آنگکور، نکاتی عملی برای بازدید از این شهر باستانی

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
آنگکور، نکاتی عملی برای بازدید از این شهر باستانی

شهر باستانی آنگکور مهم‌ترین جاذبه دیدنی کامبوج است. با کمک این نکات، بازدیدی فراموش نشدنی از آنگکور داشته باشید.

شهر باستانی آنگکور یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کامبوج است. با کمک نکاتی که در ادامه از زبان نویسنده سایت onemileatatime می‌خوانید، می‌توانید سفری راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر به این مجموعه باستانی داشته باشید.

سیم ریپ یکی از شهرهای توریستی کامبوج است. در سفر به این کشور حتما اوقات زیادی را در این شهر می‌گذرانید؛ ولی هیچ سفری به سیم ریپ بدون بازدید از مجموعه باستانی آنگکور کامل نمی‌شود. آنگکور یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است و در سفر به کامبوج حتما باید سفری کوتاه برای بازدید از این شهر باستانی ترتیب دهید. ما برنامه سفر خود را طوری زمان‌بندی کرده بودیم که یک غروب و بعد از آن، یک روز کامل برای گشت و گذار در پارک باستان‌شناسی آنگکور وقت داشتیم.

بله می‌دانم، این سفری سریع است؛ ولی هیچ محدودیتی برای در نظر گرفتن زمان بازدید از این مجموعه وجود ندارد. در آخرین سفر به سیم ریپ، من و همسرم، ۴ روز کامل را به گشت‌وگذار، پیاده‌گردی، کوه‌پیمایی و عکاسی از معبدها گذراندیم. برخلاف عده‌ای که ممکن است فکر کنند از دیدن آثار باستانی زده می‌شوند، ما از سفرمان نهایت استفاده را کردیم.

شهر باستانی آنگکور

برنامه‌ریزی برای سفر به آنگکور

مقدار زمان مناسبی که در آنگکور می‌گذرانید به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله گروهی که با آن‌ها سفر می‌کنید. به همین دلیل من توصیه می‌کنم که قبل از سفر تعدادی کتاب بخوانید و چند فیلم ببینید تا متوجه شوید دوست دارید از کدام معبدها دیدن کنید. دوست دارید چند معبد و اثر باستانی را ببینید. من فکر می‌کنم در هر روز بازدید از سه یا چهار معبد کافی باشد و باید در نظر بگیرید که معابد مورد نظرتان چه فاصله‌ای از هم دارند. به این ترتیب می‌توانید مشخص کنید که باید چند روز را در آنگکور بگذرانید و اینکه چه مدت زمانی را باید در سیم ریپ سر کنید.

ترجیح من این است که بازدید را از صبح زود شروع کنم و برای یک صبحانه دیروقت، به هتل برگردم. در این فاصله از تعدادی تفریح و جاذبه دیگر در شهر لذت می‌برم و بعد از ظهر دوباره به بازدید از معبدها مشغول شوم. سیم ریپ به‌طور باورنکردنی مرطوب است؛ به همین دلیل حتی روزهایی که زیاد گرم نباشد باز هم آزاردهنده است؛ بنابراین تقسیم کردن ساعات روز برای بازدید از معبدها و در نظر گرفتن زمان استراحت، بهترین روشی است که برای من جواب داد.  

البته من متخصص این سفر نیستم؛ ولی سفری است که دو بار آن را تجربه کرده‌ام. بر اساس تجربیات به دست آمده از این سفرها، چند نکته کلی در مورد این سفر را با شما به اشتراک می‌گذارم تا از سفر به آنگکور بیشترین لذت را ببرید و از زمان خود به بهترین شکل استفاده کنید.

بلیط‌های مجموعه آنگکور

هیچ دلیلی وجود ندارد که بلیط خود را مستقیما در آنگکور بخرید. پکیج‌ها و تورهای زیادی وجود دارد که برای بازدید از این مجموعه است و شامل تهیه بلیط هم می‌شود و هزینه اضافه از شما دریافت می‌کنند؛ ولی باز هم باید در دفاتر ورودی مجموعه آنگکور توقف کنید، به‌عنوان یک گردشگر خارجی باید پاسپورت خود را نشان دهید تا کارت عبور آنگکور و بلیط ورودی این مجموعه باستانی را تهیه کنید.

شهر باستانی آنگکور

این دفتر تهیه بلیط از زمانی که آخرین بار در کامبوج بودم، جدید است و صندوق‌های تحویل بسیار کمک‌کننده و کارآمدی دارد. در صورتی که دستگاه‌های کارت اعتباری کار نکردند، می‌توانید هزینه بلیط را با پول نقد به دلار آمریکا پرداخت کنید. کارت‌های اعتباری خارجی پذیرفته می‌شود و دستگاه‌های خودپرداز هم در مجموعه وجود دارد. این دفتر فروش بلیط از ۵ صبح تا ۵ و نیم عصر هر روز باز است و در حال حاضر قیمت بلیط‌ها برای مجموعه آنگکور به این شرح است:

  • یک روزه: ۳۷ دلار آمریکا
  • ۳ روزه (معتبر در یک دوره ده روزه): ۶۲ دلار
  • ۷ روزه (معتبر در یک دوره زمانی ۳۰ روزه): ۷۲ دلار

با همه این بلیط‌های عبور می‌توانید هر چند بار که خواستید در مدت مشخص شده و در روز مشخص شده از مجموعه خارج و دوباره وارد شوید.

شهر باستانی آنگکور

توصیه دیگر من این است که بلیط‌های خود را یک شب قبل از روزی که قرار است از آن‌ها استفاده کنید، تهیه کنید؛ ‌به‌خصوص برای سفرهای کوتاه‌تر یا کسانی که می‌دانند که قرار نیست بازدیدهای سه روزه و بیشتر داشته باشند.

این دفاتر فروش بلیط تا ساعت ۵ و نیم عصر باز هستند و بلیط‌هایی که بعد از ساعت ۵ فروخته می‌شوند، می‌توانند در همان روز و روز بعد مورد استفاده قرار بگیرند.

بیشتر معبدها نیز در ساعت ۵ و نیم عصر تعطیل می‌شوند؛ بنابراین شاید در این ساعت، زمان برای بازدید نداشته باشید؛ ولی دو معبد در این مجموعه به نام معبد فنوم باخنگ و پری روپ، که هر دو چشم‌اندازهای زیبایی در غروب آفتاب دارند تا ساعت ۷ عصر باز هستند.

راهنمایان مجموعه

برای لذت بردن و بازدید از مجموعه آنگکور نیازی به وجود راهنما ندارید و بدون شک نیازی نیست که در یک تور سازمان‌دهی‌شده شرکت کنید.

در آخرین سفرمان به سیم ریپ، راننده‌ای برای مدت سه روز استخدام کردیم و اوقات خوشی در موقع بازدید از مناطق دور از دسترس‌تر و خلوت‌تر داشتیم. با مقداری تحقیق بیشتر، یک کتاب خوب یا حتی یک تور صوتی، می‌توانید همه اطلاعات و جزییات لازم را در اختیار داشته باشید تا بدانید که فراتر از این صخره‌های جذاب و ساختمان‌های سنگی دیدنی، در حال مشاهده چه میراث ارزشمندی هستید.

شهر باستانی آنگکور

برای این سفر، من برای در اختیار داشتن یک راهنما برنامه‌ریزی کرده بودم که از طریق پذیرش هتل این کار انجام شد. انتظار داشتم تا راهنمای معتبر و قابل اطمینانی باشد که بتواند به سوالات مادرم در مورد تاریخچه این شهر باستانی و فناوری‌های موجود در آن پاسخ دهد. علاوه بر این، در جایی مثل سیم ریپ، استخدام یک راهنما شما را از شر راهنماهای سمج دیگر نجات می‌دهد.  

این ایده در تئوری عالی به نظر می‌رسید؛ ولی راهنمای مربوطه، فاجعه بود. داستان‌های شگفت‌انگیز و جزییات و حقایق بسیار جالبی در مورد این شهر پیشرفته و بزرگ، پیش از صنعتی شدن وجود دارد که این راهنما هیچ چیزی در مورد آن‌ها نمی‌دانست یا حداقل توانایی آن را نداشت که این اطلاعات را به ما منتقل کند.

مثلا، مثال پادشاه جایاوارمان هفتم را در نظر بگیرید که بعد از بیرون راندن مهاجمان چامپا در یک نبرد دریایی حماسی، به قدرت رسید و ۱۰۲ بیمارستان ساخت. در این بیمارستان‌ها با استفاده از تکنینک‌ها و داروهایی که آن‌ها از یک مسیر تجاری پیشرفته یاد گرفته بودند، جراحی‌های پیشرفته‌ای انجام می‌شد. علاوه بر بیمارستان، بناهای دیگری چون انبارها، استراحتگاه‌ها و سایر بناهای عمومی ساخته شد و دو معبد هم شکل گرفت.

شهر باستانی آنگکور

یکی از چندین نقش برجسته موجود در مجموعه آنگکور که نمایشی از نبردها و سایر رویدادها تاریخی امپراتوری خمر است.

راهنمای ما این ماجرا را این طور خلاصه کرد:

«این معبد توسط پادشاه هفتم ساخته شده است. او پادشاه خوبی بود و به مردم اهمیت می‌داد.» و این حرف‌های تکراری را چندین بار تکرار می‌کرد.

علاوه بر این، او درخواست‌های ما را مبنی بر اینکه از معبدهای خلوت‌تر بازدید کنیم رد می‌کرد و در مورد هرچیز کوچکی با ما جر و بحث می‌کرد؛ حتی در مورد زمان دستشویی رفتن. این راهنما باعث شد که روز بسیار بدی داشته باشیم.

اگر فکر می‌کنید برای گشت و گذار در این میراث جهانی یونسکو نیاز به راهنما دارید، توصیه می‌کنم که در سایت‌هایی مثل تریپ ادوایزر یا سایت‌های مشابه دنبال کسی بگردید که دارای اطلاعات و آگاهی کافی متناسب با نیازها و پرسش‌های شما باشد.

رفت و آمد تا آنگکور

اگر برای همراه داشتن یک راهنما برنامه‌ریزی می‌کنید، آن‌ها معمولا یک راننده دارند که با آن کار می‌کنند. آن‌ها با دریافت کمی هزینه بیشتر شما را به مقصد می‌رسانند. من فکر کردم که پرداخت ۵ تا ۱۰ دلار بیشتر ارزش دارد که از مکالمات بیهوده برای توقف کردن در فروشگاه یا رستوران خاصی اجتناب کنیم. ولی با وجود این شما می‌توانید با پرداخت کمتر از ۳۵ دلار برای ماشین و راننده برای یک روز و ۴۵ دلار برای ون، ماشینی در اختیار داشته باشید.

اگر وسیله حمل و نقل خودتان را رزرو ‌کنید، پول کمتری می‌پردازید. راننده‌های تاکسی که شما را از فرودگاه به هتل می‌برند معمولا پیشنهاد می‌کنند که برای گشت‌وگذار در آنگکور هم شما را همراهی کنند. اگر از راننده و وسیله نقلیه راضی بودید می‌توانید همان را رزرو کنید.

اگر قصد دارید که از معبد اصلی آنگکور دیدن کنید برای یک تاکسی استاندارد باید حدود ۲۵ دلار بپردازید و معمولا برای ون باید ۳۵ دلار بپردازید. اگر می‌خواهید معبدهای خلوت‌تر و دورافتاده‌تر را ببینید، ممکن است قیمت‌ها دو برابر شود، در نتیجه برنامه داشتن از قبل مبنی بر اینکه دوست دارید از کدام معبدها دیدن کنید، به شما فرصت می‌دهد که برای پیدا کردن مسیر، راننده و چانه زدن سر قیمت مناسب، آمادگی داشته باشید.

شهر باستانی آنگکور

به‌عنوان جایگزین تاکسی می‌توانید توک توک رزرو کنید و هزینه آن برای یک روز بین ۱۵ تا ۲۵ دلار است که قیمت آن به مهارت‌های شما در چانه زدن بستگی دارد و اینکه راننده مورد نظرتان چقدر اطلاعات و آگاهی کامل در مورد مقصد دارد. کسی که انگلیسی را خوب حرف می‌زند، می‌تواند قیمت بالاتری پیشنهاد کند. اگر بخواهید کمتر هزینه کنید که کاملا امکان‌پذیر است، ممکن است فرد انتخاب شده برخی قابلیت‌های لازم را نداشته باشد.

در همه موارد باید قبل از سوار شدن، در مورد همه چیز با راننده و راهنما به توافق برسید. مثلا در مورد مقصدهایی که قرار است ببینید، جاهایی که قرار است توقف کنید و زمان‌بندی سفرتان.

اجتناب از شلوغی در آنگکور

اگر می‌خواهید این تجربه بی‌نظیر را داشته باشید که طلوع خورشید را از پس معبد باشکوه آنگکور ببینید، هیچ راهی برای اجتناب از شلوغی و ازدحام گردشگران وجود ندارد. هزاران نفر دیگر هم مثل شما هستند و با تورهای مختلف با اتوبوس سر ساعت به آنجا می‌رسند در نتیجه آنجا همواره شلوغ خواهد بود.

پس برای شلوغی برنامه‌ریزی کنید.

ولی جایگزین هم وجود دارد. اگر می‌خواهید معبدها را قبل از طلوع افتاب در یک آرامش و خلوتی نسبی تماشا کنید، از راننده بخواهید شما را به دروازه پشتی ببرد.

شهر باستانی آنگکور

در این طرف مجموعه تعداد بازدیدکنندگان بسیار کمتر است و می‌توانید طرف شرقی این مجموعه باستانی را بدون ازدحام و شلوغی بازدید کنید. حتی اگر به سمت مرکز شهر باستانی راه خود را ادامه دهید، تعداد گردشگران و بازدیدکنندگان بسیار کم است. در این شرایط، بازدید از تندیس‌ها و نقش‌برجسته‌ها بسیار راحت‌تر است و در خلوتی و آرامش کامل انجام می‌شود.

شهر باستانی آنگکور

در این شرایط فرصت دارید تا با خیال راحت طلوع آفتاب را تماشا کنید. علاوه بر این، وقتی به طرف معبد مرکزی راه خود را ادامه می‌دهید، آفتاب پشت سرتان قرار می‌گیرد. به‌علاوه از دروازه شرقی می‌توانید بدون قرار گرفتن در صف‌های طولانی، زودتر وارد مجموعه شوید چون تعداد بازدیدکنندگان آن از دروازه غربی کمتر است. در نتیجه زودتر از طلوع آفتاب به مکان مورد نظرتان می‌رسید.

شهر باستانی آنگکور

شهر باستانی آنگکور

من هنگام غروب آفتاب هم از معبد آنگکور بازدید کرده‌ام. تجربه‌ای به همان اندازه دوست‌اشتنی بود و البته خلوت‌تر و آرام‌تر. اگر قصد دارید که از سمت غرب وارد شوید و راننده را در طرف شرقی خواهید دید، به این ترتیب در مسیر گشت‌وگذار در شهر، پشت به آفتاب هستید که تجربه‌ای به مراتب لذت‌بخش‌تر است؛ بدون اینکه گرما و آفتاب اذیت‌تان کند.

شهر باستانی آنگکور

سخن نهایی

هنوز نمی‌توانم باور کنم که سیم ریپ چقدر توسعه یافته است. علاوه بر این، بازدید از این شهر آن هم به‌طور مستقل کاملا راحت است. قبل از سفر حتما تحقیق کنید تا بدانید که قصد دارید از کدام معبدها دیدن کنید یا دوست دارید از کدام تجربه‌ها اجتناب کنید. در مورد هماهنگی با راننده‌ها و راهنماها نیز توصیه‌های ذکر شده را در نظر داشته باشید تا سفر خوب و دلپذیری داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع onemileatatime

دیدگاه