چگونه خانه را برای برگشتن از سفر آماده کنیم؟

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
چگونه خانه را برای برگشتن از سفر آماده کنیم؟

برنامه‌ریزی برای سفر فقط بایدها و نبایدهای حین سفر را شامل نمی‌شود. آیا می‌دانید پیش از رفتن به سفرهای طولانی، چگونه اوضاع را برای بازگشت خودتان به خانه آماده کنید؟

برای اینکه برگشتن از تعطیلات نیز به‌اندازه‌ی خود سفر، دلپذیر و لذت‌بخش باشد، پیش از آنکه به سفر بروید، انجام مجموعه‌ای از کارها ضروری است. مسافران زمان زیادی را صرف برنامه‌ریزی برای سفر و داشتن تعطیلاتی خاطره‌انگیز می‌کنند و این برنامه ریزی کارهای مختلفی از جمله رزرو پرواز و رزرو میز شام در رستوران و تحقیق درباره‌ی جاهای دیدنی مقصد موردنظر را در بر می‌گیرد. به‌ندرت افرادی پیدا می‌شوند که همین اندازه زمان صرف آماده‌شدن برای بازگشت به خانه می‌کنند و همین باعث می‌شود که لحظه‌ی ورود به خانه را تبدیل به لحظه‌ای ناخوشایند سازد. مثلا اگر شما پیش از سفر، شیر آب را محکم نکرده باشید، پس از بازگشت به خانه با فاجعه‌ای روبه‌رو خواهید شد که هزینه‌های زیادی روی دست‌تان خواهد گذاشت. حداقل اتفاقی در چنین موارد خواهد افتاد آن است که تلفن زنگ بخورد و صدایی بی‌رحم و هشیارکننده به شما یادآوری کند که روزهای خوب به پایان رسید. با این مقاله از کجارو همراه باشید تا کارهایی را بیاموزید که باید پیش از رفتن به سفر و برای آنکه بازگشت به خانه نیز به اندازه‌ی رفتن به سفر دلپذیر باشد، انجام بدهید.

برنامه ریزی در سفر

همه‌چیز را مرتب کنید

فهرستی از کارهایی که باید یک هفته، یک روز یا همان صبح پیش از آغاز سفر انجام بدهید، آماده کنید. کارهای ضروری می‌تواند شامل تخلیه‌ی سطل‌های زباله، وارسی یخچال و خالی کردن آن باشد. الان بهترین زمان برای برخی تمیزکاری‌های کوچک، ولی اصولی، مانند دور انداختن اسفنج‌های ظرفشویی و خلاص‌شدن از شر ادویه‌های تاریخ‌مصرف‌گذشته است.

کمی خرید کنید

اگر قرار است سفرتان بیشتر از یک هفته طول بکشد، ذخیره‌کردن مواد غذایی تازه در خانه دیگر لزومی ندارد. اما، اینکه چند اسنک و تنقلات خوشمزه و چند غذای کنسروی یا آماده در یکی از کابینت‌ها قایم کنید، حتما برای‌تان مفید خواهد بود و زمانی که چمدان‌های سفر را باز می‌کنید، به کمک‌تان خواهند آمد. اگر فروشگاه محله‌تان، کالاهای خریداری شده را با پیک به خانه‌ها ارسال می‌کند، می‌توانید به‌محض پیاده‌شدن از هواپیما تماس بگیرید و سفارش بدهید. این کار به این معنی خواهد بود که می‌توانید خرید کل هفته‌ی خود را به‌محض ورود به خانه دریافت کنید.

برنامه ریزی در سفر

وسایل برقی را از برق بکشید

وسایل برقی زیادی در هر خانه‌ای وجود دارد که حتی وقتی خاموش هستند، برق مصرف می‌کنند. از برق کشیدن وسایلی مانند تلویزیون، درب گاراژ، قهوه‌سازها و کنسول‌های بازی می‌تواند به کاهش مصرف برق و کوچک‌تر شدن رقم درج‌شدن در قبض‌های برق بینجامد.

بیشترین تاثیرگذاری در صرفه‌جویی در مصرف انرژی را آب‌گرم‌کن‌ها دارند. آن‌ها ۱۸ درصد از مصرف انرژی خانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. زمانی که از شهر خارج می‌شودی، درجه‌ی حرارت آن‌ها را پایین بیاورید (اگر از آب‌گرم‌کن گازی استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را روی حالت پیلوت بگذارید؛ اگر از دستگاه‌های برقی استفاده می‌کنید، آن را برای مدتی خاموش کنید). فقط کافی یک ساعت قبل از آنکه به آب گرم نیاز داشته باشید، آب‌گرم‌کن را به حالت نرمال آن برگردانید.

ملافه‌های خود را بشویید

هیچ‌چیز بهتر از خوابیدن در رختخوابی با ملافه‌های تمیز نیست؛ به‌ویژه پس از آنکه از محیط‌های ناآشنا و خوابیدن در تخت‌های ناآشنا برمی‌گردید. این‌طور نیست؟

برنامه ریزی برای سفر

فلکه‌ی آب را ببندید

بستن فلکه‌ی آب خانه، حرکتی در جهت صرفه‌جویی اقتصادی نیست؛ بلکه با این کار از واردشدن خسارت‌های فاجعه‌بار به خانه جلوگیری می‌کنید. در بیشتر خانه‌ها، این فلکه در آشپزخانه‌ها، گاراژها، حیاط‌ها یا در تاسیسات قرار دارد. پس از آنکه شیر فلکه را بستید، یکی از شیرهای آب در آخرین نقطه از خانه را باز بگذارید تا هر آبی که در لوله‌ها باقی مانده است از آن خارج شود. پس از بازگشت به خانه، شیر اصلی آب را آرام‌آرام باز کنید تا ریسک واردآمدن هرگونه آسیبی به لوله‌ها و وسایل خانه را به حداقل برسانید.

کلید خانه را به یکی از همسایه‌ها بسپارید

از یکی از همسایه‌ها بخواهید که حواسش به خانه‌ی شما باشد. آن‌ها به گلدان‌ها آب خواهند داد، به ماهی‌های طلایی درون تنگ‌های بلوری رسیدگی خواهند کرد و مراقب خانه خواهند بود تا همه‌چیز بر وفق مراد باشد.

مطالب مرتبط:

منبع nytimes

دیدگاه