بیست واقعیت باورنکردنی از گردبادها

صبا جلالی
صبا جلالی پنجشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
بیست واقعیت باورنکردنی از گردبادها

گردباد ها از نیرو های مخرب روی زمین هستند. در این مقاله با مشهورترین گردباد ها و صدمات ناشی از آن‌ها و همچنین با پراکندگی گردباد ها در سطح زمین آشنا میشویم.

گردبادها یکی از نیروهای شگفت انگیز و مخرب روی کره زمین هستند. آن‌ها می‌توانند مقادیر قابل توجهی از انرژی را آزاد کنند. در اینجا بیست واقعیت باور نکردنی از گردبادهای جهان را ارائه می‌کنیم.

بادهایی با سرعت ۴۰۵ کیلومتر و قطر بیش از ۲۰۹۲ کیلومتر

طوفان‌های گرمسیری در اقیانوس اطلس و شمال اقیانوس آرام نیز گردباد شمرده می‌شوند. در شمال غرب اقیانوس آرام، طوفان‌های مشابهی وجود دارند که به آن‌ها گرد باد گفته می‌شود؛ اما در جنوب شرقی اقیانوس هند و جنوب غربی اقیانوس آرام، طوفان‌های گرمسیری شدید نامیده می‌شوند. در جنوب غربی اقیانوس، طوفان‌های موسمی گرمسیری و در شمال اقیانوس هند طوفان‌های شدید موسمی هستند. با توجه به نیروی کوریولیس که در نتیجه گردش زمین ایجاد می‌شود گردبادها در خلاف جهت عقربه‌های ساعت در نیمکره شمالی در گردش هستند.

گردبادها در نیمکره جنوبی در جهت عقربه ساعت در گردش هستند. مرکز بیشتر گردبادها که به‌عنوان چشم شناخته می‌شود، می‌تواند به بزرگی ۳۲۱ کیلومتر یا به کوچکی ۳ کیلومتر باشند. در این منطقه، سرعت باد اغلب بسیار کم است.

طوفان هایی شبیه به چشم

بیشتر گردبادها و طوفان‌هایی که در سال ۲۰۰۵ در فصل وقوع طوفان اقیانوس اطلس به ثبت رسیده ۲۸ طوفان بوده است. کاترینا، که در تصویر مشاهده می‌کنید، پرهزینه‌‌ترین طوفان ثبت شده است؛ زیرا خسارت آن در لوئیزیانا و می‌سی‌سی‌پی ۱۰۸ بیلیون دلار تخمین زده شد.

نقشه پراکندگی طوفان‌ها

این نقشه، نشان‌دهنده‌ی توزیع طوفان های بزرگ در سراسر جهان است. اگر یک گردباد باعث تخریب کامل شود، نام آن طوفان هرگز دوباره استفاده نخواهد شد. کاترینا، هاروی، ایرما، ماریا و نایت، اسامی گردبادهایی هستند که دیگر استفاده نمی‌شوند.

کاترینا (۲۰۰۵) پرهزینه ترین گردباد ثبت شده بود؛ زیرا خسارت آن ۱۰۸ بیلیون دلار در می‌سی‌سی‌پی و لوئیزیانا براآورد شده است. این طوفان همچنین باعث مرگ ۱۵۰۰ نفر شد.

طوفان بنگلادش

مرگبارترین تندباد گرمسیری که تا به حال به ثبت رسیده در سال۱۹۷۰ در بنگلادش به وقوع پیوست و باعث مرگ ۳۰۰ هزار نفر از مردم این منطقه شد.

پاتریسیا (۲۰۱۵) یکی از ۵ طوفان در شرق اقیانوس آرام با متوسط سرعت ۹۶ متربرثانیه بود. این قوی‌ترین تندباد گرمسیری ثبت شده در نیمکره غربی بود.

بالاترین سرعت باد که تا به حال به ثبت رسیده طوفان گرمسیری الیویا بود که در سال ۱۹۶۶ استرالیا را در هم کوبید. این طوفان دارای سرعتی معادل ۱۱۳ متر برثانیه بود.

قوی‌ترین بادهای نزدیک به سطح زمین که تا به حال در جزایر بریتانیا به ثبت رسیده‌اند، در ۱۳ فوریه ۱۹۸۹ - یک فرورفتگی عمیق در نتیجه یک انفجار ۶۳ متر برثانیه در فراسبورگ - ثبت شده‌اند.

یک تندباد بالغ می‌تواند توسط انرژی باد حدود نیمی از ظرفیت تولید برق در سراسر جهان را تولید کند. یکی دیگر از قیاس‌ها برای میزان قدرت تندباهدها این است که می‌توانند انرژی معادل ۱۰ بمب اتمی را در هر ثانیه آزاد کنند.

یک گردباد در حال چرخش در سیاره مشتری وجود دارد که بزرگ‌تر از خود زمین است. در زمین بزرگ‌ترین گردباد می‌تواند به ۸۰۴ کیلومتر بر ساعت برسد. گران‌ترین تندباد تا به حال در سال ۱۹۷۹ بوده که سرعت بادی معادل ۲٬۲۲۰ کیلومتر داشته است.

کشوری که در آن احتمالا یک تندباد را تجربه خواهید کرد چین است. چین بیشتر از هر کشور دیگری از تند بادها خسارت دیده است. فیلیپین رتبه دوم، ژاپن سوم، مکزیک چهارم و آمریکا پنجمین رتبه را در ضربات ناشی از تندبادها دارا هستند.

قدرتمندترین گردباد می‌تواند به بلندی ۱۲ یا ۱۵٬۲۴۰ متر برسد. 

۴۰ درصد گردبادهایی که در آمریکا رخ می‌دهند در فلوریدا نیز اتفاق می‌افتند.

گردبادی که بیشترین مسافت را طی کرد، به نام جان، در ناحیه اقیانوس آرام شرقی در سال ۱۹۹۴ رخ داد. این گردباد مسافتی معادل ۱۱٬۵۳۰ کیلومتر را طی کرد.

۱۰ گردباد پرهزینه در تاریخ آمریکا از سال ۱۹۹۲ به وقوع پیوست.

گردباد هاروی (۲۰۱۷) خفیف‌ترین طوفان در برخورد با آمریکا با مشاهده بیش از ۱۶۴۰ میلی‌متر باران در تگزاس مشاهده شد.

مطالب مرتبط:

منبع dailymail

دیدگاه