افزایش قیمت سفر به عتبات و عالیات عراق

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
افزایش قیمت سفر به عتبات و عالیات عراق

 سفر هوایی به عراق به دنبال نوسانات ارزی، حدود ۶۰ درصد و سفرهای زمینی تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به دنبال نوسانات ارز قیمت سفر عتبات عالیات عراق به سه میلیون و چهارصد هزار تومان رسید و بسته ارزان عتبات که با قیمتی در حدود ٨٠٠ هزار تومان عرضه شده بود، عملا قابلیت اجرا پیدا نکرد.

مرتضی آقایی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت گفت:

قیمت سفر هوایی به عراق با توجه به پرداخت ارزی هزینه‌های اقامت، تغذیه، امنیت و ترانسفر، حدود ۶۰ درصد و سفرهای زمینی تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

در حال حاضر بسته گران سفر عراق به گفته این مقام مسئول، سه میلیون و ٣٨٠ هزار تومان قیمت دارد که هوایی انجام می‌شود و  سفر زمینی که ارزان‌ترین آن است، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تمام خواهد شد.

آقایی با بیان این‌که سقف هزینه‌ ارزی که برای هر زائر در سفر عتبات می‌شود نزدیک به ۲۰۰ دلار است، توضیح داد:

قیمت‌ها برای این سفرها دو برابر شده، چرا که ارز مورد نیاز عتبات قبلا به نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین می‌شد که اکنون ارزش آن به ۸۵۰۰ تومان رسیده است. البته در سفر زمینی تأثیر تفاوت نرخ ارز به نسبت هوایی کمتر بوده، چون خدمات گروه‌های هوایی با کیفیت‌تر است و این روی میزان رشد قیمت‌ها بی‌تاثیر نیست.

وی با اشاره به ادامه رایزنی‌های سازمان حج و زیارت با بانک مرکزی برای تعدیل نرخ ارز مصرفی سفر عتبات، بیان کرد که تصمیم‌گیرنده انحصاری و نهایی درباره نرخ پایه ارز بانک مرکزی نیست.

آقایی گفت که ما بسته سفر ارزان عتبات برای اقشار کم‌درآمد را به قیمت کمتر از ۹۰۰ هزار تومان آماده و اجرا کرده بودیم که با نوسان دلار نرخ آن به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و دیگر به‌عنوان بسته ارزان حساب نمی‌شود.

ایشان درباره تاثیر ارز در گرانی سفر اربعین نیز بیان کرد:

البته که سعی می‌کنیم قیمت سفر عتبات در ماه محرم و مناسبت اربعین کنترل شود، رایزنی‌های اولیه ما به کاهش قیمت‌ها تا ۱۰۰ هزار تومان منجر شده، اما این کفایت نمی‌کند.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در پایان سخنان خود گفت که معتقدیم در این روزهای سخت نیاز مردم برای سفر به کربلای معلی بسیار بیشتر از سایر ایام است و جامعه دینی ما نیاز جدی به توسعه سفرهای زیارتی برای حفظ نشاط و تقویت توان و روحیه انقلابی خود دارد، بنابراین رایزنی ما با شرکت‌های هواپیمایی برای تعدیل بیشتر نرخ بلیت‌ها برای این سفر  ادامه دارد. انتظار عمومی این است که شرایط سفر عتبات و عالیات در آستانه محرم حسینی تسهیل و نرخ ارز برای سفرهای زیارتی مختصری تعدیل شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه