بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

بهترین زمان سفر به آلانیا، یکی از شهرهای تاریخی ترکیه و از اماکن توریستی جذاب چه زمانی از سال است؟ برای آگاهی از اطلاعات دقیق آب و هوایی در این مقاله با ما بخوانید.

آلانیا، یکی از شهرهای تفریحی و اقامتگاهی ترکیه در ساحل جنوبی، حدود ۹۸ هزار نفر شهروند دارد. این شهر با وجود میراث تاریخی غنی و همچنین آب و هوای مدیترانه‌ای دلپذیرش یک نقطه جذاب گردشگری است و دیدنی‌های آلانیا گردشگران را جذب این شهر می‌کند.

آلانیا توسط کوه‌های توروس احاطه شده و بندرگاه آن مزین به درخت‌های نخل ردیفی است. چندین مکان دیدنی در انتظار مسافرانی است که ساحل کلوئوپاترا آلانیا با ماسه‌های زیبا و آب شفاف و کریستالیش را کشف می‎‌کنند.

بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

از جمله مکان‌های دیدنی آلانیا می‌توان به قلعه آلانیا ساخته شده در قرن سیزدهم با ارتفاع ۲۰۰ متر، مشرف به دریا و دارای ۸۰ برج؛ مرکز تاریخی با بازارها و کافه‌هایش؛ غارهای بی‌شمار منطقه مانند غارهای داملاتاس (Damlatas) با استالاکتیت‌های غول‌پیکر با ارتفاعی بیش از ۱۵ متر؛ پارک دلفین سیا لانیا (Delphinatium Sealanya)، جایی که می‌توانید با دلفین‌ها شنا کنید؛ برج قرمز هشت ضلعی بندرگاه با قدمتی از سال ۱۲۲۶ که هم‌اکنون خانه موزه قوم‌شناسی است، اشاره کرد.

یکی دیگر از جذابیت‌های بی‌شمار آلانیا، جمعه بازار بزرگ آن است، جایی که می‌توانید صنایع دستی تمام کشور را ببینید. شما همچنین می‌توانید در فعالیت‌های متفاوتی چون قایقرانی، رافتینگ، غواصی، ماهیگیری، هایکینگ و کوهنوردی شرکت کنید. برای عاشقان غذا هم غذاهای سنتی مخصوصی چون پوره بادمجان با ماست و سیر یا باقلوا با گردو، دسری وسوسه‌انگیز و لذیذ وجود دارند.

نقاط دسترسی به آلانیا از آنتالیا با هواپیما (فاصله ۱۰۰ کیلومتری) یا از قاضی پاشا در فاصله ۳۰ کیلومتری هستند. برای گردش در شهر نیز می‌توانید از مینی بوس استفاده یا ماشین اجاره کنید.

بهترین زمان سفر به آلانیا بر اساس آب و هوا

بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

بهترین زمان سفر به بر اساس آب و هوا، ۲۶ فوریه تا سوم ژوئن (۷ اسفند تا ۱۳ خرداد) و ۲۲ اکتبر تا ۳۰ دسامبر (۳۰ مهر تا ۹ دی) است.

آلانیا در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۵۵ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در آلانیا در زمان‌های مختلف سال بسیار تغییر می‌کند. با توجه به رطوبت، هوا به‌جز چند هفته گرم تابستانی، در این منطقه معتدل و دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال محتمل است. آلانیا در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، رتبه ۵۵ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به‌دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه اوت، ژوئیه و سپتامبر به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در میانه و اواخر ماه اوت (اواخر مرداد) با دمای میانگین ۳۴٫۷ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۲۶٫۸ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به آلانیا بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم به‌شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به آلانیا بر اساس بارش باران یا برف

اگر به‌دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی ژوئیه، اوت و ژوئن به آلانیا بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواسط ماه ژوئن (اواخر خرداد) است.

بهترین زمان سفر به آلانیا بر اساس رطوبت و وزش باد

آلانیا دارای ماه‌های مرطوب معتدل در نیمه‌ای از سال و ماه‌هایی خشک در نیمه‌ای دیگر است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۴۵٫۵ درصد، ماه اکتبر و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۵۷٫۹ درصد، می است.

وزش باد در آلانیا، معمولا بسیار آرام است. پربادترین ماه‌های سال، ژوئیه و سپس فوریه و آوریل هستند. باد ماه ژوئیه با سرعت ۵٫۷ کیلومتر بر ساعت، یک هوای سبک به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در آلانیا در اواسط ماه فوریه، ۱۳٫۲ کیلومتر بر ساعت است که یک نسیم ملایم به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به آلانیا بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری آلانیا، ژوئیه و سپس اوت و می هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری آلانیا، دسامبر است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به آلانیا بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی گرم می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۱۷٫۹ تا ۲۷٫۹ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۳ تا ۶ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار دومین زمان شلوغ گردشگری آلانیا است و همین موضوع این فصل را زمانی ایدئال برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا اوت (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی گرم هستند. این ماه‌ها با صفر تا ۱ روز بارش موثر در ماه، کمترین میزان بارش در سال را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا اوت، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در آلانیا هستند، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۲۰٫۹ تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس دلپذیری القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین ۳ تا ۶ روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز فصل خلوت گرشگری آلانیا است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۱۵٫۸ تا ۱۹٫۲ درجه سانتی‌گراد در آلانیا کمی سرد است. به‌صورت میانگین ۹ تا ۱۱ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، نیز از فصول خلوت گردشگری آلانیا است.

بهترین زمان سفر به آلانیا بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

آلانیا در طول سال میزبان رویدادهای بین‌المللی بسیاری است. فستیوال‌های هنری آلانیا این شهر را تبدیل به مقصدی جذاب برای گردشگران با هر سلیقه‌ای کرده‌اند. بیشتر شرکت ‌کنندگان این رویدادها، خارجی‌ها هستند. هر سال کنگره‌های ملی و بین‌المللی، فستیوال‌های قابل‌توجه هنری و فرهنگی، رویدادهای ورزشی، نمایشگاه‌ها و نمایش‌های بسیاری در آلانیا برگزار می‌شود.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

فستیوال مستند آلانیا (The Alanya Documentary Festival)

اتاق بازرگانی و صنایع آلانیا از سال ۲۰۰۱ میزبان فستیوال مستند آلانیا بوده است. این فستیوال با سازماندهی انجمن سینمایی آلانیا و فیلمسازان مستند در ترکیه در ماه می هر سال برگزار می‌شود.

جشنواره بین‌المللی فرهنگ و هنر آلانیا (Alanya International Culture and Art Festival)

بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

جشنواره بین‌المللی فرهنگ و هنر آلانیا یک فستیوال است که از سال ۲۰۰۱ هر سال در آلانیا در روزهای شنبه و یکشنبه آخر ماه می هر سال برگزار می‌شود. از دلایل برگزاری این جشنواره، آشنایی با فرهنگ مردمان محلی آلانیا است.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

فستیوال هنر و گردشگری (Tourism and Arts Festival)

بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

فستیوال هنر و گردشگری هر سال از انتهای ماه می تا ابتدای ماه ژوئن در بندر آلانیا (Alanya Harbour)، شروع فصل گردشگری را جشن می‌گیرد. این رویداد سه روزه مملو از کنسرت‌ها، اجراهای رقص، سخنرانی‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی و هنری است.

فستیوال پرتقال (Portakal Festival)

فستیوال پرتقال هر سال در ماه ژوئن در نزدیکی اوباکوی (در استان آنتالیا) برگزار می‌شود. غذا، نوشیدنی، صنایع دستی محلی و آتش‌بازی از نقاط جذاب این فستیوال هستند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز

روزهای جاز آلانیا (Alanya Jazz Days)

بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

برج قرمز (Kızıl Kule) یک برج تاریخی و خانه موزه قوم‌شناسی و همچنین مکان برگزاری فستیوال روزهای جاز آلانیا در ماه سپتامبر یا اکتبر است. این فستیوال که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شده، میزبان موسیقی‌دانان جاز بین‌المللی و ترکی در ۵ کنسرت رایگان است.

فستیوال جاز آلانیا ۲۰۱۸ در تاریخ یک تا ۴ اکتبر (۹ تا ۱۲ مهر ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

مسابقات بین‌المللی دوچرخه سواری در کوهستان (International Alanya Mountainbike Competition)

بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

مسابقات بین‌المللی دوچرخه سواری در کوهستان هر سال در دومین یکشنبه ماه اکتبر برگزار می‌شود. مسیر ۱۱٫۳ کیلومتری این مسابقه از قلعه آلانیا آغاز می‌شود.

ماراتن بین‌المللی شنای آلانیا (International Alanya Swimming Marathon)

بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

ماراتن بین‌المللی شنای آلانیا از سال ۱۹۹۲ در ماه اکتبر در آلانیا، درست قبل از مسابقات ورزشی سه گانه برگزار می‌شود. مسیر ۵ کیلومتری این ماراتن از ساحل کلوئوپاترا آغاز می‌شود و تا دور شبه جزیره ادامه می‌یابد.

مسابقات ورزشی سه گانه آلانیا (Alanya Triatlon)

بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

مسابقات ورزشی سه گانه آلانیا در ماه اکتبر هر سال برگزار می‌شود. این مسابقات شامل یک مسیر ده کیلومتری دوی ماراتن، یک مسیر ۴۰ کیلومتری دوچرخه سواری و یک مسیر ۱٫۵ کیلومتری شنا می‌شوند.

نشست بین‌المللی مجسمه‌های سنگی آلانیا (The International Alanya Stone Sculpture Symposium)

بهترین زمان سفر به آلانیا؛ دژ امپراطورهای مدیترانه در ترکیه

هر سال در ماه نوامبر، شهرداری شهر آلانیا میزبان سمپوزیوم یا نشست بین‌المللی مجسمه‌های سنگی آلانیا است. این رویداد از سال ۲۰۰۴ در آلانیا در حال برگزاری است.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل زمستان

خانه و موزه آتاتورک (Atatürk's House Museum)

هر سال در تاریخ ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن)، سالگرد بازدید آتاتورک شاعر از آلانیا در این شهر جشن گرفته می‌شود. تمرکز این جشن‌ها در اطراف موزه و خانه آتاتورک است.

آلانیا؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۱۳٫۲۲۲٫۴
فوریه۱۳٫۶۱۵٫۲
مارس۱۶٫۱۹٫۱
آوریل۱۹٫۱۶٫۹
می۲۲٫۸۴٫۳
ژوئن۲۷۰٫۸
ژوئیه۳۰٫۳۰
اوت۳۱٫۳۰
سپتامبر۲۸٫۲۵٫۶
اکتبر۲۳٫۶۱۳٫۷
نوامبر۱۹۱۲٫۷
دسامبر۱۵٫۱۲۲٫۹

میانگین ماهیانه دما و بارش در آلانیا

چه زمانی به آلانیا برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۷۱۵۳-۲۰۱۵
فوریه۸۱۶۲-۲۷۱۱
مارس۹۱۸۱۲۵۱۰
آوریل۱۲۲۲۶۳۲۸
می۱۷۲۶۱۱۳۵۹
ژوئن۲۱۳۱۱۴۴۳۴
ژوئیه۲۴۳۵۱۸۴۳۱
اوت۲۵۳۵۲۱۴۱۰
سپتامبر۲۲۳۲۱۵۴۲۳
اکتبر۱۷۲۶۸۳۶۸
نوامبر۱۲۲۲۳۲۹۷
دسامبر۸۱۷۱۲۴۱۱

حداقل و حداکثر دما در آلانیا

مطالب مرتبط:

دیدگاه