تلاش برای ثبت جهانی جنگل های هیرکانی

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
تلاش برای ثبت جهانی جنگل های هیرکانی

ارزیابان یونسکو در اواخر شهریور یا اوایل ماه مهر امسال برای ارزیابی شاخص‌های جنگل هیرکانی جهت ثبت جهانی به ایران سفر می‌کنند.

به گفته محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در اواخر شهریور یا اوایل ماه مهر امسال ارزیاب‌های سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) برای ارزیابی شاخص‌های جنگل‌های هیرکانی جهت ثبت جهانی به ایران می‌آیند.

محمدحسن طالبیان در اردوگاه بادله شهرستان ساری و در همایش هم‌اندیشی و هم‌افزایی مدیران ملی، استانی و محلی برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی برگزار شد، سفر ارزیابان یونسکو برای این منظور را مهم توصیف کرد و برای کسب نظر موافق آنان خواستار به کارگیری همه تلاش‌ها شد.

مدیران کل میراث فرهنگی، منابع طبیعی و جنگل‌داری استان‌های مازندران، گیلان، گلستان و سمنان و جمعی از فرمانداران شهرستان‌های حوزه جنگل‌های هیرکانی این استان‌ها در این نشست حضور داشتند.

طالبیان به پیشینه درخواست ثبت جهانی جنگل هیرکانی در یونسکو اشاره کرد و بیان کرد که برای اولین بار پرونده جنگل هیرکانی را کشور آذربایجان برای ثبت جهانی تحویل یونسکو داد و همچنان منتظر اخذ نتیجه است.

وی به میزبانی آذربایجان از اجلاس کمیته میراث جهانی در سال آینده اشاره کرد و افزود:

در صورتی که نتوانیم نتیجه مطلوب را در سفر ماه مهر ارزیابان یونسکو به ایران بگیریم، در اجلاس کمیته میراث جهانی سال آینده کار برای ما مشکل می‌شود .

در تیر ماه سال ۸۵ جمهوری آذربایجان درخواستش را برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی به یونسکو ارائه کرد ولی به‌دلیل سهم اندک این کشور کارشناسان این سازمان حاضر به ثبت آن به نام آذربایجان نشدند.

بر اساس آمارهای بین المللی کشور آذربایجان تنها ۲۰ هزار هکتار جنگل هیرکانی را که به جنگل خزر هم مشهور است در اختیار دارد، در حالی که بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار سهم ایران از این جنگل‌ها است.

معاون میراث فرهنگی کشور هم‌افزایی در چهار استان همسایه برای ارائه مدیریت مناسب بر عرصه‌های جنگل‌های هیرکانی را برای ارزیابی یونسکو مهم دانست و گفت:

با توجه به شرایط حساس فعلی لازم است به‌لحاظ مدیریتی در سطح جهانی احساس شود جمهوری اسلامی خوب مدیریت می‌کند و برای اثبات آن مقدمات را آماده کنیم.

به گفته ایشان در صورت موفقیت در پرونده ثبت جنگل‌های هیرکانی این اثر طبیعی دومین اثر طبیعی ایران خواهد بود که به ثبت جهانی می‌رسد.

نخستین اثر طبیعی ایران دریاچه تاریخی عباس آباد بهشهر است که در فهرست آثار طبیعی جهان در سال ۹۰ ثبت شد.

جنگل هیرکانی نوار باریکی است که تمرکز آن در خزر بوده و درختان دیر زیست حدود سه‌ هزار ساله با منبع غنی ژن‌ در آن وجود دارد که در زبان عامیانه به آن جنگل‌های شمال نیز گفته می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع hdvkh

دیدگاه