چطور بدون آسیب زدن به زمین سفر کنیم؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
چطور بدون آسیب زدن به زمین سفر کنیم؟

سفر بدون آسیب زدن به طبیعت، یکی از جنبه‌های گردشگری مسئولانه است. با این راهکارها، سفری مسئولانه داشته باشید بدون اینکه به طبیعت آسیب بزنید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۷/۱۸ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۱۲ به‌روزرسانی شده است.

رفتار به‌عنوان مسافر مسئولیت‌پذیر در تئوری ساده به نظر می‌رسد؛ باید سفری سبز داشته باشید و حواستان به محیط زیست باشد؛ ولی وقتی پای عمل در میان باشد، این کار ممکن است دشوار به نظر برسد.

برای اینکه مسافری مسئولیت‌پذیر باشیم، باید از کجا شروع کنیم؟ چطور باید بار سفر ببندیم؟ در این راستا، در ادامه ۲۶ قدم تاثیرگذار و قابل انجام برای داشتن سفری سبز را عنوان می‌کنیم. با این راهکارها می‌توانید مسافری مسئولیت‌پذیر و دوستدار طبیعت باشید.

برخی از این راهکارها ممکن است باعث شود که هزینه بیشتری بپردازید؛ ولی بسیاری از آن‌ها اصلا هزینه‌ای ندارند. اگر نمی‌توانید همه این موارد را در سفرهای بعدی خود اجرا کنید، نگران نباشید. با انجام فقط چند مورد از آن‌ها می‌توانید قدم‌های بسیار بزرگی در راه حفظ طبیعت بردارید. همین تغییرات کوچک می‌تواند تاثیراتی بزرگ داشته باشد.

تغییر در سبک زندگی و سبک سفر، باعث می‌شود که محیط زیست سالم‌تر و بهتری داشته باشیم. فرقی نمی‌کند که مقصد سفر شما داخلی باشد یا خارجی.

استفاده از غذای سلف‌سرویس، عمدتا سبب اسراف را فراهم می‌آورد

اجتناب از غذای بوفه

بسیاری از هتل‌ها و رستوران‌ها منوی بوفه دارند. در هتل‌ها و رستوران‌های بوفه، مشتری اجازه دارد به‌ صورت سلف‌سرویس با انواع غذاها که به ردیف در پیشخوان چیده شده‌اند، از خودش پذیرایی کند. بهتر است به‌جای غذای بوفه، به رستوران‌ها و هتل‌هایی بروید که منوی انتخابی دارند. یعنی شما غذایی را سفارش می‌دهید و همان غذا را دریافت می‌کنید. البته در سال‌های اخیر تغییرات مثبتی در این زمینه ایجاد شده است؛ ولی رستوران‌های بوفه به میزان بسیار قابل‌توجهی، باعث اسراف مواد غذایی می‌شوند.

به گزارش نیویورک تایمز، فقط در آمریکا ۶۳ میلیون تن مواد غذایی هر سال دور ریخته می‌شود که تخمین زده شده است که ۴۰ درصد از آن متعلق به کسب‌وکارهای مرتبط با سرو غذا برای مشتری یعنی هتل‌ها و رستوران‌ها است. به‌دلیل رعایت مسائل بهداشتی فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد از این مقدار را می‌توان در اختیار کسی قرار داد یا به‌صورت تغییرشکل یافته مصرف کرد. 

این اسراف مواد غذایی از آنجا نشئت می‌گیرد که هتل‌ها دوست ندارند دچار کمبود مواد غذایی شوند. به همین دلیل همیشه بیشتر از مقدار نیاز خریداری می‌کنند که این مقدار اضافه معمولا در نهایت، دور ریخته می‌شود. با انتخاب نکردن منوهای بوفه در هتل‌ها و رستوران‌ها، می‌توانید این پیام را به صاحبان کسب و کارها منتقل کنید که به‌اندازه نیاز و سفارش مشتری غذا تهیه کنند.

همراه داشتن وسایل شخصی

در سفر همیشه مواد بهداشتی و وسایل شخصی خود را همراه داشته باشید. همه وسایل بهداشتی که در هتل‌ها به مهمانان ارائه می‌شود، دارای بسته‌بندی‌های پلاستیکی است. این همه پلاستیک برای طبیعت بسیار ضرر دارد. به همین دلیل است که روزبه‌روز هتل‌های بیشتری به‌دنبال جایگزین کردن مخزن‌های دائمی در هتل‌ها هستند که در آن‌ها شامپو و مایع دستشویی پر می‌شود.

برای اینکه کمتر از این تیوب‌های پلاستیکی استفاده کنید و پلاستیک کمتری وارد طبیعت کنید، شامپو و مواد شوینده مود نیاز خود را همراه‌تان ببرید. می‌توانید آن‌ها را در بطری‌های چند بار مصرف ببرید که بطری‌هایی کوچک مخصوص سفر هستند. روش بهتر این است که شامپو و سایر مواد خود را نو بخرید و باقی‌مانده آن را به افراد نیازمند و بی‌خانمانی بدهید که در اطراف‌تان در مقصد سفر می‌بینید.

با این کارها هتل‌داران را تشویق می‌کنید تا دنبال گزینه‌های بهتری باشند که دوستدار طبیعت است.

انتخاب یک مقصد سبز

برای سفرتان یک مقصد سبز انتخاب کنید. حمایت از مکان‌هایی که تلاش می‌کنند تا با تغییر اقلیم مبارزه کنند و اکوسیستم اطراف خود را حفظ می‌کنند، یک قدم بسیار بزرگ و موثر برای حفاظت از این سیاره است؛ از جمله این مقصدها می‌توان به اسلوونی، پرتغال و اکودادور اشاره کرد. این قبیل مقصدها به‌خاطر تلاش برای رعایت‌ استانداردهای گردشگری سبز، در فهرست برترین مقصدهای پایدار و دوستدار طبیعت قرار گرفته‌اند. بعضی از آن‌ها به‌خاطر ارائه راهکارهای هوشمندانه در گردشگری دوستدار طبیعت و برخی دیگر برای تلاش برای حفظ زیستگاه‌های طبیعی در این فهرست جای گرفته‌اند.

نقاشی چمدان و هواپیما

بیش از اندازه بار برای سفر برداشتن، عواقب بسیار بیشتری از فشار وارد کردن به زیپ چمدان‌تان دارد | عکس از cntraveler 

برداشتن بار سبک‌تر

برداشتن بار سفر به‌شکل موثر و سبک‌تر، نه‌تنها باعث می‌شود که واقعا آنچه نیاز دارید بردارید، بلکه تولید کربن توسط هواپیماها را نیز کاهش می‌دهد. برای اینکه بار سفرتان را سبک‌تر کنید این چند نکته را در نظر داشته باشید. لباس‌هایی بردارید که چندمنظوره باشند و در موقعیت‌های مختلف و با لباس‌های مختلف بتوانید بپوشید. کاغذ و کتاب‌ها را با فایل‌های پی دی اف جایگزین کنید. هر بار که برای کاهش وزن بار سفر خود و پرداخت هزینه‌های اضافه بار به دردسر می‌افتید، این نکته را به خاطر بیاورید که هر چقدر هواپیما سبک‌تر باشد، سوخت کمتری می‌سوزاند.

البته خود هواپیمایی‌ها نیز اهمیت دارند. تحقیقی در سال ۲۰۱۷ توسط شورای بین‌المللی حمل و نقل پاک انجام شد که بر اساس نتایج آن هواپیمایی آلاسکا ایرلاینز در زمینه مدل‌های کارآمد مصرف سوخت، جایگاه نخست را کسب کرد. هوپیمایی‌های فرانتیر، اسپیریت، ساوث‌وست و هاوایی در رده‌های بعدی قرار دارند و جزو برترین هواپیمایی‌‌ها به‌لحاظ رعایت استانداردهای مصرف سوخت هستند.

استفاده از بلیطهای الکترونیکی

با خرید بلیط هواپیما یا سایر وسایل نقلیه به‌صورت الکترونیکی یا آنلاین، می‌توانید درختان زیادی را از خطر قطع شدن نجات دهید.

خاموش کردن لامپ اضافه

همیشه از بچگی به ما یاد داده‌اند که لامپ اضافه خاموش!

این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید که لامپ‌هایی که مورد نیاز نیستند، خاموش کنید. فراموش نکنید که کاهش مصرف انرژی مساوی است با کاهش تولید آلاینده‌ها توسط نیروگاه‌ها که به حفاظت از هوا و در نتیجه جلوگیری از تغییر اقلیم منجر می‌شود.

استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از آسیب به طبیعت است

استفاده نکردن از ماشین شخصی

از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید تا تعداد خودروهای تک سرنشین در خیابان‌ها کمتر شود؛ اگرچه استفاده از خودروی شخصی می‌تواند باعث شود که احساس راحتی بیشتری داشته باشید؛ ولی درمجموع، استفاده از خودرو، زیاد گزینه ایدئالی نیست. خودروها باعث آلودگی هوا و محیط زیست می‌شوند و ترافیک و شلوغی را افزایش می‌دهند. به‌جای آن می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و البته بهترین روش این است که پیاده‌روی کنید.

بررسی هتل‌ها از نظر استانداردهای حفظ محیط زیست

قبل از انتخاب هتل باید چند مورد مهم را در مورد آن‌ها پرس و جو کنید. علاوه بر سفرهای هوایی، اماکن اقامتی هم می‌توانند تاثیراتی گسترده در مصرف انرژی، غذا و... داشته باشند. برای اینکه مطمئن شوید هتل خوبی از نظر حفظ محیط زیست رزرو می‌کنید، باید وب‌سایت هتل را بررسی کنید و دنبال عبارت‌هایی چون «سفر مسئولانه» یا «دوستدار محیط زیست» بگردید.

اگر هتل‌ها تلاش‌هایی در زمینه حفظ محیط زیست انجام داده باشند حتما می‌توانید گزارشی از کارهای آن‌ها را در وب‌سایت ببینید. دنبال هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی بگردید که حفظ محیط زیست برای آن‌ها اهمیت دارد و تلاش‌هایی در این جهت دارند.

اجتناب از نشان‌گذاری جغرافیایی یا ژئوتگینگ

در برابر میل به ژئوتگینگ و اشتراک‌گذاری هر جایی که می‌روید، مقاومت کنید. تحقیقات در زمینه علوم اجتماعی نشان می‌دهد که سفر کردن برای اشتراک‌گذاری تصاویر، روز‌به‌روز در حال افزایش است. این تغییرات، سبک سفرها و سبک کشف طبیعت را تغییر داده است.

مثلا وایومینگ را در نظر بگیرید. سال گذشته، بورد گردشگری جکسون هول از مسافرن خواست تا ژئوتگنیگ را متوقف کنند، چون ورود سیل جمعیت گردشگران به مناطق کمتر شناخته شده باعث آسیب رسیدن به مسیرها و تجاوز به حریم‌های طبیعت شده است.

در واقع تلاش شرکت‌های گردشگری بر این است تا کسانی را بپذیرند که واقعا ارتباط و تعلقی به طبیعت دارند؛ نه اینکه صرفا به‌خاطر پر کردن شبکه‌های اجتماعی خود سفر می‌کنند.

ثبت خاطرات و رویدادهای سفر

ما بی‌نقص و کامل نیستیم. برای بسیاری از ما در طول سفر پیش می‌آید که اسراف کنیم یا بخواهیم مقصدهایی را برای سفر انتخاب کنیم که دچار مشکلات فراوانی به‌خاطر اورتوریسم یا رشد بی‌رویه تعداد گردشگران شده‌اند. برای اجتناب از اشتباهاتی که ممکن است در طول سفر داشته باشید، یک دفترچه یادداشت برای ثبت رویدادهای سفر داشته باشید. این کار نه‌تنها باعث می‌شود که لحظات زیبای سفر را بهتر به خاطر بسپارید، بلکه موجب می‌شود تا مراقب سبک سفر و رفتارهای خود باشید.

این کار را می‌توانید در گوشی و تبلت انجام دهید تا کاغذ مصرف نکنید. به روزهای قبلی سفر خود نگاه کنید و کارهایی که انجام داده‌اید را بررسی کنید. آیا این کارها موجب آسیب به طبیعت شده است؟ آیا روشی وجود دارد که تعداد این آسیب‌ها را کمتر کنید یا آن‌ها را جبران کنید؟ امروز برای بهتر شدن سفرتان چه کار می‌توانید بکنید؟

بومی‌تر کردن سفر

سعی کنید سفری بومی‌تر داشته باشید. یکی از جنبه‌های گردشگری مسئولانه این است که باعث تکرار فرایندهای اشتباه و منفی نشوید. مثلا در رستوران‌هایی غذا بخورید که صاحبان و کارکنان‌ آن‌ها، اهالی همان منطقه هستند. در اقامتگاه‌هایی بمانید که توسط بومی‌ها اداره می‌شود. صنایع دستی و سوغاتی‌هایی بخرید که توسط بومی‌ها تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند. حتی مواد و وسایل مورد نیاز روزمره را نیز از اهالی بخرید. هرگز سوغاتی‌ها یا صنایع دستی نخرید که از اجزای حیوانات حفاظت‌شده یا در معرض خطر انقراض ساخته شده‌اند.

نقاشی منظره شبانه هتل

هر زمان که از محل اقامت خود خارج می‌شوید، برق‌های اضافه را خاموش کنید | عکس از cntraveler 

باقی نگذاشتن رد پا

تلاش کنید که هیچ رد پایی از حضور خود در طبیعت را بر جای نگذارید. برای این کار باید کمپینگ بدون اثرگذاری را یاد بگیرید؛ یعنی روش‌هایی که با کمک آن‌ها کمترین تاثیرگذاری را در طبیعتی که در آن چادر زده‌اید، خواهید داشت. هرآنچه که با خود به طبیعت می‌برید باید دوباره برگردانید.

از کیسه‌های قابل استفاده مجدد در طبیعت استفاده کنید و زباله‌های خود را به خانه برگردانید. از وسایل و ظرف و ظروف یک‌بار مصرف استفاده نکنید. هر کجا می‌روید ظرف‌هایی همراه داشته باشید تا زباله، باقی‌مانده غذا، سایر مواد و وسایلی که با خود می‌برید دوباره برگردانید و در طبیعت رها نکنید. با انجام این کارها تاثیراتی کوچک ولی بسیار مهم در طبیعت خواهید داشت.

البته فراموش نکنید که در بسیاری از مقصدهای گردشگری، امکان بازیافت و جمع‌آوری صحیح زباله‌ها وجود ندارد؛ بنابراین باید برای بردن بسته‌بندی‌های پلاستیکی اضافه بیشتر فکر کنید و هرآنچه که واقعا لازم نیست با خود نبرید.

دنبال کردن قوانین بازیافت محلی

اینکه چند روزی در سفر هستید باعث نمی‌شود که جدا کردن زباله‌های تر و خشک را فراموش کنید. حتما زباله‌های بازیافتی را جدا بگذارید. از مسئولان هتل در مورد برنامه‌هایی که برای بازیافت زباله دارند، سوال کنید. اگر در هتل نیستید و خانه‌ای کرایه کرده‌اید از صاحبخانه یا میزبان خود بپرسید که برای بازیافت زباله‌های خود چه می‌کنند و شما هم همان روند را دنبال کنید. در واقع اینکه ببینید اهالی چه کار می‌کنند و همان کار را انجام دهید، در بیشتر مواقع بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

گشت‌وگذار مسئولانه

موقع گشت‌وگذار در مقصد مورد نظرتان، همیشه مسئولانه رفتار کنید. بسیار پیش آمده است که در مقصدهای گردشگری مختلف دنیا، گشت‌وگذار و گرفتن سلفی بدون در نظر گرفتن شرایط، باعث آسیب زدن به طبیعت شده است. برای نمونه، گرفتن سلفی برای گردشگری در تایلند باعث وقوع حادثه و آسیب زدن به طبیعت شد؛ فقط به‌خاطر اینکه یکی از گردشگران در مسیر مشخص شده حرکت نکرده بود.

همیشه از مسیرهای مشخص شده حرکت کنید و قوانین را دنبال کنید. خارج شدن از مسیرها و قانون‌شکنی، هم برای خودتان خطرناک است و هم برای محیط زیست، آسیب‌های فراوانی به‌دنبال دارد. اینکه مسیر مشخصی برای پیاده‌گردی شما در نظر گرفته شده است، حتما دلیل مهمی دارد. پس به قوانین و علائم مسیر احترام بگذارید.

کمک به فعالان محیط‌زیست یکی از راه‌کارهای جبران آسیب‌های سفر است

جبران آسیب‌ها و تاثیرات

اگر حضور شما در طبیعت و سفرتان باعث شده که تاثیراتی منفی در محیط زیست بگذارید، تاثیرات خود را جبران کنید. می‌توانید محاسبه کنید که سفر شما باعث تولید چقدر کربن شده است. می‌توانید مبلغی را در ازای آن به سازمان‌هایی کمک مالی کنید که در تلاش برای حفظ محیط و زیست کم کردن تولید کربن هستند.

برخی هواپیمایی‌ها، برنامه‌ها و گزینه‌هایی برای پرداخت هزینه‌های جبران تولید کربن دارند که در زمان خرید بلیط هواپیما از آن‌ها اطلاع پیدا می‌کنید. هر پولی که برای این بخش هزینه کنید، صرف کاهش آلودگی‌هایی می‌شود که جای دیگری تولید کرده‌اید.

علاوه بر این، برخی خدمات مثلا کوپن‌های خاص در بعضی مقصدهای گردشگری وجود دارد که با خریداری کردن آن‌ها، فرقی نمی‌کند که چه خریدی باشد، از چمدان تا تبدیل ارز، مبلغی به سازمان‌های حفاظت از محیط زیست داده می‌شود.

انتقاد و شکایت از ایرلاین‌ها و هتل‌ها

اگر همیشه از ایرلاین خاصی استفاده می‌کنید و در واقع مشتری دائمی آن‌ها هستید می‌توانید شکایت‌ها و انتقادهای خود را به آن‌ها منتقل کنید. خط مشی آن‌ها را در مورد حفظ محیط زیست بررسی کنید. پیشنهادها و انتقادات خود را مطرح کنید؛ مثلا بررسی کنید که آیا مصرف پلاستیک در هواپیمایی را کاهش داده‌اند یا نه؟ پیگیری کنید که آیا با شرکت‌ها و سازمان‌های جبران تولید کربن همکاری می‌کنند یا نه.

همین کار را می‌توانید برای هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری هم انجام دهید. با آن‌ها در ارتباط باشید و خواسته‌ها و انتقادات خود را مطرح کنید. با این کار به اطلاع آن‌ها می‌رسانید که برایتان مهم است که به محیط زیست احترام بگذارند و استانداردهای گردشگری مسئولانه را رعایت کنند. همیشه از برندها، ایرلاین‌ها و هتل‌هایی که در این زمینه عملکرد خوبی دارند، قدردانی کنید و از آن‌ها در برابر رقبا تعریف کنید. مطمئن باشید هیچ چیزی بیشتر از رقابت، نمی‌تواند محرک خوبی برای تغییر باشد.

عدم استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف

در کل دنیا، سالانه تقریبا ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود که نیمی از آن‌ها پلاستیک‌های یکبار مصرف هستند. بیش از هشت میلیون تن از این پلاستیک‌ها وارد اقیانوس‌ها می‌شوند. در مورد کشورها و آژانس‌های گردشگری که مصرف پلاستیک‌های یکبار مصرف را کنار گذاشته‌اند، تحقیق کنید و خودتان هم در سفر سعی کنید چنین رویکردی داشته باشید. با کنار گذاشتن کارد و چنگال و قاشق‌های پلاستیکی، استفاده نکردن از کیسه‌های خرید پلاستیکی و عدم استفاده از نی‌های پلاستیکی می‌توانید تاثیر بسیار مثبتی در کاهش تولید پلاستیک در کل دنیا داشته باشید.

تربیت مسافران مسئولیت‌پذیر

تلاش کنید تا مسافرانی مسئولیت‌پذیر بار بیاورید و تربیت کنید. به جوان‌ترها و کودکان یاد بدهید که چطور در سفر با قدم‌های کوچک و تاثیرگذار، مراقب محیط زیست باشند. پرورش مسافران مسئولیت‌پذیر باعث می‌شود که نسل بعدی و نسل‌های بعدتر، توجه بیشتری برای حفظ محیط زیست داشته باشند؛ به‌خصوص برای آن‌هایی که قرار است تا سال‌ها بعد از ما در این سیاره زندگی کنند.

نقاشی منظره طبیعت و خورشید

مواد شیمیایی موجود در ضدآفتاب‌های سنتی، مسئول بلیچینگ یا سفید شدن مرجان‌ها است. پس در سفر بعدی خود به مناطق ساحلی، دنبال محصولاتی باشید که آسیبی به مرجان‌ها و محیط زیست وارد نمی‌کند | عکس از cntraveler 

خرید ضدآفتاب‌های بی‌خطر

در ژوئیه سال ۲۰۱۸، هاوایی اولین ایالت آمریکایی بود که فروش ضدآفتاب‌های حاوی مواد شیمیایی اکسی‌بنزون و اکتینوکسات را ممنوع کرد. تحقیقات نشان داده است که این مواد شیمیایی باعث ایجاد پدیده بلیچینگ یا سفیدشدگی در مرجان‌ها می‌شوند. فرقی نمی‌کند که کجای دنیا سفر می‌کنید، همیشه سعی کنید محصولاتی بخرید که برای محیط زیست بی‌خطر هستند.

شرکت در تورهای مسئولانه

در طول سفر، هوشمندانه و مسئولانه به گشت‌وگذار در مقصدهای مختلف بپردازید. شرکت‌هایی را انتخاب کنید که برای حفظ محیط زیست تلاش می‌کنند؛ حتی اگر این کار، نیازمند تحقیق بیشتر باشد و هزینه بیشتری برایتان داشته باشد. در واقع برای مردمی هزینه می‌کنید که می‌خواهند در این مقصدها زندگی کنند و نفس بکشند. باید تلاش کنید تا کمترین تاثیر را در مقصد سفرتان داشته باشید.

انجام این کارها باعث می‌شود که سفر شما فواید زیادی برای تقویت جوامع بومی داشته باشد. در بسیاری از این شرکت‌های توریستی که اهمیت زیادی برای محیط زیست قائل‌اند، درصد زیادی از هزینه‌هایی که می‌کنید به جیب اهالی آن منطقه می‌رود.

۱۶ درصد از مصارف آب هتل‌ها به خشک‌شویی اختصاص می‌یابد

استفاده از حوله شخصی و چند بار مصرف

از حوله خود می‌توانید چندین بار در طول سفر استفاده کنید و در مدت اقامت خود نیازی به شست‌وشوی دائم آن نیست. خشکشویی هتل‌ها معمولا ۱۶ درصد از مصرف آب یک هتل را به خود اختصاص می‌دهند. در نتیجه، برای کاهش مصرف این مقدار آب، می‌توانید تا جایی که ممکن است، کمتر وسایل و لباس‌های خود را برای شست‌وشو به رختشوی‌خانه هتل بسپارید.

سوگند برای حفاظت از محیط زیست مقصد

در بسیاری از مقصدهای گردشگری دنیا، سوگندنامه‌هایی به گردشگران داده می‌شود که در این سوگندنامه‌ها متعهد می‌شوند که تا جایی که می‌توانند از آن مقصد و محیط زیست آن حفاظت کنند و آن مقصد را مثل خانه خود بدانند و با آن مهربانانه و مسئولانه رفتار کنند. کم‌کم مقصدهای بیشتری این کار را انجام می‌دهند و در واقع نوعی تعهد اخلاقی از گردشگران می‌‌گیرند تا مراقب محیط زیست مقصد باشند. نیوزیلند، پالائو و ایسلند از جمله این مقصدها است.

استفاده از بطری آب مناسب

در سفر از بطری آب مناسب استفاده کنید. استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف برای محیط زیست یک فاجعه محسوب می‌شود. می‌توانید همیشه یک بطری آب چند بار مصرف و قمقمه همراه داشته باشید تا مجبور نباشید از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف استفاده کنید.

تحقیق در مورد عوامل تاثیرگذار

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای حفظ محیط زیست در سفر انجام دهید، انتخاب مقصد درست است. در مورد جایی که قرار است سفر کنید، تحقیق کنید. بررسی کنید که تغییر در کدام بخش از سفر شما می‌تواند به محیط زیست کمک کند. مثلا استفاده دقیق و درست از منابع آب در مقصدهایی که دچار خشک‌سالی هستند یا انتخاب نکردن این مقصدها. مثل اگر قصد دارید از حیات وحش بازدید کنید، به مجموعه‌هایی سر بزنید که در آن‌ها زندگی عادی حیوانات و آرامش آن‌ها اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به جنبه گردشگری دارد.

خرید ماشین‌های کارآمد در مصرف سوخت

اگر لازم است که ماشین داشته باشید و با آن سفر بروید یا در شهر جابه‌جا شوید، ماشینی بخرید که از نظر مصرف سوخت بهینه باشد.

سفر با دید بازتر

وقتی برای سفرتان برنامه‌ریزی می‌کنید، جنبه وسیع‌تری از سفر را در نظر بگیرید. یکی از بزرگ‌ترین سوء‌تفاهم‌ها و اشتباهاتی که در مورد سفر مسئولانه وجود دارد این است که این سفر باعث می‌شود بخشی از لذت‌های سفر را از دست بدهید یا مجبور شوید تفریحات و لذت‌های سفر را قربانی کنید.

در صورتی که اگر با دید بازتری به سفر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که سفر مسئولانه، به مراتب لذت‌بخش‌تر است. در سفر، زیبایی‌های مقصد را تحسین خواهید کرد و همه تلاش‌تان را به کار می‌برید تا این زیبایی‌ها را حفظ کنید. تا اختلالی در زندگی ساکنان آن منطقه ایجاد نشود و نسل‌های بعدی نیز بتوانند از دیدن آن‌ها لذت ببرند و سیاره‌ای زیبا و سبز داشته باشیم.

مطالب مرتبط:

منبع cntraveler

دیدگاه