اولین جشنواره ملی پارچه فجر در یزد

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش سه شنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
اولین جشنواره ملی پارچه فجر در یزد

اولین جشنواره ملی پارچه فجر، از ۲۰ تا ۲۴ اسفندماه در یزد برگزار می‌شود.

مجید جوادیان زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی پارچه فجر از ۲۰ تا ۲۴ اسفندماه سال جاری در یزد، به سابقه دیرینه این استان در این عرصه اشاره کرده و خاطرنشان کرد که تعامل طراحان هنری با صنعتگران از مهم‌ترین اهداف این جشنواره است.

جوادیان‌زاده با اشاره به ظرفیت ‎‎بالای هنر و معماری یزد گفت: یزد با بهره‌گیری از این توانمندی‌ها و سرمایه‌های گذشتگان، حرف‌های بسیاری برای گفتن در حوزه مد و لباس دارد، لذا امید می‌رود با برگزاری این جشنواره صدها سال تلاش هنرمندانه نساجان یزد ارج نهاده شده و یزد را به عنوان شهر برند پارچه معرفی کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد تاکید کرد که پارچه را نباید یک برند صنعتی دانست، بلکه باید با نگاره فرهنگی به آن توجه کرد، زیرا امروز نیز دست‌بافته‌های قدیمی یزد مثل ترمه، بیانگر فرهنگ و اندیشه گذشتگان در این سرزمین است. به گفته‌ی وی، جشنواره ملی پارچه فجر با هدف حمایت از تولید ملی، بر این هدف است تا هنرمندان، صنعتگران و پیشکسوتان این عرصه را گرد هم جمع کرده و بتواند با تعاملی چند جانبه در راستای دست‌یابی به این هدف، گام برداشته و سطح توانمندی آنها را ارتقاء دهد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، شناسایی طراحان هنری و صنعتگران، تجلیل از پیشکسوتان طراحی پارچه، گردآوری طرح‌های پرفروش و ابداعی، معرفی پارچه‌های سنتی و فرهنگ‌سازی و ایجاد گفتمان در زمینه پارچه‌های بومی و ایرانی- اسلامی را از اهداف این جشنواره به شمار آورد.

پارچه از سوغات بسیار قدیمی یزد است که در نمونه‌های مختلفی بافته و تولید می‌شود. مهم‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین نوع پارچه یزد، ترمه است که بافت آن در یزد، حدود ۴۰۰ سال قدمت داشته و تار آن از ابریشم و پود آن از نخ، پشم و کرک الوان است.

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه