نگرانی سازمان میراث فرهنگی از وضعیت فسیل دندان دایناسور ایرانی در موزه ملی برزیل

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
نگرانی سازمان میراث فرهنگی از وضعیت فسیل دندان دایناسور ایرانی در موزه ملی برزیل

سازمان میراث فرهنگی برای پیگیری وضعیت فسیل دندان دایناسور ایرانی در موزه ملی برزیل اعلام آمادگی کرده است.

موزه ملی برزیل نمونه‌ای از فسیل دندان دایناسور ایرانی را در نزد خود امانت نگه می‌داشته است. وقوع آتش‌سوزی این موزه منجر به نگرانی دوستداران میراث فرهنگی و آثار تاریخی از سرنوشت این فسیل شده است.

محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی سازمان میراث فرهنگی گفت:

البته انتقال و نگهداری این نمونه از فسیل تاریخی در موزه ملی برزیل ارتباطی با سازمان میراث فرهنگی ندارد و سازمان محیط زیست مسئول این کار است با این حال به منظور صیانت از آثار و اموال تاریخی، سازمان میراث فرهنگی آمادگی برای پیگیری این موضوع را دارد.

وی افزود:

این فسیل به میراث فرهنگی ارتباطی ندارد و در زمره اختیارات میراث طبیعی قرار می‌گیرد و سازمان زمین شناسی و محیط زیست می‌توانند در این خصوص پاسخگو باشند. با این حال ما نیز پیگیری‌های خود را آغاز کرده ایم.

این اثر باستانی نخستین و ارزشمندترین نمونه دایناسوری است که در سال ۱۳۸۱ برابر با ۲۰۰۲ میلادی در نخستین پی‌جویی دایناسورها در منطقه آب بید کرمان کشف شده بود و با اجازه منوچهر قریشی رئیس وقت پژوهشکده علوم زمین به موزه ملی برزیل امانت داده شده بود. در زمان کشف فسیل دندان دایناسور در این سال در منطقه کرمان پروژه مشترک پژوهشی قرار بود بین موزه برزیل و سازمان زمین‌شناسی اتفاق بیفتد از این رو این فسیل به برزیل امانت داده شد.

از سازمان محیط زیست درخواست داده شده تا درباره این فسیل تاریخی اطلاعاتی را بدهد تا به کمک این اطلاعات پیگیری‌های لازم در خصوص سرنوشت این فسیل آغاز شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه