چرا سافاری در شیلی فرصتی منحصربه‌فرد است؟

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
چرا سافاری در شیلی فرصتی منحصربه‌فرد است؟

شیلی کشوری است که به دلیل تنوع اقلیمی جالب توجهش، فرصتی ایده‌آل و منحصربفرد برای گشت و گذار به سبک سافاری را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد.

شیلی کشوری شگفت انگیز با تفاوت‌های خیره کننده اقلیمی و برخوردار از مناظری بی‌نهایت زیبا و خیره کننده است که در آمریکای جنوبی واقع شده است. وقتی از چشم‌اندازهای زیبای این کشور صحبت می‌کنیم پای اغراق در میان نیست. از چشم‌اندازهای بیابانی و باشکوه گرفته تا دره‌های مرکزی سرسبز، از دریاچه‌های آتشفشانی تا جنگل‌های باستانی افسون شده و جزایر یخی بخش شیلیایی پاتاگونیا، تنوعی جالب توجه گسترده شده است که چشم بیننده را خیره‌ی خود می‌کند.

سافاری در شیلی

مهمترین امتیاز این جذابیت‌های بصری تناقص جالب توجهی است که بین آنها وجود دارد و زمانی این مسئله جالب‌تر می‌شود که بدانیم این مجموعه‌ی گسترده همگی در یک کشور متمرکز شده‌اند، کشوری که از یک سو در کنار اقیانوس آرام امتداد پیدا کرده و از سوی دیگر به رشته کوه آند ختم می‌شود. به علاوه جالب است بدانید درازای شیلی معادل فاصله بین دو شهر نیویورک و سان فرانسیسکو است. 

در واقع شیلی کشور جالب توجهی است که همچون روبانی بلند در نقشه‌ی آمریکای جنوبی خودنمایی می‌کند. کشوری که نزدیک به ۴ هزار کیلومتر امتداد دارد در حالی که پهنای آن در نهایت ۱۸۰ کیلومتر است و همین مسئله باعث شده که شیلی چه از منظر جغرافیایی و چه شرایط اقلیمی پدیده‌ای خاص و منحصر بفرد باشد. در یک کلام حال و هوای شمال این کشور به کل با وضعیت مناطق جنوبی آن متفاوت است و همین مسئله باعث شکل گیری مناظری خاص و بالطبع حیرت بازدیدکنندگان شده است. 

سافاری در شیلی

از سوی دیگر این کشور یک مقصد عالی برای آن دسته از مسافرانی است که دوست دارند زیبایی طبیعت را به سبک و سیاق خود مورد جستجو قرار دهند. فعالیت‌هایی همچون دوچرخه سواری، اسب سواری و البته راهپیمایی و گشت و گذار از متداول‌ترین کارهایی است که می‌توان به سادگی در گوشه و کنار شیلی تجربه‌شان کرد. در عین حال کشتی‌های لوکس تفریحی نیز انتخاب‌های ایده‌آلی هستند که فرصت گشت و گذار در آبکندهای پاتاگونیا را مهیا می‌کنند. رانندگی در جاده‌های خوش منظره دیگر امتیاز بازدید از شیلی است که به ویژه به دوست‌داران حیات وحش توصیه می‌شود. حضور در مناطق بیابانی و تماشای شب‌های پرستاره کویر و البته بازدید از آثار باستانی معروف این ناحیه به همراه خرابه‌های برجامانده از تمدن‌های گذشته آن دیگر فرصت‌های گردشگری است که به ویژه مورد توجه علاقمندان انسان شناسی و آشنایی بیشتر با ساکنان باستانی این مناطق قرار دارند.

سافاری در شیلی

البته همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که شیلی در نیمکره‌ی جنوبی زمین واقع شده و قطعا فصل‌ها در اینجا حال و هوایی کاملا متفاوت با آمریکای شمالی دارند. این مسئله در مورد تغییرات اقلیمی و دما نیز صدق می‌کند. بهتر است بدانید شهرهای بیابانی شیلی روی فلاتی مرتفع قرار گرفته‌اند که بیش از ۲.۴۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌ است، این درحالی است که سایر بخش‌های این کشور تقریبا همسطح دریا هستند.

از سوی دیگر پایتخت این کشور شهر «سانتیاگو» (Santiago) یکی از بهترین مکان‌ها برای شروع یک سفر ماجراجویانه به دیگر بخش‌های آمریکای جنوبی و کشورهایی همچون پرو، گالاپاگوس، اکوادور، اروگوئه، بولیوی، برزیل و دیگر نقاط دیدنی است. به علاوه این کشور دارای مرزی گسترده با کشوری آرژانتین است. کشتی‌های بسیاری مسافران را به بازدید از بخش شیلیایی پاتاگونیا می‌برند و البته اگر به دنبال یک گشت و گذار مقرون به صرفه و راحت هستید، استفاده از اتوبوس‌های شبانه را نیز مد نظر قرار دهید که ممکن است حتی مجلل‌تر از چیزی باشند که تصورش را داشته‌اید.

سافاری در شیلی

با این وجود باز به این پرسش اساسی می‌رسیم که چرا گذراندن تعطیلات آن هم به سبک سافاری در کشور شیلی حقیقتا تجربه‌ای خاص و منحصر بفرد است؟

شاید همچنان مهمترین نکته ویژگی جغرافیایی این کشور و در کنار آن تنوع وسیع چشم‌اندازها و البته حیات وحش آن است که بی‌شک برای سافاری دوستان جالب توجه خواهد بود. در شیلی بیابان، یخچال، تاکستان، دریاچه، قلل آتشفشانی و البته شهرهای بزرگی برای بازدید کردن وجود دارند که سفر ماجراجویانه شما را لبریز از تجربیات فراموش نشدنی خواهند کرد. معروف‌ترین گونه حیات وحش این منطقه شیر کوهی یا پوما است، هرچند گونه‌های مختلف پنگوئن، فیل دریایی و انواع آبزیان نیز قابل مشاهده هستند. و در نهایت اینکه این کشور اقامتگاه‌های منحصربفردی را در اختیار گردشگران قرار داده است. از هتل بوتیک‌های سنتی گرفته تا شاهکارهای معماری مدرن که در قلب غیر منتظره‌ترین نقاط واقع شده و شما را محو افسون خود می‌کنند.

پوما

فراموش نکنید که حین حضور در شیلی نه خیلی از اقیانوس آرام فاصله دارید و نه رشته کوه‌های آند چندان دور از دسترس است. در فاصله بین این دو نیز طبیعت و حیات وحش آغوش پرمهر و البته مهیج خود را به روی شما گشوده‌اند. از سوی دیگر پایتخت شیلی را باید یک پایگاه جهان شمول دانست که راه را برای دیگر سفرهای ماجراجویانه باز گذاشته است. بازدید از کارخانجات تولیدی، پیست‌های اسکی و البته شهرهای ساحلی دلفریب این سفر را حتی به مراتب دلپذیرتر هم می‌کنند.

بخش شمالی شیلی زادگاه مناظر دراماتیک و خیره کننده است از بیابان‌های خشک تا دریاچه‌های بکر، دریاچه‌هایی که در محاصره‌ی قلل آتشفشانی جا خوش کرده‌اند که گویی کلاهی از برف بر سر گذاشته‌اند. اینجا فرصتی بی‌نظیر برای راهپیمایی در دل طبیعت و ماجراجویی مهیا شده است. این درحالی است که پاتاگونیا خود دنیایی از حرف‌های ناگفته است. دنیای باشکوه و در عین حال منزوی که با آبکندهای زیبا حکاکی و با دریاچه‌های فیروزه‌ای رنگ و درخشان آراسته شده است.

پاتاگونیا

اما شاید گل سرسبد این کشور جزیره ایستر ملقب به «راپا نوئی» (Rapa Nui) است که گویی به دستان باد هر روز جارو می‌شود، منزوی‌ترین جزیره غیر مسکونی جهان که در میان اقیانوس آرام واقع شده و بیش از ۳.۶۰۰ کیلومتر از شیلی فاصله دارد. عمده شهرت این جزیره به خاطر وجود «مجسمه‌ های سنگی موآی» (moai’ statues) است، در حدود ۹۰۰ مجسمه‌ غول پیکر که قدمت‌شان به قرن دهم بازمی‌گرد. در مجموع این جزیره تاریخچه‌ای معماگونه و قدیمی دارد که البته با کریستالی‌ترین و زلال‌ترین آب‌های جهان به مراتب جذاب‌تر هم شده و هر عاشق آبی را مفتون و شیفته خود می‌کند. تاریخ این جزیره از سویی با تاریخ دیگر ساکنان این جزیره همچون مهاجران اروپایی یا «سرخپوستان ماپوچه» (Mapuche Indians) که تباری پولینزیایی دارند، تفاوت‌هایی چشمگیر دارد.

جزیره ایستر

در حالی که پروازهای داخلی به خوبی از عهده‌ی نقل و انتقال مسافران برمی‌آیند، اما رانندگی کردن در جاده‌هایی که در طبیعت کشیده شده‌اند نیز خالی از لطف نیست (به ویژه در اطراف سانتیاگو). از سوی دیگر کشتی‌های کروز در آبکندهای پاتاگونیا حضوری چشمیگر دارند که در صورت امکان بد نیست آنها را هم تجربه کنید. به علاوه تلفیق سفرتان به شیلی با گشتی در آرژانتین هم انتخاب مناسبی است، به عبارتی چه بهتر که سفرتان را از سانتیاگو آغاز کرده و در بوئنوس آیرس به اتمام برسانید. نقاط تلاقی دیدنی بسیاری بین این دو کشور وجود دارند که چه از طریق جاده، چه با قایق و حتی کشتی‌های تفریحی در دسترس علاقمندان قرار دارند.

سایه روشن‌های حیات وحش شیلی:

شیرهای کوهی گربه‌سانانی بزرگ جثه هستند که بیشتر در خلال ماه‌های سرد زمستانی در ناحیه پاتاگونیا قاب مشاهده هستند، البته اگر چندان با گرمی هوا در فصل تابستان مشکلی نداشته باشید، قطعا شانس بازدید کردن از آنها در فصل تابستان را هم خواهید داشت. انواع مختلفی از گونه‌های پنگوئن همچون  راک هاپر (Rockhopper)، ماکارونی (Macaroni penguin) و هامبولت (Humboldt penguin) در شیلی زندگی می‌کنند. در امتداد  خطوط ساحلی فرصتی عالی برای تماشای بسیاری از گونه‌های آبزیان همچون وال‌ و دلفین مهیا است که از آن جمله می‌توان به دولفین شیلیایی، دلفین پوزه بطری (bottlenose dolphin)، دلفین ریسو (Risso's dolphin)، نهنگ عنبر و نهنگ آبی اشاره کرد.

حیات وحش شیلی

آیا می‌دانید؟

  • پاتاگونیای شیلی به عنوان یکی از تمیزترین مکان‌های کره زمین شناخته می‌شود. 
  • ظاهرا مجسمه‌های غول پیکر موآی در جزیره ایستر از صخره‌های آتشفشانی ساخته شده‌اند. به نظر می‌رسد این مجسمه‌ها بازتابی از خدایان قدیمی باشند.
  • شیلی یکی از طولانی‌ترین خطوط ساحلی جهان را در اختیار دارد که در حدود ۶.۵۰۰ کیلومتر امتداد یافته است.

چه زمانی به شیلی سفر کنیم؟

اگرچه می‌توان در تمام طول سال به شیلی سفر کرد اما برای بازدید از نقاط خاصی از این کشور بهتر است زمانی مناسب را در نظر بگیرید. با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی این کشور بهترین زمان برای سفر به شیلی فصول بهار و تابستان است. در عین حال فراموش نکنید که همیشه امکان بازدید مهیا است و اگر خیلی نسبت به تغییرات دما یا شلوغی حساس نیستید، شیلی همواره گردشگران را با آغوش باز می‌پذیرد.

سفر به شیلی

اما اگر به دنبال برنامه ریزی دقیق‌تری برای این سفر هستید باید بدانید که بخش‌های شمالی و مناطق بیابانی در تمام طول سال برای بازدید آمادگی دارند. هرچند دمای هوا در فصل تابستان بالا رفته و در مقابل شب‌های بیابان سرد و منجمد کننده است. اما در فصل زمستان دمای هوا در این مناطق عمدتا بین ۱۸ تا ۲۵ درجه بوده و شب هنگام گاهی تا منفی ده درجه کاهش پیدا می‌کند. بد نیست بدانید که خشکترین بیابان زمین در شیلی واقع شده است، اما با این حال گهگاه شاهد ریز باران در فاصله ماه‌های نوامبر تا فوریه هستیم. به عبارت دیگر بسته به مکانی که قصد سفر به آنجا را دارید، دما و شرایط آب و هوایی تغییر می‌کند.

اما بهترین زمان برای سفر به بخش‌های مرکزی شیلی و شهر سانتیاگو هم به کارهای مدنظرتان بستگی دارد. از ژانویه تا فوریه گرم‌ترین ماه‌های سال بوده و پارک‌ها و سواحل معمولا شلوغ و مملو از جمعیت هستند چون نواحی کوهستانی و نزدیک ساحل هوای خنک‌تری داشته و بالطبع گردشگران بیشتری را هم جذب می‌کنند. از سوی دیگر از ژوئن تا آگوست برف در دامنه کوه‌ها خودنمایی کرده و عاشقان ورزش‌های زمستانی، اسکی و اسنوبرد را مجذوب خود می‌کند. اواخر فوریه و اوایل ماه می زمان ایده‌آل برداشت محصول است و به همین خاطر در این مدت جشنواره‌های متعددی برگزار می‌شوند که به ارائه انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های سنتی و محلی پرداخته و تولید کنندگان محلی محصولات خود را برای امتحان شدن در اختیار بازدیدکندگان قرار می‌دهند.

سفر به شیلی

برای سفر کردن به پاتاگونیا و بخش‌های جنوبی شیلی ماه نوامبر تا اویل می بهترین زمان است. البته این فصل شلوغی است و جمعیتی انبوه از گردشگران حضور دارند اما در عوض آب و هوا برای سفرهای ماجراجویانه در نواحی اطراف و لذت بردن از مناظر عالی است. با فرارسیدن بهار موعد شکفتن گل‌های رنگارنگ و دلفریب از راه می‌رسد و ماه‌های پاییز (مارس تا آوریل) بهترین زمان برای تماشای شکوه جنگل‌هایی است که با درخشش رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای می‌درخشند. اما داستان پاتاگونیا شاید اندکی متفاوت باشد، چرا که همیشه و چهار فصل سال باد توأما می‌وزد و ممکن است هر زمانی از سال شاهد بارش برف باشیم. به همین خاطر شاید برای پرهیز از سرمای هوا که گاهی بسیار آزار دهنده می‌شود، بهتر است در فصل سرد به این منطقه سفر نکنید، مگر اینکه از عاشقان برف و ورزش‌های زمستانی باشید.

سفر به شیلی

باد و جریان‌های اقیانوس آرام تأثیری قابل توجه روی آب و هوای گرمسیری جزیره ایستر دارند که باعث شده این جزیره در تمام طول سال هوایی مطبوع داشته باشد. از ژانویه تا ماه مارس فصل شلوغی این جزیره است که هم شاهد بالا رفتن دما و هم بالا رفتن قیمت‌‌ها هستیم. از سوی دیگر در این زمان فستیوال‌های محلی متعددی برگزار می‌شود که در جلب هرچه بیشتر بازدیدکنندگان بی‌تأثیر نیستند. اما در باقی ایام سال بازدیدکنندگان کمتری در جزیره حضور داشته و بالطبع خلوت دلپذیر و آرامش بیشتری در انتظار مسافران است. فصل زمستان در این نقطه توأم با ریزش باران بیشتر و سرد شدن هوا است.

در نهایت در این کشور تنوع قابل قبولی از انتخاب برای بودجه و سلایق مختلف وجود دارد و در نهایت افراد می‌توانند بسته به نیاز و برنامه ریزی‌های خود مکانی ایده‌آل برای اسکان پیدا کنند. اگر اهل ماجراجویی هستید حتما در اقامتگاه‌های خارج شهر اقامت کنید که هم نواحی مناسبی برای گشت و گذار در اختیارتان قرار دارد و هم از مشاوره با راهنمایان خبره بهره‌مند می‌شوید که مسیرها و اجتماعات محلی را به خوبی شناخته و ضمن نشان دادن یک چشم انداز مناسب از طبیعت و حیات وحش، شما را از هیاهو و شلوغی جمعیت دور نگاه می‌دارند.

سفر به شیلی

به پایان این مطلب رسیدیم. فراموش نکنید در بخش‌های بعدی نیز همراه ما باشید تا اندکی بیشتر با جاذبه‌های توریستی و حیات وحش کشور شیلی آشنا شده و با شماری از هتل‌ها و اقامتگاه‌های مناسب آن آشنا شوید. فراموش نکنید نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه