چراغ نیمه روشن تخت جمشید در صنعت گردشگری

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش دوشنبه، ۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
چراغ نیمه روشن تخت جمشید در صنعت گردشگری

در حالی که زیبایی تخت جمشید در شب دوچندان است، هنوز امکان بازدید از این اثر تاریخی زیبا در شب فراهم نشده است.

بسیاری از علاقه‌مندان آثار باستانی و فرهنگی ایران بر این عقیده‌اند که بازدید شبانه از آثار تاریخی جاذبه خاص خود را دارد. این در حالی است که اکنون این امکان برای گردشگری شبانه در اغلب آثار تاریخی و بویژه آثار باستانی ثبت جهانی شده‌ای مانند تخت جمشید فراهم نشده است.

در زمانه‌ای که همگان به صنعت گردشگری به‌عنوان نجات‌دهنده اقتصاد شهر و کشور می‌نگرند، هیچ فکری برای گردشگری شبانه بخش اعظم میراث جهانی پارس، از جمله مجموعه تخت جمشید نشده است. این در حالی است که با اتخاذ اندک تدابیر و ایجاد تجهیزات نورپردازی مدرن، می‌توان شکوه تخت جمشید را در شب به این بنای با ارزش بازگرداند و این میراث جهانی را از حالت شب‌مردگی خارج کرد.

تجهیزات نورپردازی فرسوده این مجموعه حدود نیم قرن از عمرشان می‌گذرد و کارآیی خود را از دست داده‌ و نمی‌توانند در دوره‌ای که تکنولوژی از شیوه‌های نوین در نورپردازی استفاده می‌کند، عامل ترغیب‌کننده برای بازدید از این بنا در تاریکی شب باشد. مسئولان و متولیان تخت جمشید، درب این بنا را حدود ساعت پنج و نیم تا شش عصر به روی بازدیدکنندگان می‌بندند.

رئیس انجمن راهنمایان و تورگردانان گردشگری استان فارس با اشاره به اینکه گردشگری شبانه نوعی خاص از گردشگری فرهنگی محسوب می‌شود، گفت:

گردشگرانی که در روز از یک اثر تاریخی بازدید می‌کنند، ممکن است در شب نیز دوباره راغب باشند که همان اثر را به دلایلی خاص نظیر نوع نورپردازی و روایتگری ویژه بازدید کنند.

امیر سبوکی افزود:

گردشگری شبانه نیازمند ایجاد زیرساخت مناسب است و در مجموعه تخت جمشید نیز در مرحله اول باید نورپردازی لیزری و مناسب ایجاد شود تا بتوان گردشگری شبانه را در این محل رونق داد.

وی ایجاد تجهیزات مورد نیاز نورپردازی در کنار جاذبه‌های گردشگری در تخت جمشید را، سبب افزایش درآمد این مکان تاریخی و بهبود وضعیت اقتصادی آن دانست.

استاد دانشگاه شیراز نیز دراین‌باره گفت:

فارس از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه برخوردار است که شکوفایی این قابلیت‌ها نیازمند تغییر نگاه و نگرش‌ها است.

علی اکبر صفوی، تعطیلی میراث جهانی تخت جمشید در ساعت ۱۸ مایه تاسف دانست و تصریح کرد:

از ثروتی مانند تخت جمشید که در جهان بی‌نظیر است، به‌درستی بهره‌‌برداری نشده و در نهایت تاسف درهای این مجموعه عصر بسته می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت:

در زمان کنونی برنامه‌ای برای افزایش ساعت بازدید از تخت جمشید جز ایام عید نوروز نداریم.

وی اضافه کرد:

نبود زیرساخت مورد نیاز، بازدید شبانه از تخت جمشید را ناممکن کرده و تنها در ایام نوروز برنامه نور و صدا در این محل برگزار می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به بازدید آذرماه جاری معاون رئیس‌جمهوری از محوطه جهانی تخت جمشید گفت:

معاون رئیس‌جمهوری در این بازدید تاکید کرد که منتظر سرانجام گرفتن قرارداد نورپردازی با طرف اتریشی نمانید و ساماندهی لازم با امکانات داخلی برای برنامه نور و صدای تخت جمشید تا ایام نوروز ۹۸ انجام شود.

وی در ادامه به رویکرد سازمان میراث فرهنگی کشور بر هیئت امنایی کردن آثار جهانی ایران و خصوصا تخت جمشید و پاسارگاد برای برنامه‌ریزی درآمدهای این مجموعه‌ها در جهت ساماندهی این میراث تاریخی اشاره کرد.

بنای تخت جمشید به یادگار مانده از دوران هخامنشیان در ۵۵ کیلومتری شمال شیراز در محدوده شهرستان مرودشت واقع شده که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو و در ۲۰ شهریور ماه ۱۳۱۰ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

عکس کاور: امیر صادقیان

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه