نشست خبری در ساختمان روز اول علی بابا: اهداف بزرگی داریم

علی حاج زوار
علی حاج زوار دوشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
نشست خبری در ساختمان روز اول علی بابا: اهداف بزرگی داریم

مدیران ارشد علی‌بابا در نشست خبری ۲۴ آذرماه از موفقیت‌ها و برنامه‌های آینده خود صحبت کردند.

گروه علی‌بابا دیروز در دفتر «روز اول» که به‌تازگی راه‌اندازی شده است، میزبان خبرنگاران بود. در این نشست مدیران ارشد علی‌بابا به تشریح دستاوردها و برخی برنامه‌های این شرکت پرداختند.

در ابتدا در مورد فلسفه نام‌گذاری ساختمان روز اول توضیح داده شد: علی‌بابا علاقه‌مند است این روحیه را در کارکنان خود حفظ کند که هر روز کاری ایشان مانند روز اول ورودشان به این مجموعه باشد.

در ادامه، مسعود طباطبایی، مدیرعامل گروه علی‌بابا، به‌طور خلاصه سرویس‌های فعلی این گروه را معرفی کرد. 

نشست خبری علی بابا

سپس، طباطبایی ماموریت علی‌بابا را چنین توصیف کرد:

علی‌بابا با سرمایه شخصی و با این هدف که گردشگری و تجربه شایسته سفر را در اختیار هر قشری قرار دهد، آغاز به کار کرد. به همین علت تمامی خدمات مربوط به سفر در علی‌بابا ارائه می‌شود و رشد این شرکت باعث شده است در حال حاضر ۶۸۰ نفر در آن مشغول به کار باشند.

در ادامه توحید علی‌اشرفی، مدیر مارکتینگ گروه علی‌بابا به موفقیت‌های دابی، تنها دستیار صوتی هوشمند به زبان فارسی، اشاره کرد. علی‌اشرفی توضیح داد:

علی‌بابا در زمینه هوش مصنوعی در شرکتی به نام ققنوس سرمایه‌گذاری کرده است و در حال حاضر این دستیار صوتی هوشمند قابلیت تشخیص گویش به زبان فارسی و انجام فعالیت‌هایی مانند ارسال پیامک، خواندن متون و تماس گرفتن را دارد. با توجه به اینکه یادگیری هوش مصنوعی وابسته به میزان اطلاعات ورودی به این سیستم‌ها است، علی‌بابا دابی را در مراکز تماس خود به کار گرفته است و حتی بعضی موارد را این هوش مصنوعی به مشتریان اعلام می‌کند. علی‌اشرفی اظهار امیدواری کرد که با روند فعلی، دابی تا سال آینده آماده پاسخگویی به تلفن‌های مشتریان باشد.

همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این اتفاق شغل افراد را در مرکز تماس به خطر خواهد انداخت یا خیر، علی‌اشرفی اظهار امیدواری کرد که این افراد در کارهای دیگر و به‌خصوص برای ارائه مشاوره‌های تخصصی‌تر به مشتریان به خدمت گرفته خواهند شد.

نشست خبری علی بابا

با توجه به اینکه فعال‌سازی رمز پویا در سیستم بانکداری ایران از ابتدای دی‌ماه برای همه اجباری خواهد شد، طباطبایی اظهار نگرانی کرد:

با اطلاع‌رسانی ضعیفی که درباره‌ی این موضوع صورت گرفته است، شوک شدیدی به کسب‌وکارهای الکترونیک وارد خواهد شد. ما سعی کرده‌ایم خودمان به این اطلاع‌رسانی کمک کنیم تا استفاده از رمز دوم پویا فراگیر شود. به نظر ما زمان زیادی نیاز است و ما دراین‌باره نگرانیم.

در ادامه به سهم علی‌بابا در بازار سفر اشاره شد که علی‌اشرفی دراین‌باره توضیح داد:

اتفاقی که در بازار سفر افتاد، موفقیت علی‌بابا ناگزیر بود و اگر ما هم نبودیم، شرکت دیگری این اتفاق را رقم می‌زد. تغییر رفتار مشتریان از آفلاین به آنلاین باید اتفاق می‌افتاد. بستر آنلاین و فناوری اطلاعات برای حضور در بازار گردشگری مزایای زیادی ایجاد می‌کند که قیمت پایین‌تر، کیفیت بهتر خدمات و شفافیت از آن جمله است. 

طباطبایی اهداف آینده علی‌بابا را ارتقای کیفی و متنوع‌تر شدن خدمات فعلی این شرکت عنوان کرد. همچنین ادامه داد که سرمایه‌گذاری جدی‌ای برای جاباما انجام شده است و مدل Airbnb در ارائه گردشگری به‌صورت تجربه به مخاطبین، قرار است آینده آن باشد. به‌طور کلی آینده علی‌بابا به‌سمت پلتفرم‌ها و کامیونیتی‌ها پیش خواهد رفت.

طباطبایی همچنین تاکید کرد در صورتی که شرایط کشور اجازه بدهد، برای تورهای ورودی که مدگو و هلوپرشیا در آن فعال هستند، برنامه‌های مهمی دارند و پتانسیل بالایی در این زمینه وجود دارد.

نشست خبری علی بابا

در انتها درباره ورود استارت‌آپ‌های دیگر به حوزه سفر و تهدید احتمالی آن‌ها برای سهم بازار علی‌بابا سوال شد. علی‌اشرفی در پاسخ توضیح داد:

تغییر رفتار شهروندان در صنعت گردشگری از آفلاین به آنلاین به تنهایی از عهده علی‌بابا برنمی‌آید و در این زمینه باید بازیگران دیگری نیز حضور داشته باشند. استراتژی ما در برابر این اتفاق نیز تکیه بر برند علی‌بابا است. در نهایت مردم تصمیم می‌گیرند به برندی که تخصصی به خدمات سفر می‌پردازد، اعتماد کنند یا از برند‌هایی که در زمینه‌های مختلف فعال هستند خرید کنند. من فکر می‌کنم در همه‌جای دنیا مردم به متخصص رجوع می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه