انتخاب گرتا تونبرگ به‌ عنوان شخص سال مجله تایم

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
انتخاب گرتا تونبرگ به‌ عنوان شخص سال مجله تایم

مجله‌ی تایم، گرتا تونبرگ را به‌عنوان شخص سال ۲۰۱۹ انتخاب کرد؛ نوجوان ۱۶ ساله سوئدی که الهام‌بخش جنبشی جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی بوده است.

شاید شنیدن این خبر که گرتا تونبرگ به‌عنوان شخص سال ۲۰۱۹ مجله تایم انتخاب شد، زیاد باعث تعجب نشود. این دختر ۱۶ ساله‌ی سوئدی و فعال محیط‌زیست، غوغایی در دنیا به پا کرده است و در جایگاه یک شخص جوان در موضوع بحران‌ اقلیمی، به‌دنبال افزایش آگاهی مردم دنیا نسبت به خطر قریب‌الوقوع گرمایش جهانی است.

گرتا تونبرگ در کلاس درس روزهای جمعه حاضر نمی‌شد تا در مقابل ساختمان مجلس سوئد اعتراض کند؛ او در اعتراض‌های خود، تابلویی را در دست داشت که روی آن نوشته شده بود:

اعتصاب مدرسه برای اقلیم

اقدام اعتراضی گرتا، جوانان سراسر جهان را تحت‌تأثیر قرار داد تا آن‌ها نیز برای مقابله با تغییرات اقلیمی، دست به اعتصاب بزنند. متعاقب آن، اعتصابی جهانی در سپتامبر به راه افتاد که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در آن شرکت کردند و اعتراض خود را به این معضل فراگیر نشان دادند. مجله‌ی تایم نوشت:

در ۱۶ ماهی که از اولین اعتصاب جهانی به تغییرات اقلیمی می‌گذرد، گرتا با رؤسای کشورهای حاضر در سازمان ملل صحبت و با پاپ ملاقات کرده، با رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مشاجره داشته و چهار میلیون نفر از مردم جهان را ترغیب کرده است تا در اعتصاب جهانی اقلیمی در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹ شرکت کنند، گردهمایی‌ای که بزرگ‌ترین تظاهرات اقلیمی در تاریخ بشر لقب گرفت.

شخصیت سال مجله تایم

با وجودی که تونبرگ، شناخته‌شده‌ترین و برجسته‌ترین حامی اقلیم به حساب می‌آید و اکنون نیز به‌عنوان شخص سال مجله تایم انتخاب شده است، اما خودش معتقد است که نمی‌خواهد یک سلبریتی باشد. در ماه سپتامبر، او به قانون‌گذاران آمریکا گفت:

از شما نمی‌خواهم که به حرف من گوش کنید، بلکه از شما می‌خواهم شنوای صحبت‌های دانشمندان باشید. تقاضا دارم که پشت علم بایستید و اقدامی عملی انجام دهید.

شاید او نخواهد که در مرکز توجه جهانیان باشد، اما گرتا تونبرگ توانست عنوان شخص سال تایم را از چنگ دونالد ترامپ (از گزینه‌های احتمالی برای کسب این عنوان) درآورد و همین موضوع احتمالاً برای او بسیار خوشایند است.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه