۹ اشتباهی که گردشگران در سفر به مصر انجام می‌‌دهند

حمیده کریمی
حمیده کریمی جمعه، ۱۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
۹ اشتباهی که گردشگران در سفر به مصر انجام می‌‌دهند

سفر به مصر با وجود اهرام بزرگ جیزه و هزاران جاذبه تاریخی و دیدنی دیگر، یکی از به‌یادماندنی‌ترین سفرهای زندگی است؛ ولی گردشگران در سفر به مصر اشتباهاتی انجام می‌دهند که سفر را پردردسر می‌کند.

برای بسیاری از مردم دنیا، بازدید از اهرام بزرگ جیزه، مقبره‌های دره پادشاهان و سایر معبدهای باستانی و سایر جاهای دیدنی مصر، در فهرست علاقه‌مندی‌های آن‌ها قرار دارد و این محبوبیت دلیل خوبی دارد. سفر به مصر می‌تواند رازهای یکی از قدیمی‌ترین و پیشرفته‌ترین تمدن‌های بشری روی زمین را برایتان بازگو کند.

اما مصر امروزی نیز مملو از مشکلات متعدد است و بسیاری از مسافران تصور غلطی از فرهنگ، چگونگی گذراندن زمان در آنجا و نحوه سفر امن در سراسر این کشور را دارند.

قبل از آخرین سفرم به مصر، صادقانه بگویم که نمی‌دانستم باید منتظر چه باشم. ولی به خاطر آثار باستانی متعدد، رفتار دوستانه و مهمان‌نوازانه اهالی این کشور، برای این سفر مشتاق بودم. بر اساس تجربه شخصی خودم و توصیه برخی مسافران، در ادامه تعدادی از اشتباهات رایج گردشگران در مصر را عنوان می‌کنم تا در سفر به این کشور دیدنی، از انجام این اشتباهات اجتناب کنید.

نگرانی در مورد امنیت

مصر

یکی از اشتباهات گردشگران در سفر به مصر این است که در مورد امنیت خود نگران هستند. شاید به خاطر اعتراضات و انقلاب در مصر به این فکر می‌کنید که آیا سفر به این کشور امن است یا نه. ولی باید بدانید که وزارت امور خارجه آمریکا، مصر را در سطح دو هشدار قرار داده است. کشورهایی مثل ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و بریتانیا و هلند و دانمارک، همگی در حال حاضر در همین سطح قرار دارند و جزو امن‌ترین کشورهای دنیا هستند. در نتیجه، احتیاط کنید ولی لازم نیست بیش از اندازه نگران امنیت خود باشید.

اعتراف می‌کنم که قبل از سفرم مقداری نگران و ترسیده بودم بیشتر به این خاطر که در فاصله کوتاهی قبل از سفرم حداقل ۲۰ نفر در قاهره کشته شده بودند؛ ولی وقتی به آنجا رسیدم، احساس راحتی کردم. با یک گروه توریستی خوب همراه بودم که این مجموعه توریستی، تورهای سافاری و سفرهایی به آفریقا را سازمان‌دهی می‌کند.

پایه‌گذار این مجموعه می‌گوید:

سفر کردن با یک شرکت توریستی مطمئن بسیار اهمیت دارد. شرکت‌های خوب، کارکنان خوب و راهنمایان خوبی دارند. آن‌ها از شرایط محلی منطقه به‌خوبی آگاه هستند و اگر در جایی و منطقه‌ای خطری وجود داشته باشد می‌توانند فورا برنامه سفر را تغییر دهند تا از مناطق خطر دور شوید؛ یا اگر ضرورت پیدا کند شما را از کشور خارج می‌کنند. امنیت شما اولویت اول شرکت‌های توریستی معتبر است.

سفر بدون بیمه

اشتباه رایج دیگر مسافران، سفر بدون بیمه است. مصر یکی از آن مقصدهایی است که برای سفر به آن باید بیمه مسافرتی داشته باشید. علاوه بر فوریت‌های پزشکی جدی، یک بیمه خوب مسافرتی از شما در شرایطی چون گم کردن چمدان، تأخیر پرواز، لغو شدن سفر و... پشتیبانی می‌کند.

شاید در طول سفر به بیمه نیاز پیدا نکنید، ولی نوعی اطمینان خاطر به شما می‌دهد که سفر لذت‌بخش‌تری داشته باشید.

فقط بازدید از شهر قاهره

معابد مصر

یکی دیگر از اشتباهات گردشگران این است که فقط از شهر قاهره دیدن می‌کنند. گردشگران بازدیدکننده از مصر معمولا به فرودگاه بین‌المللی قاهره سفر می‌کنند، ولی بسیاری از جاذبه‌های این کشور در این شهر وجود ندارد. البته در قاهره می‌توانید از موزه دیدن کنید، در بازارها خرید کنید و مسجدها، کلیساها و کنیسه‌های قدیمی را ببینید؛ ولی تعدادی از دیدنی‌ترین و چشم‌گیرترین جاذبه‌ها، جای دیگری غیر از قاهره قرار دارند.

از مرکز قاهره بین ۲۰ دقیقه تا دو ساعت طول می‌کشد که به اهرام جیزه برسید. مدت زمان آن به ترافیک بستگی دارد که گاهی در قاهره بسیار زیاد است. البته این به‌معنی نیست که باید به‌کلی از سفر به قاهره صرف‌نظر کنید. حداقل چند روزی باید در قاهره سر کنید و از دیدنی‌های آن، بازارهای مشهور، موزه‌ها، خوردن غذاهای محلی لذت ببرید.

سفر بدون راهنمای تور

از دیگر اشتباهات رایج گردشگران، سفر و گشت‌وگذار در مصر بدون کمک یک راهنما است. البته شما به‌تنهایی می‌توانید جاذبه‌ها را ببینید ولی با حضور یک راهنمای مجرب، تجربه بهتر و مفیدتری خواهید داشت. راهنمایان گردشگران در قاهره رفتاری بسیار دوستانه دارند، منطقی هستند و کمک گرفتن از آن‌ها حتما ارزش هزینه کردن دارد. آن‌ها ماجرای پشت همه جاذبه‌ها را می‌دانند، آثار تاریخی متعددی را می‌شناسند که شاید زیاد شناخته‌شده نباشند و نکته دیگر اینکه، بومی هستند. با وجود این افراد در کنار شما، کسی برای فروختن محصولاتش در خیابان جلویتان را نمی‌گیرد.

بهترین کار این است که یک شرکت ارائه‌دهنده تور پیدا کنید که برنامه‌های آن‌ها مطابق با نیازهایتان باشد و تور مورد نظر خود را از قبل رزرو کنید. بعضی از این راهنمایان تور، مصرشناس هستند. آن‌ها نه‌تنها در مورد سابقه و تاریخچه جاذبه‌ها به شما توضیح می‌دهند بلکه تجربیات و خاطرات خود را در مورد این جاذبه‌ها با شما در میان می‌گذارند.

اقامت نکردن در هتل‌های لوکس

هتل لوکس در مصر

در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر دنیا، هتل‌های لوکس در مصر قیمت‌های مناسبی دارند.  به‌خصوص اگر در فصل خلوت سال سفر کنید. مثل من که در فصل خلوت سال سفر کرده بودم. فصل شلوغ گردشگری یا های‌سیزن در مصر از ماه دسامبر تا ژانویه است. سفر در تابستان و پاییز به این معنی است که باید گرمای هوا را تحمل کنید، ولی می‌توانید در هتل‌های پنج ستاره اتاق بگیرید و با شبی ۱۰۰ دلار در یک هتل عالی اقامت کنید. بعضی از اتاق‌های برخی هتل‌ها حتی چشم‌اندازهایی از اهرام مصر دارند.  

حتی در قاهره نیز هتل‌های لوکس ارزان وجود دارد. در واقع، اگر می‌خواهید سفری لوکس و در عین حال ارزان را تجربه کنید، مصر مقصد خوبی است.

گیر افتادن در جمعیت و ازدحام

اگر از سفر کردن در فصل شلوغ سال اجتناب کنید، علاوه بر اینکه سفری ارزان‌تر دارید و می‌توانید در هتل بهتری اقامت کنید، از ازدحام جمعیت گردشگران هم دور می‌مانید و سفری لذت‌بخش‌تر و آرام‌تر را تجربه خواهید کرد. برای مثال، اگر دوست دارید کروز رود نیل را تجربه کنید که حتما باید این کار را انجام دهید، در فصل خلوت سال تجربه بهتری خواهید داشت. چون در فصل شلوغ سال، هزاران نفر سوار کشتی‌های کروز می‌شوند که در نتیجه در معبدها هم در میان سیل جمعیت گردشگران خواهید بود. برای اینکه این مشکل را حل کنید دو راه دارید. یکی اینکه در فصل خلوت سال به مصر سفر کنید و دوم اینکه قایق‌های خصوصی کوچک کرایه کنید. این قایق‌ها چوبی و سنتی هستند. با سفر با این قایق‌ها از سیل جمعیت در امان می‌مانید.

گرچه مصر هنوز هم به‌دنبال ناآرامی‌های سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵، ثبات قبل را پیدا نکرده است ولی تعداد گردشگران آن سال‌به‌سال افزایش پیدا می‌کند. به لطف تعداد زیادی از هتل‌های جدید و کشتی‌های کروز و زیرسازی‌های خلاقانه توسط دولت مصر، تقریبا در همه جاذبه‌های مصر می‌توانید تجربه‌ای آرام و لذت‌بخش داشته باشید.

موزه مصر یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های این کشور است که هزاران گردشگر را به سوی خود می‌کشد و شهرت آن روز‌به‌روز بیشتر شده است. این شهرت باعث شده که در سال‌های اخیر تعداد گردشگران بازدیدکننده از موزه مصر بسیار زیاد شود. ولی با وجود شلوغی هنوز هم می‌توانید زمان‌هایی خلوت برای بازدید از این موزه پیدا کنید و زیبایی‌ها و شگفتی‌های تاریخ را در آن تماشا کنید.

چانه زدن بر سر قیمت تاکسی‌ها

اگر همراه‌با یک اپراتور تور سفر می‌کنید، در مورد این مسئله با مشکلی مواجه نمی‌شوید ولی اگر خودتان به‌تنهایی سفر می‌کنید، این کار برایتان بسیار عذاب‌آور خواهد بود. بسیاری از راننده تاکسی‌ها تلاش می‌کنند تا از گردشگران پول بیشتری بگیرند بسیار بیشتر از آن مقداری که طی کردن مسیر مورد نظرتان هزینه دارد. اگر قصد دارید که سوار تاکسی شوید از راننده بخواهید که تاکسی‌متر را روشن کند. اگر به اینترنت دسترسی دارید می‌توانید از خدمات تاکسی‌های اینترنتی مثل اوبر یا کریم استفاده کنید که هر دو در مصر قیمت‌های بسیار مناسبی دارند.

انتظار برای به موقع انجام شدن کارها

یکی از اشتباهات گردشگران در مصر این است که انتظار دارند همه‌چیز به موقع انجام شود. گرچه این برای من در طول سفرم مشکلی ایجاد نکرد ولی از دیگران شنیده‌ام که هر چیزی در اینجا مطابق با زمان مصری‌ها انجام می‌شود. البته تفاوت فرهنگی در این قضیه دخیل است ولی ترافیک یکی از عوامل مهمی است که در ایجاد تغییرات در زمان‌بندی‌ها موثر است. اگر در قاهره با کسی قرار ملاقات دارید، یک کتاب همراه خودتان ببرید. ممکن است یک ساعت یا بیشتر مجبور باشید که منتظر آن‌ها بمانید.

گیر افتادن در حقه‌های توریستی

معابد مصر

یکی از حقه‌های توریستی رایج در مصر این است که یکی از اهالی از در دوستی وارد می‌شود و جلوی در ورودی موزه مصر به شما می‌گوید که موزه موقتا به دلایلی تعطیل است. مثلا می‌گویند موزه برای نماز تعطیل شده است و یک ساعت دیگر بازگشایی می‌شود. سپس این فرد گردشگران را به‌سمت مغازه‌های فروش خرده ریز و سوغاتی در طرف دیگر خیابان هدایت می‌کند که تا زمانی که موزه باز شود وقت خود را در آنجا بگذرانند. در این فروشگاه‌ها به گردشگران گفته می‌شود که چون اینجا یک فروشگاه دولتی است، قیمت‌های آن بسیار مناسب است و تخفیف ویژه دارد. اینجا است که گردشگران گول می‌خورند و البته زرنگ‌ترها از آن مغازه بیرون می‌روند و خرید نمی‌کنند. این حقه‌ها حتی اگر باعث از دست رفتن پولتان نشود، وقت‌تان را هدر خواهد داد.

در مورد راننده تاکسی‌ها هم رایج است که گردشگران را به‌شکل‌های مختلف گول می‌زنند. برای نموه، ممکن است تلاش کنند تا از تاکسی‌متر استفاده نکنند و پول بیشتری از گردشگران بگیرند. یا اینکه ممکن است گردشگران را به‌سمت مغازه و کسب‌وکار دوست خود هدایت کنند و از این طریق هر چیزی که آنجا بخرید، کمیسیونی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

اگر راننده‌ها تلاش می‌کنند تا مسیر را عوض کنند یا یکی از اهالی مشکوک به نظر می‌رسد، از اینکه اصرار به تغییر مسیر داشته باشید نترسید و اگر به حرفتان گوش ندادند، از آن‌ها بخواهید ماشین را نگه دارند و پیاده شوید.

این متن از زبان نویسنده سایت thepointsguy درباره کشور مصر نوشته شده است. داخل ایران نیز کویری به نام «مصر» وجود دارد که در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و از توابع استان اصفهان است. اگر از گشتوگذار در کویر و طبیعت بکر آن لذت می‌برید، انواع تور کویر مصر آژانس‌های مسافرتی مختلف را در کجارو ببینید و برای سفر به این کویر زیبا برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه