اگر همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی پیش نرفت، چکار کنیم؟

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
اگر همه‌چیز طبق برنامه‌ریزی پیش نرفت، چکار کنیم؟

سفر مجموعه‌ای از اتفاقاتی است که بخشی از آن‌ها را شما برنامه‌ریزی نکرده‌اید؛ اما باید بتوانید از عهده‌ی آن‌ها بربیایید.

تصور کنید در سفر به آمریکای جنوبی به سر می‌برید و ۱۰ روز دیگر، این سفر دو ماهه می‌شود؛ اما در کمال ناباوری پای‌تان از دو نقطه می‌شکند. شما در شیلی هستید، کشوری که زبانش را بلد نیستید و تازه بلیط هواپیما به برزیل و جزایر ایستر را خریده‌اید. در این شرایط، ناامید شدن از ادامه‌ی سفر اولین گزینه به نظر می‌رسد. این لحظه، لحظه‌ی دردناکی است، در نقطه‌ای گیر افتاده‌اید که فاصله‌ی بسیاری با خانه دارید؛ اما خیلی نگران نباشید. در این مقاله از کجارو، می‌آموزید که در سفرهای طولانی و در صورت بروز اتفاقی ناهماهنگ با آنچه به آن فکر می‌کردید، چطور شرایط اورژانسی و ناخواسته را مدیریت کند.

حتما نباید روی عرشه‌ی کشتی باشید تا خودتان را برای این‌گونه شرایط آماده کنید. توصیه می‌شود که خودتان برای شرایط محتمل آماده کنید و به‌خاطر شرایط دورازذهن و بعید، به خودتان سخت نگیرید. چند پیشنهاد ارزشمند برای سفری خاطره‌انگیز را در ادامه بخوانید.

پیش از سفر

کمی تحقیق کنید

برنامه ریزی در سفر

نحوه‌ی برخورد و میزان پذیرش خارجی‌ها توسط ساکنان یک کشور، منطقه به منطقه و حتی فرد به فرد، متفاوت است. دانستن برخی از هنجارهای فرهنگی هر کشور یا منطقه تاثیر زیادی بر درک تفاوت‌های رفتاری محلی‌ها و ارزیابی ریسک‌های سفر دارد. آیا پوشیدن شلوارک اشکالی ندارد؟ آیا باید حجاب سر را رعایت کرد؟ آیا باید موقع خرید سوغاتی، بر سر قیمت با فروشنده چانه زد؟

چند دقیقه جست‌وجو در فضای آنلاین پیش از آغاز هر سفر و نیز، گفتگو با مسافران دیگری که پیش از شما همان راه را پیموده‌اند، کمک شایانی به آشنایی با بایدها و نبایدهای هر کشور می‌کند.

یک سیم‌کارت برای خود تهیه کنید

شماره های اضطراری

مسافری که می‌خواهد آمادگی کامل برای سفر داشته باشد، حتما از سیم‌کارت و اپراتوری استفاده می‌کند که در کشورهای دیگر هم قابل استفاده باشند (مانند گوگل فای، اسپرینت یا تی-موبایل)، یا اینکه سیم‌کارت همان کشور را می‌خرد. ارزش این کار را نمی‌توان تخمین زد. در صورت انجام این کار، تنها چیزی که در آینده می‌تواند شما را نگران کند بهای قبضی خواهد بود که باید برای مکالمات خود بپردازید. از آن مهم‌تر باید بدانید سیم‌کارت شما در مواقع اضطراری چگونه کار می‌کند. علاوه بر همه‌ی این‌ها، نقشه‌ی محل موردنظر و بسته‌ی زبان محلی آنجا را برای اپلیکیشن‌های گوگل مپ و گوگل ترنسلیت خود دانلود کنید. در این صورت، حتی اگر گوشی شما آنتن نداشته باشد یا سیم‌کارت‌تان کار نکند، بخشی از مشکلات خود را می‌توانید مدیریت و برطرف کنید.

از فایل‌های مهم خود پشتیبان تهیه کنید

برنامه ریزی در سفر

یک نسخه از عکس‌ها و اسناد خود را در محیط ابری، مانند گوگل فوتوز (Google Photos)، آی‌فوتو (iPhoto) یا هر سرویس رایگان یا پولی دیگری که می‌شناسید، ذخیره کنید. به‌همراه داشتن یک نرم‌افزار برای تغییر آی‌پی، یک برنامه برای مدیریت اسم‌های کاربری و کلمه‌های عبور، راه‌اندازی احراز هویت دو مرحله‌ای در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که از این سرویس امنیتی پشتیبانی می‌کنند، ورود به حساب‌های کاربری شما توسط دیگران را سخت‌تر می‌کند.

یک بیمه مسافرتی تهیه کنید

ارزش بیمه مسافرتی بسیار بیشتر از قیمتی است که برای آن می‌پردازید و البته، به اندازه‌ای ارزان است که متقاعد شوید هیچ‌وقت بدون آن مسافرت نکنید. فقط باید مطمئن باشید که برای هر هزینه‌ای که می‌پردازید، رسید دریافت می‌کنید. در مثالی که در بالا آورده شد، به‌لطف بیمه مسافرتی می‌توان همه‌ی پول‌هایی که برای رزرو بلیط هواپیما پرداخت شده را دریافت کرد.

در حین سفر

برنامه ریزی در سفر

ریسک‌های احتمالی را تا حد ممکن کم کنید

کاستن از ریسک سفر به‌آسانی انجام‌شدنی است؛ کیف پول یا پاسپورت خودتان را در جیب پشتی نگذارید. کیف یا کوله‌پشتی خودتان را با یک قفل کوچک محکم ببندید. اگر درآوردن وسایل از داخل کیف برای شما آسان است، پس هر فرد دیگری هم می‌تواند به همان راحتی این کار را انجام بدهد.

شماره های اضطراری را حفظ کنید

۹۱۱، شماره اضطراری در ایالات متحده آمریکا است و در برخی از کشورهای دیگر هم کار می‌کند. شماره اضطراری مخصوص برای مواقع ناخواسته در اروپا و آسیای مرکزی، ۱۱۲ است. بریتانیا و خیلی از مستعمرات سابق آن از شماره اضطراری ۹۹۹ استفاده می‌کنند. فقط کافی است اسم کشوری که می‌خواهید از آن بازدید کنید را به‌همراه عبارت «emergency number» در گوگل جست‌وجو کنید. همچنین، ویکی‌پدیا نیز فهرست کاملی از این شماره های اضطراری را تهیه کرده است؛ اما نکته‌ی مهم آن است که در صورت تماس با این شماره‌ها، معلوم نیست اپراتوری که آن طرف خط پاسخ شما را می‌دهد با زبان انگلیسی آشنا باشد. 

یک کارت ویزیت تهیه کنید

برنامه ریزی در سفر

همیشه روی میز پذیرش هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلف، یک دسته کارت ویزیت متعلق‌به همان جا شامل همه‌ی اطلاعات موردنیاز، اعم از آدرس و شماره‌ی تلفن، وجود دارد. فقط کافی است یکی از آن‌ها را بردارید و در کیف پول یا کنار پاسپورت یا هر دو جا بگذارید. حالا در صورت گم کردن هتل، زبان محلی‌ها را چه بلد باشید و چه نباشید، به‌راحتی می‌توانید از مردم راهنمایی بگیرید یا از راننده‌های تاکسی بخواهید شما را پیش وسایل‌تان برگردانند.

در بدترین حالت ممکن هم می‌توانید یک عکس از ساختمان و ورودی هتل یا هاستل محل اقامت خود بگیرید؛ طوری که اسم آن در عکس به‌طور واضح معلوم باشد و در صورت لزوم، آن عکس را به راننده‌ها نشان بدهید.

اگر همه‌چیز آن‌طور که می‌خواهید پیش نرفت، چطور؟

برنامه ریزی در سفر

اتفاقات زیادی وجود دارند که احتمال وقوع آن‌ها برای شما در حین سفر وجود دارد؛ اما از نظر آماری چنین نخواهد شد. آیا این احتمال وجود دارد که در لوکزامبورگ، یک شهاب‌سنگ از آسمان بر سر شما فرود بیاید؟ بله، احتمال آن هست. اما آیا چنین اتفاقی قطعا خواهد افتاد؟ خیر. نکته‌ی مهمی که باید بیشتر به آن توجه کرد آن است که همان خطرهایی که در کشور خودتان هر روز با آن روبه‌رو هستید، همان‌هایی هستند که در سفرها نیز برای شما اتفاق خواهند افتاد: ماشین‌ها خطرناک هستند؛ جیب‌برها در مناطق شلوغ زیاد هستند و مواردی از این قبیل.

نکته‌ای که باید آن را باور کنید این است که هر اتفاقی که برای شما بیفتد، پیش از آن هم سابقه داشته است و محلی‌ها هم آن را تجربه کرده‌اند؛ بنابراین، جز در مواردی که شما در وسط یک بیابان یا روی یک قله‌ی پوشیده از یخ و برف ایستاده باشید، همیشه یک بیمارستان، کلینیک یا اداره‌ی پلیس وجود دارد که به شما کمک کند.

مطالب مرتبط:

منبع nytimes

دیدگاه