کشف ۲۲۴ اثر تاریخی در طبس

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۵
کشف ۲۲۴ اثر تاریخی در طبس

بررسی باستان‌شناسی طبس، به کشف ۲۲۴ اثر تاریخی با قدمت محدوده زمانی دوران پیش از تاریخ پهلوی اول، منجر شد.

طبس، یکی از مناطق قدیمی، کهن و با سابقه چند صد ساله در استان خراسان جنوبی است که نسبت به جایگاه پراهمیتی که در طول دوران تاریخی داشته است، در حال حاضر از ناشناخته‌ترین مکان‌های امروزی از لحاظ پژوهش‌های باستان‌‌شناسی و تاریخی به شمار می‌رود. علی‌اصغر محمودی نسب، سرپرست هیئت باستان‌شناسی درباره کشف این منطقه تاریخی گفته است:

در بررسی انجام شده در بخش دیهوک و دهستان پیرحاجات طبس، مجموعا ۲۲۴ اثر تاریخی شامل بافت‌های قدیمی، بنا، محوطه، غار، راه قدیمی، معدن، کوره ذوب، قبرستان قدیمی، سنگ‌ نگاره و ... شناسایی شد که قدمت این آثار محدوده زمانی دوران پیش از تاریخ تا پهلوی اول را در بر می‌گیرد.

به گفته او، آثار پیش از تاریخی و تاریخی در این محدوده بسیار اندکی بوده و عمده آثار متعلق به دوران اسلامی متاخر است.

کشف آثار تاریخی در طبس

محمودی نسب در ادامه گفت:

آثاری که در سطح دشت و در مسیر جاده‌‌های قدیمی قرار دارند، بیشتر شامل حوض انبار و کاروان‌سرا هستند، علاوه بر این بناها، کوره‌هایی در حاشیه کویر نیز ساخته شده و یکی از دلایل اصلی ساخت این کوره‌ها در حاشیه کویر، پوشش گیاهی تاغ برای تامین سوخت کوره‌‌ها بوده است. قرارگیری این مناطق در حاشیه کویر، موجب ایجاد بافت روستای در این محدوده شده، که نشان از نقش و تاثیر اقلیم در معماری این منطقه دارد.

محمودی نسب در انتها افزود:

عمده آثار شناسایی شده، استحکامات دفاعی، قلعه، برج، بناهای عام‌المنفعه مانند حوض انبار و قلعه‌های دشتی با پلان مستطیلی است. این قلعه‌ها به‌دلیل ناامنی‌هایی که در دوره قاجار وجود داشته، برای مقابله با حمله ازبکان و ترکمن‌ها ساخته شده است.

محمودی نسب معتقد است ناشناخته بودن فرهنگ این دوره در منطقه، انجام نشدن پژوهش‌های هدفمند در این زمینه و فرسایش شدید بادی در منطقه، از عوامل مدفون شدن محوطه‌هایی در زیر ماسه بادی شده است که بررسی آن‌ها به منابع مالی بیشتری نیاز دارد.

منبع عکس: خبرگزاری میراث آریا

مطالب مرتبط:

دیدگاه