از جشنواره های دیدنی اندونزی بیشتر بدانید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
از جشنواره های دیدنی اندونزی بیشتر بدانید

اندونزی به لطف تنوع فرهنگی و قومیتی در طول سال شاهد جشنواره‌های متعدد و رنگارنگی است که می‌تواند سفر به این کشور آسیایی را برای گردشگران جذاب‌تر کند.

زیبایی طبیعی و میراث فرهنگی غنی اندونزی باعث شده است گردشگران زیادی با تور اندونزی به این کشور سفر کنند. اما این همه ماجرا نیست و اندونزی در طول سال جشنواره‌های متعددی را برگزار می‌کند که نشان‌دهنده سنت و فرهنگ خود و کشورهای همسایه‌اش است. این کشور جمعیتی بیش از ۲۳۰ میلیون نفر دارد و به واسطه تنوع آداب و رسوم و فرهنگ، جشنواره‌های مختلفی دارند که تنها بخشی از جشنواره‌های آن به رویدادهای مذهبی مسلمانان، بودایی‌ها، مسیحی‌ها و غیره اختصاص دارد. تقریبا هر استان اندونزی، جشنواره‌های فرهنگی خاص خودش را دارد که می‌تواند تجربه‌ای متمایز و جالب را برای هر گردشگری رقم بزند. در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از برترین جشنواره‌های اندونزی را به شما معرفی کنیم.

۱. جشنواره فیلم اندونزی

جشنواره های اندونزی

جشنواره فیلم اندونزی (Indonesian Film Festival) که به اختصار «FFI» نامیده می‌شود، یک مراسم سالیانه اهدای جایزه به برترین دستاوردهای سینمایی در کشور اندونزی است. این جشنواره در سال ۱۹۵۵ میلادی با عنوان «پکان آپره‌سیاسی فیلم ناسیونال» آغاز به کار کرد و سپس از سال ۱۹۷۳ میلادی به «جشنواره فیلم اندونزی» تغییر نام داد. این جایزه سینمایی، معادل اندونزیایی جایزه اسکار در ایالات متحده آمریکا است.

۲. جشنواره مد جمبر

جشنواره های اندونزی

جمبر شهر کوچکی در جاوه شرقی است که میزبانی جشنواره‌ منحصر به فرد و جالب مد به نام جشنواره مد جمبر (Jember Fashion Carnival) را بر عهده دارد و توجه مشتاقان عرصه مد و هنر از سراسر دنیا را به خود جلب می‌کند. این جشنواره از سال ۲۰۰۱ کار خود را آغاز کرد و به یکی از نمادهای فرهنگ معاصر جاوه شرقی تبدیل شده است.

جشنواره مد جمبر، هفتمین جشنواره بزرگ دنیا به حساب می‌آید

این مراسم به نمایشگاهی برای عرضه هنر طراحان محلی مد به اندونزی و صنعت مد جهان اختصاص دارد و در عین حال یکی از رنگارنگ‌ترین و چشم‌نوازترین جشن‌های اندونزی محسوب می‌شود. جشنواره مد جمبر، هفتمین جشنواره بزرگ دنیا به حساب می‌آید و هزاران نفر هر سال در ماه آگوست در آن شرکت می‌کنند. 

۳. جشنواره رامبو سولو

جشنواره های اندونزی

جشنواره رامبو سولو (Festival Rambu Solo)، یک مراسم تدفین سنتی در تانا توراجا واقع در سولاوسی است و با هدف احترام به روح مردگان برگزار می‌شود و چندین روز طول می‌کشد. با اینکه عملا یک مراسم تشییع جنازه است، اما مردم این منطقه به حضور گردشگران عادت دارند و از آن‌ها استقبال می‌کنند. این جشنواره در محدوده ماه‌های جولای و سپتامبر برگزار می‌شود.

۴. جشنواره فرهنگی دینگ

جشنواره های اندونزی

دینگ (Dieng) یکی از مشهورترین فلات‌های جهان است که چشم‌اندازی خیره‌کننده دارد و گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. فرهنگ و سنت نقش مهمی در جامعه این منطقه ایفا می‌کند و یکی از رسوم منحصر به فرد آن‌ها، روواتان (ruwatan) نامیده می‌شود. در این مراسم، کودکان دینگ که موهای به هم تنیده و گره خورده دارند شرکت می‌کنند و موی به هم تابیده آن‌ها بریده می‌شود تا در آینده موهای طبیعی داشته باشند. سپس موی بریده شده را به‌صورت نمادین در آب رودخانه می‌اندازند تا به اصل خود برگردد. این جشن با نمایش‌های هنری سنتی متعددی همراه است و در اوایل آگوست برگزار می‌شود. 

۵. جشنواره سکاتان

جشنواره های اندونزی

جشنواره سکاتان (Sekaten) شامل مراسم سنتی، نمایشگاه و بازار شبانه است که هفت روز طول می‌کشد و به مناسبت تولد حضرت محمد (ص) برگزار می‌شود.

جشنواره سکاتان به مناسبت تولد حضرت محمد (ص) برگزار می‌شود

این مراسم هر سال از پنجم تا دوازدهم ماه مولود در تقویم جاوایی (ربیع‌الاول در تقویم اسلامی) جریان دارد و مهم‌ترین مراسم در روز دوازدهم (همان روز تولد حضرت محمد (ص)) از ۸ صبح شروع می‌شود. کوهی از برنج، شیرینی، غذاهای متنوع، میوه و سبزیجات در این جشن قرار دارد که توسط تعدادی گارد سلطنتی محافظت می‌شود. بعد از دعا، مردم به سمت این کوه حمله‌ می‌کنند؛ زیرا معتقدند مواد غذایی آن باعث خیر و برکت زندگی‌شان می‌شود.

۶. جشنواره ماپانرتاسی

جشنواره های اندونزی

جشنواره ماپانرتاس (Mappanretasi) که معنای لغوی آن، غذا دادن به دریا می‌شود، مراسم سنتی قبیله بوگیس است که آوریل هر سال در پاگاتان در جنوب کالیمانتان برگزار می‌شود. این جشنواره نماد قدردانی از خداوند برای خیر و برکت ساحل پاگاتان است که منبع رزق و روزی مردم منطقه به حساب می‌آید. مراسم اصلی با قرار دادن غذاهایی نظیر موز، انواع برنج‌ها و مرغ در قایق‌ها همراه است و در نهایت هم مرغ‌ها را قربانی کرده و غذاها را در آب می ریزند.

۷. جشنواره گل توموهون

جشنواره های اندونزی

جشنواره گل توموهون (Tomohon Flower Festival) هر سال در توموهون در سولاوسی شمالی برگزار می‌شود. اولین بار این جشن در سال ۲۰۰۶ به‌صورت یک رویداد دوسالانه اجرا شد، اما از سال ۲۰۱۴ به دستور دولت به یک مراسم سالانه تبدیل شد. این مراسم شامل ۴ رویداد اصلی است: رژه خودروهای گل‌کاری شده که از شهرها و روستاهای همسایه در مراسم شرکت کرده‌اند، مسابقه ملکه گل، نمایشگاه پرورش گل، اجراهای فرهنگی و هنری. سمینارها و جلسات بحث و گفتگو به‌خصوص در حوزه گردشگری نیز از دیگر برنامه‌های این جشن است.

۸. جشنواره جایلولو

جشنواره های اندونزی

جشنواره جایلولو (Festival Jailolo) هر سال در هالماهرای غربی برگزار می‌شود و معمولا شروع مراسم با تطهیر دریا همراه است و در ادامه، با اجرای برنامه‌های دیگر، زیبایی اندونزی شرقی را به رخ هر بیننده‌ای می‌کشانند. مسابقه عکاسی در زیر آب یکی از برنامه‌های جالب این مراسم است که عکاسان محلی و خارجی را به این منطقه روانه می‌کند. این جشنواره برای افراد عاشق عکاسی و غواصی قطعا می‌تواند لحظات خوشی را رقم بزند.

۹. جشنواره پاسولا

جشنواره های اندونزی

در سومبا غربی، مردم جشنواره پاسولا (Pasola Festival) را به پاس قدردانی از ارواح اجدادشان برپا می‌کنند. این جشنواره جنگ باستانی هر سال در محدوده ماه‌های فوریه و مارس بین دو گروه از مردهای سومبایی اتفاق می‌افتد و با خطراتی همراه است، زیرا احتمال برخورد نیزه با شرکت‌کنندگان وجود دارد. فعالیت اصلی این جشنواره معمولا چندین روز بعد از ماه کامل شروع می‌شود و به اعتقاد مردم این منطقه، خونی که بر زمین ریخته می‌شود باعث باروری و حاصلخیزی زمین شده و محصول برنج آن‌ها را چند برابر می‌کند.

۱۰. روز سکوت

جشنواره های اندونزی

روز سکوت (The day of silence) یا عید نایپی (Nyepi) طبق تقویم مردم بالی، شروع سال نو محسوب می‌شود و تقریبا در ماه مارس اتفاق می‌افتد، هر چند ممکن است هر سال تغییر کند. بومیان جزیره معتقدند که در این روز، ارواح شیاطین از سمت دریا به طرف جزیره پرواز می‌کنند و به همین دلیل در روز آغاز سال نو خود از هر نوع فعالیت مادی دست می‌کشند، همه چراغ‌ها را خاموش می‌کنند و ورود و خروج به این جزیره معروف گردشگری ممنوع می‌شود. مقام‌های فرودگاه بالی نیز اعلام می‌کنند که هیچ پرواز داخلی یا بین‌المللی در مدت عید نایپی انجام نمی‌شود. مراسم‌های سنتی، دعا و برنامه‌های متعددی در روزهای قبل از آن انجام می‌شود و همه مردم بالی در کنار هم این مراسم را گرامی می‌دارند.

۱۱. جشنواره گالونگان

جشنواره های اندونزی

جشنواره گالونگان (Galungan Festival) بهترین جشن در تقویم ووکو (تقویم محلی بومیان بالی) است که مردم محلی اعتقاد دارند در طول ۱۰ روز اجرای آن خدایان بالی برای جشن به زمین می‌آیند. در این جشن، بومیان، حیوانات افسانه‌ای دست‌سازی را به نام بارونگ (موجود خیالی ترکیبی از سگ و شیر) از یک معبد به معبدی دیگر جابه‌جا می‌کنند. این مراسم  نمادی از پیروزی دارما یا فضیلت بر تمام نیروهای شر زمین است. مردم در این جشنواره انواع میوه‌ها و گل‌ها را تزیین می‌کنند و با بهترین لباس خود که پر از جواهرات است، در جشن حاضر می‌شوند. تاریخ دقیق این جشن بر اساس تقویم مردم بالی، روز دویست و دهم تقویم است که هندوهای سایر نقاط جهان نیز آن را جشن می‌گیرند.

۱۲. روز استقلال اندونزی

جشنواره های اندونزی

روز استقلال اندونزی (Independence day) نه تنها در کشور اندونزی، بلکه در سراسر جهان با شور و حرارت زیادی برگزار می‌شود. این مراسم در ۱۷ آگوست برپا می‌شود و بزرگ‌ترین جشنواره ملی کشور به شمار می‌رود.

۱۳. جشن ویساک

جشنواره های اندونزی

از آنجا که اندونزی محل اسکان بودایی‌ها است، جشن ویساک (Waisak) یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های این کشور به حساب می‌آید. این مراسم مهر تاییدی بر تولد، روشنگری و مرگ بودا است و کل کشور اندونزی به زیبایی هر چه تمام‌تر تزیین می‌شود. این جشن در ماه مه و ژوئن جریان دارد و روز بزرگی برای همه راهب‌ها و رهروان بودایی است.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه