برندگان جایزه عکاسی محیط زیست سال ۲۰۱۹

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
برندگان جایزه عکاسی محیط زیست سال ۲۰۱۹

موسسه معتبر آب و مدیریت زیست محیطی (Ciwem)، عکاسان برتر در حوزه‌ی محیط زیست را معرفی کرد.

اس. ال شانت کومار با عکسی که از خانه‌های غرق در سیلاب بمبئی انداخته بود، برنده‌ی جایزه‌ی عکاسی محیط زیست Ciwem برای سال ۲۰۱۹ شد. برنده‌ی امسال این جایزه روز چهارشنبه، ۲۵ سپتامبر و در حاشیه‌ی نشست آب و هوای سازمان ملل در نیویورک معرفی شد. این مسابقه هر سال توسط موسسه‌ی معتبر آب و مدیریت زیست محیطی (Ciwem) برگزار می‌شود. عکس‌های برتر این سری از مسابقات را در ادامه تماشا کنید.

امواج وارد خانه می‌شود؛ عکس از شانت کومار، بمبئی

Ciwem

عکاس سال محیط زیست: موج بلندی به‌شدت به کلبه‌ای می‌کوبد و ماهیگیر را از خانه‌ی خود در محله‌ی باندرا در بمبئی، هند، به بیرون پرتاب می‌کند. جریان شدید آب او را با خود به داخل دریا می‌کشاند؛ اما پیش از آنکه دریا او را ببلعد، همکارانش نجاتش دادند. بمبئی در معرض خطر سیل‌های ساحلی قرار دارد که نتیجه‌ی مستقیم تغییرات اقلیمی در سرتاسر جهان است. دمای هوا در خشکی و در دریا به‌طور مداوم در حال افزایش است و همین موضوع، باعث بالا آمدن سطح دریا شده است.

تووالو زیر جزر و مد در حال بالا آمدن؛ عکس از شان گالاگر، تووالو

Ciwem

جایزه‌ی محیط زیست در حال تغییر: درختانی که روی ساحل فرو افتاده‌اند و امواج تالاب فونافوتی (Funafuti) در تووالو آن‌ها را احاطه کرده‌اند. فرسایش زمین، مشکل همیشگی این کشور کوچک در جنوب اقیانوس آرام بوده است؛ اما این مشکل در سال‌های اخیر و در نتیجه‌ی بالا آمدن سطح دریا شدت بیشتری یافته است. بالا آمدن آب دریاها به حدی رسیده است که خطر غرق شدن کامل جزایر کوچک این مجمع‌الجزایر احساس می‌شود.

سال نوی آلوده؛ عکس از الیود گیل سامانیه‌گو، مکزیکالی، باخا کالیفرنیا، مکزیک

Ciwem

جایزه‌ی شهرهای پایدار: مکزیکالی، در روز اول ژانویه‌ی ۲۰۱۸، یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان بود. این آلودگی ناشی‌از تغییرات اقلیمی، موقعیت جغرافیایی آن، صنایع شهر و خودروهای در حال تردد در آن بود.

کمبود آب؛ عکس از دارشی ویساه، کاکامگا، کنیا

Ciwem

جایزه‌ی آب، برابر و پایداری: پسرکی که به‌خاطر کمبود آب ناشی از جنگل‌زدایی، آب کثیف می‌نوشد. نبود آب تمیز به‌شدت موجب افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های اسهالی مانند وبا، حصبه، اسهال خونی و سایر بیماری‌های گرمسیری ناشی از آب شده است.

بقایای جنگل؛ عکس از جی. هنری فیر، نیدرتسیر، آلمان

Ciwem

جایزه‌ی انرژی و اقدام اقلیمی: زمانی که جنگل هامباخ توسط یک شرکت برق خریداری شد تا زغال سنگ‌های قهوه‌ای مدفون در آن را حفاری کند، قدمتی در حدود ۱۲ هزار سال داشت. این جنگل‌های باستانی زمانی وسعتی به اندازه‌ی منهتن داشت؛ اما، اکنون تنها ۱۰ درصد از آن باقی مانده است.

کاری از سر استیصال؛ عکس از نویل انگومان، لیمپوپو، آفریقای جنوبی

Ciwem

جایزه‌ی عکاس جوان سال محیط زیست: افرادی که در عکس مشاهده می‌کنید، شاخ کرگدن را برای محافظت از آن در برابر شکار غیرقانونی قطع می‌کنند. در شرایط فعلی که شکار غیرقانونی از افزایش بی‌رویه‌ای برخوردار است، کارشناسان توصیه می‌کنند که باید شاخ کرگدن‌ها را هر سال یا هر دو سال یک بار قطع کرد تا از کشته شدن آن‌ها توسط شکارچیان جلوگیری شود.

زباله‌ها؛ عکس از سبنم کوشکون، استانبول، ترکیه

Ciwem

پاکسازی آب‌ها در تنگه بسفر؛ این کار به‌عنوان بخشی از پروژه‌ی «آبی بدون زباله» انجام می‌شود.

خستگی ناشی از کار؛ عکس از امداد حسین؛ داکا، بنگلادش

Ciwem

زنی روی زباله‌های حاشیه‌ی یک رودخانه به خوابی عمیق فرو رفته است. 

طعمه‌ی پلاستیک؛ عکس از آراگون رنونسیو، اوآگادوگو، بورکینافاسو

Ciwem

پسربچه‌ای در حال بازی با یک کیسه‌ی پلاستیکی. هر سال در حدود ۳۸۰ متر پلاستیک در سطح جهان تولید می‌شود. تولید پلاستیک از سال ۱۹۵۰ تا سال ۲۰۱۵ رشدی نمایی را تجربه کرده است و از ۲٫۳ تن به ۴۴۸ میلیون تن رسیده است. هر روز، در حدود ۸ میلیون قطعه ضایعات پلاستیکی به اقیانوس‌های جهان راه می‌یابد.

ریه‌های زمین؛ عکس از ایان وید، سامرست، بریتانیای کبیر

Ciwem

عکاسی از درختان در شب با سرعت عکاسی درختان در شب، با نوردهی طولانی و با وجود چهار لامپ LED کار آسانی نیست: کم‌ترین وزش باد موجب تار شدن عکس می‌شود. ثبت چنین عکسی، پنج شب زمان نیاز داشت. عکس نهایی، درختان را با شکوه و جلال تمام نشان می‌دهد.

رویاهای شیرین؛ عکس از آراگون رنونسیو، بورکینا فاسو

Ciwem

دخترکی روی یک نیمکت در کلاس درس خود خواب رفته است. باران‌های شدید در منطقه‌ی ساحل (Sahel: منطقه‌ای میان صحرای بزرگ آفریقا و ساوانای سودان) در ۳۵ سال گذشته سه برابر شده است. علت این افزایش شدید در میزان بارندگی، گرم شدن کره‌ی زمین است. تغییرات اقلیمی مسبب ۷۰ درصد از باران‌های سیل‌آسایی که طی دهه‌ی گذشته اتفاق افتاده است. نکته‌ی حائز اهمیت آن است که این منطقه، از خشکسالی شدید رنج می‌برد.

تور‌دوزی؛ عکس از تران توآن ویت؛ فو ین، ویتنام

Ciwem

با کاهش ذخایر ماهی، روش‌های ماهیگیری به‌طور روزافزون سختگیرانه‌تر می‌شود. ماهیگیری‌های مخرب با استفاده از تورهای بسیار ریز به‌سرعت در حال نابودی محیط زیست دریایی است.

کار روزانه؛ عکس از یوسف توشار، داکا، بنگلادش

Ciwem

هر سال، هزاران نفر با وضعیت اقتصادی نامناسب به امید یافتن کار به داکا، پایتخت بنگلادش، می‌آیند. بسیاری از آن‌ها مجبور می‌شوند به کارهای سختی مانند حمل زغال‌سنگ روی سرهای خود تن بدهند.

استتار؛ عکس از والری لئونارد، سیسدول، نپال

Ciwem

زباله‌جمع‌کن‌ها در محل دفن زباله‌ها در شهر سیسدول، نپال، تما روز مشغول زیرورو کردن زباله‌ها هستند تا مواد یا اشیاء ارزشمندی را برای فروش پیدا کنند. این محل موقتی برای انباشت زباله‌ها در نزدیکی کاتماندو قرار دارد و از سال ۲۰۰۵ ایجاد شده است. امروزه، ظرفیت آن در حال اتمام است.

مطالب مرتبط:

منبع theguardian

دیدگاه