دیدنی های گوا، بهشت گردشگران در هند

سحر ارجمند
سحر ارجمند چهار شنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
دیدنی های گوا، بهشت گردشگران در هند

ایالت گوا در غرب هند واقع شده است و یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری این کشور محسوب می‌شود که مکان‌های دیدنی بسیار متنوعی دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۲۳ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۴ به‌روزرسانی شده است.

گوا با سواحل کم‌نظیرش، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در هند است. البته جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بسیار جذابی هم دارد که بازدید از آن‌ها را نباید از دست داد. کلیساهایی با سبک پرتغالی، قلعه‌های قدیمی، محله‌ها و ساختمان‌های تاریخی، آبشارها و سواحل شگفت‌انگیز گوا، با زیبایی خیره‌کننده خود، تاریخ غنی و طبیعت جذاب هند را به نمایش می‌گذارند. در ادامه با محبوب‌ترین و بهترین جاهای دیدنی گوا آشنا می‌شویم.

آبشار دودهساگار

پل و آبشار های طبقاتی از دیدنی های گوا، هند

«آبشار دودهساگار» (Dudhsagar Waterfalls) در حدود ۶۰ کیلومتری پانجیم، یکی از شگفت‌انگیزترین آبشارهای هند است. این آبشار چند لایه با ارتفاع ۳۱۰ متر، پنجمین آبشار بلند در هند است. گردشگران با بازدید از این آبشار می‌توانند از طبیعت اطراف آن و همچنین صخره‌نوردی و شنا لذت ببرند. بهترین راه برای رسیدن به آبشار دودهساگار این است که یک جیپ از «کسل راک» (Castle Rock) یا یکی از روستاهای اطراف اجاره کنید که شما را برای رسیدن به این آبشار از مسیر جنگلی راهنمایی کند.  

معبد شانتادورگا

معماری قرمز رنگ معبد شانتادورگا در گوا، هند

«معبد شانتادورگا» (Shantadurga) در ۳۳ کیلومتری پانجیم قرار دارد و همان طور که از نام آن پیدا است، به شانتادورگا اختصاص دارد. بت‌هایی از الهه دورگا، الهه ویشنو و الهه شیوا در این معبد نگهداری می‌شود. وجود این سه الهه در کنار هم، به میانجی‌گری الهه دورگا در جنگ میان دو الهه ویشنو و شیوا اشاره دارد. این معبد دارای بنایی با معماری هندی- پرتغالی است. برای راحتی بازدیدکنندگان، مهمان‌خانه‌های بسیاری در کنار معبد شانتادورگا ساخته شده است.

محله فونتیناس

خانه های رنگی در مرحله فونتیناس  گوا، هند

محله فونتیناس تنها محله لاتین در سراسر هند به شمار می‌رود

محله «فونتیناس» (Fontainhas)، به‌عنوان تنها محله لاتین هند شناخته می‌شود و در شهر پانجیم واقع شده است. خیابان‌های باریک، خانه‌هایی با سقف‌های شیروانی و معماری هندی- پرتغالی و همچنین نمازخانه‌ی کوچک مسیحی به نام «نمازخانه سنت سباستین» (Chapel of St Sebastian) به جامانده از دهه ۱۸۸۰ میلادی، منظره جذابی را برای پیاده‌روی در این محله پدید آورده است. هنگام بازدید از محله فونتیناس، حتما از کافه‌تریا دژانیرو ۳۱، یکی از قدیمی‌ترین نانوایی‌های گوا دیدن کنید.  

شهر قدیم گوا

بناها و معماری قرون وسطی در شهر قدیم گوا، هند

«شهر قدیم گوا» (Old Goa)، شهری تاریخی واقع در شمال استان گوا است که در گذشته ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشته است. این شهر در قرن ۱۵ میلادی توسط سلطنت بیجاپور ساخته شد و از قرن ۱۶ تا ۱۸ میلادی، پایتخت هند پرتغالی بود. شهر قدیم گوا دارای پیشینه‌ی تاریخی باارزشی است و سازمان باستان‌شناسی هند از آن محافظت می‌کند. این شهر تاریخی یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. بازدید از شهر قدیم گوا، حداقل نیمی از روز طول می‌کشد. از دیدنی‌های این منطقه می‌توان به کلیسای جامع گوا، کلیسای آسیزی و کلیسای بوم ژیزوس اشاره کرد.

کلیسای بوم ژیزوس

صلیب و حجاری های کلیسای بوم زیزوس گوا، هند

«کلیسای بوم ژیزوس» (Basilica of Bom Jesus) یکی دیگر از آثار ثبت شده در میراث فرهنگی یونسکو است که در شهر قدیمی گوا قرار دارد و یکی از بهترین نمونه‌های معماری باروک محسوب می‌شود. این کلیسا در سال ۱۶۰۵ میلادی ساخته شد و یکی از مهم‌ترین مقاصد زائران مسیحی از سراسر جهان است. مهم‌ترین دیدنی کلیسای بوم ژیزوس، بقایای جسد یکی از مبلغان مسیحی، سنت فرانسیس خاویر است.

کلیسای سنت فرانسیس آسیسی

کلیسای سفید رنگ در گوا، هند

«کلیسای سنت فرانسیس آسیسی» (Church of St. Francis of Assisi)، یک کلیسای کاتولیک رومی در نزدیکی میدان اصلی شهر قدیمی گوا است. این کلیسا، بنایی تاریخی است که پرتغالی‌ها آن را در سال ۱۶۶۰ به‌عنوان نمازخانه بنا کردند؛ اما بعدها عنوان کلیسا به آن تعلق گرفت. کلیسای سنت فرانسیس دارای معماری خیره‌کننده، مجسمه‌ها و نقاشی‌های قابل‌توجهی است. معماری این کلیسا، ترکیبی فوق‌العاده زیبا از نظم توسکانی و ویژگی‌های باروک و کورینثی است. کلیسای سنت فرانسیس، موزه‌ای دارد که در سال ۱۹۶۴ توسط سازمان باستان‌شناسی هند ساخته شد. این موزه شامل مجسمه‌ها و نقاشی‌هایی است که تاریخ غنی و زیبای این سرزمین را به تصویر می‌کشد.

قلعه آگوادا

برج سفید و ستوتن های قلعه آگوادا در گوا، هند

«قلعه آگوادا» (Aguada Fort) بالاتر از «ساحل سینکوئریم» (Sinquerim Beach) واقع شده است. این قلعه باشکوه، بنایی به جامانده از قرن هفدهم است که پرتغالی‌ها آن را برای دفاع از سرزمین خود در برابر مراتاها و انگلیسی‌ها ساختند. تماشای چشم‌انداز زیبای دریای عرب و قدم زدن از قلعه تا فانوس دریایی که در نزدیکی آن قرار دارد، یکی از بایدهای سفر به گوا است.

قلعه چاپورا

ویرانه ها و فونداسیون قلعه چاپورا گوا، هند

«قلعه چاپورا» (Chapora Fort)، اولین بار در فیلم «خواسته دل» (Dil Chahta Hai) جلب توجه کرد. این قلعه‌ تاریخی در شمال گوا واقع شده و مشرف بر چشم‌انداز خیره‌کننده‌ «ساحل واگاتور» (Vagator Beach) است و از تمام قسمت‌های آن می‌توان دریای عرب را تماشا کرد. این قلعه در بالای تپه‌ای شیب‌دار قرار دارد و اگرچه در حال تخریب است؛ اما این موضوع مانع از بازدید گردشگران از مکانی که روزی بازیگران بالیوود در آن ایستاده بودند، نمی‌شود.

موزه هوانوردی نیروی دریایی

ماکت هواپیمای جنگده آمریکایی در موزه نیروی هوایی  گوا، هند

«موزه هوانوردی نیروی دریایی» (Naval Aviation Museum)، موزه‌ای نظامی و محل نمایشگاه‌هایی است که تکامل نیروی دریایی هند در گذر زمان را به تصویر می‌کشد. این موزه در دو طبقه به دو بخش نمایشگاه داخلی و گالری داخلی تقسیم می‌شود. موزه نیروی دریایی در اکتبر ۱۹۹۸ افتتاح شد و پس از «موزه نیروی هوایی» (Air Force Museum) در دهلی، دومین موزه هوانوردی در هند است. در فضای بیرونی این موزه، در کل ۳۰ هواپیمای مورد استفاده در نیروی دریایی هند قابل‌مشاهده است. در بخش داخلی موزه، بازدیدکنندگان می‌توانند با جنگ‌های مهمی که با حضور نیروی دریایی هند انجام گرفته است، آشنا شوند. علاوه بر این، سلاح‌های جنگی، لباس‌های پرسنل نیروی دریایی و همچنین عکس‌های قدیمی در این موزه به چشم می‌خورد.

ساحل کوئریم

غروب خورشید در ساحل کوئریم گوا، هند

«ساحل کوئریم» (Querim Beach) یا «ساحل کری» (Keri Beach) در شمال گوا قرار دارد و غروب آفتاب آن واقعا دیدنی و زیبا است. این ساحل یکی از محبوب‌ترین سواحل گوا محسوب می‌شود که یکی از دلایل این محبوبیت رودخانه‌ای است که به آن می‌ریزد. این ساحل یکی از بهترین مکان‌ها برای پیکنیک و تفریح است.

ساحل آرامبول

امواج دریا و ساحل آرامبول های گوا، هند

مقاله‌ مرتبط

گرمای خورشید در «ساحل آرامبول» (Arambol Beach)، جسم و روح شما را نوازش می‌کند و آرامش را به شما هدیه می‌دهد. می‌توانید در این ساحل غذاهای دریایی با طعم فراموش‌نشدنی را امتحان کنید. ساحل آرامبول، در نزدیکی «فرودگاه دابولیم» (Dabolim Airport) قرار دارد و یکی از چندین سواحل گوا است که در فصل زمستان هم شلوغ می‌شود.

ساحل آگندا

گاوهای مقدس هندی در ساحل آگندا گوا، هند

«ساحل آگندا» (Agonda Beach) یکی دیگر از سواحل محبوب گوا در میان گردشگران، مسافران تنها، نقاشان و نویسندگان است. این ساحل در کنار روستای آگندا قرار گرفته و بازار جالبی دارد که از فروشگاه‌های کوچک محلی و رستوران‌های بسیار عالی تشکیل شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه