هر آنچه باید قبل از صعود به بیس کمپ اورست بدانید

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
هر آنچه باید قبل از صعود به بیس کمپ اورست بدانید

بیس کمپ اورست نقطه آغازی برای یکی از بزرگ‌ترین ماجراجویی‌های زندگی کوه‌نوردان است. قبل از صعود به بیس کمپ اورست، این نکات را باید بدانید.

اردوگاه اصلی یا بیس کمپ اورست جایی است که کوه‌نوردان، مسیر پرماجرای خود را برای صعود به اورست آغاز می‌کنند. قبل از اینکه راهی سفر شوید بد نیست که نکات مهمی در مورد این اردوگاه بدانید. شما هم اگر تجربه‌ای از سفر به بیس کمپ اورست دارید با سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.  

بیس کمپ اورست یا اردوگاه‌های پایه اورست جایی است که همه علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کوه‌پیمایی به‌خوبی می‌شناسند ولی بیشتر آن‌ها هرگز آن را نمی‌بینند. بیس کمپ اورست در ابتدای مسیر صعود به کوه اورست قرار دارد که کوه‌نوردان برای شروع صعود خود به آنجا می‌روند. البته اینجا در بین کوه‌پیمایانی که به‌دلیل هزینه‌های بالا یا شرایط سخت و دشوار، قصد صعود به اورست هم ندارند، محبوب است و در آنجا می‌توانید از دیدن کوهستان هیمالیا لذت ببرند. قبل از اینکه راهی این سفر شوید، چند نکته وجود دارد که باید بدانید.

هم بیس کمپ شمالی و هم بیس کمپ جنوبی وجود دارد

بیس کمپ اورست

حقیقتی که کمتر کسی در مورد آن اطلاع دارد این است که در واقع دو بیس کمپ در اورست وجود دارد یکی بیس کمپ شمالی و دیگری بیس کمپ جنوبی و هرکدام از آن‌ها در دو طرف مخالف اورست واقع شده‌اند. بیس کمپ جنوبی در نپال قرار دارد و در ارتفاع ۵۳۵۴ متری واقع شده است. این بیس کمپ با پرواز یا مسیر کوه‌پیمایی از کاتماندو تا فرودگاه لوکلا و سپس یک مسیر پیاده‌گردی دیگر به‌سمت کمپ قابل دسترسی است.

بیس کمپ جنوبی در تبت و در طرف چینی آن قرار دارد و در ارتفاع ۵۱۵۰ متری واقع شده است. این بیس کمپ از طریق یک جاده ۱۰۰ کیلومتری از بزرگراه فرندشیپ در نزدیکی شلکار قابل دسترسی است.

هر دوی آن‌ها موضوع گمانه‌زنی‌ها و شایعات زیادی هستند که بعضی از آن‌ها درست و برخی دیگر نادرست است. در ادامه نگاه دقیق‌تری به آن می‌اندازیم:

شایعاتی در مورد بیس کمپ اورست

۱. بیس کمپ اورست شلوغ و پرازدحام است

این شایعه نادرست است. در فصل‌های شلوغ تعداد زیادی چادر را خواهید دید که در بیس کمپ اورست برپا شده‌اند؛ ولی تقریبا در فاصله ۳٫۵ کیلومتری که پیاده هم قابل طی کردن است، مهمان‌خانه‌هایی هم وجود دارد. در حالی که ازدحام جمعیت ممکن است یکی از مشکلات کوه‌نوردان در مسیر صعود به اورست باشد؛ ولی در بیس کمپ این مشکل رایجی نیست.

۲. در مسیر، زباله‌ها و ضایعات انسانی وجود دارد

این شایعه هم درست و هم نادرست است و در مکان‌های مختلف کوه، متفاوت است. در حالی که گزارش‌های زیادی از حجم زیاد زباله در کمپ‌های ارتفاعات بالاتر کوه وجود دارد، ولی در طول مسیر تا حد زیادی تقریبا هیچ زباله‌ای نیست. علاوه بر این، دولت نپال طرحی دارد که بر اساس آن به‌ازای هر سفر مبلغ ۴۰۰۰ دلار به‌عنوان گرو نگه می‌دارد تا از این طریق گروه‌های کوهنوردی را وادار کند که زباله‌های خود را باز گردانند. بر اساس این طرح لازم است که هر کوه‌نورد هفت کیلو زباله را با خود پایین بیاورد. عدم انجام این کار به‌معنای از دست دادن پولی است که گرو گذاشته شده است.

یک مجوز زیست محیطی نیز معرفی شده است که بر اساس آن تیم‌هایی که در پاک‌سازی کوه مشارکت کنند، می‌توانند مجوزهایی بدون محدودیت‌های تعداد دریافت کنند. در نتیجه این طرح‌ها، فوربس در ماه مه سال ۲۰۱۹ گزارش داد که در مسیر صعود به‌جای زباله و ضایعات انسانی بیشتر برف مشاهده می‌شود که این نشانه‌ای از این است که تلاش‌های دولت تاثیرگذار بوده است.

۳. بیس کمپ اورست به روی گردشگران بسته است

این شایعه درست نیست. بیس کمپی که در طرف تبت قرار دارد، برای کسانی بسته است که مجوز ندارند. کوه‌نوردانی که مجوز دارند اجازه دارند به بیس کمپ راه پیدا کنند؛ ولی فقط ۳۰۰ مجوز در سال صادر می‌شود. لازم به ذکر است که بیس کمپ نپال هنوز باز است و مثل حالت عادی برای همه قابل دسترس است. اما محدودیت از طرف تبت بدون شک منجر به افزایش تمایل کوهنوردان برای طی کردن مسیر از سمت جنوب خواهد شد.

۴. جایی برای جشن و مهمانی است

این مورد واقعیت دارد. البته اگر توانایی پرداخت هزینه‌های آن را داشته باشد. مهمانی گرفتن و دورهمی در مهمان‌خانه‌های بیس‌ کمپ بسیار رایج است و حتی دی‌جی‌ها و اجراکننده‌های مشهوری در اینجا برنامه زنده اجرا کرده‌اند. بسیاری از مهمان‌خانه‌ها تلویزیون ندارند و مهمانان برای اینکه از وای‌فای استفاده کنند یا وسایل الکترونیکی خود را شارژ کنند باید هزینه‌های بیشتری بپردازند. بنابراین جشن و دورهمی بهترین و ارزان‌ترین راه برای تفریح است.

قبل از آغاز مسیر باید چه نکاتی را بدانید

بیس کمپ اورست

۱. یک بیس کمپ واقعی و یک بیس کمپ قلابی وجود دارد

آخرین مهمان‌خانه قبل از دسترسی به بیس کمپ اورست، مهمان‌خانه Gorak Shep نام دارد. غالبا کوه‌نوردان همه وسایل خود را اینجا می‌گذارند و مسیر سه و نیم کیلومتری برای رسیدن به بیس کمپ اورست را طی می‌کنند. در اینجا صخره‌های بزرگی را خواهید دید و پرچم‌هایی با رنگ روشن با علامت EBC؛ در حالی که تعداد زیادی از کوه‌پیمایان اینجا جشن می‌گیرند و سلفی می‌اندازند.

از آن‌ها صرف‌نظر کنید و به مسیر خود ادامه دهید و هقت دقیقه دیگر طی کنید و در نهایت به یک تپه از برف می‌رسید که با یخچال‌هایی احاطه شده است و چند پرچم دارد. اینجا بیس کمپ واقعی است. اینجا جایی است که می‌توانید سلفی بگیرید و نفس راحتی بکشید. توسط مسافرانی که تحقیقات کافی و درست انجام نداده‌اند، گول نخورید.

۲. منتظر افزایش نفخ با دلایل متعدد باشید

یکی از مشکلات رایجی که کوه‌پیمایان در مسیر با آن مواجه می‌شوند افزایش پدیده‌ای است که آن را bodily wind می‌نامند و به‌معنای افزایش مقدار گاز و نفخ در دستگاه گوارش است. این مشکل ممکن است به‌خاطر غذاهای غنی از کربوهیدراتی باشد که در مسیر مصرف می‌کنید. دال بات یک غذای رایج است که به‌عنوان ناهار و شام سرو می‌شود و با عدس و برنج سفید تهیه می‌شود و کاری سبزیجات دارد. نفخ ممکن است بر اثر مصرف آب هم ایجاد شود و هرچه در مسیر بالاتر می‌روید، آب کدرتر می‌شود. به همین دلیل باید احتیاط کنید و قرص‌های تصفیه آب یا فیلترهای قابل حمل تصفیه همراه داشته باشید. این فیلترها از اشعه فرابنفش برای تصفیه آب در سی ثانیه استفاده می‌کنند.

۳. از مصرف گوشت اجتناب کنید

جامعه شرپاها این کوه را مقدس می‌دانند. به همین دلیل در این کوه نباید حیوانی کشته شود. این نکته یعنی اگر می‌خواهید گوشتی مصرف کنید باید توسط شرپاها به بالای کوه منتقل شود. روزها طول می‌کشد تا شرپا این مسیر را طی کند؛ بنابراین هیچ ضمانتی وجود ندارد که گوشتی که به دست شما می‌رسد سالم و تازه باشد و بتوانید مصرف کنید. بهترین انتخاب شما این است که دال بات را بیشتر مصرف کنید و هر چیز دیگری که برای خوردن وجود دارد. مطمئنا دوست ندارید که در سفر به اورست دچار مسمومیت غذایی شوید یا با مشکلات معده و دستگاه گوارش دست‌وپنجه نرم کنید.

۴. فرودگاه لوکلا یکی از خطرناک‌ترین فرودگاه‌های دنیا است

یک راه برای رسیدن به بیس کمپ نپال پرواز از کاتماندو به فرودگاه لوکلا است. فرودگاه لوکلا همواره در فهرست خطرناک‌ترین فرودگاه‌های دنیا قرار دارد. باند این فرودگاه به زحمت به ۱۶۰۰ متر می‌رسد که در نهایت به یک پرتگاه ۲ هزار فوتی یا ۶۱۹ متری منتهی می‌شود. قرار داشتن این فرودگاه در منطقه کوهستانی به این معنا است که میزان دید خلبان در آن بسیار کم است و آب‌وهوا به سرعت تغییر می‌کند. همین مسائل باعث شده که این فرودگاه بیشترین نرخ تصادفات و حوادث را داشته باشد؛ ولی اگر شجاعت آن را دارید که این پرواز را تجربه کنید و از طریق این پرواز خودتان را به مقصد برسانید، نباید از نظر زمان‌بندی سفر دچار محدودیت باشید. چون بسیار رایج است که پروازهای این فرودگاه حتی تا یک هفته هم به‌خاطر شرایط جوی عقب بیفتد.

جایگزین دیگر این هواپیما که البته گران‌تر است؛ پرواز با هلی‌کوپتر است که باز هم خطرآفرین و پر از ریسک است. با وجود این اگر بلیط خود را از طریق آژانس‌های سفری در کاتماندو رزرو کرده باشید، می‌توانید با آن‌ها صحبت کنید که آیا می‌توانند بلیط هواپیمای خود را تغییر دهند و بلیط هلی‌کوپتر به‌جای آن بگیرند یا نه. بین اپراتورهای حمل و نقل در نپال، روابط خوب و احترام متقابلی وجود دارد؛ بنابراین کاملا امکان‌پذیر است که اگر با فرد صحیح وارد مذاکره شوید و مذاکره درستی داشته باشید، بتوانید هلی‌کوپتر را جایگزین کنید. مطمئن باشید چشم‌اندازهای رمزآلود از هیمالیا ارزش زحمت و هزینه اضافه را دارد.

۵. یخچال‌ها زیبا و باشکوه ولی مرگ‌بار هستند

وقتی به‌سمت بیس کمپ اورست بالا می‌روید، یخچال‌هایی را خواهید دید که مسیر را احاطه کرده‌اند. این یخچال‌ها دیدنی و زیبا هستند و مشاهده آن‌ها لذت‌بخش است؛ ولی اگر زیاد نزدیک آن‌ها شوید می‌توانند کاملا مرگ‌بار باشند. معمولا یخ‌های در حال ذوب شدن استحکام کافی ندارند و تکه‌های بزرگ یخ ممکن است جدا شود و روی شما بیفتد. همچنین احتمال لیز خوردن و افتادن داخل شکاف‌های عمیق آن‌ها وجود دارد.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه