نفت به آبادان و تلمبه خانه آب و... به نمایش گذاشته شده است. نیروگاه برق تمبی در جنوب مسجدسلیمان و در کنار روستای تمبی و رودخانه تمبی قرار دارد.

موزه و نمایشگاه سد کارون ۳؛ بلندترین سد کشور

عکس هوایی از سدکارون ۳

منبع عکس:fa.wikipedia.org

موزه و نمایشگاه دائمی سد کارون۳ یکی از دیدنی‌های استان خوزستان است. این سد بتونی دو قوسی بلندترین سد کشور محسوب می‌شود و بزرگ‌ترین نیروگاه جای گرفته در کوه را دارد. در کنار تماشای زیبایی‌های این منطقه، با بازدید از نمایشگاه سد از اسناد و روند  ساخت این مکان، ماکت‌های کارون و حوضه‌ آبریز، نیروگاه، ماکت ساخته شده در کوه‌سدهای دیگر دیدن کنید. کارون ۳ در ۲۸ کیلومتری شهرستان ایذه در شمال ‌شرق استان خوزستان بر سر راه اهواز، شهرکرد در دل سلسله جبال زاگرس قرار دارد. برای دیدن این سد می‌توانید مسیر شهرکرد و چهارمحال بختیاری را انتخاب کنید و هم می‌توانید از جاده اهواز به شهرکرد به کارون ۳ بروید.

موزه باستان‌شناسی گتوند

در شهر گتوند خوزستان برای موزه‌گردی از موزه‌ باستان‌شناسی این شهر بازدید کنید. در این موزه اشیایی که از عملیات اجرایی سد و نیروگاه گتوند علیا به‌دست آمده است نگهداری می‌شود. سايت اداری آب نيرو در سد گتوند عليا واقع است. نظرها و تجربیات خود را در خصوص موزه‌های خوزستان با ما و سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه