کشف دنیای نامرئی در آثار یک عکاس فرانسوی

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
کشف دنیای نامرئی در آثار یک عکاس فرانسوی

پیر لوئیس فرر، یک عکاس فرانسوی با عکاسی مادون قرمز، تصاویری بینظیر از دنیایی نامرئی خلق کرده است. در ادامه با ما به تماشای این عکس‌های زیبا بنشینید.

از زمانی که عکاسی در قرن نوزدهم اختراع شد، این هنر راهی برای نمایش ذات حقیقی جهان بوده است. در طول سال‌ها آثار عکاسان متعدد، جلوه‌های مختلفی از طبیعت را به ما نشان داده‌اند.

اما گاهی عکاسی می‌تواند دنیایی نامرئی را برای ما آشکار سازد؛ دنیایی که همیشه جلوی دیدمان بوده، ولی چشمان ما قادر به درک آن نیست. برای همین موضوع، یک عکاس فرانسوی به نام پیر لوئیس فرر (Pierre-Louis Ferrer) با روش مادون قرمز، به عکاسی پرداخته است.

کشف یک دنیای نامرئی در آثار یک عکاس فرانسوی

عکس‌های مادون قرمز با حساس کردن سنسور دوربین به نور مادون قرمز و استفاده از فیلتر مادون قرمز بر روی دوربین حاصل می‌شوند. عکس از پیر لوئیس فرر

عکاسی مادون قرمز تکنیکی است که در آن قسمت مرئی نور حذف می‌شود و فقط پرتوهای مادون قرمز ثبت می‌شوند. رفتار انعکاسی مادون قرمز با نور مرئی فرق دارد و چون چشم انسان مادون قرمز را نمی‌بیند، عکس‌هایی به وجود می‌آیند که در واقعیت دیده نمی‌شوند.

پیر لوئیس سال‌ها از کشور خود، فرانسه، عکس‌های مادون قرمز گرفته و اخیرا مجموعه‌ای از منطقه ساووآ (Savoie)، واقع در اوورنی رون آلپ در جنوب شرقی کشور فرانسه را تکمیل کرده است.

پیر لوئیس در مصاحبه با لونلی پلنت گفت:

این حقیقت که می‌توانم عکس‌هایی از دنیای نامرئی بگیرم، بسیار شگفت‌انگیز است.

من واقعیت را اصلاح نمی‌کنم، بلکه روی دیگر آن را بر اساس قوانین فیزیکی آشکار می‌سازم.

کشف یک دنیای نامرئی در آثار یک عکاس فرانسوی

مجموعه ساووآ در آخرین عکس‌های پیر لوئیس. عکس از پیر لوئیس فرر

این منطقه آرام کوهستانی در عکس‌های او به نظر، یک چشم‌انداز نفسگیر با رنگ قرمز پر جنب و جوش می‌آید. دلیل این مساله این است که هر مکانی که او از آن عکس گرفته، دارای یک رنگ غالب است؛ رنگی که خود پیر لوئیس بر اساس موضوع و اتمسفری که قصد دارد به آن بدهد، انتخاب می‌کند. ساووآ قرمز است، زیرا آخرین تحقیق او بر اساس رندر فیلم مادون قرمز در عکاسی دیجیتال بوده است که این قرمز عمیق و حس و حال دراماتیک را به خوبی شرح می‌دهد.

کشف یک دنیای نامرئی در آثار یک عکاس فرانسوی

زمانی که از یک دوربین دیجیتال استفاده می‌کنید، قرمزها، سبزها و آبی‌ها باید توسط یک نرم‌افزار پس از گرفتن عکس، دوباره بررسی شوند. عکس از پیر لوئیس فرر

او چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ او به لونلی پلنت اینگونه توضیح می‌دهد:

یک نکته جالب در مورد این سیستم عکاسی، احتمال اختلاط نور مادون قرمز و کمی نور مرئی است. با این روش، عناصری که در چشم‌انداز مورد نظر به نور مادون قرمز حساس هستند، با نور مرئی رنگ می‌شوند.

کشف یک دنیای نامرئی در آثار یک عکاس فرانسوی

دوردوین (Dordogne) در جنوب غربی فرانسه به رنگ زرد طلایی است. عکس از پیر لوئیس فرر

اگر ساووآ قرمز است، منطقه دوردوین در جنوب غربی فرانسه به رنگ زرد طلایی در می‌آید. رنگ، چشم‌اندازهایی زنده ایجاد می‌کند و خطوط گرافیکی باغ‌ها را آشکار می‌سازد. و سپس پایتخت، پاریس، با یک رنگ‌آمیزی سفید خیره‌کننده به پیر لوئیس اجازه می‌دهد تا کنتراستی بین خلوص طبیعت و شهرنشینی خلق کند.

کشف یک دنیای نامرئی در آثار یک عکاس فرانسوی

نسخه مادون قرمز بنای سکره کور پاریس (Sacré-Cœur Basilica)، درست مانند یک رویا است. عکس از پیر لوئیس فرر

پیر لوئیس، سابقه قوی در مهندسی سنسور و فیزیک نور دارد که کاملا دلیل علاقه و اشتیاق او به نور و متعلقات آن را توجیه می‌کند. او در مورد آینده گفت:

پروژه‌های متعددی از جمله متروی پاریس در برنامه کاری خود دارم.

او همچنین به فکر توسعه کار خود در زمینه عکس‌های پرتره مادون قرمز است که درست به اندازه عکس‌های چشم‌اندازهای مادون قرمز، منحصر به فرد و وهم‌آور است.

کشف یک دنیای نامرئی در آثار یک عکاس فرانسوی

ریتانی (Brittany)، منطقه‌ای واقع در اقیانوس اطلس تبدیل به سرزمین خیال و رویا شده است. عکس از پیر لوئیس فرر

اگر می‌خواهید پروژه‌های آینده پیر لوئیس را دنبال کنید، می‌توانید وب‌سایت رسمی و اینستاگرام او را دنبال کنید.

کشف یک دنیای نامرئی در آثار یک عکاس فرانسوی

رنگ زرد طلایی دوردوین، خطوط گرافیکی باغ‌ها را آشکار می‌سازد. عکس از پیر لوئیس فرر

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه