بندرعباس و سنندج در فهرست شهرهای خلاق یونسکو قرار گرفتند

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان شنبه، ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
بندرعباس و سنندج در فهرست شهرهای خلاق یونسکو قرار گرفتند

در بررسی‌های دو سالانه یونسکو، دو شهر بندرعباس و سنندج در فهرست شهرهای خلاق جهانی قرار گرفتند.

حجت الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران، با اعلام اینکه شهرهای بندرعباس و سنندج به فهرست شهرهای خلاق یونسکو اضافه شدند، گفت:

پیوستن به شبکه شهرهای خلاق فرصتی تازه برای این شهرها است تا از تجربه‌های جهانی استفاده کنند و داشته‌های خود را به جهان بهتر معرفی کنند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران ضمن اشاره به اینکه بسیاری از شهرهای ما حرف‌های ناگفته زیادی دارند و در بسیاری از عرصه‌ها قابلیت جهانی شدن دارند، افزود:

در سال گذشته تلاش بسیار خوبی در کمیسیون ملی انجام شد و در اتفاقی خوب و ارزشمند، ۴ شهر ایران به شبکه شهرهای یادگیرنده پیوستند که با حضور وزیر علوم و رئیس کمیسیون ملی لوح این شهرها اهدا و پلاک‌کوبی برخی شهرهای یادگیرنده انجام شد.

طبق گفته‌های ایوبی، شهرهای خلاق در هفت عرصه تعریف شدند که ایران تاکنون دارای دو شهر خلاق است: رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک و اصفهان به‌عنوان شهر خلاق صنایع دستی.

هر دو سال یکبار، چهار پرونده از طرف کشورهای مختلف قابل طرح در یونسکو است. ۳۰ اکتبر، نتیجه پرونده‌های کار کمیته‌های کارشناسی اعلام شد و شهرهای سنندج و بندرعباس به فهرست شهرهای خلاق یونسکو اضافه شدند. بندرعباس عنوان شهر خلاق صنایع دستی و سنندج، عنوان شهر خلاق موسیقی را از آن خود کرد.

از ۲۴۶ شهری که امروز شهر خلاق هستند، چهار شهر متعلق به ایران است. دو شهر دیگر هم نامزد بودند که به گفته ایوبی، کار برای گرفتن دو سهمیه دیگر در دو سال آینده، از هم‌اکنون آغاز می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع مهر

دیدگاه