پیشگامی آذربایجان شرقی در جذب ظرفیت ایرانیان خارج از کشور

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۰
پیشگامی  آذربایجان شرقی در جذب ظرفیت ایرانیان خارج از کشور

آذربایجانی‌های ساکن در خارج از کشور در حوزه‌های علمی، فنی، صنعتی و سرمایه‌گذاری، موفق و تاثیرگذار هستند.

علی‌اصغر محمدی رییس دبیرخانه شورای ایرانیان خارج از کشور گفت:

برداشت وزارت امور خارجه کشورمان این است که در استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور، آذربایجان شرقی و تبریز جزو پیشگامان است.

علی‌اصغر محمدی با اشاره به امواج مهاجرت نیروهای فکری و سرمایه‌ها به خارج از کشور در سالیان مختلف، بیان کرد که واقعیت این است که باید نسبت به حضور و فعالیت ایرانیان در کشورهای مختلف به‌عنوان فرصت نگاه کنیم.

به گفته ایشان  به همراه سایر هموطنان خارج از کشور، آذربایجانی‌ها در بیش از ۱۲۰ کشور خارجی حضور دارند و در حوزه‌های علمی، فنی، صنعتی و سرمایه‌گذاری، غالب هموطنان آذربایجانی ساکن در خارج از کشور موفق و تاثیرگذار هستند.

رییس دبیرخانه شورای ایرانیان خارج از کشور خاطرنشان کرد:

ارزش افزوده‌ای که در خارج از کشور ایرانیان ایجاد می‌کنند، بسیار بالا است و به همین دلیل باید به دنبال جلب و جذب مشارکت آنان در توسعه اقتصادی کشور با ایجاد زمینه‌های لازم باشیم.

محمدی بر ضرورت جذب سرمایه‌گذاری آذربایجانی‌ها و تبریزی‌های‌ خارج از کشور با استفاده از ظرفیت‌های شورای شهر، شهرداری، استانداری، همچنین بازار تبریز، بخش خصوصی و فرهیختگان استان تاکید کرد.

ایرج شهین‌باهر با اشاره به اینکه تلاش برای توسعه اقتصاد شهر در کنار دیگر وظایف ۲۸ گانه شهرداری‌ها است، گفت:

ما مجبوریم به سمت افزایش درآمد سرانه شهروندان تبریز حرکت کنیم و در این راستا و از مهم‌ترین راه‌ها برای افزایش سرانه درآمد شهروندان جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری است.

وی جذب سرمایه‌گذار را دیگر زمینه مهم برای افزایش درآمد شهر دانست و بیان کرد ۲ بال مورد نیاز برای پرواز به سمت توسعه شهر سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار و توسعه صنعت گردشگری است.

تمام سعی و تلاش مدیریت شهری به گفته شهین‌باهر بر این استوار است که اثرگذار در دو حوزه مورد اشاره باشد و از ابتدای کار سعی در کاهش ضریب ریسک در این دو حوزه شده است.

ایشان با اشاره به وضعیت اقتصادی امروز کشور افزود:

ایجاب می‌کند که در وضعیت اقتصادی امروز کشور و تبریز به سمت جذب سرمایه همشهریان خارج از کشور برویم.

شهین‌باهر با تاکید بر ضرورت و اهمیت جذب سرمایه‌گذاران تبریزی ساکن در خارج از کشور گفت تبریزی‌ها و آذربایجانی‌های ساکن خارج از کشور به تبریز تعصب دارند و فضای اقتصادی و فعالیت شهر تبریز را می‌شناسند که باید بتوانیم به بهترین شکل از این ۲ مزیت استفاده کنیم.

 آمارهای غیررسمی حکایت از این دارد سرمایه‌گذاران بسیاری از تبریز در خارج از کشور حضور دارند که در حوزه تجارت و صنعت در این کشورها فعالیت می‌کنند و در برخی کشورها فعالان اقتصادی تبریزی الاصل جزو ۱۰ نفر اول هستند.

 حضور و فعالیت تجار، سرمایه‌گذاران و صنعتگران تبریز در کشورهای مختلف براساس اظهارات ایشان ظرفیت بزرگی برای این استان و تبریز است تا برای توسعه تبریز و با جذب و جلب مشارکت آنان برای سرمایه‌گذاری در شهر قدم برداشته شود و باید از صاحبان سرمایه خارج از کشور در این راستا دعوت شود تا به اقتصاد شهرشان کمک کنند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه