بمبئی در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
بمبئی در یک نگاه

بمبئی در ایالت ماهاراشترا، در غرب هند قرار دارد. از جاذبه‌های این شهر می‌توان به باغ‌های معلق، دریاچه‌ی پاوانا، دروازه هند، حوزه هنری کالا گودا و... اشاره کرد.

در فکر رزرو ??? ??? یا ??? ????? ??? هستید؟ پس بهتر است با خواندن این مقاله، در مورد بمبئی بیشتر بدانید. بمبئی که امروزه به آن مومبای می‌گویند، در ایالت مهاراشترا قرار دارد و یکی از مهم‌ترین شهرهای هند است. بمبئی بزرگترین مرکز فیلم‌های سینمایی هند است و به همین دلیل به «بالیوود» هم شهرت دارد. بمبئی نام خود را از یک معبد به نام «Mumba Devi Mandir» گرفته که در «Bori Bunde» در بمبئی قرار دارد و در زبان هندی به معنای ساحل خوب است. این نام را، استعمارگران پرتغالی روی این شهر نهادند. در سال ۱۹۹۶ نام این شهر، به مومبای تغییر یافت که نام یکی از خدایان زن هندی است. اما در خارج از هند، این بندر بزرگ همچنان به بمبئی معروف است. بمبئی قبلا از ۷ جزیره تشکیل شده بود؛ ۶۰ سال طول کشید تا این جزایر با هم ترکیب شده و به یک شهر ساحلی تبدیل شوند.

بمبئی

این شهر آسیایی با وسعتی برابر ۶۰۳ کیلومترمربع و جمعیتی بالغ بر ۱۲,۴۴۲,۳۷۳ نفر، یکی از چهار شهر بزرگ و پرجمعیت کشور هندوستان است. از نظر ادیان مختلف، حدود ۸۱ درصد جمعیت در ایالت مهاراشترا هندو، ۱۶ درصد مسلمان، مسیحیت ۱ درصد، جینیسم ۱ درصد، و ادیان دیگر مانند زرتشتی و یهودی مجموعا ۱ درصد ترکیب جمعیتی را تشکیل می‌دهند. تعداد مسلمانان شهر مومبای چهار میلیون نفر برآورد شده‌ است. 

بمبئی پایتخت تجاری هند است که در غرب این کشور قرار دارد. به این شهر همیشه بیدار می‌گویند که هیچ وقت نمی‌خوابد و همواره شلوغ است. بمبئی در حال حاضر بزرگترین منطقه‌ی زاغه‌نشین در آسیا را دارد؛ با این حال یکی از گران‌ترین شهرهای هند است. این شهر تماما تحت فرمان ایالت ماهاراشترا است. بمبئی بزرگ‌ترین شهر هند است. محققان پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۰ جمعیت آن به ۲۸ میلیون نفر برسد و این شهر را به پرجمعیت‌ترین شهر جهان تبدیل کند. زبان رسمی مردم، هندی و زبان‌های رایج دیگر شامل مراتی و انگلیسی می‌شود.

بمبئی

بمبئی اقلیمی نسبتا غیرمعمول دارد. برخی ماه‌ها می‌توانند بسیار مطلوب و برخی دیگر ممکن است برای گردشگران مانند کابوس باشند. ماه‌های نوامبر تا مارس بدون شک بهترین زمان سفر به این شهر محسوب می‌شوند و پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که می‌توانید ماه‌های جولای و آگوست را فراموش کنید.

سیستم حمل و نقل عمومی در مومبای شلوغ است، بنابراین در ساعت پر رفت و آمد، از آن اجتناب کنید. پرکاربردترین وسایل نقلیه‌ی این سیستم شامل قطار، اتوبوس شهری، ریکشا، مونوریل و تاکسی می‌شود که برای شهری با این جمعیت نسبتا کارآمد هستند. بمبئی کشنده‌ترین شبکه‌ی راه‌آهن را دارد! این شهر جمعیت زیادی دارد و در ساعت‌های شلوغ و به علت نبود امکانات حمل و نقل عمومی کافی، افراد زیادی در شبکه‌ی راه‌آهن این شهر جان خود را از دست می‌دهند. قطارهای بین‌شهری بمبئی روزانه حدود ۶ میلیون نفر را جابجا می‌کنند!

بمبئی

از جاهای دیدنی بمبئی می‌توان به باغ‌های معلق (Ferozeshah Mehta)، دریاچه‌ی پاوانا (River Pawana)، دروازه هند (Gateway of India)، حوض بانگانگا (Banganga Tank)، رختشوی خانه مهلکسبی دهوبی گت Mahalaxmi Dhobi Ghat، مسجد و آرامگاه حاج علی (Haji Ali Dargah)، غارهای الفنتا (Elephanta Caves)، موزه پرنس ویلز (Prince of Wales Museum)، موزه ویکتوریا (Victoria Museum)، مسجد مغول (Mogul Masjid) و... اشاره کرد که باید در تور بمبئی از آن‌ها دیدن کنید.

بمبئی علاوه بر اینکه به برندهای بین‌المللی مد شهرت دارد، میزبان تعداد زیادی بازار محلی و مرکز خرید بزرگ است نظیر های استریت فونیکس (High Street Phoenix)، فونیکس مارکت سیتی (Phoenix Market City)، مرکز خرید آر سیتی (R-City Mall)، اینفینیتی مال (Infiniti Mall)، مرکز خرید اوبروی (Oberoi Mall)، مرکز خرید رگولیلا (Reghuleela Mall) و....

در این مراکز خرید می‌توانید جدیدترین لباس‌ها، شیک‌ترین وسایل منزل، نقاشی‌های نفیس، وسایل تزیینی، انواع خوراکی‌ها، زیورآلات و جواهر، انواع عود، عطر و روغن‌های معطر، عتیقه‌جات و آثار منبت‌کاری و... را به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع kojaro

دیدگاه