خسارت قطعی اینترنت بر گردشگری و فعالان این حوزه

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان سه شنبه، ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۵
خسارت قطعی اینترنت بر گردشگری و فعالان این حوزه

اختلال اینترنت بین‌المللی کشور که حدود یک هفته طول کشید، بسیاری از کسب و کارهای حوزه گردشگری را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرد.

در این روزگار اینترنت از پیش‌نیازهای زندگی محسوب می‌شود. قطع این سرویس مشکلات بسیاری در زندگی شهروندان ایجاد می‌کند و ادامه حیات کسب‌وکارها را در بعضی موارد ناممکن می‌کند. تاثیر چنین اتفاقی به حدی است که محسن جلال‌پور، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران ذکر می‌کند بزرگان کشور خسارت اقتصاد ایران در این یک هفته را معادل ۱٫۵ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند. در زمینه گردشگری نیز قطع اینترنت اثرات جبران‌ناپذیری خواهد داشت که در این مقاله کجارو به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اختلال در خدمات آنلاین مربوط به سفر

شاید تا چند سال پیش، آژانس‌های گردشگری برای ادامه فعالیت‌های خود و خصوصا فروش بلیط هواپیما و تورها، وابستگی چندانی به اینترنت نداشتند؛ چراکه اکثر مشتریان آژانس‌ها با مراجعه حضوری و روش سنتی دریافت خدمات سفر، نیازهای خود را مرتفع می‌کردند. اما فراهم شدن دسترسی به اینترنت برای درصد زیادی از مردم و آژانس‌ها، بسیاری از کسب‌وکارهای این حوزه و مشتریان‌شان را به سمت فضاهای آنلاین سوق داده است. افراد زیادی ترجیح می‌دهند برای انتخاب مقصد سفر، دریافت اطلاعات در مورد جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها و همچنین خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل و تورهای داخلی و خارجی از اینترنت و خدمات آنلاین استفاده کنند.

به دنبال قطع شدن اینترنت بین‌الملل در کشور طی هفته‌ی گذشته، فروشندگان خدمات سفر و مشتریان آن‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند. در روزهای اولیه اختلال در اینترنت بین‌المللی، برخی از سایت‌ها و آژانس‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات سفر تلاش کردند تا با ارسال پیامک به کاربران و مشتریان خود، آن‌ها را از در دسترس بودن سایت و همچنین آدرس سایت‌ها مطلع کنند؛ چراکه بسیاری از کاربران از جستجوی گوگل برای دسترسی به سایت‌های مورد نظر خود استفاده می‌کنند و پیدا کردن آدرس دقیق سایت‌ها هم به مشکلی برای کاربران تبدیل شده بود.

به گفته‌ی حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، «بیشترین فروش آژانس‌ها از بلیط هواپیما خارجی است. حتی بلیط‌های رزرو شده‌ی قبلی را نمی‌توان صادر کرد. آژانس‌های مسافرتی مستاصل شده‌اند و امکان اطلاع‌رسانی هم ندارند، چون تنظیم چنین اطلاعیه‌هایی روی شبکه‌های مجازی انجام شده بود.»

رضا الفت نسب، رییس اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی نیز از ریزش شدید فروش سایت‌های هواپیمایی خبر داد. به گفته وی طی این مدت با وجود فعال بودن برخی سایت‌ها، از آنجایی که اینترنت در برخی مناطق و بعضی اپراتورها ضعیف بوده است، کاربران ای‌دی‌اس‌ال به‌سختی می‌توانستند بلیط تهیه کنند. کاربران اینترنت اپراتورها نیز امکان دسترسی به سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش بلیط هواپیما و سایر خدمات سفر را نداشتند.

در همین راستا کجارو نیز با مسئولین بعضی آژانس‌های گردشگری تماس گرفت و از ایشان اثرات قطعی اینترنت را جویا شد. همگی این مسئولین متفق‌القول از قطعی کامل اینترنت خبر دادند که تا اتصال دوباره عمومی اینترنت‌های خانگی ادامه داشته است. قطعی اینترنت باعث افت ۷۰ تا ۹۰ درصدی فروش بلیط هواپیما در این آژانس‌ها شده است. این کاهش فروش در طول یک هفته به معنای ضرر زیادی برای آژانس‌های گردشگری خواهد بود که پرداخت هزینه‌های ثابت از جمله حقوق ماهیانه کارکنان را برای برخی از آن‌ها با دشواری همراه می‌کند.

از موارد دیگری که مسئولان آژانس‌های گردشگری در ارتباط با خبرنگار کجارو ذکر کردند این بود که بسیاری از مسافران که سفرهای کاری و غیرکاری مهم داشتند یا منتظر دریافت ویزا بودند به برنامه مورد نظر خود نرسیدند، دچار مشکلات عدیده‌ای شدند و زیان مالی برای آن‌ها و آژانس گردشگری متعهد به ایشان در پی داشت.

دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم‌ترین عرصه‌های تبلیغات و بازاریابی در دنیای امروز است و بسیاری از شرکت‌ها هزینه زیادی در این حوزه می‌کنند. حتی کسب‌وکارهای زیادی هستند که تنها از طریق حضور در عرصه اینترنت فعالیت می‌کنند و بدون آن حیات ایشان با مشکل مواجه خواهد شد. آژانس‌های گردشگری نیز مستثنی نیستند و با قطع اینترنت ارتباط خود را با مشتریان از دست دادند و هزینه‌های تبلیغاتی ایشان در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها به هدر رفت.

مشکلات گردشگران خارجی

مشکل دیگری که به‌واسطه قطع شدن اینترنت برای شرکت‌های خدمات گردشگری به وجود آمد، دسترسی نداشتن به شرکای خارجی، بازارها و گردشگران بود. این در حالی بود که برخی از آژانس‌ها، گردشگرانی در راه ایران داشتند و قطع اینترنت باعث بروز مشکلاتی چون لغو سفر توریست‌ها به ایران شد. صاحبان برخی از آژانس‌ها نیز پیش‌بینی می‌کنند که با وصل شدن اینترنت هم موج جدیدی از لغو سفرها به ایران رخ خواهد داد.

مدیر یکی از آژانس‌های گردشگری به مشکل عجیب دیگری که این مدت به وجود آمد اشاره می‌کند:

خانواده یکی از گردشگران آلمانی که این روزها در ایران حضور داشت به دلیل قطع راه‌های ارتباطی و اینترنت به شدت نگران حال او بودند و با آژانس تماس می‌گرفتند. با سختی توانستیم عکسی از او در حال گردش در ایران تهیه و برای خانواده‌اش ارسال کنیم تا نگران اوضاع او نباشند.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز به سرگردانی گردشگران برای سفر به ایران اشاره کرد و گفت:

با هیچ آژانسی نمی‌توانیم مکاتبه کنیم. از نتایج تصمیمات آن‌ها برای سفر به ایران اطلاع نداریم. همه رایزنی‌ها با آژانس‌ها و توریست‌های خارجی بدون جواب مانده و نمی‌دانیم پیشنهاد سفر به ایران را پذیرفته‌اند یا منصرف شده‌اند.

به گفته‌ی وی، ناآرامی‌های اخیر ایران نیز بر گردشگری تاثیر مستقیم و سریع دارد که باید برای خنثی کردن اثر آن، تدبیری اندیشیده شود. در هر کشوری ممکن است ناآرامی رخ دهد که معمولا کشورها بلافاصله بعد از بروز چنین اتفاقاتی، گام‌هایی را در جهت جذب مجدد گردشگر و پاک کردن چهره منفی ایجاد شده بر‌می‌دارند تا به مردم جهان اعلام کنند که محیط امن کشورشان برای سفر فراهم شده است.

در زمانی که شاهد تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان هستیم، توریسم می‌تواند جایگزین منابع درآمدی از دست رفته کشور شود. در همین راستا امسال تلاش‌های زیادی چه در بخش خصوص چه در دولت صورت گرفت تا چهره بهتری از ایران نزد گردشگران خارجی ساخته شود. قطعی اینترنت یک هفته‌ای می‌تواند به‌راحتی این تلاش‌های را بی‌اثر کند و اعتمادی که به سختی در حال شکل گرفتن است را از بین ببرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه