حقایقی که از طولانی‌ترین پرواز دنیا نمی‌دانستید (قسمت دوم)

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
حقایقی که از طولانی‌ترین پرواز دنیا نمی‌دانستید (قسمت دوم)

شرکت هواپیمایی کانتاس با انجام پرواز آزمایشی بدون توقف لندن - سیدنی که طولانی‌ترین پرواز دنیا به حساب می‌آید، در تلاش است تا طی چند سال آینده این پروازها را به‌صورت متداول درآورد.

شرکت هواپیمایی استرالیایی کانتاس در راستای پروژه طلوع (Project Sunrise) اقدام به انجام پروازهای آزمایشی بدون توقف در مسیرهای نیویورک به سیدنی و لندن به سیدنی کرده است. جالب است بدانید که پرواز مستقیم تجاری لندن - سیدنی با ۱۹ ساعت و ۱۹ دقیقه پرواز به‌عنوان طولانی‌ترین پرواز دنیا لقب گرفت و در طول این پرواز، گروهی از دانشمندان به بررسی وضعیت سلامتی کادر پرواز و مسافران پرداختند. آن‌ها توجه ویژه‌ای به تنظیم روشنایی و زمان سرو غذاها داشتند؛ چراکه طبق اعلام کانتاس، این موارد می‌تواند نقش مهمی در کاهش جت‌لگ ایفا کند. با کجارو همراه باشید تا حقایق بیشتری از طولانی‌ترین پرواز دنیا را در اختیارتان قرار دهیم.

بی‌توجهی به نگرانی‌های زیست‌محیطی غیرممکن است

صندلی های خالی کلاس اکونومی پرواز کانتاس

با نگاهی به ردیف‌های خالی صندلی‌های اکونومی در پرواز QF7879، ناخودآگاه فکرها به‌سمت پدیده‌ی جدید «flight shaming» می‌رود که طرفداران آن از سفرهای هوایی اجتناب می‌کنند؛ اما این همه ماجرا نیست و بحران‌های اقلیمی که روی کره‌ی زمین تاثیر داشته‌اند نیز در هر دو کشور مبدا و مقصد این پرواز احساس می‌شدند. در کشور بریتانیا، همان بارندگی سنگینی که هنگام بلندشدن هواپیما در حال ایجاد سیل در فرودگاه هیترو بود، باعث بروز سیلاب‌های شدیدی در شمال این کشور شد؛ به‌طوری که کارشناسان گفتند این کشور با تشدید تغییرات اقلیمی، سیلاب‌های سهمگین‌تری را تجربه خواهد کرد.

زمانی که هواپیما در انتهای پرواز به سیدنی نزدیک می‌شد، دود ناشی از آتش‌سوزی در نزدیکی شهر دیده می‌شد، موضوعی که باز به تغییرات اقلیمی اشاره دارد. هرچند پروازهایی نظیر QF7879، آلودگی بیشتری را به اتمسفر می‌فرستند و با اینکه ادعا می‌شود تعدیل انتشار کربن این پرواز کانتاس، یک برنامه‌ی زیست‌محیطی پیشرو در صنعت به حساب می‌آید؛ اما نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که در حال حاضر هوانوردی بخشی از یک مشکل است و نه راه‌حل.

همه می‌دانیم که سفرهای هوایی از بین نخواهد رفت و یک محرک اقتصادی مهم در سراسر دنیا به شمار می‌رود. علاوه بر این، صنعت هوانوردی بسیار بیشتر از سایر بخش‌ها، برای کاهش خسارت‌های ناشی از این صنعت تلاش می‌کند؛ اما واقعا مشخص نیست، چنین اقداماتی که با سوزاندن سوخت هوانوردی کمتر صورت می‌گیرد، به‌خاطر منفعت عمومی است یا نگرانی‌های واقعی زیست‌محیطی یا حاشیه سود افزوده.

همچنان به‌دنبال راهی برای درمان جت‌لگ هستیم

طولانی ترین پرواز دنیا

جت لگ بیش از نیم‌قرن با ما بوده است، هرچند ما همچنان راهی برای درمان آن پیدا نکرده‌ایم که یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های سفرهای بین‌المللی به حساب می‌آید. درمان‌های جت‌لگ در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی هستند، از هدبندهای خاصی که چشم مسافر را غرق در نور آبی می‌کند تا راهکارهای دارویی که گاهی اوقات اثرات جانبی ناخوشایندی دارند. در صورتی که یک روش ثابت‌شده، امتحان‌شده و مطمئن وجود داشته باشد که ساعت بدن را به‌سرعت به حالت اولیه برگرداند، همه مسافران از آن استفاده خواهند کرد.

جت لگ یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های سفرهای بین‌المللی به حساب می‌آید

همچنان بخش‌های مجهولی در علم جت‌لگ وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود، به همین دلیل دانشمندانی از مؤسسات دانشگاهی از جمله دانشگاه موناش ملبورن در پرواز QF7879 حضور داشتند. با وجودی که برخی منتقدان، پروازهای پروژه‌ی طلوع شرکت کانتاس را به‌عنوان روشی برای جلب توجه عمومی و تبلیغات می‌دانند و از همین رو آن را رد کرده‌اند؛ اما همان طور که آلن جویس (Alan Joyce)، رئیس اجرایی گروه کانتاس نیز اشار کرده، از خلبانان این پرواز برای هفته‌ها آزمایش ادرار گرفته شده است و همین موضوع نشان می‌دهد که باید دلیل خوبی برای این اقدام وجود داشته باشد.

شرکت کانتاس امیدوار است، داده‌های این آزمایش‌ها مورد تایید قانون‌گذاران قرار بگیرد و اجازه‌ی پروازهای بسیار طولانی را صادر کنند؛ با این حال پژوهشگران معتقدند که یافته‌های آن‌ها می‌تواند به پیداکردن روش‌های جدیدی برای کاهش اثرات مضری که جت‌لگ روی مسافران دارد، کمک کند. تریسی سلتن (Tracey Sletten)، از پژوهشگران دانشگاه موناش در پرواز لندن به سیدنی، در این رابطه می‌گوید:

همه‌ چیز به نورپردازی برمی‌گردد. مدت‌زمانی از روز که شما در معرض نور قرار می‌گیرید و شدت نور می‌تواند بیشتر از هر عامل دیگری به بهبود جت‌لگ کمک کند.

کاهش تأثیرات منفی پرواز روی سلامتی امکان‌پذیر است

طولانی ترین پرواز دنیا

در پرواز QF7879 مسافران را ترغیب به شرکت در تمرینات ورزشی می‌کردند که یکی از سرگرمی‌های اصلی این پرواز ۱۹ ساعته محسوب می‌شد. حرکات ورزشی و تمرینات کششی خنده‌دار در راهروهای هواپیما بسیار جذاب‌تر از جدیدترین اثر کوئنتین تارانتینو بود که از مانیتورهای پشت صندلی نمایش داده شد.

پروفسور کورینه کایلائود (Corinne Caillaud) از مرکز چارلز پرکینز در دانشگاه سیدنی که هدایت ورزش‌های سبک وسط پرواز را برعهده داشت، معتقد است که این ورزش‌ها به مسافران کمک می‌کند. او می‌گوید که تمرینات ورزشی نه‌تنها گردش خون را فعال می‌کند، بلکه باعث کشش عضلات می‌شود و حالت خشک‌شدگی بدن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ایجاد تنوع در این تمرینات ورزشی در حین پرواز ۱۹ ساعته به کاهش جت‌لگ کمک می‌کند.

غذا نیز در حفظ سلامتی مسافران بی‌تاثیر نیست. سه وعده غذای پرواز لندن به سیدنی به‌گونه‌ای طراحی شده بود تا مسافران را ترغیب کنند، در ابتدای سفر بخوابند و چند ساعت بعد آن‌ها را بیدار کنند تا با این کار، طبق ساعت مقصد عمل کرده باشند. به‌عنوان مثال، شامِ غنی از کربوهیدرات مدت کوتاهی پس از بلندشدن هواپیما از روی باند سرو شد تا بدن مسافران بتواند اسیدآمینه‌ای موسوم به تریپتوفان را تولید کند که به‌نوبه‌ی خود منجر به تولید سروتونین و ملاتونین می‌شود ـ هورمون‌هایی که الگوی خواب را تنظیم می‌کنند.

احتیاج، اساس نوآوری در یک ایرلاین است

مدیرعامل کانتاس ایرلاین

آلن جویس (Alan Joyce)، رئیس اجرایی گروه کانتاس با افتخار و غرور تایید می‌کند که این ایرلاین در خط مقدم نوآوری در پروازهای بسیار طولانی است. در واقع کانتاس با پروژه‌ی طلوعش، شرکت‌های ایرباس و بوئینگ را به چالش کشیده است تا برای تحقق این سفرهای تجاری، امکانات لازم را برای هواپیماهای خود فراهم کنند؛ اما چرا این ایرلاین پیشگام پروازهای فوق طولانی شده است؟ جویس در پاسخ این سؤال می‌گوید:

استرالیا فاصله‌ی بسیار زیادی از سایر نقاط دنیا دارد. ما پروازهای زیادی به مسیرهای بسیار دور انجام می‌دهیم؛ نظیر پرت به لندن که ۱۷ ساعت، سیدنی به دالاس ‍۱۶ ساعت و سیدنی به سانتیاگو ۱۴ ساعت طول می‌کشد. علاوه بر این، پروازهای مستقیم سیدنی به لندن را داریم که می‌تواند ۲۱ ساعت باشد و پاریس، فرانکفورت، کیپ تاون و ریودوژانیرو نیز در راه هستند. ما می‌توانیم با کمک یک ناوگان قابل‌توجه، این پروازها را تجاری‌ کنیم.

پرواز ۱۹ ساعته، مزایای خودش را داشت

دو طلوع خورشید در طولانی ترین پرواز دنیا

۱۹ ساعت پرواز در داخل یک لوله‌ی فلزی در ارتفاع ۱۲ هزار کیلومتری مطمئناً چیزی نیست که بسیاری از مسافران از آن به خوشی یاد کنند، هرچند که این پرواز مزایای خودش را داشت. بدیهی است که برای مسافران پرواز QF7879، حضور در پروازی که رکورد طولانی‌ترین پرواز دنیا را زد، مایه‌ی فخر و مباهات بود. علاوه بر این، در اتفاقی نادر مسافران شاهد دو طلوع خورشید در یک سفر بودند؛ اتفاقی که حتی اگر این پرواز به‌صورت متداول درآید، احتمالاً توسط کانتاس تکرار نخواهد شد؛ چراکه بعید به نظر می‌رسد برنامه‌ی زمان‌بندی این پرواز امکان تحقق این موضوع را به‌جز در رویدادهای خاص بدهد.

یکی دیگر از مزایای پرواز لندن به سیدنی، این بود که مسافران با یک برند جدید هواپیما پرواز می‌کردند که تقریبا خالی بود و مسافران فضای بیشتری برای نشستن داشتند. در آینده مسافرانی که بلیط هواپیما اکونومی مسیر لندن به سیدنی را خریداری می‌کنند، احتمالاً چنین تجربه‌ای نخواهند داشت. تحمل فضای فشرده‌ی صندلی‌های ارزان‌تر مطمئناً برای مسافران دشوار خواهد بود، هرچند که در این هواپیماها، فضای بیشتری برای پاها لحاظ شده است.

علاوه بر این، ۲۰ ساعت وصل‌نبودن به اینترنت، فرصت کمیابی برای مسافران است تا ساعاتی را به دور از دنیای دیجیتال سپری کنند. در صورتی که در آینده این پرواز به‌صورت متداول انجام شود، شاید شرکت هواپیمایی کانتاس هر نوع دسترسی به‌ وای‌فای را در چارچوبی خارج از بودجه‌ی هزینه‌های شرکت، قیمت‌گذاری کند.

عنوان طولانی‌ترین پرواز دنیا، فریب‌کاری است

رکورد طولانی ترین پرواز دنیا

پرواز QF7879 را چه به‌لحاظ مدت‌زمان و چه مسافت، طولانی‌ترین پرواز دنیا لقب داده‌اند. هرچند همه با این موضوع موافق نیستند. این پرواز توسط یک هواپیمای مسافربری معمولی از یک ایرلاین تجاری انجام شد که طولانی‌ترین مسافت (۱۷,۸۰۰ کیلومتر) و طولانی‌ترین زمان پرواز (۱۹ ساعت و ۱۹ دقیقه) را به ثبت رساند. با این حال می‌توان گفت که این پرواز اعتبار ندارد؛؛ چراکه یک پرواز تجاری نبود و هیچ بلیطی فروخته نشد. به این ترتیب رکورد طولانی‌ترین پرواز دنیا به پرواز SQ32 از ایرلاین سنگاپور می‌رسد که در مسیر سنگاپور به نیویورک انجام شد.

از دیگر مدعیان طولانی‌ترین پرواز از نظر زمان و مسافت می‌توان به پرواز ۲۲ ساعته‌ی بوئینگ ۷۷۷ در سال ۲۰۰۵ اشاره کرد که از هنگ‌کنگ به لندن انجام شد و ۲۱,۶۰۱ کیلومتر را پیمود؛ اما این پرواز را نیز می‌توان از جمع مدعیان خط زد، چراکه تعمداً یک مسیر اشتباهی را به دور دنیا طی کرد که هیچ‌گاه برای هواپیماهای تجاری، عملیاتی نخواهد شد.

وجه اشتراک همه این پروازهای طولانی، لزوم داشتن استقامت بالا در کادر پرواز و تحمل و صبر از سوی مسافران بوده است. از آنجا که چنین پروازهایی در نهایت سودآور هستند، احتمالاً در آینده بیشتر شاهد آن‌ها خواهیم بود.

همیشه می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما با استفاده از موتور جست‌و‌جوی پرواز کجارو پایین‌ترین قیمت بلیط‌ها را از بین فروشنده‌های معتبر مشاهده کرده و بلیط سفر خود را ارزان‌تر از همه‌جا تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه