بهترین زمان سفر به ورشو؛ زادگاه ماری کوری در لهستان

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به ورشو؛ زادگاه ماری کوری در لهستان

بهترین زمان سفر به ورشو، از نظر برگزاری فستیوال‌ها و جشنواره‌ها و تجربه‌ی بهترین شرایط آب و هوایی چه زمانی از سال است؟

کراکوف شاید به عنوان پایتخت فرهنگی کشور لهستان شناخته شده باشد؛ اما پایتخت رسمی کشور، شهر ورشو است. این شهر هم به اندازه کراکوف برای مشتاقان فرهنگ، جذاب است، بالاخره ورشو مکانی است که شخصیت‌های مشهوری چون ماری کوری و فردیریک شوپن در آن بزرگ شدند.

پس از گذراندن یک روز در یک فستیوال موسیقی یا مرکز علمی کاپرنیکوس (Copernicus Science Centre) می‌توانید به اکتشاف در حاشیه تاریخی بخش قدیمی شهر بپردازید یا در تاریخ غنی ولی غالبا تاریک گذشته ورشو در موزه‌هایی چون موزه قیام ورشو (Warsaw Uprising Museum) و موزه تاریخ یهودیان لهستانی پولین (POLIN Museum of the History of Polish Jews) غرق شوید.

ورشو

مهم نیست که روزتان را چطور پر می‌کنید؛ اما می‌توانید آن را با خوردن نوشیدنی‌های خوش طعم و غذاهای سنتی لذیذ (گوشت و سیب زمینی) در یکی از رستوران‌های شهر، کافه تریاهای لهستانی (bar mleczny) یا غرفه‌های غذای خیابانی به اتمام برسانید.

بهترین زمان سفر به ورشو بر اساس آب و هوا

ورشو

بهترین زمان سفر به ورشو بین ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور) است. البته این چند ماه به عنوان فصل داغ گردشگری در نظر گرفته می‌شوند و آب و هوای معتدل تابستانی (۱۰، ۱۵٫۶ و ۲۱٫۱ درجه سانتی‌گراد) و فعالیت‌های فراوان تابستانی، جمعیت زیادی را با تور ورشو به سمت جاذبه‌های گردشگری می‌کشاند.

اگر بودجه سفر شما کم است، بهترین تخفیف‌ها در مکان‌های اقامتی و بلیط‌های هواپیما را می‌توانید در فصل زمستان یعنی ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)، به دلیل دمای بسیار سرد ۱٫۱- تا ۶٫۷- درجه سانتی‌گراد، پیدا کنید.

ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد) و سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)، فصول کوتاه پاییز و بهار نیز فصل‌های مقرون به‌صرفه‌ای برای سفر به‌شمار می‌آیند. ماه‌های مه و سپتامبر با دمای میانگین ۴٫۴ تا ۱۵٫۶ درجه سانتی‌گراد فضایی دلپذیر برای گشت و گذار در شهر فراهم می‌کنند.

بهترین زمان سفر به ورشو بر اساس فصول

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

ورشو

گرم‌ترین آب و هوای ورشو، در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست است. در فصل تابستان که فصل داغ گردشگری نیز هست، بومیان و گردشگران زیادی برای دیدن بنای یادبود قیام ورشو (Warsaw Uprising Monument) و مناطق دیدنی مانند بخش قدیمی شهر و خیابان حومه کراکوف (Krakow Suburb Street) بدون نیاز به پوشیدن لباس‌های گرم به ورشو می‌آیند.

یکی دیگر از جاذبه‌های سفر در فصل تابستان، رویدادهای متنوعی چون کنسرت‌های رایگان پیانو در پارک موزه سلطنتی لازینکی (Lazienki Królewskie Museum's park) و فستیوال‌های فرهنگی متعدد است.

البته دانستن این نکته نیز لازم است که سفر در این فصل داغ گردشگری، دارای معایبی نیز هست؛ بارش باران شایع، قیمت‌های مکان‌های اقامتی و بلیط‌های هواپیما در حداکثر مقدار خود و جمعیت گردشگران بسیار زیاد است.

برای رویارویی با این نکات منفی، حتما چتر به همراه داشته باشید و مکان اقامتی و پرواز خود را از چند ماه زودتر رزرو کنید.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

ورشو

پس از ماه آگوست، قیمت پروازها و هتل‌ها کاهش می‌یابد و دمای میانگین نیز تا ماه نوامبر به ۴٫۴ و ۱٫۱- درجه سانتی‌گراد افت می‌کند.

احتمال بارش باران نیز با شروع فصل پاییز کم می‌شود و شما با گردشگران کمتری در جاذبه‌های گردشگری ورشو روبه‌رو خواهید شد. اگر می‌خواهید از آب و هوای سرد پاییزی اجتناب کنید، در شروع این فصل یعنی ماه سپتامبر به ورشو بیایید؛ زمانی که دمای میانگین حدودا ۱۵٫۶ درجه سانتی‌گراد است.

کنسرت‌های در فضای آزاد رایگان پیانو کماکان در این فصل ادامه دارند. علاقه‌مندان به فیلم نیز، باید سفری در ماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان)، زمانی که فستیوال مشهور فیلم ورشو برگزار می‌شود، به این شهر برنامه‌ریزی کنند.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

ورشو

مسافرانی که با پوشیدن لباس‌های گرم و روبه‌رویی با سرما مشکلی ندارند، می‌توانند با سفر در ماه‌های زمستانی دسامبر تا فوریه، صرفه‌جویی خوبی در هزینه‌های سفر کنند.

دما تا ۱٫۱- و ۶٫۷- درجه سانتی‌گراد در این فصل افت می‌کند؛ اما گردشگران می‌توانند در موزه‌های ورشو که خالی از جمعیت شده است، گرم شوند.

نکته مثبت دیگر سفر در زمستان به ورشو، پایین‌ترین نرخ بلیط هواپیما و هتل‌ها است؛ اما به یاد داشته باشید که بارش برف یکی از احتمالات است، پس لباس‌ها و وسایل مناسبی چون چکمه، کلاه، دستکش و کت‌های زمستانی خود را به همراه بیاورید.

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

ورشو

دمای میانگین در روز، قیمت‌های مکان‌های اقامتی و بلیط‌های هواپیما با نزدیک شدن فصل تابستان، افزایش می‌یابد. اگرچه دمای میانگین حداقلی (که بین ۴٫۴ تا ۱٫۱- درجه سانتی‌گراد متغیر است) سرد باقی می‌ماند" اما دمای حداکثری غالبا بین ۴٫۴ تا ۱۵٫۶ درجه سانتی‌گراد است. این موضوع به این معنا است که می‌توانید به جای کت‌های سنگین زمستانی از ژاکت‌های سبک در طول روز استفاده کنید؛ اما به خاطر داشته باشید با گرم‌تر شدن آب و هوای فصل بهار، گردشگران بیشتری به ورشو می‌آیند؛ بنابراین جاذبه‌های گردشگری و هتل‌ها در انتهای این فصل بسیار شلوغ هستند.

ماه می (۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) همچنین شروع مجموعه کنسرت‌های رایگان در فضای آزاد پیانو در ورشو است.

بهترین زمان سفر به ورشو بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل تابستان

کنسرت‌های تابستانی چاپین

ورشو

بیش از ۵۰ سال است که کنسرت‌های چاپین درست جلوی بنای یادبود فردیریک شوپن در پارک سلطنتی لازینکی، برگزار می‌شوند. پیانیست‌های برجسته‌ای هر یکشنبه ظهر و ساعت ۴ عصر از میانه‌های ماه می تا انتهای ماه سپتامبر (اواخر اردیبهشت تا ۸ مهر) در این کنسرت‌ها اجرا دارند. گردشگران و ساکنین شهر ورشو در طول این ماه‌ها این فرصت را دارند تا در حالی که روی زیراندازی زیر سایه‌ی درختان نشسته‌اند، به اجرای بهترین قطعات موسیقی کلاسیک، گوش کنند.

خیابان مد ورشو (Warsaw Fashion Street)

ورشو

خیابان مد ورشو، نام فستیوالی برای جشن گرفتن مد، فرهنگ، هنر و موسیقی است که در گذشته در میان عموم و رسانه‌ها، محبوبیت بسیاری داشته است. این رویداد بزرگ فرهنگی با شوهای مد متعدد و ملاقات با طراحان مشهور، هر سال در ماه ژوئن در یکی از زیباترین خیابان‌های شهر ورشو برگزار می‌شود.

جشن میانه تابستان (Midsummer's Eve)

ورشو

جشن میانه تابستان هر سال در کشور لهستان در تاریخ ۲۳ ژوئن (۲ تیر) برگزار می‌شود. در این روز مردم لباس‌های سنتی می‌پوشند و دختران، حلقه‌هایی از گل را به درون دریای بالتیک، رودخانه یا دریاچه‌ها می‌اندازند.

جشن میانه تابستان، ساعت ۸ شب آغاز می‌شود و تا طلوع آفتاب ادامه دارد. رویدادهای متنوع و محبوبی در طول این جشن در شهر ورشو برگزار می‌شوند.

فستیوال بین‌المللی هنر خیابانی

ورشو

فستیوال بین‌المللی هنر خیابانی برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ به عنوان یک رویداد فرهنگی، برگزار شد. هدف فستیوال بین‌المللی هنر خیابانی حمایت از تبادل هنر میان کشورهای اروپایی به عنوان راهی برای آموزش و شناخت تاریخ و همچنین احترام به تفاوت‌ها و هویت‌های مستقل هنری است.

این فستیوال در ماه ژوئن تا جولای در فضاهای عمومی شهر مانند شهر قدیمی ورشو، پارک‌های آگریکولا (Agrykola Park) و موتوکفسکی (Mokotowskie Parks) برگزار می‌شود و افرادی که در حال گذر از این مناطق هستند را به شرکت در فعالیت‌های هنری تشویق می‌کند. فستیوال هنر خیابانی ورشو متشکل از اجراهای متنوع فرهنگی مانند رقص، تئاتر، سیرک، نمایشگاه‌های هنری و کارگاه‌ها است.

فستیوال بین‌المللی هنر خیابانی ۲۰۱۸ در تاریخ ۲۳ ژوئن تا ۱ جولای (۲ تا ۱۰ تیر ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

روزهای تابستانی جاز در ورشو

ورشو

فستیوال روزهای تابستانی جاز در ورشو در ابتدای دهه ۱۹۹۰ در ورشو متولد شد. این فستیوال هر سال با اجراهای هنرمندان مطرح در زمینه موسیقی جاز در ماه جولای برگزار می‌شود.

فستیوال بین‌المللی جاز در بخش قدیمی شهر ورشو

ورشو

فستیوال بین‌المللی جاز در بخش قدیمی شهر ورشو که به روی عموم باز و میزبان علاقه‌مندان بسیاری است، یکی از منحصربه‌فردترین رویدادهای لهستان به‌شمار می‌آید. این فستیوال همچنین یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین فستیوال‌های موسیقی جاز اروپا است. این فستیوال در دو ماه تابستانی جولای و آگوست برگزار می‌شود و یکی از طولانی‌ترین فستیوال‌های موسیقی لهستان و قاره اروپا است. کنسرت‌ها هر شنبه برگزار می‌شوند.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل پاییز 

فستیوال بین‌المللی پاییزی موسیقی معاصر

ورشو

پاییز ورشو یکی از  بزرگ‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی لهستانی موسیقی معاصر است. در واقع، برای سال‌های بسیاری، این تنها فستیوال در نوع خود در اروپای مرکزی و شرقی بود. این فستیوال در سال ۱۹۵۶ توسط دو آهنگساز مطرح تاسیس و به طور رسمی توسط هیئت مدیره اتحادیه آهنگسازان لهستانی، دایر شد. این رویداد سالیانه به طور معمول در نیمه دوم ماه سپتامبر به مدت ۸ روز در ورشو برگزار می‌شود.

فستیوال بین‌المللی فیلم ورشو

ورشو

جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو یک فستیوال فیلم است که اکتبر هرسال در شهر ورشو لهستان برگزار می‌شود. این جشنواره از زمان بنیان‌گذاری آن در سال ۱۹۸۵، هر ساله تاکنون بدون وقفه برگزار شده ‌است. فستیوال ورشو عهده‌دار اعطای جوایز فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم برای سینماگران اروپای مرکزی و شرقی است.

فستیوال بین‌المللی فیلم ورشو ۲۰۱۸ در تاریخ ۱۲ تا ۲۱ اکتبر (۲۰ تا ۲۹ مهر ۱۳۹۷) برگزار خواهد شد.

بازار کریسمس ورشو

ورشو

بازار کریسمس ورشو در ماه‌های نوامبر تا دسامبر در بخش قدیمی شهر برگزار می‌شود. با گشت و گذار در این بازار به دنیای قدیمی اروپای مرکزی و شرقی خواهید رفت.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل زمستان

جشن سال نو

ورشو

جشن سال نو به مناسبت شروع سال جدید میلادی با جشن‌های متعدد و آتش بازی‌های خارق‌العاده در ماه دسامبر در ورشو برگزار می‌شود.

فستیوال‌ها و رویدادهای فصل بهار

فستیوال عید پاک لودویگ ون بتهوون (Ludwig van Beethoven Easter Festival)

ورشو

فستیوال عید پاک لودویگ ون بتهوون که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شده، یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی لهستان و همچنین بزرگ‌ترین فستیوال موسیقی کلاسیک این کشور است. برنامه‌ی دقیقی توسط بهترین هنرمندان بین‌المللی برای این فستیوال انتخاب می‌شود.

کنسرت‌های سمفونی و موسیقی سالنی (chamber concert)، اوراتوریوها (یک ساخته موسیقایی بزرگ با درون مایه مذهبی برای اجرا به وسیله ارکستر، گروه کر و تکنوازان)، اپراها و بسیاری از رویدادهای فرهنگی متنوع مانند سمپوزیوم بین‌المللی موسیقی شناسی (International Musicological Symposium) و نمایشگاه نسخ خطی و کلاس‌هایی برای هنرمندان جوان، این فستیوال را بسیار منحصربه‌فرد کرده‌اند.

این فستیوال موسیقی کلاسیک هر سال در ماه مارس یا آوریل برگزار می‌شود.

نمایشگاه کتاب ورشو

ورشو

نمایشگاه کتاب ورشو هر سال در ماه می با گرد هم آوردن ناشران بین‌المللی، زمینه‌ای برای تبادل ایده بین نویسندگان اروپایی و علاقه‌مندان به کتاب فراهم می‌کند.

لهستان؛ آب و هوا و اقلیم

ورشو

نمودار میانگین دما و بارش ماهیانه در ورشو

در ادامه، با جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال و همچنین به تفکیک هفته‌های مختلف، به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۰۲٫۸
فوریه۰۳٫۳
مارچ۵٫۶۲٫۸
آپریل۱۱٫۷۳٫۶
می۱۹٫۴۴٫۸
ژوئن۲۲٫۸۶٫۹
جولای۲۳٫۹۹٫۷
آگوست۲۲٫۸۶٫۶
سپتامبر۱۸٫۹۴٫۳
اکتبر۱۲٫۸۳٫۸
نوامبر۵٫۶۳٫۳
دسامبر۱٫۷۴٫۳

میانگین ماهیانه دما و بارش در ورشو

اقلیم کشور لهستان به علت تحت تاثیر بودن جریان‌های مخالف، بسیار متغیر است؛ اثرات دریایی در غرب کشور و اثرات قاره‌ای در شرق. بنابراین، دما و فصول بسته به سال، مشخصه‌های متغیری دارند.

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۰٫۴ سانتی‌گراد- ۲٫۴ سانتی‌متر۰٫۹ سانتی‌گراد- ۲٫۱ سانتی‌متر۱٫۳ سانتی‌گراد- ۱٫۷ سانتی‌متر۱٫۷ سانتی‌گراد- ۱٫۳ سانتی‌متر
فوریه۰ سانتی‌گراد- ۳٫۲ سانتی‌متر۰ سانتی‌گراد- ۳٫۱ سانتی‌متر۰ سانتی‌گراد- ۲٫۹ سانتی‌متر۰ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر
مارچ۴٫۲ سانتی‌گراد- ۲٫۷ سانتی‌متر۲٫۸ سانتی‌گراد- ۲٫۶ سانتی‌متر۱٫۴ سانتی‌گراد- ۲٫۴ سانتی‌متر۰ سانتی‌گراد- ۲٫۳ سانتی‌متر
آپریل۱۰٫۲ سانتی‌گراد- ۳٫۴ سانتی‌متر۸٫۷ سانتی‌گراد- ۳٫۲ سانتی‌متر۷٫۱ سانتی‌گراد- ۳ سانتی‌متر۵٫۶ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر
می۱۷٫۵ سانتی‌گراد- ۴٫۵ سانتی‌متر۱۵٫۶ سانتی‌گراد- ۴٫۲ سانتی‌متر۱۳٫۶ سانتی‌گراد- ۳٫۹ سانتی‌متر۱۱٫۷ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر
ژوئن۲۲ سانتی‌گراد- ۶٫۴ سانتی‌متر۲۱٫۱ سانتی‌گراد- ۵٫۹ سانتی‌متر۲۰٫۳ سانتی‌گراد- ۵٫۳ سانتی‌متر۱۹٫۴ سانتی‌گراد- ۴٫۸ سانتی‌متر
جولای۲۳٫۶ سانتی‌گراد- ۹ سانتی‌متر۲۳٫۴ سانتی‌گراد- ۸٫۳ سانتی‌متر۲۳٫۱ سانتی‌گراد- ۷٫۶ سانتی‌متر۲۲٫۸ سانتی‌گراد- ۶٫۹ سانتی‌متر
آگوست۲۲٫۵ سانتی‌گراد- ۵٫۸ سانتی‌متر۲۲٫۳ سانتی‌گراد- ۵٫۱ سانتی‌متر۲۲ سانتی‌گراد- ۴٫۳ سانتی‌متر۲۱٫۷ سانتی‌گراد- ۳٫۵ سانتی‌متر
سپتامبر۱۷٫۹ سانتی‌گراد- ۳٫۷ سانتی‌متر۱۷ سانتی‌گراد- ۳٫۲ سانتی‌متر۱۶ سانتی‌گراد- ۲٫۶ سانتی‌متر۱۵ سانتی‌گراد- ۲ سانتی‌متر
اکتبر۱۱٫۳ سانتی‌گراد- ۳٫۷ سانتی‌متر۹٫۸ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر۸٫۲ سانتی‌گراد- ۳٫۴ سانتی‌متر۶٫۷ سانتی‌گراد- ۳٫۳ سانتی‌متر
نوامبر۳٫۸ سانتی‌گراد- ۳٫۲ سانتی‌متر۲ سانتی‌گراد- ۳٫۱ سانتی‌متر۰٫۲ سانتی‌گراد- ۲٫۹ سانتی‌متر۱٫۶ سانتی‌گراد- ۲٫۸ سانتی‌متر
دسامبر۰٫۷ سانتی‌گراد- ۴٫۱ سانتی‌متر۰٫۳ سانتی‌گراد- ۳٫۸ سانتی‌متر۱٫۲ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر۲٫۲ سانتی‌گراد- ۳٫۳ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در ورشو

اگرچه برخی مشخصه‌ها، ثابت هستند؛ مناطق مرکزی خشک‌تر هستند در حالی که جنوب کشور، مرطوب‌تر است. زمستان‌ها معمولا با بارش برف در کوهستان و مناطق شرقی کشور، بسیار سرد است.

تابستان‌ها با وجود بارش‌های اتفاقی و طوفان‌ها، می‌تواند کمی گرم باشند. در طول فصل بهار و پاییز، آب و هوا بسیار معتدل و دلپذیر است و آفتاب به زیبایی بر کشور می‌تابد. این دو فصل بهترین زمان سفر به لهستان به شمار می‌آیند.

چه زمانی به ورشو برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۵-۱۲۹-۱۰۱۵
فوریه۵-۱۲۷-۱۴۱۴
مارچ۱-۷۱۴-۱۷۱۱
آپریل۴۱۳۶-۲۸۱۳
می۱۰۲۱۳-۳۳۱۱
ژوئن۱۳۲۴۳۳۵۱۳
جولای۱۶۲۵۷۳۴۱۶
آگوست۱۵۲۴۷۳۴۱۳
سپتامبر۱۱۲۰۱۳۰۱۲
اکتبر۶۱۴۹-۲۷۱۲
نوامبر۲۷۱۲-۱۶۱۲
دسامبر۲-۳۲۶-۱۴۱۶

حداقل و حداکثر دما در ورشو

هزینه روزانه توریستی در ورشو

هزینه یک روز اقامت در ورشو حدودا ۲۷۴ دلار است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به این که در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به ورشو سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در ورشو انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه