۹ اشتباهی که گردشگران موقع بازدید از ماچو پیچو مرتکب می‌شوند

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
۹ اشتباهی که گردشگران موقع بازدید از ماچو پیچو مرتکب می‌شوند

ماچو پیچو یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری دنیا است. سفر به ماچو پیچو قوانین و نکاتی دارد که باید در نظر داشته باشید. در سفر به ماچو پیچو از این اشتباهات، اجتناب کنید.

بقایای باستانی یک شهر گمشده، مزارع پلکانی برنج و ارتفاعات سرسبز اولین چیزهایی است که با شنیدن نام ماچو پیچو تصور می‌کنیم. هیچ مجموعه‌ی باستانی دیگری در آمریکای جنوبی، به اندازه‌ی ماچو پیچو مورد توجه گردشگران قرار ندارد. کوله‌گردان و کوهنوردان و کسانی که به گردش در طبیعت علاقه‌مند هستند، علاوه بر تماشای آثار به‌جای‌مانده از تمدن‌های پیشین، از صعود به ارتفاعات و تماشای چشم‌اندازهای ماچو پیچو لذت می‌برند.

ماچو پیچو یکی از شگفتی‌های دنیای ما است. روز‌به‌روز بر تعداد گردشگرانی که برای دیدن این شهر باستانی اینکایی برنامه‌ریزی می‌کنند، بیشتر می‌شود. اما سفر برای دیدن این اثر باشکوه و دیدنی که یکی از آثار میراث جهانی یونسکو است و در اعماق کوهستان آند قرار دارد، ممکن است پیچیده باشد. به دلیل افزایش تعداد گردشگران، قوانین و مقررات بازدید از این مجموعه باستانی دائما در حال تغییر است و همین باعث می‌شود که سفر به ماچو پیچو به‌خصوص برای کسانی که برای بار اول سفر می‌کنند، پیچیده و سردرگم‌کننده باشد.

برای سفر به ماچو پیچو باید نکات متعددی را به خاطر بسپارید. با وجود این همه اطلاع‌رسانی و نکاتی که باید رعایت شود، باز هم گردشگران در طول اولین سفر خود به ماچو پیچو اشتباهاتی را انجام می‌دهند. در ادامه با تعدادی از رایج‌ترین اشتباهات گردشگرن آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چطور آن‌ها را تکرار نکنید.

خرید بلیط‌های لحظه آخری

در فصل‌های خلوت گردشگری ممکن است شانس بیاورید و بتوانید در لحظات آخر بلیط بگیرید؛ ولی در فصل‌های شلوغ و پرگردشگر، باید هفته‌ها و حتی ماه‌ها زودتر بلیط تهیه کنید. تعداد بلیط‌ها محدود است و روزانه فقط ۲۵۰۰ بلیط ارائه می‌شود. طبق قوانین جدیدی که ابتدای سال ۲۰۱۹ وضع شد، این بلیط‌ها برای ساعات ورودی خاص و در بازه زمانی ۹ ساعته یعنی از ۶ صبح تا ۲ بعدازظهر عرضه می‌شوند. بلیط‌هایی که تهیه می‌کنید یک ساعت بعد از اینکه از ساعت ورود اختصاص داده به شما که بگذرند، منقضی می‌شوند. بنابراین برای اینکه فرصت را از دست ندهید، باید زودتر از ساعت ورود تعیین شده، خودتان را برسانید.

اگر قصد دارید از مسیر مشهور هواینا پیچو کوه‌پیمایی کنید، بلیط‌های آن محدود به روزی ۴۰۰ بلیط است؛ بنابراین چون طرفداران زیادی دارد، باید زودتر آن را رزرو کنید. هواینا پیچو یکی از دو مسیر اصلی رسیدن به ماچو پیچو است.

اگر قصد دارید بلیط‌های ماچو پیچو و فرصت خرید آن را به دست شانس و سرنوشت بسپارید و بلیط لحظه آخری بخرید، باید بدانید که این بلیط‌ها در دروازه ورودی این مجموعه ارائه نمی‌شوند. باید آن‌ها را به شکل آنلاین و از طریق یک شرکت توریستی تهیه کنید. از طریق نمایندگی‌های فروش بلیط یا در ادارات وزارت فرهنگ در کوزکو نیز می‌توانید بلیط ماچو پیچو را تهیه کنید.

بلیط‌ها از سه ماه قبل در وب‌سایت رسمی وزارت فرهنگ پرو قابل ارائه هستند. در حال حاضر قیمت بلیط ورودی برای بزرگسالان حدود ۴۵ دلار و برای ورودی ماچو پیچو و ورودی مسیر هواینا پیچو حدود ۶۰ دلار است. بلیط‌های مخصوص با تخفیف برای کودکان و برای دانشجویانی که کارت شناسایی و کارت دانشجویی معتبر دارند، وجود دارد. فراموش نکنید که ورود به ماچو پیچو به همراه یک راهنما، اجباری است. راهنمای تور را می‌توانید به شکل آنلاین از طریق آژانس‌های گردشگری، یا از طریق هتل یا وزارت فرهنگ یا حتی در ورودی ماچو پیچو پیدا کنید.

اشتباهات بازدید از ماچو پیچو

آمادگی قبلی برای این سفر کمک می‌کند که بازدیدی فراموش‌نشدنی و بدون دردسر از ماچو پیچو داشته باشید.

موقع خرید بلیط باید اطلاعات پاسپورت خود را در اختیار داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات و آمار لازم را به درستی و با دقت وارد کنید، چون ممکن است بعدا در ورودی ماچو پیچو به مشکل بخورید. وقتی بلیط خود را آنلاین تهیه کنید و کد رزرو دریافت کنید، می‌توانید کد را در بخش چک‌این، وارد کنید سپس بلیط خود را دریافت کنید که می‌توانید آن را ذخیره کنید و بعدا پرینت بگیرید.

موقع خرید بلیط، بازدیدهای عصرگاهی را نیز در نظر بگیرید. گرچه بازدید صبحگاهی از ماچو پیچو پرطرفدارتر است؛ به‌خصوص برای دیدن طلوع آفتاب بر فراز ماچو پیچو، چون بعدا در طول روز این مه موجود بر فراز این شهر مرموز و باستانی، از بین می‌رود.

طرح‌های تشویقی خاصی برای گردشگرانی که عصر را برای بازدید از ماچو پیچو انتخاب می‌کنند، وجود دارد؛ مثلا آن‌ها دسترسی رایگان به موزه‌ای که داخل مجموعه وجود دارد، خواهند داشت.

اگر تجربه بازدید از ماچو پیچو را از طریق یکی از آژانس‌ها و شرکت‌های گردشگری رزرو کنید، هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد؛ ولی در عوض، دردسرهای خرید بلیط، پیدا کردن راهنما و حمل و نقل یا ورودی ماچو پیچو را نخواهید داشت.

هماهنگ نکردن حمل‌ونقل یا هتل

روش‌های متعددی برای رسیدن به ماچو پیچو وجود دارد و تصمیم‌گیری برای اینکه چطور خودتان را به این شهر باستانی برسانید، سخت است. اگر ترجیح می‌دهید که خودتان این سفر را برنامه‌ریزی کنید، با خریدن بلیط ورودی ماچو پیچو شرع کنید و سپس سایر برنامه‌های سفر خود را با توجه به تاریخ بلیط و زمان ورودتان برنامه‌ریزی کنید. اگر قصد دارید یک گروه گردشگری داشته باشید یا در یک تور سازمان‌دهی شده شرکت کنید، با یک آژانس توریستی مشورت کنید. این آژانس‌ها به شما کمک می‌کنند که سفر گروهی خود را سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی کنید.

اگر قصد دارید کوه‌پیمایی کنید باید در نظر داشته باشید در روز فقط ۵۰۰ نفر اجازه دارند که وارد مسیر اینکا شوند که این تعداد شامل راهنماها، حمل‌ونقل کننده و کارکنان تورها هم می‌شود. پس اگر واقعا دوست دارید چنین تجربه‌ای داشته باشید، باید از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کنید. اگر بلیط‌های این مسیر فروش رفته است و در تاریخ مورد نظر شما قابل دسترس نیست، می‌توانید مسیرهای جایگزین را انتخاب کنید. مسیرهای دیگر خلوت‌تر هستند و می‌توانید تجربه‌ای آرام‌تر و بومی‌تر داشته باشید.

مسافرانی که می‌خواهند با قطار خودشان را به ماچو پیچو برسانند، یا از کوزکو حرکت می‌کنند یا از اولانتایتامبو و به اگواس کالینتس می‌روند. اگر شما هم جزو این دسته از مسافران هستید بهترین کار این است که ابتدا بلیط ورودی ماچو پیچو را تهیه کنید تا بقیه برنامه‌های سفر خود را با توجه به زمانبندی بلیط، برنامه‌ریزی کنید. یک یا دو شب را در اگواس کالینتس بگذرانید. یا اینکه می‌توانید با قطارهای صبح زود از کوزکو به اگواس کالینتس بروید و بعد از بازدید از ماچو پیچو عصر دوباره به کوزکو برگردید. از طریق شرکت‌های پروریل یا اینکا ریل می‌توانید بلیط تهیه کنید.  

برای مسافرانی که بودجه محدودتری دارند، مینی‌بوس‌هایی از کوزکو وجود دارد که هفت ساعت طول می‌کشد و شما را در نقطه‌ای پیاده می‌کند که از آن‌ها با طی کردن یک مسیر کوه‌پیمایی سه ساعته که بسیار زیبا و دیدنی است و از کنار رودخانه می گذرد، به دنبال مسیر قطار می‌توانید به اگواس کالینتس برسید. این مسیر مسطح است؛ ولی فراموش نکنید که باید وسایل‌تان را خودتان حمل کنید، پس سبک‌تر سفر کنید.

اشتباهات بازدید از ماچو پیچو

قدم زدن در کنار مسیر قطار یک تجربه منحصربه‌فرد برای دیدن زیبایی‌های طبیعت اطراف است.

موقع رزرو کردن اقامتگاه در اگواس کالینتس، فراموش نکنید که این شهر یک شهر برای توریست‌های گذرا است و از نظر استانداردهای هتل‌ها و تعداد هتل‌ها، محدودیت دارد. از قبل اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو کنید و نقدها و نظرات مرتبط با آن را کامل بخوانید حتی اگر اپراتور تور آن اقامتگاه را برایتان رزرو کرده است. اطمینان حاصل کنید اقامتگاهی که برایتان رزرو شده، امکانات راضی‌کننده‌ای داشته باشد.

دیر کردن برای اتوبوس

وقتی به اگواس کالینتس برسید، دو راه برای دسترسی به ورودی ماچو پیچو دارید. یکی پیاده‌روی ۱/۵ تا ۲ ساعته در یک مسیر شیب‌دار و دیگری یک سفر ۳۰ دقیقه‌ای با اتوبوس. هر کسی که دچار ناتوانی حرکتی است یا قصد دارد که از مسیرهای کوه‌پیمایی برای رسیدن به ماچو پیچو استفاده کند، برای ذخیره کردن انرژی باید از این مسیر اتوبوس استفاده کند. بسته به زمان ورود شما به ماچو پیچو، که در فصل شلوغ گردشگری باشد یا نه، زمان انتظار برای اتوبوس ممکن است از چند دقیقه تا دو ساعت، متفاوت باشد.

مثلا در یک فصل شلوغ گردشگری اگر ساعت بلیط شما به ماچو پیچو ۶ باشد، باید از ساعت ۳ و نیم منتظر اتوبوس باشید و اگر در زمان درست هم به ایستگاه اتوبوس بروید، باز هم افراد زیادی را در صف خواهید دید.

برای اینکه به موقع به اتوبوس برسید، با راهنمای تور یا با کارکنان هتل محل اقامت خود مشورت کنید تا زمان درست برای رفتن به ایستگاه را پیشنهاد کنند. این زمان با توجه به فصل سفر و ساعت ورودی بلیط شما، متغیر است. فراموش نکنید که بلیط شما برای ورود به ماچو پیچو فقط تا یک ساعت بعد از زمان تعیین شده، اعتبار دارد؛ بنابراین باید تلاش کنید تا به موقع به آنجا برسید.

اشتباهات بازدید از ماچو پیچو

مردمی که برای سوار شدن به اتوبوس در صف ایستاده‌اند.

بلیط اتوبوس را می‌توانید از غرفه‌های مخصوص فروش بلیط در اگواس کالینتس روز قبل یا همان روز تهیه کنید. یا اینکه آن را آنلاین بخرید و پاسپورت خود را هم فراموش نکنید. قیمت بلیط اتوبوس‌ها برای سفر رفت و برگشت، ۲۴ دلار است. البته اگر آن را انفرادی بخرید این قیمت را دارد؛ در صورتی که آن را از دلالان و نماینده‌های فروش تهیه کنید، بیشتر می‌شود. اتوبوس‌ها از ساعت ۵ و نیم صبح تا ۳ و نیم عصر به طرف ماچو پیچو سرویس دارند و سرویس برگشت آن‌ها از ساعت ۶ صبح تا ۵ و نیم عصر است.

فراموش کردن پاسپورت

برای ورود به ماچو پیچو باید نسخه چاپ شده بلیط و پاسپورت خود را ارائه کنید. این مورد اصلا قابل صرف نظر کردن نیست و با چانه زدن حل نمی‌شود. اگر بلیط معتبر یا پاسپورت همراهتان نباید، اجازه ورود به ماچو پیچو ندارید. همچنین اگر اطلاعات ثبت شده در بلیط با اطلاعات پاسپورت شما تطابق نداشته باشد، اجازه ورود نخواهید داشت.

اگر پاسپورت شما در فاصله تهیه بلیط و روزی که سفر کرده‌اید، منقضی شده است، هر دو نسخه قدیمی و جدید پاسپورت خود را همراه داشته باشید.

استفاده نکردن از دستشویی

در محدوده مجموعه ماچو پیچو هیچ سرویس بهداشتی وجود ندارد. پس قبل از ورود حتما از دستشویی استفاده کنید و هزینه آن حدود ۶۰ سنت است.

پوشیدن لباس نامناسب

شرایط آب و هوایی در ماچو پیچو مکن است بسیار متغیر باشد و به آب و هوا و فصلی که سفر می‌کنید بستگی دارد. علاوه بر این، در ماچو پیچو حشراتی وجود دارند که توریست‌ها را می‌گزند و باعث ایجاد آزار و اذیت برای مسافران می‌شوند. حتی اگر شلوارهای بلند هم بپوشید، اگر قسمتی از پوست بدن‌تان بی شلوار و جوراب، در معرض دید این حشرات قرار بگیرد، احتمال گزش وجود دارد. جای نیش این حشرات گاهی تا یک ماه هم باقی می‌ماند.

اشتباهات بازدید از ماچو پیچو

بر فراز ماچو پیچو، آب و هوا غیر قابل پیش بینی است؛ بنابراین آمادگی تغییرات شدید آب و هوایی را داشته باشید و برای بدترین شرایط خودتان را آماده کنید.

لباس‌های راحت بپوشید، به ‌‌‌خاطر وجود این حشرات، هیچ بخشی پا و پاشنه خود را بدون لباس در معرض هوا قرار ندهید. جالب است بدانید که این حشرات نیم‌تنه پایینی را برای نیش زدن ترجیح می‌دهند! با وجود این، اگر به نیش حشرات حساسیت دارید، بهتر است که دست‌ها و بازوهای خود را نیز کامل بپوشانید.

آب و هوا ممکن است به سرعت تغییر کند و در نواحی کوهستانی ممکن است تغییرات دمایی شدیدی را شاهد باشید؛ بنابراین لباس‌هایی مثل بارانی همراه ببرید، چند لایه لباس بپوشید و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید؛ به‌خصوص اگر قصد دارید مسیری را پیاده‌گردی و کوه‌پیمایی کنید.

حتما کفش مناسب به پا کنید، اگر قصد پیاده‌روی دارید پوتین‌های مخصوص کوه‌پیمایی بپوشید. حتما کفشی بپوشید که جلوبسته باشد. هرگز کفش‌های پاشنه‌بلند، صندل و دمپایی لاانگشتی نپوشید؛ به‌خصوص اگر قصد دارید پیاده‌گردی کنید.

برداشتن وسایل نادرست

برای گشت‌وگذار در ماچو پیچو این وسایل را همراه‌تان نبرید:

  • بطری‌های آب پلاستیکی. این قانون ممکن است به نظر برسد که همیشه با جدیت دنبال نمی‌شود؛ ولی همیشه یک بطری آب چندبار مصرف یا قمقمه همراه داشته باشید و بطری پلاستیکی نبرید. چون ماچو پیچو در نظر دارد که یک مکان توریستی بدون پلاستیک باشد.
  • چترهای بزرگ
  • سلفی استیک یا مونوپادهای مزاحم
  • غذا. البته کسی جیب‌های شما را برای پیدا کردن سیب یا خوراکی‌های کوچک نمی‌گردد. اگر خوراکی‌ای همراه خود می‌برید، حتما زباله‌های خود را برگردانید و محیط ماچو پیچو را تمیز و دست‌نخورده حفظ کنید. یا خوراکی‌های خود را در ظرفی بگذارید که بتوانید باقی‌مانده آن را برگردانید.
  • کوله‌پشتی‌های بیشتر از ۲۰ لیتر یا بزرگ‌تر از ابعاد ۴۰ در ۳۵ در ۲۰ سانتی‌متر. این وسایل خود را می‌توانید قبل از ورود در کمدهای قفل‌دار مخصوص در ورودی ماچو پیچو قرار دهید.
  • سه پایه
  • تجهیزات ویدیویی یا دوربین‌های حرفه‌ای بدون مجوز
  • پهباد

شکستن قوانین و مقررات

لازم به گفتن نیست ولی در ماچو پیچو هم مثل بسیاری از مقصدهای گردشگری دنیا قوانینی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. مثلا اجازه ندارید که فریاد بزنید یا سرو صدای بلند ایجاد کنید. بالا رفتن از دیوارها یا کشیدن نقاشی روی آن‌ها با اسپری‌های رنگ، ممنوع است. آشغال ریختن، غذا خوردن و دویدن در مجموعه ماچو پیچو ممنوع است.

این محوطه یک مجموعه باستانی و مقدس است و برای بسیاری از افراد، به‌عنوان یک پناهگاه مذهبی شناخته می‌شود؛ بنابراین حفظ احترام این مکان بسیار همیت دارد.

نگرانی در مورد ارتفاع

اشتباهات بازدید از ماچو پیچو

در بعضی از مقصدهای گردشگری در پرو ممکن است دچار بیماری ارتفاع شوید مثلا در کوزکو، کولکا کانیون یا دریاچه تیتیکاکا؛ ولی معمولا در ماچو پیچو با مشکلی مواجه نخواهید شد؛ مگر اینکه مدت زمان طولانی را بالای کوه ماچو پیچو یا هوایناپیچو بمانید. اگر به فراز این کوه‌ها کوه‌پیمایی کرده‌اید، مقدار زیادی آب بنوشید و هر زمان که احساس نیاز می‌کنید، حتما استراحت کنید.

مطالب مرتبط:

منبع thepointsguy

دیدگاه