روستای عروسان خور، رویای دست یافتنی کویر در اصفهان

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش جمعه، ۷ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
روستای عروسان خور، رویای دست یافتنی کویر در اصفهان

روستای عروسان از توابع خور و بیابانک در شهرستان نایین اصفهان قرار دارد. این روستا یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای ایران است و در مسیر گردشگران کویری قرار دارد و سفر به آن روح را نوازش می‌کند.

روستای عروسان جزوی شهرستان نایین در استان اصفهان است. این روستا دارای جمعیت بسیار کمی است، به طوری که در سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن حدود ۲۷۰ نفر گزارش شده است. این روستا در دهستان بیابانک قرار گرفته که دارای ۹۲۰ متر ارتفاع از سطح دریا است. آب و هوای این منطقه گرم و خشک و دارای شرایط کویری است. رودخانه فصلی فراخ، از دو کیلومتری جنوب روستا عبور می‌کند و کوه دوانبارو و روستای گرمه نیز در شمال آن قرار دارند. این روستا یکی از زیباترین روستاهای استان اصفهان است که طبیعت‌گردان بسیاری از آن استقبال می‌کنند.

روستای عروسان خور و بیابانک

روستای عروسان در فاصله ۵۰ کیلومتری کویر نمک قرار دارد. این روستا دارای چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی است. روستا به دلیل داشتن دشت‌های شنی روان و گسترده و آسمانی در دل کویر با غروبی نارنجی رنگ و شبی با ستارگانی درخشان که گویی می‌توان آن‌ها را در دست گرفت و سکوت بی‌نظیری که در آن وجود دارد، آرامشی بی‌بدیل را نصیب گردشگرانی می‌کند که شب را در این روستا می‌گذرانند. طلوع صبح این روستا نیز بسیار دل‌انگیز است. نور خورشیدی که بر نخل‌های روستا می‌تابد، صحنه‌ای شورانگیز را در مقابل چشمانی پر از امید ترسیم می‌کند. زیبایی‌های کویر نمک این منطقه خود داستانی جداگانه را می‌طلبد که کویرنوردان ماجراجو را به سمت خود جذب می‌کند.

کویر عروسان

روستا به دلیل نزدیکی به کویر نمک و داشتن شرایط خشک و کم‌آب، دارای چندین آب‌انبار است که از گذشته‌های دور برای تامین آب آشامیدنی روستا تعبیه شده‌اند. آب‌انبارها دارای سیستم خنک‌کننده و فضاهای تاریک داخلی هستند که برای گردشگران و کویرنوردان بسیار جذاب هستند. روستای عروسان همچنین دارای آبگرم معدنی در فاصله ۱۸ کیلومتری روستا است که گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند و با آب آن خستگی خود را رفع می‌کنند.

روستای عروسان دارای بافت و معماری کهن مناطق کویری و تحت تاثیر اقلیم گرم و خشک است. در کنار درختان نخل سر به فلک کشیده، منظره‌ای زیبا و رویایی در دل کویر را پدید می‌آورد. هر گردشگری با ورود به این روستا نمی‌تواند در کوچه پس کوچه‌های قدیمی این روستا قدم نزند. بافت مسکونی روستا در پای کوه گسترده شده و راه‌های اصلی آن آسفالت است. فضاهای مشترک در خانه‌های روستایی عبارتند از: اتاق‌ها، حیاط مرکزی، باغچه، ایوان، دیوارهای ضخیم و خروجی‌های کوچک، درها و پنجره‌های واحدهای قدیمی، چوبی است و مصالح عمده به کار رفته در آن مشتمل بر گل، خشت، چوب و آجر است.

روستای عروسان

گویش مردم روستای عروسان گویش محلی «گرمه‌ای» است. مردم این روستا دارای فرهنگ خاصی در مراسم‌های شادی و سوگواری هستند. شاید بتوان گفت مراسم‌هایی که در این روستا برگزار می‌شود نیز مثل سایر جاها برگرفته از شرایط اقلیمی روستا است. برای مثال در مراسمات مربوط به محرم در این روستا آیین نخل‌برداری برگزار می‌شود که به تلفیقی از خاصیت اقلیمی و اعتقادی مردم این منطقه باز می‌گردد. موسیقی‌های محلی شاد در مراسمات جشن و عروسی روستا نیز از دیگر آیین‌های مردم روستای عروسان است که ترانه‌های محلی خود را به همراه ساز و دف اجرا می‌کنند. این روستا همچنین دارای ترانه‌های کار نیز است که در هنگام فعالیت مردمان روستا در مزارع و جاهای مختلف زمزمه می‌شود.

روستای عروسان

یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین شاخصه‌های روستای عروسان، نخلستان‌های موجود در روستا است. در این نخلستان‌های زیبا بیش از ۶۰ نوع خرما پرورش داده شده است. به طوری که عده‌ای از کارآفرینان در این روستا کارخانه‌ای ساخته‌اند که به بسته‌بندی مواد غذایی، بویژه خرما اختصاص دارد. گفته شده در این کارخانه خرمای دولنده حبه‌ای، خرمای دولنده گردویی-کنجدی، کرانچ خرما، خرمای زاهدی و پیارم، ترشی خرما، رطب، خرما زاهدی، خرما ربی و غیره مورد بسته‌بندی قرار گرفته و عرضه می‌شود.

روستای عروسان خور

اکثر مردم روستای عروسان دارای شغل کشاورزی هستند. اقتصاد این روستا بیشتر بر باغداری و پرورش شتر و صنایع دستی اعم از قالیبافی و بافت گلیم، بافت زنبیل و سبد با چوب انار و بافت طناب با الیاف و غیره بنا گذاشته شده است. اقلیم کویری روستا، امکان پرورش و نگهداری شتر را برای بسیاری از ساکنان روستاها فراهم کرده است. محصولات لبنی، انواع خرما و سبزیجات، انواع غلات و به طور کلی محصولات زراعی و باغی از این روستا عرضه می‌شود.

روستای عروسان خور

از غذاهای محلی روستا می‌توان به آبگوشت، کله جوش، آش ارزن، ارزن پلو و آش هلک اشاره کرد. این غذاها پرمخاطب‌ترین غذایی بوده‌اند که گردشگران این روستا از آن استقبال کرده‌اند.

برای رسیدن به این روستای زیبا و رویایی می‌توان از شهرهای نایین، خور و طبس به روستا رسید که این مسیر دارای جاده آسفالته نیز است.

روستای عروسان خور

برای لذت بردن بیشتر از گشت و گذار در روستای عروسان، باید شب روستا را تجربه کرد تا از زیبایی غروب و طلوع خورشید و سکوت و آرامش شب و چشم‌انداز زیبا و نزدیک ستارگان بهره برد. بسیاری از کویرنوردان و طبیعت‌گردان به راحتی شب را در این روستا با چادر سر می‌کنند. اما اگر کسانی هستند که نمی‌توانند شب را با امکانات کم در چادر سپری کنند، می‌توانند از بارانداز طباطبایی که در روستای فرحزاد در نزدیکی روستای عروسان برای اقامت گردشگران تدارک دیده شده است، استفاده کنند و شب را در آنجا بگذرانند.

کویر مصر نزدیک روستای عروسان

این اقامتگاه که توسط خانواده طباطبایی اداره می‌شود، دارای دو ساختمان بوده و به امکانات رفاهی و رستوران مجهز است و معماری آن به شیوه خانه‌های محلی کویری ساخته شده است. اقامتگاه دارای سه اتاق بزرگ و دو اتاق کوچک و یک ایوان و اقامتگاه دوم دارای شش اتاق و یک ایوان است. اقامتگاه با سقف هلالی و معماری کاملا سنتی ساخته شده و دارای ظرفیت اقامت ۱۰۰ نفره است. این اقامتگاه به تازگی بازسازی شده و به امکانات رفاهی مجهز است. در تصویر این اقامتگاه دیده می‌شود.

بارانداز طباطبایی

این روستا یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین روستاها و جاهای دیدنی اصفهان است که مورد توجه خاص طبیعت‌گردان و کویرنوردان است.

به یاد داشته باشید که همواره می‌توانید انواع ??? ?????? را در کجارو مقایسه کرده و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

??? ?????? ?????

مطالب مرتبط:

دیدگاه