بازگویی ماجرای شهر تل الرودای سوریه با قدمت ۴۵۰۰ سال در موزه ملی ایران

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۵
بازگویی ماجرای شهر تل الرودای سوریه با قدمت ۴۵۰۰ سال در موزه ملی ایران

دکتر کورین کاستل نتایج کاوش‌های پنج‌ساله خویش را در مکان باستانی تَل الرودای سوریه، در موزه ملی ایران بازگو کرد.

دکتر کورین کاستل از دانشگاه لیون فرانسه متخصص عصر مفرغ بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۳ به کاوش‌های باستان‌شناختی تَل الرودا پرداخت که در نتیجه این کاوش اطلاعات مهمی را از این شهر قدیمی به دست آورد. بنا به گفته دکتر کاستل تل الرودا شهر محکمی است که به‌شکل دایره‌ای درست شده و دارای شبکه‌ای از خیابان‌ها است. زندگی در این شهر در اواسط هزاره سوم پیش از میلاد آغاز و در حدود ۲۲۰۰ پیش از میلاد به پایان رسیده است.

دکتر کاستل گفت:

برخلاف تصورات پیشین، فرآیند شهرنشینی در استپ‌های خشک شمال بین‌النهرین تقریباً هم‌زمان با سایر مناطق آغاز شد. وجود این شهر کهن در سوریه و شهرهای مشابه آن حاکی از این است که جنوب بین‌النهرین دیگر نمی‌تواند به عنوان منشأ شهرنشینی که نواحی پیرامونی آن در مرحله دوم شهرنشین شده‌اند، قلمداد شود.

وی ادامه داد:

وجود شهرهای استپی شمال بین‌النهرین در منطقه حاشیه‌ای در هزاره سوم پیش از میلاد موجب شده که سؤال‌های متعددی در خصوص ماهیت، کارکرد و ساختار اجتماعی، مدل‌های معیشتی ساکنین آن‌ها، شیوه حرکت و جابه‌جایی در این منطقه، نقش کوچ‌نشینان و عشایر در شکل‌گیری و تداوم آن‌ها، شکل گیرد که یک نظرگاه کاملاً جدید برای مطالعه شهرنشینی و نخستین شهرهای استپی در مناطق پست غربی ایران، از دشت‌های خوزستان تا دشت میان کوهی زاگرس ارائه می‌دهند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه