تجهیز فرودگاه‌ های انگلیس برای کمک به افراد با معلولیت پنهان

امید جعفری
امید جعفری چهار شنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۲۵
تجهیز فرودگاه‌ های انگلیس برای کمک به افراد با معلولیت پنهان

معلولیت پنهان، برعکس معلولیت‌های حرکتی، نمود ظاهری ندارد و همین باعث شده است که مشکلات زیادی برای این افراد در فرودگاه‌ها به وجود آید. حالا انگلیس قدم پیش گذاشته تا کمی از این مشکلات را حل کند.

سازمان نظارت و ارزیابی شرکت‌ها و خطوط هواپیمایی کشور انگلیس به تازگی اعلام کرده است که در تمامی فرودگاه‌های کشور، امکانات رفاهی و کمکی مخصوص بیماران معلولیت‌های پنهان آماده خواهد کرد تا این افراد با مشکلات کمتری در فرودگاه‌ها مواجه شوند.

معلولیت پنهان به مشکلات جسمانی و حرکتی گفته می‌شود که در نگاه اول شاید در فرد مورد نظر، مشهود نباشد، اما فرد مبتلا به نوعی ناتوانی است. همانند بیماری‌های اوتیسم، ناشنوایی، کم بینایی و بسیاری دیگر از بیماری‌های صعب‌العلاج که در زمره همین دسته‌بندی قرار می‌گیرند. این بیانیه به دنبال عملی کردن قانون بهبود علائم و نشانه‌های مخصوص ناتوانان جسمانی که در سال ۲۰۱۶ توسط پارلمان انگلیس تصویب شد، است.

معلولیت پنهان

در خبر منتشر شده از سازمان نظارت و ارزیابی شرکت و خطوط هواپیمایی انگلیس، محل‌هایی که وجود راهنماها و کمک‌های مخصوص افراد دارای معلولیت پنهان به شدت احساس می‌شود مشخص شده و آمار دقیقی از تعداد زیاد مسافرانی که با این ویژگی سفر هوایی انجام داده‌اند، منتشر شده است. خدماتی که برای بهبود عملکرد فرودگاه‌ها پیشنهاد شده است به شرح زیر است:

  • می‌توان به افرادی که دارای معلولیت پنهان هستند، دستبند و شناسه‌ای محرمانه داد که در محل‌هایی همانند جستجوی امانات، گرفتن چمدان، بلیت و رفتن به سمت سکوی پرواز توسط کارکنان فرودگاه شناسایی شوند و در صورت لزوم کمک‌های لازم به آن‌ها داده شود.
  • آموزش‌های لازم برای رفتار متقابل با مشکلاتی همانند معلولیت‌های پنهان به کارکنان فرودگاه داده شود. این آموزش باید مبتنی بر رفتار و افزایش توان کارکنان برای کمک به معلولان باشد. افرادی که به صورت مستقیم با معلولیت‌های پنهان سروکار دارند باید آموزش‌های ویژه‌ای دیده باشند.
  • کسانی که معلولیت‌های پنهان دارند در مقابل فشار روانی و تنش به شدت واکنش می‌دهند به همین دلیل باید در کنار روند معمول فرودگاه، روندی جداگانه برای این افراد تعبیه شود که فشار روانی و نگرانی‌های همیشگی را نداشته و تجربه سفری راحت به آن‌ها بدهد.
  • برای افرادی که ناتوانی‌های پنهان دارند باید آموزش‌های لازم به صورت تصویری و علائم داده شود تا آن‌ها در مورد روند فرودگاه‌ها آگاهی به دست آورند. این کار کمک خواهد کرد که آن‌ها فشار روانی کمتری داشته باشند. مخصوصاً در قسمت بازرسی بدنی و امنیتی این راهکار بسیار مفید است.
  • فرودگاه‌ها می‌توانند با سازمان و مشاوران مخصوص درزمینهٔ معلولیت‌های پنهان مشورت کنند و از نظرات کارشناسی آن‌ها برای ایجاد فرودگاهی بدون فشار روانی برای افرادی با ویژگی معلولیت پنهان استفاده کنند. این سازمان‌ها با مشاورینی که دارند می‌توانند سال‌ها تجربه کاری با این معلولان را به مسئولین فرودگاه انتقال دهند.

معلولیت پنهان

سازمان نظارت و ارزیابی شرکت‌ها و خطوط هواپیمایی انگلیس تلاش خودش را برای ساختن فرودگاه‌هایی هوشمند برای کمک به معلولیت‌های پنهان ادامه خواهد تا کسانی با معلولیت‌های پنهان همانند دیگر افراد تجربه سفر لذت بخشی داشته باشند. در همین راستا همه فرودگاه‌های کشور انگلیس ملزم خواهند شد تا تلاش خود را برای سازگاری فرودگاه‌ها با نیازهای معلولیت‌های پنهان انجام دهند.

مت بوفی، رئیس بخش حمایت از مشتریان خطوط هواپیمایی انگلیس در ادامه افزود:

ما با آمارگیری از تعداد مسافرانی که با معلولیت‌های پنهان از فرودگاه‌های انگلیس استفاده کردند، به این نتیجه رسیدیم که باید امکانات لازم برای این تعداد از افراد تعبیه و در اختیار آن‌ها قرار داده شود. فرودگاه برای کسانی که معلولیت پنهان دارند فشار تنش‌زا است و آن‌ها از بخش‌هایی همانند بازرسی‌های بدنی به شدت می‌ترسند. ما خوشحال خواهیم شد روزی را ببینیم که فرودگاه‌ها نهایت تلاش خودشان را برای بهبود امکانات در راستای کاهش فشار روانی این افراد انجام داده است.

بارونز ساگ، وزیر حمل‌ونقل هوایی در این مورد گفته است:

سفرهای هوایی برای کسانی که دارای معلولیت‌های پنهان هستند به شدت استرس‌زا و دلهره‌آور است. در حال حاضر فرودگاه‌های ما امکانات خوبی برای افراد معلول تعبیه کرده‌اند اما ما بر اساس راهکارهای پیشنهادی ارگان‌هایی مرتبط دیگر، خدمات ویژه‌ای برای معلولین با معلولیت‌های پنهان آماده‌ خواهیم کرد.

معلولیت پنهان

التزام عملی به قانون حمایت از معلولیت‌های پنهان زمانی تصویب شد که رفتارهای نامناسبی از سوی کارکنان فرودگاه‌ها با معلولیت‌های پنهان گزارش شدند. در سال ۲۰۱۸، زمانی که فردی نتوانست تعادل خودش را حفظ کند، با یکی از بنرهای فرودگاه برخورد کرد و آن را زمین انداخت که با تمسخر کارکنان فرودگاه مواجه شد در تحقیقات بعدی مشخص شد که این فرد معلولیت پنهان داشته است. در چند مورد دیگر هم کارکنان این افراد را از راه‌های اشتباه یا پروازهای دیگری که به سمتش رفته بودند، نگه داشتند. خوشبختانه اتفاق ناگواری در سال‌های اخیر پیش نیامده است. دولت انگلیس تلاش می‌کند که الگوی مناسبی برای این خدمات ایجاد کند و آن را در سراسر جهان گسترش دهد تا دیگر فرودگاه‌های دنیا هم به معلولان پنهان برای داشتن یک سفر بدون فشار روانی کمک کنند.

مطالب مرتبط:

منبع independent

دیدگاه