حیات جنگل ابر در معرض خطر تردد بی شمار گردشگران است

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی یکشنبه، ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
حیات جنگل ابر در معرض خطر تردد بی شمار گردشگران است

ویژگی طبیعی و منحصربه‌فرد جنگل ابر شاهرود، با تردد گردشگران و رفت و آمد بی‌شمار خودروها در معرض خطر افتاده است.

به گفته یکی از کارشناسان محیط زیست درخصوص سنجش ظرفیت جنگل ابر برای پذیرش گردشگران تاکنون مطالعات دقیقی انجام نشده است.

ایشان به بارزترین آسیب‌هایی که به منابع طبیعی در این جنگل بر اثر ورود انسان و خودرو وارد می‌شود، اشاره کرد و گفت فشرده شدن خاک به‌دلیل حضور افراد و خودروها، ایجاد ناامنی برای حیات وحش در نتیجه آلودگی صوتی به وجود‌آمده توسط خودروها، افزایش خطر آتش‌سوزی از آثار به جا مانده از برپایی آتش در جنگل، و شکستن شاخه‌های درختان و ریختن زباله در طبیعت از جمله این  آسیب‌ها هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود هم با ابراز نگرانی از حضور بی‌رویه گردشگران به‌ویژه خودروها در جنگل ابر گفت:

جنگل ابر میراثی ملی و حتی جهانی است که برای حفظ آن برای آیندگان، باید آن را از تخریب به دور نگه داشت.

حمیدرضا حسنی بیان کرد که اگر تراکم گردشگران در جنگل زیاد باشد، امدادرسانی در صورت بروز مشکل هم با چالش روبه‌رو می‌شود.

به گفته ایشان برای حضور گردشگران باید میزان ظرفیت جنگل مشخص شود و با محدود کردن حضور خودروها، به بیش از گنجایش، اجازه ورود داده نشود.

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هم تاکید کرد:

حضور خودروها به‌ویژه خودروهای آفرود به جنگل ابر خسارت می‌زند.

علینقی حیدریان یادآور شد:

جنگل به‌طور طبیعی زادآوری دارد، ولی امکان جوانه زدن و سبز شدن نهال‌های جدید با فشرده شدن خاک که در اثر حرکت خودرو و انسان در این خاک است، وجود ندارد.

وی ادامه داد:

باید برای محدودیت حضور خودرو ها در جنگل با همراهی دیگر دستگاه‌های متولی برنامه‌ریزی شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود گفت یکی از موارد مطرح شده برای ساماندهی ترددها به این منطقه تأمین اعتبار برای آسفالت جاده دسترسی به جنگل ابر تا ابتدای منطقه حفاظت‌شده است.

علی‌اکبر قربانلو خاطرنشان کرد:

تصمیم‌گیری در این خصوص با توجه به حضور بازرسان سازمان یونسکو برای ارزیابی ابر و فراهم شدن مقدمات ثبت جهانی جنگل های هیرکانی به بعد از حضور کارشناسان یونسکو موکول شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شاهرود از برگزاری نشستی در کمتر از ۱۰ روز دیگر برای تصمیم‌گیری نهایی درخصوص جنگل ابر خبر داد و یادآور شد که برای رسیدن به تدابیر مناسب برای بسته شدن راه‌های فرعی موجود در جنگل ابر برای جلوگیری از حضور خودروها باید تمامی مدیران مرتبط با این موضوع همکاری کنند.

به گفته ایشان از بازدید سالانه مسافران و گردشگران از جنگل ابر آمار رسمی وجود ندارد، اما در بررسی‌های موردی مشخص شده است دست‌کم ۱۰ هزار نفر از محیط آن روزهای تعطیل استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه