بهترین زمان سفر به کوتاهیه؛ شهری در کرانه رود پرسوک در ترکیه

نگین توکلی
نگین توکلی دوشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
بهترین زمان سفر به کوتاهیه؛ شهری در کرانه رود پرسوک در ترکیه

کوتاهیه شهری تاریخی در غرب کشور ترکیه، یکی از مقاصد کمتر شناخته‌شده گردشگری این کشور است. اما بهترین زمان سفر به این شهر چه زمانی است؟

کوتاهیه، نام شهری در یک استان کوچک به همین نام در میان ییلاقات کوهستانی ترکیه است. این شهر زیبا و تاریخی پیرامون دیوارهای یک دژ تحسین‌برانگیز بر فراز تپه شکل گرفته است. قدمت کوتاهیه به قرن سیزدهم قبل از میلاد مسیح، در دوره هیتی‌ها بازمی‌گردد. فرش‌های یاخچی بیدر (Yagcibedir Carpets) و سفال‌های کوتاهیه از صنایع دستی این منطقه هستند که در تمام کشور می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. ظرف‌های سفالی کوتاهیه به‌خاطر رنگ آبی کبالتی و سفید شیری در زمینه خود مشهور هستند.

کوتاهیه با اقلیم مدیترانه‌ای تابستانی گرم و آب و هوایی نسبتا دلپذیر، میزبان زمستان‌هایی خنک و تابستان‌هایی خشک و گرم است. بارش باران معمولا در طول بهار و پاییز رخ می‌دهد و در دیگر مواقع سال به‌صورت پراکنده است.

بهترین زمان سفر به کوتاهیه، در فصل بهار و تابستان است که با دمایی معتدل و میزان بارش متوسط، فضایی دلچسب برای سفر شما فراهم می‌کند. کوتاهیه جزو شهرهایی است که انتظار می‌رود بیشترین اثر گرمایش جهانی را در ترکیه به خود ببیند.

زمان سفر کوتاهیه

خانه‌های خارق‌العاده چوبی و گچی کوتاهیه از جاذبه‌های این شهر به شمار می‌روند. از دیگر دیدنی های کوتاهیه که به‌هیچ‌وجه نباید آن‌ها را از دست بدهید، می‌توان به خانه مجارستانی (خانه موزه کوسوت) و ساختمان‌های خیابان یارمین (Germian Street) اشاره کرد. کوتاهیه به خاطر چشمه‌های آبگرم نیز مشهور است. در کوهستان مورات، چندین کمپ وجود دارد که با آبتنی در چشمه‌های آبگرم آن می‌توانید از یک منظره فوق‌العاده لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به کوتاهیه بر اساس آب و هوا

زمان سفر کوتاهیه

بهترین زمان سفر به کوتاهیه بر اساس آب و هوا، فصل بهار و تابستان از ۳۰ آوریل تا ۱۴ اکتبر (۱۰ اردیبشهت تا ۲۰ مهر) است.

کوتاهیه در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۳۷ از ۱۰۰ را دارا است

دمای میانگین در کوتاهیه در زمان‌های مختلف سال به‌شدت متغیر است. با توجه به رطوبت، هوا در نیمه‌ای از سال سرد و در نیمه دیگر دلپذیر است. احتمال بارش باران یا برف در تمام سال محتمل است. کوتاهیه در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۳۷ از ۱۰۰ را دارا است.

اگر به‌دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه ژوئیه، اوت و ژوئن به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در اواخر ماه ژوئیه (اوایل مرداد) با دمای میانگین ۳۱٫۸ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۱۶٫۲ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است.

بهترین زمان سفر به کوتاهیه بر اساس دمایی که حس می‌کنید

حس ما از آب و هوا تنها به دمای محیط بستگی ندارد. دمای بالا در میزان رطوبت زیاد بیشتر بر ما تاثیر می‌گذارد و دماهای پایین زمانی که بادهای قوی می‌وزند، سرمای بیشتری را به ما القا می‌کنند. در حقیقت می‌توان گفت که دمایی که ما حس می‌کنیم، به‌شدت به دو متغیر رطوبت و بادهای سرد بستگی دارد.

بهترین زمان سفر به کوتاهیه بر اساس بارش باران یا برف

اگر به‌دنبال سفر در آب و هوای خشک هستید، در ماه‌های با احتمال بارش کم موثر (بارش موثر به بارش بیش از ۲۵٫۴ میلی‌متر در ماه گفته می‌شود) یعنی ژوئیه، اوت و نوامبر به کوتاهیه بروید. کمترین احتمال بارش باران در اواخر ماه ژوئیه (اوایل مرداد) است.

چه زمانی می‌توانید با بارش برف در کوتاهیه روبه‌رو شوید؟

گزارش‌ها هواشناسی نشان می‌دهند که احتمال بارش برف در ماه ژانویه به‌خصوص در اواخر ماه (اوایل بهمن) بسیار بالا است. بهترین زمان اسکی در کوتاهیه، اواسط فوریه (اواخر بهمن) است.

بهترین زمان سفر به کوتاهیه بر اساس رطوبت و وزش باد

کوتاهیه دارای ماه‌های مرطوب بسیار و ماه‌های کمی خشک است. کم رطوبت‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۳۴٫۷ درصد، ماه ژوئیه و مرطوب‌ترین ماه سال با رطوبت نسبی ۷۲٫۳ درصد، ژانویه است.

وزش باد در کوتاهیه، معمولا بسیار آرام است. پربادترین ماه‌های سال، ژوئیه و سپس آوریل و مارس است. باد ماه ژوئیه با سرعت ۶٫۳ کیلومتر بر ساعت، یک هوای سبک به شمار می‌آید. ماکزیمم سرعت ثبت شده باد در کوتاهیه در اواسط ژوئیه، ۱۱٫۱ کیلومتر بر ساعت است که یک نسیم سبک به شمار می‌آید.

بهترین زمان سفر به کوتاهیه بر اساس جمعیت گردشگران

شلوغ‌ترین ماه‌های گردشگری کوتاهیه، می و سپس ژوئن و ژوئیه هستند. قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما در این ماه‌ها در حداکثر مقدار خود قرار دارند؛ البته اگر از چند ماه قبل مکان اقامتی و پرواز مورد نظر خود را رزرو کنید، می‌توانید کمی هزینه‌های خود را کاهش دهید.

خلوت‌ترین ماه گردشگری کوتاهیه، اکتبر است؛ زمانی که با ارزان‌ترین قیمت هتل‌ها روبه‌رو می‌شوید.

بهترین زمان سفر به کوتاهیه بر اساس فصول

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (۱۰ اسفند تا ۱۰ خرداد)

زمان سفر کوتاهیه

ترکیب رطوبت و دما در فصل بهار، منجر به آب و هوایی تقریبا سرد می‌شود. دمای میانگین در این فصل در محدوده ۹٫۷ تا ۲۴٫۲ درجه سانتی‌گراد است و هرچه که به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا گرم‌تر می‌شود. بارش باران با متوسط ۵ تا ۶ روز بارش موثر در ماه در بهار، معمول است.

فصل بهار، فصل داغ گردشگری از نظر حضور گردشگران در کوتاهیه است، بنابراین ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا اوت (۱۱ خرداد تا ۹ شهریور)

زمان سفر کوتاهیه

ماه‌های میانی سال در فصل تابستان، میزبان آب و هوایی معتدل و به‌صورت مطلوبی گرم هستند. این ماه‌ها با ۱ تا ۵ روز بارش موثر در ماه، کمترین میزان بارش در سال را تجربه می‌کنند.

ماه‌های ژوئن تا اوت، دومین زمان شلوغ گردشگری کوتاهیه هستند؛ و همین موضوع این فصل را زمانی ایدئال برای گشت و گذار با حضور کم گردشگران دیگر می‌کند.

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (۱۰ شهریور تا ۹ آذر)

زمان سفر کوتاهیه

دمای میانگین در فصل پاییز در محدوده ۱۱٫۸ تا ۲۷٫۸ درجه سانتی‌گراد است که با توجه به میزان رطوبت و وزش باد، به شما احساس خوبی القا خواهد کرد. حدودا در هر ماه به‌صورت میانگین ۴ تا ۵ روز بارش موثر برف یا باران وجود دارد. با توجه به آب و هوا، پاییز فصل خلوت گرشگری کوتاهیه است، بنابراین قیمت هتل‌ها و بلیط‌های هواپیما کاهش می‌یابد.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (۱۰ آذر تا ۹ اسفند)

زمان سفر کوتاهیه

هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۴٫۱ تا ۱۰٫۲ درجه سانتی‌گراد در کوتاهیه بسیار سرد است. به‌صورت میانگین ۵ تا ۶ روز بارش موثر برف و باران در این زمان از سال وجود دارد.

فصل زمستان، نیز از فصول خلوت گردشگری کوتاهیه است.

کوتاهیه؛ آب و هوا و اقلیم

در ادامه، جداولی از میانگین بارش و دما در ماه‌های مختلف سال به شما ارائه خواهیم کرد تا بهترین زمان سفر را به‌صورت دقیق، انتخاب کنید و چمدانی متناسب با زمان انتخابی خود ببندید.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۱٫۹۷٫۴
فوریه۳٫۸۵٫۳
مارس۷٫۸۴٫۶
آوریل۱۲٫۱۴٫۸
می۱۷٫۵۶٫۱
ژوئن۲۱٫۴۵٫۸
ژوئیه۲۴٫۷۰٫۸
اوت۲۴٫۵۱٫۸
سپتامبر۱۹٫۸۳٫۸
اکتبر۱۳٫۶۵٫۱
نوامبر۸٫۷۴٫۱
دسامبر۳٫۸۶٫۴

میانگین ماهیانه دما و بارش در کوتاهیه

چه زمانی به کوتاهیه برویم

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگین
ژانویه۲-۵٫۴
فوریه۱٫۳-۸٫۱
مارس۱٫۳۱۲٫۳
آوریل۴٫۴۱۶٫۷
می۸٫۸۲۲٫۵
ژوئن۱۲٫۴۲۶٫۲
ژوئیه۱۵٫۱۲۹٫۶
اوت۱۵٫۲۳۰٫۱
سپتامبر۱۱٫۱۲۵٫۶
اکتبر۶٫۹۱۹٫۱
نوامبر۲٫۸۱۳٫۶
دسامبر۰٫۴-۷٫۴

حداقل و حداکثر دما در کوتاهیه

مطالب مرتبط:

دیدگاه