خواب راحت‌تر با طراحی جدید صندلی‌های اکونومی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
خواب راحت‌تر با طراحی جدید صندلی‌های اکونومی

اکثر مسافران بخش اکونومی هواپیما، اغلب هنگام خوابیدن با مشکل مواجه می‌شوند، به همین دلیل یک شرکت تولیدکننده‌ی صندلی هواپیما، با طرحی جدید قصد دارد برای همیشه به این معضل پایان دهد.

کدام مسافری نبوده که برای خوابیدن روی صندلی‌های اکونومی هواپیما با مشکل مواجه نشده و متعاقباً مجبور نشده باشد که چیزی مثل روسری یا ژاکتی را لوله کند تا نقش بالش را برایش داشته باشد؟

طراحی جدید صندلی اکونومی همراه با راهکاری خلاقانه برای این معضل پرواز بوده است؛ به این ترتیب که با کمک بال‌های بالشتکی که از دو طرف پشت صندلی به بیرون تا می‌شود، مسافران می‌توانند هم حریم خصوصی و هم محلی برای بالشتک استراحت سر داشته باشند. این ایده‌ی جدید، «اینتراسپیس» (Interspace) نام دارد و محصول شرکت یونیورسال موومنت مستقر در لندن است که شعبه‌ی شرکت New Territory به حساب می‌آید. این طراحی جدید در هفته‌ی جاری به‌عنوان بخشی از نشست ۲۰۱۹ خلاقیت در کابین هواپیما در لندن به نمایش درآمد. با این از مقاله از کجارو همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این صندلی خلاقانه به دست آورید.

یه یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط‌های هواپیما از آژانس‌های هوایی معتبر و جستجوی بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود، می‌توانید از بزرگ‌ترین موتور جستجوی پرواز در کجارو استفاده کرده و با اطمینان کامل از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

طراحی جدید

طراحی جدید صندلی های اکونومی

صندلی موسوم به اینتراسپیس، زاییده‌ی افکار لوک مایلز (Luke Miles)، بنیان‌گذار و مدیر ارشد خلاق شرکت New Territory بوده است.

او سه سال به‌عنوان رئیس طراحی شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک فعالیت می‌کرد و به همین دلیل آشنایی کاملی با فضای داخلی هواپیما دارد. او می‌گوید که طراحی‌های نوآورانه‌ در هواپیماها معمولاً روی تجربه‌ی فرست کلاس و بیزینس متمرکز هستند و او می‌خواست طرحی جدید ارائه کند تا مسافران صندلی‌های ارزان، حس راحتی بیشتری داشته باشند. او ادامه می‌دهد:

با اینکه شاید کلیشه به نظر برسد؛ اما ما به‌عنوان یک کسب‌وکار در حال تلاش هستم، هرچند که تلاش ما در جهت ایجاد قدری نوآوری در بخشی از هواپیما است که بیشترین تعداد مسافر را دارد.

بال‌های این صندلی به‌صورت دستی به داخل و بیرون صندلی تا می‌شود و به همین دلیل ظاهری ساده و دلپسند دارد و مشکلی برای حرکت مسافران در راهروی هواپیما، ایجاد نمی‌کند. در رونمایی از این صندلی در نشست لندن، دو صندلی به نمایش درآمد، یکی از آن‌ها مشخص می‌کرد که لم‌دادن روی این صندلی به چه شکلی است و صندلی دوم، صاف نشستن روی صندلی را نشان می‌داد. با توجه به نیاز مسافر، او می‌تواند از یک یا هر دو بال صندلی استفاده کند.

شرکت New Territory تأکید دارد که این بال‌ها، محکم هستند. مایلز می‌گوید وقتی روی این صندلی با بال‌های باز می‌نشینید، فوراً حریم خصوصی ایجادشده را حس می‌کنید، به‌طوری که شاید اصلا متوجه‌ی مسافر کنار دستی‌تان نشوید. وقتی هم که مسافران خسته می‌شوند، می‌توانند سر خود را به این بال‌ها تکیه بدهند و راحتی آن را تجربه کنند.

کابین هواپیما

انعطاف‌پذیری این طراحی جدید، فوق‌العاده است. با اینکه وقتی مسافران کل یک کابین، همگی بال صندلی‌ها را باز می‌کنند، شاید وضعیت هواپیما قدری شلوغ و بی‌نظم به نظر برسد؛ اما توانایی ایجاد چنین تغییراتی در طول پروازهای طولانی واقعاً فوق‌العاده خواهد بود. مایلز می‌گوید:

در واقع همه چیز به این برمی‌گردد که شما بتوانید فضای خودتان را توسعه دهید.

طراحی‌های کنونی صندلی‌ها، کوسن‌هایی برای گردن دارند. به‌عنوان مثال صندلی‌های اکونومی در هواپیماهای شرکت هواپیمایی کاتای پاسیفیک، به‌گونه‌ای طراحی شده است که مسافران می‌توانند زیرسری صندلی خود را به ۶ وضعیت مختلف حرکت دهند. با این حال، مایلز دست به اقدامی بنیادین زده و به‌طور کلی زیرسری صندلی را برداشته است و خاطر نشان می‌کند که صندلی مورد استفاده در خانه‌ها و اداره‌ها معمولاً زیرسری ندارند.

مدرن‌سازی صندلی‌ها

طراحی جدید صندلی های اکونومی

نمونه‌ی اولیه‌ی این صندلی جدید که به نمایش گذاشته شده بود، از جنس الیاف کربن و وزن سبک بود، هرچند طراح این اثر تأکید می‌کند، این بال‌ها از هر جنسی که باشند، می‌توان آن‌ها را برای اکثر صندلی‌های موجود مورد استفاده قرار داد. مایلز می‌گوید، در حال گفتگو با چند شرکت هواپیمایی است که به این نوع صندلی علاقه‌مند شده‌اند. شرکت New Territory با توجه به گرایش به تجربه‌های شخصی‌تر و مبتنی بر داده‌های آزمایش‌شده‌ی پرواز، تمایل دارد که فناوری تشخیص چهره را نیز به این ترکیب اضافه کند. ایده‌ی مذکور بدین صورت است که بال صندلی تشخیص می‌دهد که مسافر خوابش برده است و به‌طور خودکار، فیلمی که روی صفحه‌ی مانیتور در حال پخش است را خاموش کند. مایلز می‌گوید:

موضوع فقط به توانمندسازهای فناورانه و بسیار ظریف مربوط است که باعث می‌شود مسافران، همدلی بیشتری را حس کنند.

سایر طرح‌های خلاقانه صندلی

صندلی اکونومی

سایر تولیدکنندگان صندلی هواپیما نیز به‌دنبال راهکاری برای تغییر نمونه‌ی اولیه صندلی سنتی هواپیما بوده‌اند، بدون اینکه به فضای با ارزش کابین دست بزنند. در نمایشگاه فضای داخلی هواپیما ۲۰۱۹، شرکت ایرباس با ایده‌ی صندلی سبک نیمکت حضور داشت که سه صندلی اقتصادی را به‌صورت یک صندلی ترکیب کرده بود، به این ترتیب خانواده‌ها یا دوستان می‌توانند درست مثل زمانی که در اتاق نشیمن خانه‌ی خود راحت در کنار یکدیگر می‌نشینند، از این صندلی‌ها استفاده کنند؛ مسافران انفرادی نیز می‌توانند روی آن دراز بکشند و راحت باشند.

یکی دیگر از طرح‌های خلاقانه‌ی صندلی، اسکای‌رایدر بود که به شرکت تولیدکننده‌ی صندلی Aviointeriors تعلق داشت، این صندلی‌های ایستاده به‌خاطر مزایا و معایبی که دارند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این مدل، فاصله‌ی بین صندلی‌ها حدود ۵۸ سانتی‌متر است و این صندلی‌ها که به سبک دوچرخه هستند، فضای زیادی برای حرکت مسافر ندارد. بسیاری از ما احتمالاً ترجیح می‌دهیم روی صندلی نسبتاً لوکس اینتراسپیس بنشینیم که برای بخش اکونومی در نظر گرفته شده است. با اینکه صندلی‌های مذکور شاید خیلی متفاوت به نظر نرسند، اما فرصت داشتن قدری حریم خصوصی و راحتی بیشتر در این صندلی‌ها مطمئناً جذاب و لذت‌بخش خواهد بود. مایلز می‌گوید:

امیدوارم که مسافران خواب شبانه‌ی راحت‌تر و پرواز بهتری داشته باشند.

برای مشاهده فهرستی جامع از انواع بلیط هواپیما به مقصد موردنظرتان از کجارو کمک بگیرید. از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، جستجوی آسان بلیط هواپیما به مقاصد داخلی و خارجی، مشاهده و مقایسه یکجای قیمت بلیط پروازهای سیستمی، چارتری و لحظه آخری به مقصد دلخواه و همچنین انتخاب ارزان‌ترین گزینه فراهم شده است.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه