منطقه آلان سردشت، طبیعتی زیبا در کوه های زاگرس

علی شمس محمدی
علی شمس محمدی پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
منطقه آلان سردشت، طبیعتی زیبا در کوه های زاگرس

منطقه آلان سردشت یکی از زیباترین مناطق استان آذربایجان غربی است که مناظر طبیعی و دلنشین زیادی دارد.

استان آذربایجان غربی یکی از زیباترین استان‌های ایران است که پوشش جنگلی وسیعی دارد که این پوشش جنگلی در استان به دو صورت طبیعی و مصنوعی است. جنگل‌های طبیعی و انبوه استان اغلب در حاشیه جنوب غربی استان در حومه شهرستان سردشت، پیرانشهر تا منتهی الیه شمال آن و حومه شهرستان ماکو و حاشیه رود ارس پراکنده‌اند، و وسعت کل مناطق جنگلی در استان به حدود ۱۷۴ هزار هکتار می‌رسد که بیش از ۹۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان در شهرستان سردشت واقع شده است. سردشت همچون گوهری در میان کوه‌های زاگرس با همه‌ی زیبایی‌های مخصوص و کم‌نظیر خود، خودنمایی میکند.

شهرستان سردشت دارای دو بخش مرکزی و وزینه است که بخش مرکزی شامل دهستان آلان به مرکزیت اسلام‌آباد (بیژوه سابق)، دهستان باسک کولسه به مرکزیت بریسو و دهستان بریاجی به مرکزیت بیوران سفلی می‌شود، بخش وزینه شامل دهستان گورک نعلیین به مرکزیت حیدرآباد و دهستان ملکاری به مرکزیت نلاس است.

منطقه آلان شامل آبشار و روستاهای دیدنی است نظیر:

آبشار رزگه

منطقه آلان سردشت

آبشار رزگه در منطقه آلان در ۱۳ کیلومتری جنوب شهرستان سردشت و در حاشیه جاده ارتباطی سردشت به رزگه قرار گرفته است. آبشار در ارتفاع ۱۱۵۰ متری از سطح دریا جاری است و به صورت ۲ پله از فراز صخره‌هایی بسیار بلند به پایین می‌ریزد.

منطقه آلان سردشت

در شمال این آبشار و در نزدیکی روستای شلماش، آبشار معروف شلماش قرار گرفته است. در فصل بهار این آبشار پرآب‌ترین روزهای خود را می‌گذراند. آب و هوای منطقه تا اواسط اردیبهشت هم سرد است، ولی از اول خرداد ماه به بعد تا اواسط پاییز می‌تواند موقع مناسبی برای سفر به این منطقه باشد. مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیر زیبا و پردرختی است. در واقع این آبشار از سه آبشار تشکیل شده است که این سه آبشار به ترتیب و پشت سر هم قرار گرفته اند.

منطقه آلان سردشت

روستای بیتوش

منطقه آلان سردشت

روستای مرزی بیتوش سردشت آخرین روستای سردشت هم‌مرز با خاک اقلیم کردستان عراق است. این روستا بسیار باصفا ست. در زمستان در این روستا محصولات صیفی کشت و برداشت می‌شود. محصولات بیتوش عبارتند از انار، انجیر و گلاب‌های وحشی است.

روستای گرویس

منطقه آلان سردشت

روستای مزرعه (مزره)

منطقه آلان سردشت

آب و هوای این روستا معتدل کوهستانی است. در این روستا تمام فصل‌ها بادهای تند و سردی می‌‌وزند که در بین اهالی به باد سیاه معروف است. زمین‌های کشاورزی در این روستا به کشت گندم و جو اختصاص دارد و همچنین دارای باغ‌‌های انار و انجیر است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه