دوتار ایرانی در چند قدمی ثبت در میراث جهانی یونسکو قرار دارد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
دوتار ایرانی در چند قدمی ثبت در میراث جهانی یونسکو قرار دارد

خبرها حاکی از آن است که پرونده‌ی دوتار ایرانی به اجلاس کمیته‌ی میراث بشری ناملموس یونسکو در بوگوتا برده شده است و این گنجینه‌ی ایرانی فاصله‌ی چندانی تا جهانی‌شدن ندارد.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خبر از ارزیابی پرونده‌ی مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در اجلاس کمیته‌ی میراث بشری ناملموس یونسکو داد.

این اجلاس از ۱۸ تا ۲۳ آذر (۹ تا ۱۴ دسامبر) در بوگوتا، پایتخت کلمبیا برگزار می‌شود. ایشان در ادامه گفتند:

امیدواریم این اثر میراث‌ فرهنگی ناملموس، به آثار ثبت‌شده‌ی کشور در فهرست میراث جهانی ناملموس افزوده شود. مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در زمره‌ی قدیمی‌ترین، رایج‌ترین و محبوب‌ترین ابزار موسیقی کشور هستند که به‌شکل گسترده رواج دارد. دوتار یکی از مهم‌ترین سازهای زهی-زخمه‌ای فولکلوریک جوامع محلی روستایی و شهری ایران است و به‌ شکل یک کاسه از جنس چوب توت و دسته‌ای بلند از جنس چوب زردآلو یا گردو ساخته می‌شود.

محمد حسن طالبیان همچنین افزودند که جمهوری اسلامی ایران با ۱۳ اثر ثبت‌شده در فهرست میراث ناملموس جهانی، در جایگاه هفتم جهان و چهارم آسیا ایستاده است. در صورت ثبت پرونده‌ی مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار، تعداد آثار ثبت‌شده‌ی کشور به ۱۴ اثر در فهرست میراث جهانی خواهد رسید.

مطالب مرتبط:

منبع mehrnews

دیدگاه